Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LaLoena schreef:Hallo,
Ik heb ook even een vraagje.
Ik rijd nu 2 week op een schimmel merrie van 8 jaar.
Ze is nooit helemaal doorgereden en zeer zeer dominant.
Ze gaat zelf goed nageeflijkheid lopen en mooi op achterhand in stap.
Stapt mooi door, alleen komt af en toe met haar hoofd omhoog.
De eerste 2 dagen om de 20 centimeters en nu om de 4 a 5 meter.
Maar in draf of galop blijft ze mooi met der hoofdje omhoog?
Ik heb nog geen les en ben opzoek naar goede instructrice, maar kan het komen omdat ze zoekende is? Of door het bit( ben aangemeld bij de bittenbank en er word een passend bit voor me gezocht) Of gewoon door mij?
Misschien is het was te vroeg om dit nu al te vragen, maar weet zoiets liever eerder dan later!
Alvast heel erg bedankt!
Ps: Als iemand een goede dressuurinstructie weet is het zeer welkom( Omstreeks Groningen)
Aria_zz schreef:Superwoman: hoe moet een pony van 4,5jaar weten hoe hij aan de teugel moet lopen? Is dat zo van nature?
superwoman schreef:graag gedaan.
Bedenk je dat je overgangen moet blijven rijden, dat doen de goede ruiters ook (redelijk onopvallend) in de proeven van een wedstrijd. (juiste voorbereiding)
Moll schreef:sorry zoals je weet lees ik hier veel mee en geef ik zo nu en dan eens antwoord, echter komen er nu stukken voorbij die niet kloppen, hoofd/hals houden en dus nagevelijkheid is de sleutel voor een geactieveerd achterbeen, als de hoofd/hals houding niet klopt kan je de rest vergeten.
er word gesproken over over gangen rijden dus van stap naar draf en draf na galope en visa versa, echter word er in de zelfde zin gesproken over verruimen en terug rijden, dus correct geformuleerd verzamelen, dus TEMPI wissellingen, geen tempo wisselingen dat zijn over gangen.
men kan alleen verruimen wanneer het paard nagevelijk is en zacht in de hand is eerder niet, en veruimen komt na verzamelen, dit is al een eeuwen oud gegeven, verzameling voor het uitgestrekte, sla hier de oude meesters maar eens op na.
Persoonlijk vind ik het jammer dat de vaktermmen niet gebruikt worden en dus niet gekent zijn ondere velen in dit topic.
maar goed ga eerst het rijkunstig gevoel ontwikkelen en correcte teugel voering alvoords er uberhaubt gedacht gaat worden aan verzameling en veruiming
Moll schreef:sorry zoals je weet lees ik hier veel mee en geef ik zo nu en dan eens antwoord, echter komen er nu stukken voorbij die niet kloppen, hoofd/hals houden en dus nagevelijkheid is de sleutel voor een geactieveerd achterbeen, als de hoofd/hals houding niet klopt kan je de rest vergeten.
er word gesproken over over gangen rijden dus van stap naar draf en draf na galope en visa versa, echter word er in de zelfde zin gesproken over verruimen en terug rijden, dus correct geformuleerd verzamelen, dus TEMPI wissellingen, geen tempo wisselingen dat zijn over gangen.
men kan alleen verruimen wanneer het paard nagevelijk is en zacht in de hand is eerder niet, en veruimen komt na verzamelen, dit is al een eeuwen oud gegeven, verzameling voor het uitgestrekte, sla hier de oude meesters maar eens op na.
Persoonlijk vind ik het jammer dat de vaktermmen niet gebruikt worden en dus niet gekent zijn ondere velen in dit topic.
maar goed ga eerst het rijkunstig gevoel ontwikkelen en correcte teugel voering alvoords er uberhaubt gedacht gaat worden aan verzameling en veruiming
superwoman schreef:Moll schreef:sorry zoals je weet lees ik hier veel mee en geef ik zo nu en dan eens antwoord, echter komen er nu stukken voorbij die niet kloppen, hoofd/hals houden en dus nagevelijkheid is de sleutel voor een geactieveerd achterbeen, als de hoofd/hals houding niet klopt kan je de rest vergeten.
Als jij het beter kan, moet jij zelf reacties geven. Vind het een beetje jammer om zo te reagen in dit topic.
Ik doe het bewust in jip en janneke taal, zodat ik niet elke x alles uitgebreid hoef uit te leggen. De meeste reacties komen naar mijn idee van mensen die nog aan het begin staan en de termen nog niet kennen, dus nogmaals vandaar...
Ook geloof ik dat mensen niet op een zeer uitgebreid antwoordt zitten te wachten, omdat ze dan imo beter een boek kunnen lezen waar alles zeer uitgebreid staat omschreven.
Als jij daar anders over denkt, dan mag dat en kun je niet als iedereen gewoon je reactie neerzetten.
Ik weet dat jij altijd hamert op de correcte teugelvoering en daar ben ik het mee eens, alleen komt dat imo na het activeren van de achterhand, want bij het gros die wil leren om het paard aan de teugel te rijden is het paard niet eens aan het been.
superwoman schreef:LaLoena : als je daar over twijfelt, dan raad ik je echt met klem aan om te lessen bij een goede instructeur. Fouten afleren is moeilijker dan aanleren, dus je doet jezelf en je pony geen groot plezier wanneer je het fout aanleert.
Moll schreef:En inderdaad is het soms beter om een boek te lezen van de grootmeesters die het correct uitleggen , dan dat de verkorte versie die toch niet geheel dat voorschrijven wat gedaan zou moeten worden, geen aanval naar jou toe overigens, veel van de mensen die de vragen stellen zouden gewoon weekelijks begeleiding moeten nemen, en de mensen die niet op een uitgebreide versie zitten te wachten zijn ook niet geschikt om correct te paard rijden
superwoman schreef:Moll schreef:En inderdaad is het soms beter om een boek te lezen van de grootmeesters die het correct uitleggen , dan dat de verkorte versie die toch niet geheel dat voorschrijven wat gedaan zou moeten worden, geen aanval naar jou toe overigens, veel van de mensen die de vragen stellen zouden gewoon weekelijks begeleiding moeten nemen, en de mensen die niet op een uitgebreide versie zitten te wachten zijn ook niet geschikt om correct te paard rijden
Zijn we het daar over eens. Aangezien er steeds dezelfde vragen langskomen, wordt blijkbaar niet eens het topic doorgelezen. Ik probeer de mensen én de paarden toch nog een beetje te behoeden voor de kneepjes en het in de krul trekken. Als jij dat over wil nemen, vind ik dat alleen maar fijn!
Voor mij daarom eerst die achterkant omdat men dat enigsinds zonder schade kan oefenen en leert men automatisch al meer te voelen én dan met (veel) begeleiding komt de voorkant ook wel.
LaLoena: sorry