"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:09

Goofy: ik betwijfel het.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:13

Ik denk dat ik het voorbeeld ga volgen van sommige verstandige of inmiddels zeer vermoeide mensen.

Aqua: Ik weet niet hoe jou manier van rijden voelt, jij weet niet hoe mijn manier van rijden voelt. Verschil is dat ik er geen enkel bezwaar tegen heb dat jij op jou manier rijdt maar jij wel heel erg heftig uithaalt naar mijn 'methode'.
Ja ik rij een ienie mini klein beetje LDR en go en ho en ja mijn paard is een gelukkige sul met een prima leven. Deze discussie loopt nergens meer op uit.

Ik wil wel graag nog vragen hoe jij er op komt dat een teugelhulp altijd een belemmering met zich meebrengt. Kleine tot normale hulpen zijn alleen voelbaar in de mond, je verplaatst er niet meteen een heel hoofd mee hoor!

Tot in de volgende eindeloze discussie

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:36

Ik haak ook af. Wacht wel op het volgende topic van Aqua. Eerst ff bijkomen hiervan.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:01

Ik volg dit topic nog niet zo lang maar kan iemand mij uitleggen hoe je met impuls rijd in het go en ho principe?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:31

HappyH, dan is het een mooi moment om even terug te lezen. Het staat verschillende keren uitgelegd.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:48

Bedankt voor de tip.
Ik heb de laatste paar pagina's doorgelezen maar dat lijkt wel een persoonlijke vete. Ik zal eens aan het begin beginnen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:26

Ik heb inmiddels een aantal reacties gelezen, maar snap toch niet hoe dit in het Go en Ho princiepe werkt. Als je overgangen rijd zonder met je been te ondersteunen ( van bijv draf naar stap). Lijkt het mij dat het paard impuls en balans verliest? Door de vele reacties zie ik door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:55

(Disclaimer: bij alle volgende voorbeelden zijn de zithulpen weggelaten. Die mag je er zelf bijdenken en veranderen niets aan het verhaal, maar helpen wel voor de 'finetuning' en de communicatie tussen jou & paard, uiteraard)

In principe is het de bedoeling dat elk paard (hoe ook bereden) zijn impuls zelf houdt. Je wilt dat ie door blijft lopen zo lang jij niet hebt gezegd dat ie terug mag komen.

De rest is training. Je paard kan leren om met impuls te blijven lopen, ook bij een overgang terug. Oa door elke keer dat ie te veel impuls verliest, direkt weer weg te rijden.

Het principe bij paardrijden is toch communicatie. Het paard leert begrijpen wat jij met bepaalde hulpen bedoelt, en reageert daarop, gehoorzaamt daar meestal aan. Als het paard gewend is om een seintje te krijgen rustig aan te doen, maar ook weet dat dat betekent 'niet TE rustig' dan kan hij ook zelf zijn balans bepalen, en ook zonder zijn impuls te verliezen.

Leert een paard daarentegen dat been = meer beenactie (met name achterhand) en bit = mate waarin het paard vooruit mag, dan zal dit paard bij alleen een teugelhulp inderdaad inzakken.

Ga je echter op een 'go&ho'-paard (brrr, wat een term eigenlijk) een teugelhulp (= langzamer) + beenhulp (=sneller) tegelijk geven, dan zal dat paard ook niet helemaal reageren zoals je verwacht.

Het gaat er maar net om wat je je paard bijbrengt. Het is dat dressuur geen stemcommando's toelaat, maar het zou ook met je stem kunnen.

Belangrijk is uiteraard wel dat je je paard niet gaat storen. Je geeft dus geen ruk aan de teugels om hem het lopen onmogelijk te maken, je doet via de teugels een verzoek om terug te komen.

(En dan ben ik absoluut geen expert - ik ben geen kenner van systemen of wat dan ook. Maar dit is wat ik heb opgepikt uit dit topic en een aantal andere)

Is het zo iets duidelijker?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 06:16

Goed gedaan Shadow0... waar ik bij aan wil vullen dat het gaat om het alert leren reageren van een paard... en het logisch laten worden voor een paard.

