Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:50

Ja daar is elders een topic over kan dat daar verder gaan,

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:02

dobbel schreef:
Ja daar is elders een topic over kan dat daar verder gaan,

Mooi.
Nou, kom maar met iets nieuws, on-topic dan, Dobbel.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:09

Ik vind het een heel interesante discussie maar ben niet super onderlecht om in detail mee te kunnen discuseren, vind het wel interesant en volg al het hele topic,

Ben wel van mening dat het niet netjes is dat het artikel zo vlak voor de wedstrijd geplaatst is, Ik vind dat wel stom toeval,

Verder is er nog nergens wetenschappelijk vast gesteld wat nou wel en niet goed voor paarden is, Dus dat blijft een eindeloze discussie tot dat goed is uitgezocht,

Verder rij ik mijn eigen tinkertje ook wel een laag en diep en rond, niet met de kin op de borst, Maar die van mij wordt hier wel lekker los van, dus ik heb daar baat bij,

Verder vind ik de plaatjes ook niet altijd even mooi, Maar idereen kan zo`n slechte foto krijgen, Echt ik geloof niet als mensen zeggen ik heb dat nog nooit gedaan, idereen gaat wel eens op de noodrem of is perongelijk te streng met de hand en ga zo maar door,

Ik vind het arikel ook niet echt een eerlijk artikel maar dat is mijn mening

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:12

Ik denk dat Dobbel de essentie van de discussie nog het beste begrijpt: het gaat er niet om wat we vinden, maar wat we van het artikel vinden.

Of ik als mens LDR prettig vind of niet is niet aan de orde, het gaat hier om een gepubliceerd verhaal, éénzijdig en op een rotmoment... Ongenuanceerd en als feit, en dat laatste woord doet het hem....

Is wat in het artikel staat een feit (dus alom bewezen en onomstotelijk waarheid) of is het een bevinding van een groep mensen zonder daadwerkelijk onomstoten waarheid..... zonder enig twijfel.

Naar mijn mening geldt dat laatste maar wordt gepretendeerd dat dat eerste geldt, en daar wringt het en wordt het imo oneerlijk...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:23

Mireille1970 schreef:
Is wat in het artikel staat een feit (dus alom bewezen en onomstotelijk waarheid) of is het een bevinding van een groep mensen zonder daadwerkelijk onomstoten waarheid..... zonder enig twijfel.

Naar mijn mening geldt dat laatste maar wordt gepretendeerd dat dat eerste geldt, en daar wringt het en wordt het imo oneerlijk...

Als er nooit iets wordt gezegd, zal er ook nooit onderzoek komen. Dit artikel opent de discussie. Misschien niet op een zeer subtiele wijze, maar wellicht is de subtiele wijze al lang geprobeerd en heeft die nooit succes gehad?

Onderzoek is duur, en ik denk dat het erg moeilijk zal worden om een werkelijk objectief onderzoek gefinancieerd te krijgen. In dat kader ben ik erg geïnteresseerd in het onderzoek dat Tineke volgens jou heeft gedaan: Wat hield dat in, hoe is dat opgezet geweest en waar is dit gepubliceerd?

Er zou een onderzoek moeten komen, van een internationaal consortium (tenminste NL en DL) van onderzoekers, waarbij samengewerkt moet worden met vooral de ruiters aan beide extremen: Een "echte" LDR ruiter en een "echte" klassieke ruiter. Ook wetenschappers die vóór de ene, danwel de andere methode voorkeur hebben, moeten meedoen, eveneens als volstrekt onpartijige (bijv. hen die niets met de paardensport hebben).

Bij een goed opgezet consortium, met een goed gedefinieerd onderzoeksproject, zal daar ook wel geld voor te vinden moeten zijn (bijgedragen door beide "fronten", aangevuld met subsidies). Maar ja, wie gaat dat opzetten? Iets voor de Academy wellicht?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:35

Tineke heeft toen gewerkt aan een onderzoek van de belasting van de diverse ledematen van een paard onder verschillende omstandigheden.

