Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:37

Inderdaad, deze manier van rijden met je zit kan op vele manieren gebruikt worden

Eleonoor, je laat me wel blozen hoor

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:05

Tyrza schreef:
Nee, de vragen waren juist afkomstig van de mensen die LDR rijden dus oa van Lotje, Diederik, ondergetekende, etc.

BV Waarom het paard in kwestie niet juist naar voren gereden wordt op bepaalde momenten. In plaats daarvan werd er juist meer verzameld en gesloten. Het paard werd in onze ogen daarom wat groot en traag. Iets wat je met LDR juist wilt voorkomen.

Ik vindt Rini een simpathieke ruiter, die ook open staat voor vragen en discussie, misschien maakt dat vragen stellen wat laag drempeliger?? Verder denk ik dat ook Rini weinig doet zonder dat hier een argument voor is, wat was zijn argument om te rijden zoals hij hier deed?

Was het paard van Rini in jouw optiek een geschikt paard voor LDR? Hij heeft namelijk nog al eens wat paarden met een echt gelderse uitstraling, deze zijn misschien niet zo flitsend te rijden als de paarden met veel meer bloed.

Je hebt goed rijden en slecht rijden (LDR or what ever). Ik kan me nog goed herinneren dat Rini op Terlia reed tijdens de PAVO cup finale en dat was dus een klassieke ruiter op een LDR gereden paard, toen was mijn indruk dat de training op Terlia niet echt succesvol was geweest. Is er tijdens het symposium nog iets gezegd over het soort paard waar LDR het best bijpast?? (ik heb niet alle blz gelezen)

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:39

Ja LDR paste beter bij de huidige rijpaarden, omdat deze makkelijker kunnen afbuigen dan de paarden van enkele jaren geleden. Dan is het ook makkelijker door te vragen, maar er zijn niet specifieke rassen genoemd.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:42

Er was nog een topic over ldr en kwam ik deze link in tegen.
En daarin werdt je vraag beantwoord.

http://www.academybartels.com/2004/htm/ ... php?id=660

Hoefslag: Is het rond en diep rijden geschikt voor ieder type paard?

Tineke Bartels: ‘Doordat Anky op hete paarden valt, wordt wel eens gesuggereerd dat het rond en diep rijden alleen bij dat soort paarden zou passen. En natuurlijk is het ook zo, dat als je je paard volgens deze manier traint, je meer controle krijgt. Die controle is bij een wat heet en kijkerig paard een groot voordeel. Aan de andere kant moet je een traag paard sneller maken, en daar als het ware ook meer ‘controle’ over krijgen. Dus eigenlijk past ieder paard in deze methode. Ik ben nu bijvoorbeeld met een Fries bezig. Dat vind ik een enorme uitdaging, ik ben als ruiter geboeid om de grenzen van dit paard te verleggen en het maximale eruit te halen. Je moet binnen de mogelijkheden van je paard je doelstelling stellen. Zoals Salinero zijn er niet veel paarden. Niet ieder paard is een topatleet en geschikt voor de topsport. Maar daarom kan de methode nog wel toegepast worden’.

http://www.academybartels.com/2004/htm/ ... php?id=660

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:07

Kwam nog een filmpje tegen op internet, weet niet of het hier in dit topic past, maar ik vond erg opvallend dat het hier om 'het kunstje' gaat ipv de africhting en opleiding van een paard. Opmerking: hier is een erg bekende 'klassieke africhter' te zien.

http://www.horsedances.net/Favo10.wmv

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:19

Dat was dus ook met Rini: het paard vertoonde verzet op het been, zwaaide hevig met zijn staart, kwam terug op het been, en toch moest het meisje de wissels rijden (wat dus niet zo vlekkeloos ging). Waarna vervolgens dus de vraag kwam waarom het paard niet eerst even aan het been gezet moest worden.

Het antwoord: hij kende het paard.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:52

renes, dat hij erop blijft zitten vind ik al een prestatie haha

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:55

Ook als je weet dat dat Johann Hinnemann is?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:05

Ik had al een vermoeden, maar vind het toch eens apart om naar te kijken

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:31

Hmm, dit heeft weinig met dressuur te maken (het filmpje dan), ik weet niet wat het idee was van Hinnemann om op dat paard te stappen, maar afgezien van spectakel ....