Overigens gebruik ik daarbij ook wel veel stem. Ik ben continu in communicatie. Braaf bij elke juiste reactie, prrrrrrrrrrrrr om hem terug te laten komen in de voorwaartse drang zonder mijn hand te hoeven gebruiken, hooooo als het hele voorwaartse iets minder mag, kusgeluid om iets voorwaarts te gaan etc etc........

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 07:01

Nog even over grotere, kleinere passen in wending.
Blijf erbij dat passen even groot moeten zijn. Binnenbeen komt alleen verder onder de massa omdat paard gebogen is.
Als paard aan de ene kant kleine en aan andere kant grote passen maak zou hij onregelmatig gaan.

Ik zit dus ook constant te banketstaaf. Vind het ook heel prettig omdat je veel sneller bent met beloning. Ook een euhhh voorkomt vaak een echte berisping.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:11

Om verder banketstaaf te voorkomen, wat denk je wat er nodig is om een paard een wending te kunnen laten maken of op een volte te laten gaan. Een wending of een volte rijden is van richting veranderen.
Daar is een kracht voor nodig. In die wending of op de volte moet het paard niet vallen, dus het paard reageert op een bepaalde manier om zijn evenwicht niet te verliezen. Ook heeft de gang (stap, draf, galop) bij deze beweging hierop nog invloed. Het stap en galop mechanisme van een paard werkt anders als het draf mechnisme. De oorzaak of bron van de beweging is anders.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:56

Nog even over de pasgrootte: het is absoluut een natuurkundig gegeven dat als je een grotere cirkel maakt, je ook sneller moet gaan dan iemand die op een kleinere cirkel naast je loopt. Net zoals dat je met de auto een bocht maakt: de buitenwielen maken meer omwentelingen dan de binnenwielen.
Op zich zal het voor een paard op een volte niet zo heel veel uitmaken, tenslotte zit er hooguit 25 cm tussen binnen- en buitenbeen, maar toch zullen de passen aan de buitenkant ietsjes groter moeten zijn, juist om regelmatig te blijven lopen (het paard kan niet met de buitenbenen meer passen gaan maken, dus moeten ze groter worden).

Hiervan wordt ook gebruik gemaakt bij de kreupelheidsdiagnostiek. Bij bewegingskreupelheid, vaak gelokaliseerd wat hoger in het been, loopt het paard vaak juist kreupel als het kreupele been het buitenbeen is, omdat dat been dan net iets meer naar voren moet zwaaien en dat dan pijn doet. En op een rechte lijn kan zo'n paard dan nog wel rad zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:15

Kazoo schreef:
Nog even over de pasgrootte: het is absoluut een natuurkundig gegeven dat als je een grotere cirkel maakt, je ook sneller moet gaan dan iemand die op een kleinere cirkel naast je loopt. Net zoals dat je met de auto een bocht maakt: de buitenwielen maken meer omwentelingen dan de binnenwielen.
Op zich zal het voor een paard op een volte niet zo heel veel uitmaken, tenslotte zit er hooguit 25 cm tussen binnen- en buitenbeen, maar toch zullen de passen aan de buitenkant ietsjes groter moeten zijn, juist om regelmatig te blijven lopen (het paard kan niet met de buitenbenen meer passen gaan maken, dus moeten ze groter worden).

Hiervan wordt ook gebruik gemaakt bij de kreupelheidsdiagnostiek. Bij bewegingskreupelheid, vaak gelokaliseerd wat hoger in het been, loopt het paard vaak juist kreupel als het kreupele been het buitenbeen is, omdat dat been dan net iets meer naar voren moet zwaaien en dat dan pijn doet. En op een rechte lijn kan zo'n paard dan nog wel rad zijn.

Helemaal waar. Zo localiseert de DA ook het verschil tussen belastingskreupel (binnenbeen wordt belast) en bewegingskreupel (grotere pas, meer ruimte en lengte)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:54

Esther schreef:
Aqua8horse schreef:
Esther: Natuurlijk Est
h
er, natuurlijk!!! Ik denk als je je niet bewust van het feit dat wanneer een paard zijn stappen even groot maakt het paard rechtdoor gaat, dat een verdere communicatie tussen jou en mij ook geen zin heeft. Het zelfde geldt voor jouw interpretaties die inhoudelijk niets met mijn theorie te maken heeft.

