[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frisssty

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:24

Maar als je je gaat bezig houden met dit soort dingen moet je dat gevoel onderhand ook wel al ontwikkeld hebben als je het niet uit jezelf hebt.en nageven en benen onder het lijf leer je vantevoren al. dus dat zou je eigenlijk al moeten kunnen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:23

Frisssty schreef:
Maar als je je gaat bezig houden met dit soort dingen moet je dat gevoel onderhand ook wel al ontwikkeld hebben als je het niet uit jezelf hebt.en nageven en benen onder het lijf leer je vantevoren al. dus dat zou je eigenlijk al moeten kunnen

echter is dit niet het geval omdat het vandaag de dag meer en deels niet correct word aan geleerd, en wil je dit juist gaan leren moet je terug naar het klassieke en veel mensen willen dit niet.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:34

Die mensen hebben eigenlijk niks te willen :Y) Als je de juiste basis niet hebt en je gaat ''proberen'' je paard in de krul te laten lopen dan kan je heel je paard verpesten. Dus als die mensen dit zouden beseffen...En zo ook veel mensen die ''klagen'''dat ze hun paard niet ''mooi in de krul krijgen'' moeten het maar gaan beseffen. Anders zou het je nooit lukken ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:12

Vandaag heerlijk gereden!
Hij liep lekker aan de teugel,absoluut zonder dwang,
lekker licht kontakt,voelde erg goed!
Zelfs in draf deed hij dat af en toe *D heb 'm ook goed beloond met m'n stem,
daarvoor leek ie nog beter z'n best te doen :P
Was echt trots op dat mannetje :D

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:40

Ik had vandaag voor het eerst het idee dat mijn verzorgpaard aan de teugel liep, maar ik weet niet zeker of ik het goed heb gedaan.
Ik heb hem eerst een kwartiertje gelongeerd en daarna heb ik hem gereden, gewoon goed voorwaarts gereden met veel overgangen en figuren. Toen hij goed los aanvoelde heb ik iets meer druk op de teugels genomen (met iets meer druk bedoel ik gewoon net iets meer dan normaal, dus bijna niks) toen maakte hij zich wat ronder en nam ik minder druk op de teugels. Ik heb niets geforceerd ofzo, en het lukte ook alleen in draf. (ik vind het heel moeilijk om uit te leggen, ik hoop dat jullie het snappen)
Normaal doet hij dit nooit, maar doe ik het wel goed zo? Ik heb op dit moment geen les, maar dat wil ik over een tijdje wel gaan nemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:43

Ik raad je aan om dat pas te gaan proberen onder begeleiding. als het paard in een valse knik gaat lopen of achter de teugel kruipt wat niet verkeerd aanvoelt. Dan krijg je enorm veel werk om dat weer te corrigeren.
Ik kan via deze info niet zeggen (schrijven) of je het goed doet, want ik weet niet hoeveel "iets meer druk" is. Als je daarvoor weinig aanleuning hebt, zou iets meer druk kunnen helpen, maar iets meer druk kan ook betekenen dat je het paard aan de voorkant (licht) blokkeerd en dan doe je het verkeerd.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:13

Mac rondde z'n hals juist als ik iets meer ruimte gaf,en hield licht kontakt.
Ik had lekker veel overgangen gereden,stap/draf en goed aan het been.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:58

Ik kan op dit moment echt geen begeleiding zoeken helaas, ik moet het zelf betalen en dat kan ik niet omdat ik pas 14 ben (ik mag geen baantje nemen van mn ouders omdat ik nu al te weinig tijd voor school heb). Maar ik kan het rijden wel eens laten filmen.
Met 'iets meer druk' bedoel ik ongeveer dat je net een soepstengel ermee door zou kunnen breken (raar voorbeeld :P), en daarbij zorg ik dat hij goed voorwaarts blijft gaan.
Het gaat in ieder geval al een stuk beter dan een tijd geleden, hij was heel hard in zijn mond en reageerde totaal niet aan het been. De andere verzorgster gelooft dat je een paard aan de teugel krijgt door te zagen en er hulpteugels aan te hangen, dan vond ik mijn manier toch iets beter om eerlijk te zijn :P.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:19

