[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:29

Waarom denk je zelf dat "zij" niet rond wil?

(Ben het nog steeds niet helemaal eens met je manier, maar dat hoeft ook niet natuurlijk)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:34

Hoi!

Hier ook even een vraag.
Mijn paard loopt lekker nagevelijk, en doet dat ook heel goed.
Lekker zijn achterbenen er onder ed.
Maar Constante nagevelijkheid geeft hij eigenlijk niet..
Af en toe komt hij omhoog .. Heb alles al geprobeerd!
Vooruit rijden, Lekker laten lopen en zorgen dat zijn achterbenen er onder staan, Veel afwisseling, dus slangevolte's ed. Maar alles is eigenlijk maar tijdelijk, Heeft iemand hier dé gouden tip? Ik ben nu bijna 2 jaar met hem bezig...

EDIT: het is trouwens een 14 jarige KWPNer :)

Moll

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:42

wanneer de hand te hard is reageerd het paard met hangen of met het hoofd omhoog brengen, gewicht van de teugel is voldoende, daarin kan de ruiter meer of minder weerstand bieden en zo op het paard reageren en anders om.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:46

ik heb ook een vraag! Mijn pony loopt echt pas na 30 min aan de teugel en daarvoor echt helemaal met neus in de lucht. Ik heb echt alles al geprobeerd om haar eerder aan de teugel te krijgen maar het lukt me gewoon echt niet! Wie heeft ervaring en/of weet hoe ik dit op moet lossen. En kan dat ook steeds sneller gaan of blijft een paard dat gewoon houden?
groetjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:51

willie10 schreef:
ik heb ook een vraag! Mijn pony loopt echt pas na 30 min aan de teugel en daarvoor echt helemaal met neus in de lucht. Ik heb echt alles al geprobeerd om haar eerder aan de teugel te krijgen maar het lukt me gewoon echt niet! Wie heeft ervaring en/of weet hoe ik dit op moet lossen. En kan dat ook steeds sneller gaan of blijft een paard dat gewoon houden?
groetjes

Het mooie is dat je pony het gewoon kan en dat het probleem dus bij de ruiter ligt.
Het is een kwestie van gevoel ontwikkelen wanneer je wat wel en niet moet doen. Zal dus wel goed komen, zeker wanneer je goed blijft lessen. ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:56

Misschien ontspan je in het begin nog niet of is zij nog niet soepel genoeg?
Almé had dat eerst ook, dikwijls na een uur rijden pas aan de teugel. Nu maak ik haar van in het begin goed los en gaat ze van in het begin goed aan de teugel. Dit doe ik door eerst met lange teugel te stappen en te draven. Daarna pak ik m'n teugels op en vraag ik binnenstelling in stap. Daarna draaf ik aan en rijd ik een tijdje enkel overgangen, schijnovergangen en grote voltes. Hierdoor lijkt het wel dat ze soepeler en relaxter is van in het begin en dus makkelijker aan de teugel gaat lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:00

het kan aan alles liggen almeetje. Kan ook zijn dat willie10 er een half uur over doet voor zij daadwerkelijk goed aan het been is etc etc etc. ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:12

Daar heb je gelijk in, dit kwam in mij op omdat het bij mij zo was maar het kan evengoed iets anders zijn.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:41

Nou ik heb gister mijn paardje voor het eerst sinds 2 weken weer gelongeerd (Was de tweede keer) en het ging veel beter dan de eerste keer! Stap ging super! Draf ging super! Alleen de galop heeft ze altijd heel veel moeite mee en dat weet ik dus na aanspringen in de galop (met veel moeite) heb ik haar meteen beloond en weer laten draven.. Nu ga ik er eerst voor zorgen dat ze kan galopperen tijdens het longeren en dan ga ik mij druk maken over het ontspannen..

Ik moet zeggen dat als ik haar aan het longeren ben echt zie dat ze haar hele buik vastzet en gewoon niet wil ontspannen.. Met haar rug doet ze niets en aan een kant wil ze de spier voor in haar nek niet loslaten.. Iemand een idee?

Ojah.. Ze is een manegepaard en draver (manegepaard nog voor 4 weken)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:57

Ik zou haar heel licht bijzetten met een slof. Dus de slof heel lang laten, maar zo voelt ze wel wat. Dan kan ze proberen om te zakken en voelen dat dat prettig loopt. Dwingen moet je voorkomen, maar je kan het wel aanmoedigen door die lange slof.
Bij jonge paarden gebruik ik een elastiek als slof aan de longe. (dus 2 elastieken doorgeknipt, want 1 doormidden is te klein)
(imo hebben ze dan wat meer vrijheid om "te zoeken" wat prettig is en wat niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:58

Ik zou inderdaad bijzetten, zelfs nog eerder dan het galoperen.
Want imo lijkt het toch dat hoe losser het paard is, hoe makkelijker het galoperen gaat ;)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:20

mmhh.. Nouja ik weet nu iig dat ze het kan.. Maar de laatste keer dat ik haar bijzette met zo een touw tussen haar benen en over haar rug reageerde ze er op door haar hoofd hoger te houden dan normaal.. Dus ik weet niet of de slof hetzelfde effect heeft?
Het was trouwens ook inderdaad heel licht bijgezet

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:11

Hoe houd ik mijn shet aan de teugel?
ze heeft dit nooit geleerd en ik ook niet!
Drukjes geven op de binnenteugel en weerstand bieden met je been, toch?
Graag hulp!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:23

Starshet schreef:
Hoe houd ik mijn shet aan de teugel?
ze heeft dit nooit geleerd en ik ook niet!
Drukjes geven op de binnenteugel en weerstand bieden met je been, toch?
Graag hulp!