Waar zijn de "onzichtbare hulpen" gebleven? Dat vindt ik juist zo mooi aan het rijden van Anky op de beste momenten: rijden op bijna niks.

Tyrza schreef:
Dat was dus ook met Rini: het paard vertoonde verzet op het been, zwaaide hevig met zijn staart, kwam terug op het been, en toch moest het meisje de wissels rijden (wat dus niet zo vlekkeloos ging). Waarna vervolgens dus de vraag kwam waarom het paard niet eerst even aan het been gezet moest worden.

Het antwoord: hij kende het paard.

Niet echt bevredigend, zonder goede voorwaarde ...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:40

braaf beessie

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:06

renes schreef:
Kwam nog een filmpje tegen op internet, weet niet of het hier in dit topic past, maar ik vond erg opvallend dat het hier om 'het kunstje' gaat ipv de africhting en opleiding van een paard. Opmerking: hier is een erg bekende 'klassieke africhter' te zien.
http://www.horsedances.net/Favo10.wmv

Om het filmpje even in context te plaatsen:

"Wat mij bij staat, is dat er een paard werd getoond waarbij men liet zien hoe dit paard is opgepakt en er verder mee wordt gewerkt. Er kwam meen ik een vraag uit het publiek of met dit paard ook al galop wissels konden worden gereden. Het voorzichtige antwoord was toen dat het paard het nooit eerder gedaan had, dus een voorzichtig neen. Toen kwam een man in kostuum van de tribune en die liet zien dat met dit paard galop wissels konden worden gereden, met het oplossen van de bijkomende problemen. Dat die man in kostuum JH was, werd voor een aantal mensen later pas duidelijk..... ".

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:13

De amazone die het paard afgeeft is echter Coby van Baalen (als ik het goed zie ). Die traint al jaren bij JH. Was dat dan voorafgaand aan de clinic afgesproken? Blijf het vreemd vinden...

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:15

Ja dat is CvB.

Waarom is het in dressuur wedstrijden leuker of beter om hete paarden te rijden? Wat win je daarmee ?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:17

renes schreef:
De amazone die het paard afgeeft is echter Coby van Baalen (als ik het goed zie ). Die traint al jaren bij JH. Was dat dan voorafgaand aan de clinic afgesproken? Blijf het vreemd vinden...

Wat vind je vreemd ? De naam van het paard weet ik niet (meer).

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:45

Is dat niet Kigali?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:39

@Goof44: Hete paarden zijn uiteindelijk (naar mijn idee!) fijner omdat je die gemakkelijker fijn aan je hulpen kunt zetten. Ze bieden net wat meer aan van zichzelf zodat je het er niet 'uit hoeft te douwen'. Zij helpen jou eerder dan dat jij het paard moet helpen.

Verder vind ik het vreemd met de uitleg van jou erbij, dat dit paard tijdens de clinic wordt afgestaan aan de trainer van deze combinatie. Vraag me gewoon af met welk doel dit is gedaan. Ik vindt het (om in het kader van dit topic te blijven) puur om het kunstje gaan, en niet om de gehele opleiding. Een LDR-rijder zie ik dit niet zo snel doen (je kunt je afvragen of dit afhankelijk is aan de persoon of aan een systeem, maar goed...) omdat eerst alle randvoorwaarden goed moeten zijn. Om nog maar te spreken van het staken van het paard. Wil dat paard niet iets aangeven?