Hart, skelet en weke delen werden gecheckt en doorgemeten zonder invloed van de ruiter. Op een lopende band in extreem LDR houding tot extreem bovenin houding....

Barbria is toen ook als één van de testpaarden gebruikt...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:06

Mireille1970 schreef:
Tineke heeft toen gewerkt aan een onderzoek van de belasting van de diverse ledematen van een paard onder verschillende omstandigheden.

Hart, skelet en weke delen werden gecheckt en doorgemeten zonder invloed van de ruiter. Op een lopende band in extreem LDR houding tot extreem bovenin houding....

Barbria is toen ook als één van de testpaarden gebruikt...

Is dit werk gepubliceerd of enkel intern gebruikt?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:11

Het was een afstudeerproject van een groep studenten in Utrecht (veeartsen in spe, sportsociologen en fysiotherapeuten).

Heb dus eerlijk gezegd geen idee.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:34

Mireille1970 schreef:
Het was een afstudeerproject van een groep studenten in Utrecht (veeartsen in spe, sportsociologen en fysiotherapeuten).

Ik zou toch vermoeden dat iemand hier er dan wel eens wat van gehoord zou hebben....? Dan had er ook wel iets over in "de" bladen gestaan, ooit.

Dan vind ik het toch wat frappant dat je (en verschillende met jou) de resultaten van dit onderzoek zonder meer voor waar aanneemt, terwijl je een peer-reviewed, gepubliceerd wetenschappelijk verhaal zonder meer naast je neer legt.

We zouden dus kunnen concluderen, dat er nog veel moet worden uitgezocht en dat er nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan in dit veld om er harde conclusies aan te verbinden. Het enige wetenschappelijke werk over dit onderwerp dat tot nu toe (peer-reviewed) is gepubliceerd, suggereerd dat er mogelijk een probleem is. Is het dan zo onlogisch om ervoor te pleiten om voorzichtig te doen, de resultaten van dit onderzoek serieus te nemen en ernaar te handelen, tot er meer en duidelijkere gegevens zijn?

Wetenschappelijk onderzoek is niet zaligmakend, maar de "aanvullende onderzoeken" waar hier vaak naar wordt gerefereerd, zijn allemaal nog nergens, na kritische beoordeling door andere experts (= wetenschappers uit het veld) in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd. Laten we daarom voorzichtig zijn met het trekken van tegenstrijdige conclusies op basis van deze -zeg maar- onafgeronde studies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:39

Ik denk dat er maar een paar zijn die een onderzoek voor waar aannemen (de anti LDR-ers)

de rest legt niks naast zich neer, maar gelooft ook niet alles.
Die willen gewoon onderzoeken zien, heel uitgebriede door onafhankelijke personen.
En zolang dat er niet is, is het een hoop gespeculeer

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:44

runningkawa schreef:
Ik denk dat er maar een paar zijn die een onderzoek voor waar aannemen (de anti LDR-ers)

Die willen gewoon onderzoeken zien, heel uitgebriede door onafhankelijke personen.

Ik ben het helemaal met je eens runnigkawa,

Ik leg niks naast me neer maar geloof ook niet alles,

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:47

runningkawa schreef:

Dat is waarschijnlijk, omdat het enige onderzoek dat er is, een "anti-LDR" conclusie heeft.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:49

Nee die conclusie kon niet getrokken worden omdat de voorgeschiedenis niet bekend was, dus dat is dan ook een wel makkelijk zeggen,
Of heb ik het helemaal verkeerd gelezen hier ergens terug,

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:51

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Ik zou toch vermoeden dat iemand hier er dan wel eens wat van gehoord zou hebben....? Dan had er ook wel iets over in "de" bladen gestaan, ooit.

