Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:17

Samsam schreef:
Ze zegt dat Anky's piaffe geen tact heeft omdat het paard niet in balans is, omdat hij niet heeft geleert te dragen . En dat zij in 8 minuten elk paard kan leren dragen? Waarom zou ze dan geen goede piaffe kunnen rijden?

Kijk, dit is precies wat ik bedoel. Jullie concluderen iets uit een tekst en vervolgens wordt er gedaan of Aqua heeft gezegd dat ze het beter kan. Dat staat nergens!?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:18

aqua roept niks anders dan dat de top nog wat van haar kan leren

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:22

Goofy44 schreef:
Als een ruiter zelf roept dat een oefening nog beter kan en de ruiter zelf niet in staat is om de oefening net zo goed of beter te kunnen rijden dan de oefening die beoordeeld wordt, dan is daar toch niets mis mee. Er zijn objectieve maatstaven om een oefening te beoordelen. Degenen die dat beoordelen moeten die kennis en ervaring hebben. Bij het publiek waar de sport naar toe gebracht wordt, ontbreekt dat inzicht vaak.

Zoals gezegd: het is niet zo moeilijk om van een oefening te bepalen of hij wel of niet uitgevoerd is. Met name in een topic zoals deze.

Maar dat kan iedereen wel zeggen.

Mijn insteek hiermee is: zeg niet alleen dat het niet correct is, maar draag dan ook bij aan een "oplossing".

Je kunt bijvoorbeeld theoretisch al een suggestie doen hoe je naar die bepaalde verzameling toe zou werken, etc etc.

Overigens praat ik nu in zijn algemeen en spreek hiermee alle topiclezers aan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:00

Maaike schreef:
Kijk, dit is precies wat ik bedoel. Jullie concluderen iets uit een tekst en vervolgens wordt er gedaan of Aqua heeft gezegd dat ze het beter kan. Dat staat nergens!?

Ik concludeer niets! Ik vraag het me (en haar) af! Goed lezen......

Samsam schreef:
Aqua8horse schreef:
De tonatie en het woordgebruik geeft meer aan dan je zou verwachten in dit geval. Maar het lijkt mij ook niet correct. Kennelijk zijn er mensen die onregelmatige benen van die stakkers tijdens een piaffe geweldig vinden.

Maar A8H, als jij 8 minuten op een stilstaande salinero zou zitten, en je balansding doen, daarna zou hij de piaffe wel correct lopen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:08

Ik heb nog nooit de euforie van een piaffe mogen voelen, zou ook niet weten hoe je dat uit een paard moet rijden maar mijn theorie is dat je het paard terugrijd op je zit en dan met je been aanvult??? wellicht een combinatie van buikspieren en bilspieren ????

hellup me eens

EsmeeF

Right

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:12

Ja dat klopt zeker Het paard moet snappen wat jij met je hulpen bedoelt. Je moet een paard/pony inderdaad vooral met je benen en zit rijden, en hem op die manier dingen laten doen. Dat is de kunst van de dressuur... Hopelijk heb je er wat aan. Succes! Met vriendelijke groet, Esmée Franken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:17

Tyrza schreef:
Voor degenen die vinden dat de hedendaagse piaffe niet correct uitgevoerd wordt:

Hoe zouden JULLIE deze voorbereiden (incl benoeming van de hulpen) en hoe zou deze door jullie worden ingezet?

Met veel tijd en goede begeleiding....

Vooral dat veel tijd, daar wordt veel op verzuimt op het moment. De piaffe is draf dusdanig verzameld dat ie op de plaats is, dus de tact en het tempo van de verzamelde draf moeten hierin terug te vinden zijn.
De meeste combinaties zijn echter nog niet klaar voor een piaffe op de plek. Die zouden nog meer met een voorwaartsere piaffe moeten gaan werken, of nog ffies helemaal geen piaffe
maarja, dan scoor je niet...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:33

QQQQ schreef:
Met veel tijd en goede begeleiding....

Duh.... Denk niet dat je binnen een half jaartje GP klaar bent he (gezien vanaf LT niveau)

Citaat:
Vooral dat veel tijd, daar wordt veel op verzuimt op het moment. De piaffe is draf dusdanig verzameld dat ie op de plaats is, dus de tact en het tempo van de verzamelde draf moeten hierin terug te vinden zijn.
De meeste combinaties zijn echter nog niet klaar voor een piaffe op de plek. Die zouden nog meer met een voorwaartsere piaffe moeten gaan werken, of nog ffies helemaal geen piaffe

maarja, dan scoor je niet...

De piaffe is an sich niet het moeilijkste, meer de overgangen naar en van geven juist het probleem van te weinig aktiviteit en niet laterale bewegingen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:38

Tyrza schreef:
De piaffe is an sich niet het moeilijkste, meer de overgangen naar en van geven juist het probleem van te weinig aktiviteit en niet laterale bewegingen.

Zoals zo vaak dus:
Veel overgangen oefenen!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:42

Dat is zo, zij het niet dat ook de manier waarop dit geoefend wordt nogal uiteen kan lopen.