@Tyrza: Ik dacht eigenlijk eerder aan Welt hit II ofzo, dit is volgens mij namelijk al een tijdje geleden. Verder istie ook iets donkerder dan dat Kigali is.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:16

Welt Hit is het dacht ik. Dit filmpje past niet goed in dit topic vind ik. Verkeerde context zo. De clinic waar dit filmpje uitkomt ging juist over het goed scholen en opbouwen van de training en helemaal niet over trucjes. Er werd gevraagd of het paard al series kon springen, maar zoals al eerder gezegd, daar waren ze nog niet mee bezig geweest. Het paard was er fysiek wel klaar voor. Johan Hinnemann daagde Coby uit door te zeggen dat ieder paard dat er fysiek klaar voor was series kon springen. En dat hij er zo een serie mee kon rijden. Nou dat wilde iedereen wel zie, en dit was het gevolg. Om te laten zien dat het er wél inzat. Het verhaal hierna was natuurlijk dat dit niet de manier is om het paard dmv trucjes door te rijden.
Maar misschien zijn er wel echte ooggetuigen van deze clinic hier op Bokt aanwezig (Theo?), die dit kunnen toelichten. Want ik was er ook zelf niet bij.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:20

Jee, wat maakt dat nou uit dat hij voor een clinic de wisselserie laat zien?
Dat je dat thuis niet iedere dag zo doet, spreekt toch voor zich?
Je kunt ook op iedere slak zout leggen.

Overigens springt hij de serie wel goed, mooi doorgesprongen en opwaarts. Dat hij zo schieterig en stakerig is, daardoor ga je toch niet alleen maar rondjes draven bij een clinic, daar betaalt niemand voor.
Die uitdaging van Johan is juist om iedereen te prikkelen. Ondanks dat hij dus niet echt gehoorzaam is, kan hij dus tóch de wissels, wat aangeeft dat problemen bij de wissels vaak bij de ruiter zitten.

Moest het even kwijt hoor. Volg dit topic nauwelijks, juist omdat er van beide kanten zo gemuggenzift wordt.

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:59

lees dit topic zo nu en dan weer even bij. Omdat een aantal mensen wel interessante dingen vertellen (tyrza bijv!).
Maar dacht nu (nav filmpje als voorbeeld) precies hetzelfde als Venetia.....

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:40

Venetia schreef:
Overigens springt hij de serie wel goed, mooi doorgesprongen en opwaarts.
Op het laatst vind ik het frame niet opwaarts

Aimee

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:47

Pffff.... ik vind het wel weer knap van Johann Hinnemann hoor, in pantalon op zo'n peerd stappen om de uitdaging aan te gaan en het er dan nog daadwerkelijk uit te kunnen rijden ook. Dat het dan niet met onzichtbare hulpen is.... so be it.... dat was alleen al niet mogelijk vanwege zijn kleding.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:33

Woodstock schreef:
Ja LDR paste beter bij de huidige rijpaarden, omdat deze makkelijker kunnen afbuigen dan de paarden van enkele jaren geleden. Dan is het ook makkelijker door te vragen, maar er zijn niet specifieke rassen genoemd.

Tegelijkertijd wordt er ook verteld dat de huidige kwaliteit van de paarden ervoor zorgt dat er meer fouten en tekortkomingen van de ruiter verborgen blijven. Met anderen woorden, de kwaliteit van de paarden compenseert een hoop. Vroeger moest elk spatje talent naar boven gehaald worden met rijkunst (!), terwijl tegenwoordig het talent ruimschoots aanwezig is in de paarden. Het is niet zo dat je om al dat talent maar te controleren zelf ook beter moet rijden, er is immers een methode boven water gehaald om de boel onder de duim te houden. Er zijn echter hoog aangeschreven trainers die zich afvragen waar je mee bezig bent als je paarden op die manier in de hand moet houden?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:29

Fronton, ik denk dat je daar toch verkeerd over denkt. Om de methode waar jij het over hebt, te kunnen toepassen, moet je beschikken over veel (ruiter)gevoel. In plaats van het verbloemen van zaken, denk ik dat zij die juist uitwerken en benadrukken (niet onder de duim houden maar juist eruit pikken). En het is echt niet zo dat ze zo de paarden op die manier in de hand moeten houden, maar juist de paarden vrijheid kunnen geven, zodat ze fris en vrolijk aan het werk blijven, en niet als machientjes worden gezien die hun dagelijks werk maar uit moeten voeren.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:32

Renes, ik begrijp je punt en ik zie ook waar je heen wilt; misschien is het niet of-of, maar kunnen we constateren dat beide scenario's in de praktijk voorkomen.