Troost je ik ga mijn best doen om mezelf zover te krijgen dat ik niet nog een keer ga reageren in dit topic. Had het al 21 (ofzo) pagina's volgehouden en ben er toch weer ingetrapt. Toch verbazend dat veel van de topics die jij start in dezelfde eindeloze kringetjes rond blijven draaien.

Ik kan me trouwens vaag een topic herinneren waarin iemand de pasgroottes heeft opgemeten, ook in wendingen en dat daarin de passen aan binnen en buitenzijde toch even groot bleken te zijn.

En je kunt mij kennelijk niet laten inzien dat mijn interpretaties niet kloppen, misschien zou je het eens op een andere manier kunnen uitleggen, misschien dat ik het dan snap. Misschien met plaatjes, hoeven niet eens foto's te zijn mogen ook tekeningen zijn. Tsja ben nu eenmaal wetenschapper, wil graag illustraties zien ter verduidelijking en een begrijpelijke onderbouwing van je theorie.

Bah doe ik het toch weer, ga toch weer in discussie.

Ik hoef me niet te troosten hoor Esther Ik denk dat iemand ver gaat komen als deze in het leven zijn of haar stappen even groot blijft maken!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:58

Betteke schreef:
Krijgt de rest geen uitnodiging Aqua?

Nee, ik zie geen aanleining om dat te doen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:00

Ik had ook niet anders verwacht jij wel betteke aqua wil alleen mesen die ze denk aan te kunnen en te kunnen overtuigen en ja onder die catogorie vallen wij niet onder,

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:00

Betteke schreef:
Geen discussie, is meer praten tegen onbeweeglijk stuk beton.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben, blijft de vraag aan welke kant dat onbeweeglijk stuk beton ligt?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:05

dobbel schreef:
Ik had ook niet anders verwacht jij wel betteke aqua wil alleen mesen die ze denk aan te kunnen en te kunnen overtuigen en ja onder die catogorie vallen wij niet onder,

Hier moet ik voor Aqua in de verdediging: (al kan ze dat prima zelf af, maar hier wordt iets over mij gesuggereerd door te stellen dat als ze mij uitnodigd ik makkelijk overhaalbaar ben)...

Ik ben waarschijnlijk uitgenodigd omdat ik niemand afval en iedereen respecteer en in de waarde laat en oprecht in Aqua's rijstijl (ondanks kleine vraagtekens) ben geinteresseer....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:06

Aqua8horse schreef:
Betteke schreef:
Geen discussie, is meer praten tegen onbeweeglijk stuk beton.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben, blijft de vraag aan welke kant dat onbeweeglijk stuk beton ligt?

Hoho niet welke "kant" maar welke "mensen" ...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:17

pol013 schreef:
Ik denk dat ik het voorbeeld ga volgen van sommige verstandige of inmiddels zeer vermoeide mensen.

Aqua: Ik weet niet hoe jou manier van rijden voelt, jij weet niet hoe mijn manier van rijden voelt. Verschil is dat ik er geen enkel bezwaar tegen heb dat jij op jou manier rijdt maar jij wel heel erg heftig uithaalt naar mijn 'methode'.
Ja ik rij een ienie mini klein beetje LDR en go en ho en ja mijn paard is een gelukkige sul met een prima leven. Deze discussie loopt nergens meer op uit.

Ik wil wel graag nog vragen hoe jij er op komt dat een teugelhulp altijd een belemmering met zich meebrengt. Kleine tot normale hulpen zijn alleen voelbaar in de mond, je verplaatst er niet meteen een heel hoofd mee hoor!