Dan vind ik het toch wat frappant dat je (en verschillende met jou) de resultaten van dit onderzoek zonder meer voor waar aanneemt, terwijl je een peer-reviewed, gepubliceerd wetenschappelijk verhaal zonder meer naast je neer legt.

We zouden dus kunnen concluderen, dat er nog veel moet worden uitgezocht en dat er nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan in dit veld om er harde conclusies aan te verbinden. Het enige wetenschappelijke werk over dit onderwerp dat tot nu toe (peer-reviewed) is gepubliceerd, suggereerd dat er mogelijk een probleem is. Is het dan zo onlogisch om ervoor te pleiten om voorzichtig te doen, de resultaten van dit onderzoek serieus te nemen en ernaar te handelen, tot er meer en duidelijkere gegevens zijn?

Wetenschappelijk onderzoek is niet zaligmakend, maar de "aanvullende onderzoeken" waar hier vaak naar wordt gerefereerd, zijn allemaal nog nergens, na kritische beoordeling door andere experts (= wetenschappers uit het veld) in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd. Laten we daarom voorzichtig zijn met het trekken van tegenstrijdige conclusies op basis van deze -zeg maar- onafgeronde studies.

Wie zegt dat ik iets zonder meer aanneem?? (je suggereert weer)

Het enige onderzoek dat voor mij belangrijk is is het onderzoeken dagelijks hoe MIJN paarden zich voelen, eruit zien, ergens op reageren ...

Op de rest heeft niemand invloed... nog niet met 1000 onderzoeken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:51

dobbel schreef:
runningkawa schreef:

Ik ben het helemaal met je eens runnigkawa,

Ik leg niks naast me neer maar geloof ook niet alles,

Ook mee eens!

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:58

Beide onderzoeken hebben in mijn ogen geen waarde. Er zijn teveen andere factoren die het onderzoek verstoren en dus een invloed op de einduitslag hebben. Het onderzoek uitvoeren met Barbria een paard wat alrijd diep en rond getraind is, zou gezien deze voorgeschiedenis al een ander resultaat kunnen leveren. Bovendien zijn er nog zoveel andere aspecten die mee gaan spelen.
Ik denk dat we ook voorzichtig moeten zijn om achter de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek aan te lopen. Ieder onderzoek gaat uit van bepaalde aannames om de onderzoeksaanpak behapbaar te houden. Als je die aannames niet kent, kan je zo maar de verkeerde conclusie trekken. Ik denk echt dat het heel moeilijk is hier een verantwoord onderzoek naar te doen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen het gezond boeren verstand niet moet gebruiken. Observeer je paarden en trek zelf conclusies.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:01

Helemaal waar Kjoedie, dat is ook mijn idee...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:03

kjoedie dat heb je mooi verwoordt en sta dan daar ook helemaal achter

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:06

Even een vraag over het LDR-trainen. Als ik het goed begrepen heb is één van de voornaamste redenen om deze manier toe te passen het losser maken van het paard (waarbij meerdere spiergroepen gegymnasticeerd worden)?

Op de Olympische Spelen vond ik Salinero niet echt los door het lichaam bewegen, soms momenten wel, maar vele momenten ook niet. En dit jaar in Hagen bewoog Salinero nog minder soepel, hij had duidelijk wat last van zijn lichaam.
Goed, veel mensen gooien het o.a. op spanning, maar ik dacht juist dat LDR daar ook zo’n positieve werking op heeft?

Let wel, ik gebruik nu Salinero als voorbeeld, maar er waren natuurlijk veel meer paarden die niet harmonieus bewogen. Maar Salinero lijkt mij het meest goede voorbeeld mbt het LDR-trainen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:08

Huertecilla schreef:
knip
De essentie van het stuk was duidelijk: waar is in de ring gebleven wat er als fundament onder de reglementen ligt?

Dat er hier volksstammen blijkbaar niet zien dát er wat fundamenteels weg is spreekt boekdelen.

