[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

I_Moondance

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:07

Je moet in iedergeval Nooit je paard aan de teugel trekken, ga met ontspanning rijden en na een tijd komt je paard zo aan de teugel en komt hij ook niet in verzet.. Ik heb heel veel van mijn instructrice geleerd zij werkt veel met ontspanning en dat de paarden het wel leuk vinden, ga desnoods zo'n instructeur zoeken Clown

xx Iris

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:07

Viief schreef:
Pling

Mooi zo Haha!

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:33

Een paar mensen op de manege die trekken hun paard altijd aan de teugel, dan zegt een instrecteur er iets van en dan zeggen ze: `Het is mijn paard, ik weet echt wel wat ik er mee moet doen hoor´.
Stond er op zo´n dressuurproefblaadje (geen idee hoe het heet, rij niet echt dressuur) Houding van het paard een of ander slecht iets, en dan hij protesteert tegen je hulpen en dan gaat ze zeggen dat de jury slecht is.

Volgens mij is onstspannen rijden in de dressuur een van de belangrijkste dingen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:40

Dat klopt helemaal
Een aantal mensen die ik wel eens zie rijden trekken die paarden in de krul en meppen ze verrot als ze even omhoog komen :S
Als ik ga trekken in de mond van Tinka om haar aan de teugel te krijgen, dan gaat ze gewoon protesteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:16

tinka_maris schreef:
Dat klopt helemaal
Een aantal mensen die ik wel eens zie rijden trekken die paarden in de krul en meppen ze verrot als ze even omhoog komen :S
Als ik ga trekken in de mond van Tinka om haar aan de teugel te krijgen, dan gaat ze gewoon protesteren

Als mijn paard zich op loopt te fokken & aan loopt te stellen, zo erg dat het gewoon 'gevaarlijk' wordt (denk aan boktpartijen, eraf vallen), dan kan hij toch echt mooi de pot op hoor Haha!
Dan krijgt hij ook een flinke tip en dan loopt ie ook maar ff goed diep hoor!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:43

mijn paard krijg ik hartstikke makkelijk aan de teugel, een vriendin van mij krijgt mijn paard met geen mogelijk heid aan de teugel, je moet de basis kennen en dan lukt het vanzelf, dat betekent niet dat je op elk paard het aan de teugel kunt rijden, het paard gaat wennen aan de manier hoe jij rijd, gaat jou snappen.
gaat een ander erop zitten, die snapt hij minder goed omdat hij dat niet gewend is.

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:42

lauss.. je moet wel eerlijk tegenover jee paard blijven.. het is een dier geen machine al hij een keertje wilt uitleven en bokken enzo laat m dan even gaan.. in de krul trekken helpt niets!! dan verpest je je hele maaprd als hij niet ontspannen kan lopen!

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:55

hallo,ik eb een 9 jarige haf x welsh merie,na een tijdje komt ze vanzelf ontspannen aan de teugel,maar met een "lange hals" maar ze loopt niet op de voorhand,hoe kan ik iets meer oprichting krijgen ?ze is tamlijk hard in de mond,dus ik moet echt ontspannen rijden,maar ze heeft zo haar ups en downs,de ene keer komt ze ontspannen en nageefelijk met een goede aanleuning,en de andere keer pas na 40 minuten,maar zonder goede aanleuning...

wat mij ook opvalt,ze komt altijd ontspannen na de galop ?

Wie kan me helpen ?

groetjes

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:25

hoi hoi
als ik mijn paard aan de teugel heb gaat hij hard draven als ik hem probeer terug te rijden gaat hij weer met zijn hoofd omhoog. wie heeft er tips voor mij???
en als ik aant rijden ben zet ik mijn linkerkant vast waarom en hoe het komt weet ik niet maar het gevolg is dat ik spierpijn krijg en voor mn paardje zal het ook niet fijn zijn. wie heeft er tips hoe ik kan proberen mijn schouder te ontspannen???

groetjes linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:46

Hoe 'rijd' jij je paard dan aan de teugel als ik vragen mag ? Want het lijkt wel zodra hij 'rond' moet lopen, dat hij verzet toont. Misschien omdat je je linkerkant vastzet ?
Je moet in ieder geval zelf helemaal ontspannen zijn, en je paard dus ook. Heb je er misschien niet een plaatje van ? Want zo is het wel wat lastig te beoordelen Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:06