Bovendien is in een proef nog de extra moeilijkheid dat je voor de pi/pa oefening nog even wat andere oefeningen vooraf gaan, waardoor het extra moeilijk is om net die ene overgang die je thuis wel zo fijn voor elkaar hebt te gebruiken in de proef.

Dan kan je wel zeggen: blijf thuis tot je het wel kunt, maar je kan het ook benaderen met het feit dat hoemeer kilometers je in de proef rijdt, je meer ervaren wordt.

Of je kunt een gastlicentie aanvragen en in Duitsland met zweepje de ring in gaan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:50

Tyrza schreef:
Bovendien is in een proef nog de extra moeilijkheid dat je voor de pi/pa oefening nog even wat andere oefeningen vooraf gaan, waardoor het extra moeilijk is om net die ene overgang die je thuis wel zo fijn voor elkaar hebt te gebruiken in de proef.

Dan kan je wel zeggen: blijf thuis tot je het wel kunt, maar je kan het ook benaderen met het feit dat hoemeer kilometers je in de proef rijdt, je meer ervaren wordt.

Of je kunt een gastlicentie aanvragen en in Duitsland met zweepje de ring in gaan.

Tuurlijk, als je alleen maar perfecte proeven zou mogen rijden op wedstrijden, zou het heel stil worden.
Je moet alleen niet vreemd opkijken als er dan commentaar komt over het getoonde (ook al kan die ander het ook niet beter).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:51

Is een Piaffe makkelijker inzetten vanuit een middendraf? Omdat je daar al de nodige voorwaardse krachten heb? dus van middendraf naar verzamelde draf dan naar passage en dan naar piaffe?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:53

Ja maar dan spreek je nu natuurlijk niet over de dames/heren die in het A kader zitten he

En ik proefde eerder in het topic wel zoiets

En... als je niet openstaat voor commentaar, dan kan je beter maar meteen stoppen met de sport. Het kan ALTIJD beter!

Kiwiko, persoonlijk vind ik passage vanuit uitgestr draf makkelijker in de aanloop naar een piaffe toe ivm die voorwaartse drang idd.

Vandaar dat ik de Special ook fijn vind rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:03

KiWiKo schreef:
Is een Piaffe makkelijker inzetten vanuit een middendraf? Omdat je daar al de nodige voorwaardse krachten heb? dus van middendraf naar verzamelde draf dan naar passage en dan naar piaffe?

Ligt ook erg aan het paard, en de ruiter. Sommigen leren het beter en sneller vanuit de stap (energie blijft beter controleerbaar).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:11

Tyrza schreef:
Ja maar dan spreek je nu natuurlijk niet over de dames/heren die in het A kader zitten he .

Ik spreek -net als jij - in het algemeen over iedereen die niet de perfecte piaffe laat zien, dus da's dan inclusief A kader

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:37

Bestaat er eigenlijk uberhaupt dan wel een perfecte piaffe tijdens een proef?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:48

Tyrza schreef:
Bestaat er eigenlijk uberhaupt dan wel een perfecte piaffe tijdens een proef?

Ik vond die van Arjen Teeuwissen tijdens het EK in Arnhem toch adembenemend.(tijdens de special meen in, kan ook de gewone GP geweest zijn)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:50

Als je begint met piaffe moet het rechtrichten, het verzamelen en
het aan de hulpen staan van je paard in orde zijn. Het paard moet
vanuit stap en halthouden met kleine hulpen in de takt van de
draf gaan en bij het opvangen vanuit draf in ondergetreden passen
weer terugnemen. Dit ontwikkelt de nageeflijkheid en draagkracht.

De belangrijke punten zijn naar mijn mening de takt en het
onderbrengen van de achterhand, door buiging in het heup-
en kniegewricht. Het achterbeen komt met de punt van de hoef
ter hoogte van het midden van de kogel van het dragende
achterbeen. Het diagonale voorbeen tot aan het midden van de pijp
van het dragende voorbeen. De relatieve oprichting is
bergopwaarts, als logisch gevolg van een vermeerderd onderbrengen
van de achterhand. Te veel oprichting omhoog blokkeert de
achterbenen van het paard en drukt de rug weg.

De zit is rustig en soepel, stoort het paard niet en haalt hem
niet uit balans. Beslist niet te zwaar zitten, maar het deinen van de
rug doorlaten. De kuiten werken gelijktijdig in normale ligging
in de takt van de gang. Het contact met de mond moet gelijkmatig
en eerlijk zijn. Het paard moet in de hoge verzameling direct
bereid zijn voorwaarts te gaan en de hals te strekken. (de
bovenhalslijn moet bij deze hierbij een handbreedte verlengen).