Nee, zo moet dat niet.
Ik raad om om dat ook niet zonder begeleiding te doen.
Als eerste moet hij goed aan je been zijn - iets wat makkelijker gezegd is dan gedaan.
Ten 2e een goede aanleuning (licht contact met de mond) - wat ook heel moeilijk is.
Doe je beide precies goed, dan gaat hij aan de teugel.
Paard hoeft nooit te leren om aan de teugel te gaan, dat is namelijk een resultaat. Als je het goed doet, loopt het paard namelijk over de rug en dát is waar het allemaal om draait en dan volgt de voorkant vanzelf.
Begin je aan de voorkant te klooien, dan is de kans groot dat je enkel met krul rijdt, maar loopt hij niet over de rug.
(die krul zonder dat hij over de rug loopt is slecht voor zijn lijf)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:26

blowdiene schreef:
mmhh.. Nouja ik weet nu iig dat ze het kan.. Maar de laatste keer dat ik haar bijzette met zo een touw tussen haar benen en over haar rug reageerde ze er op door haar hoofd hoger te houden dan normaal.. Dus ik weet niet of de slof hetzelfde effect heeft?

Geen idee wat je bedoeld, maar je kan op verschillende manier bijzetten.
Zelf zou ik de slof door de benen heen doen en dan aan de zijkant van de longeersingen vastmaken. (niet hoog vastmaken iig)

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:51

superwoman, heel erg bedankt voor je hulp!

Op de manege heb ik begleiding maar ik vind het een slechte manege kwa lessen. Dit hebben ze mij nooit uitgelegd, enkel dat ik drukjes moest geven op de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:02

Starshet schreef:

Op de manege heb ik begleiding maar ik vind het een slechte manege kwa lessen. Dit hebben ze mij nooit uitgelegd, enkel dat ik drukjes moest geven op de teugel.

Dat is heel jammer. Komt vaak voor dat ze op maneges gaan spelen met de teugels enzo en dat is dus niet goed.
Ipv elke week manegeles is bijv eens per maand prive-les veel beter. Sommige instructeurs komen aan huis en zijn niet eens zo duur ;) (die van mij koste slechts 15,- voor een half uur en omdat het prive-les is, is dat veel intensiever waardoor ik een half uur echt wel genoeg vind, je werkt immers echt hard aan je fouten)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:06

superwoman schreef:
Starshet schreef:

Dat is heel jammer. Komt vaak voor dat ze op maneges gaan spelen met de teugels enzo en dat is dus niet goed.
Ipv elke week manegeles is bijv eens per maand prive-les veel beter. Sommige instructeurs komen aan huis en zijn niet eens zo duur ;) (die van mij koste slechts 15,- voor een half uur en omdat het prive-les is, is dat veel intensiever waardoor ik een half uur echt wel genoeg vind, je werkt immers echt hard aan je fouten)

Haha,een uur intensief priveles zou ik waarschijnlijk niet volhouden :P
maar op maneges heb ik het ook verkeerd geleerd,moest idd soort van "zagen" in de mond.
Zo'n spijt van als ik eraan terugdenk |(

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:48

superwoman schreef:
Starshet schreef:

Dus U geeft les en waar heeft u u opleiding genoten? van wie heeft u het geleerd?

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:13

superwoman schreef:
blowdiene schreef:

Zelf zou ik de slof door de benen heen doen en dan aan de zijkant van de longeersingen vastmaken. (niet hoog vastmaken iig)

Dit is wat ik bedoel.
Afbeelding

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:25

hoi, ik heb ook een vraag.
Mijn dochter heeft sinds 4 maanden een pony, in het begin heeft zij haar met Thiedemann gereden, omdat zij vrij onzeker was door een val. Nu rijdt ze zonder, maar haar pony zakt wel met haar hoofd, maar meer nog met het neusje naar voren.

Hoe krijgt zij net die laatste stap voor elkaar?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:32

willie10 schreef:
groetjes

Een paard heeft tijd om warm te lopen en los te worden in zijn lijf, de een wat meer dan de ander. Wat voor oefeningen doe je tijdens het losrijden?

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:13

noekje schreef:
willie10 schreef:
groetjes

Een paard heeft tijd om warm te lopen en los te worden in zijn lijf, de een wat meer dan de ander. Wat voor oefeningen doe je tijdens het losrijden?

voltes openen en sluiten etc en veel overgangen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:57

blowdiene schreef:
superwoman schreef:

Dit is wat ik bedoel.
Afbeelding

ik zou mijn manier gebruiken en desnoods niet door de benen, maar bijde stukken aan de zijkant van de longeersingel bevestigen. Het is altijd even zoeken waar het paard het beste op reageerd en met dat touw heb je slechts 12 manier.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:40

Aan de teugel rijden is een kwestie van geduld hebben.
Je kan je paard niet aan de teugel dwingen.
Het is iets wat je krijgt als je paard ontspant en loslaat door z'n lijf.
Eerst en vooral moet het paard aan het been zijn.
Je moet altijd van achter naar voor rijden.
Als het bij mij even niet lukt, rijd ik gewoon oefeningen.
Je mag er niet constant mee bezig zijn want dan lukt het ook niet.