@ hyawatta: Als je zelf al weet dat je je linkerhand vast zet, zul je dus moeten zorgen dat je die kant van jezelf weer loskrijgt. Dat is niet iets wat je in een paar dagen lukt, maar wat misschien wel een paar weken kan duren voordat jij en je paardje echte vooruitgang merken.. Probeer er zelf aan te denken dat je je arm/hand ontspant, dus dan kun je keine kneepjes in de teugel geven zodat je daarna je arm voor eventjes ontspant. Je paard zal het ook wel even raar vinden dat je niet meer trekt, maar daarom duurt het ook eventjes.
Ook zul je er rekening mee moeten houden dat je paard even niet aan de teugel loopt, maar wanneer je met een ontspannen hand kan rijden, zul je zien dat het naar beneden rijden ook een stuk makkelijker zal gaan wanneer je 'm op 2 tuegels kan rijden!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:19

bedankt voor jullie reacties.
ik trek hem niet aan de teugel om daar mee te beginnen, rij zelf met best losse teugels maar zet mn schouder wel vast en dat is het hem nou juist, en dat ontspannen lukt me dus niet en nee heb er helaas geen foto van.maar het slimste vind ik eigenlijk dat als ie aan de teugel loopt dat ie dan harder gaat draven alleen in de draf, en krijg hem moeilijk terug met mn zit en hij doet dan ook meteen zijn hoofd naar boven als ik hem terug wil rijden. rijd ook veel overgangen en figuren maar 9van de 10x gaat hij gewoon harder lopen.weet iemand daar een oplossing voor?
alvast bedankt groetjes linda

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:27

Hij gaat dus tegen je hand in, daarom gaat z'n hoofd meteen weer de lucht in en werkt de rem niet zoals het hoort Knipoog Het woord trekken is in mn vorige post misschien wat verkeerd gekozen, maar ik bedoel er maar mee te zeggen dat een paard jou 'vaste' linkerhand als een blokkade voelt, dus er tegenin gaat. Ik heb ook een poosje problemen gehad omdat mijn bijrijdster een vaste linkerhand had. Vooral wanneer ze op de rechterhand reed, was het paard niet te stoppen. je moet dit echt opbouwen met veel oefenen en duidelijk zijn met kleine kneepjes in je teugel. Niet comstant vasthouden, maar los-vast.. Dat hielp bij haar erg goed, en ze was zelf ook streng en consequent voor zichzelf.

Heb je geen les, zodat iemand er op kan letten oid?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:29

voorwaart,voorwaarts en nog eens voorwaarts!!
Als dat er is je handsluiten en voorwaarts blijven rijden.
Je rijd je paard naar je hand toe.
En echt waar je moet ze voorwaarts houden.
een paard wat nog zoekende is zal als het nageeft gelijk vaart minderen.
Dit mag niet dus ook al komt hij naar beneden maar gaat op de rem dan geef je hem weer meer been om hem voorwaarts te houden ookal komt zijn hoofd omhoog.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:32

Oja, dat had ik er eigenlijk ook nog bij moeten zetten Bloos

Maar daarom is het ook een centraal topic Ja

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:00

haha idd

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:59

kan iemand mij helpen ?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:50

elout schreef:
hallo,ik eb een 9 jarige haf x welsh merie,na een tijdje komt ze vanzelf ontspannen aan de teugel,maar met een "lange hals" maar ze loopt niet op de voorhand,hoe kan ik iets meer oprichting krijgen ?ze is tamlijk hard in de mond,dus ik moet echt ontspannen rijden,maar ze heeft zo haar ups en downs,de ene keer komt ze ontspannen en nageefelijk met een goede aanleuning,en de andere keer pas na 40 minuten,maar zonder goede aanleuning...

Wie kan me helpen ?

groetjes

hallo
het is heel gewoon dat een paard na de galop wat makkelijker is.
Ze zijn dan vaak lekker los vooral in de rug.
je kan gaan proberen om haar wat vaker te longeren met bijvoorbeeld een bijzet of als er een deskundige bijloopt een slofteugel.
Een elastiek kan ook weleens helpen met rijden maar ook dit kan je beter doen met een deskundige.
Verder veel afwenden vooral in de stap kan je best wat kortere wendingen maken.
je wilt je pony natuurlijk goed los hebben.
Dit gaat allemaal niet over 1 nacht ijs maar het helpt wel.
En wat ik al eerder zij goed voorwaart blijfen en ik weet niet of je lest maar dat zal ik wel doen dat is voor iedereen belangrijk en eigenlijk ook onmisbaar.
veel succes verder.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 21:42

Moniek schreef:
elout schreef:

Wie kan me helpen ?