maudk123 schreef:
Ik kan op dit moment echt geen begeleiding zoeken helaas, ik moet het zelf betalen en dat kan ik niet omdat ik pas 14 ben (ik mag geen baantje nemen van mn ouders omdat ik nu al te weinig tijd voor school heb). Maar ik kan het rijden wel eens laten filmen.
Met 'iets meer druk' bedoel ik ongeveer dat je net een soepstengel ermee door zou kunnen breken (raar voorbeeld :P), en daarbij zorg ik dat hij goed voorwaarts blijft gaan.
Het gaat in ieder geval al een stuk beter dan een tijd geleden, hij was heel hard in zijn mond en reageerde totaal niet aan het been. De andere verzorgster gelooft dat je een paard aan de teugel krijgt door te zagen en er hulpteugels aan te hangen, dan vond ik mijn manier toch iets beter om eerlijk te zijn :P.

Naar mijn mening moet je het gewoon niet proberen tot je wel begeleiding hebt.
Belangrijkste is dat je er voor zorgt dat hij goed scherp op je been reageerd en dáárdoor ook zijn achterbenen goed ver onder zijn buik neerzet.
Aan de teugel gaan is een resultaat wanneer het paard zijn rug goed gebruikt en dat dus correct verkregen door de achterhand er onder te rijden.
Als je aan de voorkant gaat klooien, ben je bezig met de krul en niet met het doel daarvan, dus ervoor zorgen dat het paard jouw beter kan dragen door zijn rug bol te maken ipv hol. De manier van de andere verzorgster is dus totaal niet goed, maar maakt jouw manier niet automatisch beter.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:24

superwoman schreef:
maudk123 schreef:

Naar mijn mening moet je het gewoon niet proberen tot je wel begeleiding hebt.
Belangrijkste is dat je er voor zorgt dat hij goed scherp op je been reageerd en dáárdoor ook zijn achterbenen goed ver onder zijn buik neerzet.
Aan de teugel gaan is een resultaat wanneer het paard zijn rug goed gebruikt en dat dus correct verkregen door de achterhand er onder te rijden.
Als je aan de voorkant gaat klooien, ben je bezig met de krul en niet met het doel daarvan, dus ervoor zorgen dat het paard jouw beter kan dragen door zijn rug bol te maken ipv hol. De manier van de andere verzorgster is dus totaal niet goed, maar maakt jouw manier niet automatisch beter.

Daar heb je gelijk in, daarom ben ik ook al maanden bezig met het aan het been krijgen. Maar ik zal verder niets proberen tot ik begeleiding heb. Bedankt voor je advies.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:21

graag gedaan, succes!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:41

Gisteravond was er wedstrijdrijden.
De eigenaresse vond Mac erg zwaar in de hand toen ze 'm aan de teugel reed.
Hij trekt als een gek,zei ze.
Daar had ik geen last van...al liep ie bij mij niet zo heel ver naar z'n borst(wat ik ook echt niet nodig vindt)
Als je een paard aan de teugel rijdt moet dat toch juist soepel gaan?
Ze heeft 'm al wel 7 jaar.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:19

Zwaar in de hand is een slecht teken. Kan ze m al lang hebben, dat wil niet zeggen dat het goed gaat.
Een paard moet het uit zichzelf doen, daar hoeft geen kracht voor gebruikt te worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:39

idd, zwaar in de hand is helemaal niet goed.
trekken is ook niet goed ;)
Nu kan het zijn dat ze hangen bedoeld, maar kan het ook zijn dat ze hem in de krul heeft getrokken. :Y)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:11

Ach hangen is ook geen pretje hahaha

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 01:52

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:35

Zo wat een lekkere tips zeg :+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:46

Jeetje die hyves pagina...... na wat scrollen maar gestopt met lezen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:27

Eigenlijk is het best wel erg dat die mensen denken dat ze het goed doen...
volgens mij zit er veel jeugd tussen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Heb je de tussenstaande berichtjes ook gelezen over anale ongemakken???? toen ben ik afgehaakt.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:35

Dat slaat echt nergens op he.
Zijn vast berichten van pubers met een puberaanval geweest.
Eerlijk gezegd wordt m'n verzorgHaflinger ook naar beneden gereden met kneepjes.
De eigenaresse vondt het erg raar dat ik daar niet aan begon.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:55

Heb een vraagje:
ik heb een jonge pony van 4,30 jaar en ben nu bezig met aan de teugel te leren lopen. Natuurlijk komt er ook een lesgever bij, pakken we het rustig op en moet hij het zelf doen en niet ik. Maar mijn probleem is dat hij vaak opkropt. Het is maar zelden dat hij echt soepel loopt. Voor hij aan de teugel komt vecht hij erg, ik hou mijn handen dan gewoon stil, probeer hem niet te storen tot hij klaar is met zichzelf te ambeteren. Het is niet zo dat ik dan in zijn mond zit te trekken, heb enkel een duidelijk contact.