Piaffe kun je leren aan de hand. Later met een lichte ruiter
passief zittend in het zadel, later kunnen de grondhulpen door
de inwerking van de ruiter worden vervangen. Onder het zadel
aanleren kan ook. Veel belonen, hetzelfde recept. Ondertreden kun
je leren vanuit verzamelde draf, stap en halthouden. Met halve
ophoudingen vang je verzamelde draf op tot ondertreden. Vanuit
stap door eerst de stap te verkorten. Vanuit halthouden
ondertreden en piafferen, vereist dat het paard volledig nageeft.
Pas vanuit halthouden op ivm het mogelijk optreden verzet. Het
ondertreden na enkele gelukte passen afwisselen, bv met stappen,
halthouden of in rustige draf impuls opwekken. Het ondertreden
moet steeds meer op de plaats gebeuren, totdat enkele piaffe
passen voorwaarts ontstaan. De piaffe voorbereiden met steeds
meer verkorten van tempo met fijne ophoudingen en daarna het
tempo hieruit na 2-3 paardlengten weer verruimen. Het kruis komt
dan niet omhoog en de achterbenen verstijven niet.

Piaffe is een enorme krachtoefening, die niet te lang mag duren.
Het is verstandig de verschillende oefeningen afwisseld te doen
om anticiperen door je paard te voorkomen. Om onregelmatigheid te
voorkomen is het belangrijk dat je paard rechtgericht is. Als dat
niet zo is draagt het ene achterbeen meer dan het andere
achterbeen. Het contact met de mond moet gelijkmatig zijn, het
paard is dan recht gesteld.

Opm.:
Er zijn meerdere wegen die naar het doel kunnen leiden.
In de praktijk heeft dit recept weinig problemen gegeven.
Ik zou hier niet te vroeg aan beginnen. Doe het kalm aan, niet overhaasten.
Neem een goede instructeur / instructrice.
Met werk aan de hand kun je eerder beginnen, dan onder het zadel.
Het paard moet de basis training afgemaakt hebben.

Van al dat nadenken en typewerk word je ook moe.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:17

Ik kan het niet anders dan met je eens zijn Goofy

Alleen onderstaande is wat moeilijk te controleren als je op je paard zit, alhoewel een goede trainer dit eigenlijk al meteen kan constateren:

Citaat:
De belangrijke punten zijn naar mijn mening de takt en het
onderbrengen van de achterhand, door buiging in het heup-
en kniegewricht. Het achterbeen komt met de punt van de hoef
ter hoogte van het midden van de kogel van het dragende
achterbeen. Het diagonale voorbeen tot aan het midden van de pijp
van het dragende voorbeen.

Heb je dit uit eigen ervaring zo kunnen omschrijven of is dit vanwege kennis uit een boek?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:11

Profiel A8H schreef:
We geven lessen, lezingen en clinics. We trainen, rijden en verzorgen paarden en pony's van anderen. Bneieuwd..kom gewoon eens kijken als je in de buurt bent of tijd hebt!

Moeten we hier een afspraak voor maken of mag iedereen zomaar lanskomen. Ik word steeds nieuwsgieriger!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:30

Op het paard is het belangrijk om een helper op de grond te hebben die weet waar zij/hij op moet letten. Je kan met een zweepje het achterbeen wat actiever maken. Degene die op de grond staat geeft de feedback aan de ruiter.

Op dat moment kan de ruiter het gevoel wat bij de juiste beweging hoort koppelen aan de juiste beweging. Als het paard goed ondertreedt, dan komt het ondersteunende been voor of onder het lumbosacrale gewricht, afhankelijk van de heup en knie buiging (het zitten op de achterhand en het ondertredende achterbeen). Als je echt op je zitbeenderen zit, dan kun je dat ondertreden heel goed voelen.
Het is net of je eigen voeten recht onder je eigen lijf geplaatst worden. De helper zal vaak je trainer of instructeur zijn. In andere gevallen is het zaak om degene die je helpt vooraf te attenderen op de punten waarop zij/hij moet letten en die aan je door moeten worden gegeven.

Takt is goed te voelen, zeker als je een muzikaal en/of goed ontwikkeld dansgevoel hebt.

De feedback voor het optillen van de benen, het gebruik van de gewrichten in de achterhand vereist support vanaf de grond.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-08-05 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:36

Dat gevoel ken ik wel, Goofy

Je hebt piaffe en je hebt piaffe, maar zoals gezegd, ik heb het meer vanuit de praktijk. Vn een lumbosacraal gewricht heb ik nog nooit gehoord, laat staan dat mijn trainster het daar ooit over heeft gehad

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:49

friemel schreef:
HappyH, ben je er nog?

Hallo Friemel

Ik ben er nog hoor, heb alleen vakantie en niet zoveel tijd.
Ik moet nog heel wat nalezen, ik ben blij met elke leerzame en serieuze reactie.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:51

Het heeft te maken met de verbinding van de achterhand aan de romp, vlak voor het kruis van het paard. Dat is het punt waar alle bewegingen van de achterhand van het paard naar de romp (wervelkolom) wordt overgebracht. In dat gebied zitten de indicatoren om te bepalen of een piaffe (maar ook andere bewegingen) correct worden uitgevoerd. Bij ons (mensen) zit het bekken onder de lendewervels op die plaats aan de wervelkolom vast. Bij een paard is dat bijna hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-08-05 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:55

Ah kijk, zo leer je nog eens wat