Ook boekdelen spreekt het gemak waarmee zonder enig historisch besef of begrip van verschillen de woorden klassiek en spaans gebruikt worden.
Hint: de 'Klassieken' zijn de Romeinen en de Grieken. De 'Renaissance' was de wedergeboorten van elemementen van die klassieken.
Tijdens de renaissance echter ontwikkelde Pluvinel'een 'nieuwe' stjl van rijden. 'Nieuw' omdat hij bij Pignatelli in leer was geweest. Pignatelli en Grisone zaten evenwel niet toevallig bij Napels. Napels was nl. 350 jaar een Spaanse kolonie waar de Spaanse onderkoning zetel hield. Diens edelen hadden meestal niets heldhaftigers te doe dan met hun paarden spelen. In 1381 is in Portugal al een boek over deze 'verheven' stijl van rijden geschreven en in 1434 publiceerd niemand minder dan Koning Duarte zelf een boek over paardgericht rijden.
'Klassieke' Dresuur van de FEI grijpt níet teug op deze, noch de renaissance, maar op de Napoleontische manier van rijden die na de Napoleontische oorlogen heel europa overspoeld heeft door de eisen van het slagveld.
'Klassiek' is echter wel een juist woord in deze omdat noch de Romeinen noch de Gieken een endeminisch paard of eigen ruiterij kenden en dit als invloed van buiten kregen door hun oorlogen en dus....: cavalerie. Xenophon nota bene ís een cavalarist, een ruiterleider! Zijn andere boek over paardrijden heeft dit zelfs als titel.

Haal hier svp 'klassiek' en 'oud' niet door elkaar

Toegift 1: de ruiters op het iberische schiereiland die in Napels hun kunsten vertoonden, hadden hun eigen stijl ontwikkeld in bijna 2 milennia met twee basisinvloeden: de vrije stijl van de imazighen die bv de nubische cavalerie vormden en de arbieren. Twee fundamenteel verschillende stijlen: 'a-la-brida' en 'a-la-ginetta'.

Toegift 2: de FEI hippische takken zijn zéér sterk gestoeld op de ervarinegen van Caprilli vlak voor het ontstaan van deze sporten uit de Miliatairy. De stijl die de FEI graag ziet en in de reglementen beschrijft is de door CAprilli naar militairy-springbehoeften vertaalde, door de Napoleontisch oorlogen geslecteerde 'a-la-ginetta'.
Wat Pluvinel ontwikkelde was een gebruikersvriendelijke (voor zijn koning) versie van 'a-la-brida'

Terug naar het topic: wat is er in de ring over van wat er het fundament onder de regelementen is.

Ik heb opgezocht dat de FEI in 1921 is opgericht. Ik denk dat er toen feitelijk 2 stijlen waren, de duitse en de franse. De duitse wordt met name beschreven door Steinbrecht in z'n boek, de franse door Baucher. Daaraan voorafgaand is de basis vrijwel gelijk, als we het hebben over klassiek is dat vaak de manier volgens steinbrecht.

De regels van de FEI hebben voor een groot deel te maken met gevoel. De praktijk is dat juryleden in proefjes praktische oefeningen bekijken, het regelement is meer een kader waarin het moet passen.

Ik denk dat als we zaken als lichtheid, ongedwongenheid, zelfhouding etc beter naar voren willen halen, we de oefeningen daarop aan moeten passen in de proefjes. BV voer de piaff ook eens uit tijdens uberstreichen.

Weet iemand meer over de Prix St James van K. Albrecht v. Ziegner:

In the USA, there is a Prix St James, which is a combined dressage test that consists of Part I (Basic Test) and Part II (Prix St. Georges.) The total points from both tests determine the winner. In Part I, 280 points can be earned from 24 movements, and 200 points from the collective remarks (10 elements). This is a relationship of 1:4:1. Here, the goal is to show that no "tricks" lead to FEI, only solid basic training, whose fundamental elements of submission, throughness and impulsion are highly valued. Too bad that there is not something like that here. It would serve the purity of our system well -- and our horses would thank us for it...