Wanneer hij dan klaar is komt hij naar beneden, maar gaat dan dus vaak opkroppen terwijl ik juist het contact verlicht. Komt dit omdat hij jong is en zijn evenwicht hierin moet vinden? Of doe ik het echt zo fout? Wanneer de lesgever komt ga ik het ook aan hem vragen, maar wou het ook hier even vragen.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:11

Ik denk dat je hem /haar aan de voorkant veel vrijheid moet geven dus zeker niet teveel aan de teugels zitten lekker voorwaarts laten lopen op je been en hem zelf het bit op laten zoeken dat lukt je zeker niet in één keer maar oefening baart kunst.En wat ook kan helpen is je neus en sperriem een gaatje losser maken dan heeft hij/zij meer ruimte in de mond om met het bit te spelen want vaak is het zo dat paarden zich opkrullen
om zichzelf te ontzien van het prikkende bit tegen het verhemelte of het snijdende gevoel op het kaakbeen.Begrijp me niet verkeerd ik bedoel er niet mee te zeggen dat je te hard aan teugels trekt. 90% been 10%handen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:51

Aria_zz schreef:
Heb een vraagje:
ik heb een jonge pony van 4,30 jaar en ben nu bezig met aan de teugel te leren lopen. Natuurlijk komt er ook een lesgever bij, pakken we het rustig op en moet hij het zelf doen en niet ik. Maar mijn probleem is dat hij vaak opkropt. Het is maar zelden dat hij echt soepel loopt. Voor hij aan de teugel komt vecht hij erg, ik hou mijn handen dan gewoon stil, probeer hem niet te storen tot hij klaar is met zichzelf te ambeteren. Het is niet zo dat ik dan in zijn mond zit te trekken, heb enkel een duidelijk contact.

Wanneer hij dan klaar is komt hij naar beneden, maar gaat dan dus vaak opkroppen terwijl ik juist het contact verlicht. Komt dit omdat hij jong is en zijn evenwicht hierin moet vinden? Of doe ik het echt zo fout? Wanneer de lesgever komt ga ik het ook aan hem vragen, maar wou het ook hier even vragen.

Daar ga je de fout in...pony weet hoe hij aan de teugel moet lopen, maar de ruiter moet het leren.
Aan de teugel gaan is een resultaat, geen doel.

Wanneer hij zich nog erg opkropt, moet je eerst zorgen dat hij nageeflijk wordt, dus dat hij je hand moet volgen. (met nadruk op GEVEN en dus niet eisen) Als hij dat nog niet voldoende doet, ben je nog niet toe aan "het krulletje". Vechten voor het aan de teugel gaan is ook een slecht teken en daardoor zal het opkroppen alleen maar verergeren.
Ik denk dat jij je handen te stil houdt, die moeten echt meegaan met de beweging. Dat hij zelden soepel loopt is vaak ook een teken dat de ruiter het paard teveel stoort in zijn beweging.

Het doel is om het paard over de rug te laten lopen en als je dan een fijne meegaande hand hebt, komt de krul vanzelf en is dat dus het resultaat.
Richt je op de achterkant en op jezelf en probeer het paardje zo min mogelijk te storen met je gehele lichaam. Mensen hebben vaak onbewust veel spanning in hun lijf (heup,onderrug,schouders,ellebogen,polsen)en dat zorgt voor het tegenwerken van het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:01

Bah, die hyvespagina... VOL spelfouten (nog erger dan hier soms) en 8 van de 10 "adviezen" zijn; hulpteugels!! Tiedeman zus, bijzetteugel zo... Halloooo als je paard 'ff' niet aan de teugel wil, dan maar een Tiedemanteugel adviseren? *zucht*