Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Frisssty schreef:Maar als je je gaat bezig houden met dit soort dingen moet je dat gevoel onderhand ook wel al ontwikkeld hebben als je het niet uit jezelf hebt.en nageven en benen onder het lijf leer je vantevoren al. dus dat zou je eigenlijk al moeten kunnen
maudk123 schreef:Ik kan op dit moment echt geen begeleiding zoeken helaas, ik moet het zelf betalen en dat kan ik niet omdat ik pas 14 ben (ik mag geen baantje nemen van mn ouders omdat ik nu al te weinig tijd voor school heb). Maar ik kan het rijden wel eens laten filmen.
Met 'iets meer druk' bedoel ik ongeveer dat je net een soepstengel ermee door zou kunnen breken (raar voorbeeld), en daarbij zorg ik dat hij goed voorwaarts blijft gaan.
Het gaat in ieder geval al een stuk beter dan een tijd geleden, hij was heel hard in zijn mond en reageerde totaal niet aan het been. De andere verzorgster gelooft dat je een paard aan de teugel krijgt door te zagen en er hulpteugels aan te hangen, dan vond ik mijn manier toch iets beter om eerlijk te zijn.
superwoman schreef:maudk123 schreef:Ik kan op dit moment echt geen begeleiding zoeken helaas, ik moet het zelf betalen en dat kan ik niet omdat ik pas 14 ben (ik mag geen baantje nemen van mn ouders omdat ik nu al te weinig tijd voor school heb). Maar ik kan het rijden wel eens laten filmen.
Met 'iets meer druk' bedoel ik ongeveer dat je net een soepstengel ermee door zou kunnen breken (raar voorbeeld), en daarbij zorg ik dat hij goed voorwaarts blijft gaan.
Het gaat in ieder geval al een stuk beter dan een tijd geleden, hij was heel hard in zijn mond en reageerde totaal niet aan het been. De andere verzorgster gelooft dat je een paard aan de teugel krijgt door te zagen en er hulpteugels aan te hangen, dan vond ik mijn manier toch iets beter om eerlijk te zijn.
Naar mijn mening moet je het gewoon niet proberen tot je wel begeleiding hebt.
Belangrijkste is dat je er voor zorgt dat hij goed scherp op je been reageerd en dáárdoor ook zijn achterbenen goed ver onder zijn buik neerzet.
Aan de teugel gaan is een resultaat wanneer het paard zijn rug goed gebruikt en dat dus correct verkregen door de achterhand er onder te rijden.
Als je aan de voorkant gaat klooien, ben je bezig met de krul en niet met het doel daarvan, dus ervoor zorgen dat het paard jouw beter kan dragen door zijn rug bol te maken ipv hol. De manier van de andere verzorgster is dus totaal niet goed, maar maakt jouw manier niet automatisch beter.
Aria_zz schreef:Heb een vraagje:
ik heb een jonge pony van 4,30 jaar en ben nu bezig met aan de teugel te leren lopen. Natuurlijk komt er ook een lesgever bij, pakken we het rustig op en moet hij het zelf doen en niet ik. Maar mijn probleem is dat hij vaak opkropt. Het is maar zelden dat hij echt soepel loopt. Voor hij aan de teugel komt vecht hij erg, ik hou mijn handen dan gewoon stil, probeer hem niet te storen tot hij klaar is met zichzelf te ambeteren. Het is niet zo dat ik dan in zijn mond zit te trekken, heb enkel een duidelijk contact.
Wanneer hij dan klaar is komt hij naar beneden, maar gaat dan dus vaak opkroppen terwijl ik juist het contact verlicht. Komt dit omdat hij jong is en zijn evenwicht hierin moet vinden? Of doe ik het echt zo fout? Wanneer de lesgever komt ga ik het ook aan hem vragen, maar wou het ook hier even vragen.