Als reactie op de onderzoeken:
Het is mooi als er goede onderzoeken komen, maar de resultaten zijn er vaak pas over tig jaar. Dat lijkt een beetje lang als we daar op moeten wachten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:16

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het ook gezien en vond hem het eerste deel van de 2e en 3e proef absoluut wel soepel, daarna (wellicht toch de genoemde drukte eromheen en de storm en regen) minder inderdaad.

Ook ik weet best dat het ook niet garant staat voor een "elke dag hetzelfde" paard...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:20

ART_UMA:

Dat amerikaanse zou inderdaad een erg leuke combi zijn. Ik ben voor.

Wat betreft het piafferen met uberstreichen: dat leerde ik juist van ... tja haar!! Want in LDR is er één ding het belangrijkste: GEEN gewicht teveel in je hand, dus ALLES moet zonder hand kunnen...

In clinics wordt dat altijd benadrukt. Als je bij paarden als Lingh of Salinero je hand helemaal wegsteekt en het paard 1000x aait gaat er niets aan verzameling en impuls verloren en verandert het tempo niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:24

Mireille1970 schreef:
Wie zegt dat ik iets zonder meer aanneem?? (je suggereert weer)

Het enige onderzoek dat voor mij belangrijk is is het onderzoeken dagelijks hoe MIJN paarden zich voelen, eruit zien, ergens op reageren ...

Op de rest heeft niemand invloed... nog niet met 1000 onderzoeken.

Het valt mij nogal op dat men hier (niet persé jij), direct verwerpend reageerd als iemand hier iets naar voren brengt dat mogelijk iets te maken kan hebben met de conclusies uit de studie van Weiler.

Als tegenargument komt men dan onder andere met het onderzoek van Tineke aanzetten en met een stel studenten die de studie van Weiler hebben proberen te herhalen. Hierop wordt dan meteen gereageerd met "zie je wel, dat Weiler onderzoek is onzin". Terwijl het Weiler onderzoek is gepubliceerd en de kritische blik van andere experts uit het vakgebied heeft doorstaan, en die andere onderzoeken zo'n kritische blik nog niet hebben overleefd.

Dat vind ik vreemd.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:27

ART_UMA schreef:
Als reactie op de onderzoeken:
Het is mooi als er goede onderzoeken komen, maar de resultaten zijn er vaak pas over tig jaar. Dat lijkt een beetje lang als we daar op moeten wachten.

Dus uit ongeduld moeten we maar gewoon zo door blijven gaan? Dan gaat er ZEKER nooit een onderzoek komen....

"Ah, waarom zouden we nog naar een HIV medicijn gaan zoeken, duurt allemaal veel te lang..."
Nee toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:36

Citaat:
terwijl je een peer-reviewed, gepubliceerd wetenschappelijk verhaal zonder meer naast je neer legt.

Ik leg helemaal niets naast me neer. Ik leg alleen de interpretatie van de resultaten naast me neer. Weiler heeft dus problemen in de nek gevonden? oke prima. dan zou er onderzocht moeten worden waar deze problemen hun oorsprong in vinden. De persoonlijke interpretatie daarbij dat dat misschien wel zou kunnen komen door LDR heeft geen enkele waarde en zou alleen een aanleiding kunnen zijn voor een nieuw onderzoek.

Het hoofdstuik conclusies en aanbevelingen in een wetenschappelijk onderzoek staat vaak bol van suggesties voor verder onderzoek, weinig keiharde bewijzen.

Jammer voor jullie dat ik twee jaar geleden heb gekozen voor de consumenten ipv de dier- richting in Wageningen. Dit zou een leuke afstudeeropdracht zijn geweest.