groetjes

hallo
het is heel gewoon dat een paard na de galop wat makkelijker is.
Ze zijn dan vaak lekker los vooral in de rug.
je kan gaan proberen om haar wat vaker te longeren met bijvoorbeeld een bijzet of als er een deskundige bijloopt een slofteugel.
Een elastiek kan ook weleens helpen met rijden maar ook dit kan je beter doen met een deskundige.
Verder veel afwenden vooral in de stap kan je best wat kortere wendingen maken.
je wilt je pony natuurlijk goed los hebben.
Dit gaat allemaal niet over 1 nacht ijs maar het helpt wel.
En wat ik al eerder zij goed voorwaart blijfen en ik weet niet of je lest maar dat zal ik wel doen dat is voor iedereen belangrijk en eigenlijk ook onmisbaar.
veel succes verder.

hier ben ik het mee eens. ben tot nu toe alleen aan het begin actief geweest in mijn topic maar ik zie dat er meer mensen zijn dit Goed advies geven Knipoog hier ben ik blij mee. succes allemaal, ik zal hier ook weer wat meer mijn bijdrage aan gaan geven

oudebekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:58

Zo goedendag allemaal mijn visie op paardrijden,

De meesten gillen meteen het is een ruiterfout. Vaak is het wel zo maar vergeet niet een paard is een vlucht en kudde dier gaat er 1 aan de haal dan gaan er meer maak je het hem haar te moeilijk zal het paard willen vluchten of in de ankers gaan of wel op de rem en omhoog.

Ten eerste zou ik zeggen neem een goede instructeur die niet te jong is met veel ervaring want de meesten die net van school komen sorry voor mijn vooroordeel maar ervaring leer je niet op school maar nog steeds uit je jaren lange ervaring.

Ten tweede probeer niet elke dag het zelfde met je p[aard te doen jij eet ook niet elke sla.

Ten derde als je motor van je paard de achterhand dus het niet doet zal de voorkant ook niet meewerken.

Ten vierde niet in je teugels gaan hangen met je getrek win je het toch niet van een dier wat tig keer meer kracht heeft als de mens.

Ten vijfde als er geen klik is met je paard/pony zonder klik kun je geen spel spelen , het is en blijft een spel tussen mens en dier liever op een leuke en vriendelijke manier als op een harde en lompe manier. Uiteindelijk win je het dan toch niet.

Dus mijn tip gun je zelf en je paard/pony een leuke tijd en neem een goede instructeur.

veel rij en speel plezier.

schaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:29

haha . ik kan het ook niet. maar gister wel (Y).
ging heel goed. waarvan hij er 2 x vandoor ging
ik bleef gwoon zachtjes in de teugels kneden.
en toen liep hij hel mooi en ontspannen. hoe
probeer jij het altijd dahn ? mischrien als je dat ook
verteld kan iemand anders er wat verbetering op geven
( het licht er natuurlijk ook aan wat hij gewent is heaa iedereen
doet het anders. )
maar mischrien heb je er gwoon wat aan. Haha!
het is gwoon lief bedoelt. asjeblieft ik hoop dat
je hier wat aan zult hebben.

Habianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:16

heej,
Ik heb ook even een vraagje over het aan de teugel..
Mijn paardje is net van de slof af, ze liep hiermee redelijk nageeflijk.
Nou wilde ik proberen zonder slof. De eerste lessen waren een ramp wat ik ook wel verwacht had maar nu 2 maanden verder is er niet veel veranderd.
Zodra ik de teugels op maat maak kom ze omhoog met d,r hoofd.
Hoe meer contact des te hoger d,r hoofd...
Nou had ik al een les helemaal aan de lange teugel gereden maar ook dit heeft niet veel uitgemaakt...Ik wil d,r echt heel graag netjes nageeflijk maar hoe?
Weet iemand raad?
Huilen

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:53

Deze reactie van jouw paard is logisch als hij net van de slof afkomt, dat hebben veel paarden.
Ik zou veel blijven spelen, zorgen voor genoeg ontspanning.
Juist op de momenten wanneer hij zijn kop in de lucht gooit moet je doorblijven gaan, want dan komt ie er vanzelf doorheen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:16

Leg mij eens uit hoe je door te kneden en spelen ( = bit beweegt heen en weer in de paardenmond) kan zorgen voor ontspanning? Het dier heeft al een stuk ijzer in zijn mond, dan ga jij ook nog eens zorgen dat het extra beweegt... zo kan hij zijn kaak toch nooit ontspannen?

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:20

Met "zorgen voor genoeg spanning" bedoel ik dus de spanning elke keer ook weer van de teugel afhalen.