Tot in de volgende eindeloze discussie

Ik denk dat je het een beetje verkeerd interpreteerd. Dit is een algemene duiscussie waarin ik niemand persoonlijk aanval. Als jij je wel aangesproken voelt, is dat iets persoonlijks van jou. Bovendien heb ik mijn methode ontwikkled omdat IK geen vrede heb op de meer hedendaagse manier te rijden.
Maar ergens lijkt het mij toch dat jullie tegenstrijdig praten: Jullie begrijpen het niet, zeggen dat het niet kan en vinden het niet nieuw???
Ik vind het LDR een vorm van dierenkwelling, maar dat is mijn mening en tevens de reden dat ik het dus verafschuw. En die mening mag ik hebben. Daar hoeft dus niemand zich wat van aan te trekken. Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, als jij vindt dat je het goed is het toch klaar?

Omdat het evenwichtsmechanisme een uitermate gevoelig mecahnisme is. Iedere teugelhulp is een verstoring op dat evenwichtmechanisme. En waarom zou je dat dan doen?

Maar aan wie ligt dat dan dat die discussie in jouw ogen zo eindeloos is? Jullie begrijpen het toch niet en blijven beweren zonder aanwijzingen en ervaringen terwijl je ook nog eens de theorie niet kent dat het niet kan?
Kan je dan niet begrijpen als jij iets zou beweren waar je de bewijzen en de theorie van kent, dat daar een aantal mensen zijn die eigenlijk weinig begrijpen van wat jij bedoeld, je proberen met de grond gelijk te maken? Proberen, want het lukt mensen zonder enig bewijs en geen enkel begrijp van de theorie natuurlijk niet.
En als je echt zo moe wordt, zou ik gewoon niet meer reageren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:18

Mireille1970 schreef:
dobbel schreef:

Hier moet ik voor Aqua in de verdediging: (al kan ze dat prima zelf af, maar hier wordt iets over mij gesuggereerd door te stellen dat als ze mij uitnodigd ik makkelijk overhaalbaar ben)...

Ik ben waarschijnlijk uitgenodigd omdat ik niemand afval en iedereen respecteer en in de waarde laat en oprecht in Aqua's rijstijl (ondanks kleine vraagtekens) ben geinteresseer....

Precies Mireille1970, jij begrijpt het!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:21

Betteke schreef:
Ik haak ook af. Wacht wel op het volgende topic van Aqua. Eerst ff bijkomen hiervan.

Goh, bijkomen, maak je je zo druk dan? Merkwaardig vind ik dat! Maar als er een nieuw topic komt, zal ik het wel even aan je melden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:24

piepelotje schreef:
Nog even over grotere, kleinere passen in wending.
Blijf erbij dat passen even groot moeten zijn. Binnenbeen komt alleen verder onder de massa omdat paard gebogen is.
Als paard aan de ene kant kleine en aan andere kant grote passen maak zou hij onregelmatig gaan.

Ik zit dus ook constant te banketstaaf. Vind het ook heel prettig omdat je veel sneller bent met beloning. Ook een euhhh voorkomt vaak een echte berisping.

Maak je passen maar even groot en loop dan maar een rondje om de tafel? Dan zal je zelf zien wat er gebeurt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:31

Ik reageer toch nog maar een keer.
Ik heb vanmorgen even een klein niet wetenschappelijk verantwoord onderzoekje opgezet. Ik heb mijn paard gelongeerd, een voordeel van enige pensiongast zijn is dat de paddock erbij lag als een glad laken toen ik begon met longeren. Toen ik klaar was heb ik met de longeerzweep even de paslengtes vergeleken van binnen- en buitenkant van mijn paard. Op de grote volte en een kleine volte. Mijn conclusie is dat mijn paard zijn passen even lang maakt aan binnen- en buitenzijde. Misschien dat ik hem onbewust beinvloed heb om hem dat te laten doen omdat mijn hypothese was dat de passen gelijk zijn aan binnen- en buitenzijde.

Citaat:
Maar aan wie ligt dat dan dat die discussie in jouw ogen zo eindeloos is? Jullie begrijpen het toch niet en blijven beweren zonder aanwijzingen en ervaringen terwijl je ook nog eens de theorie niet kent dat het niet kan?
Kan je dan niet begrijpen als jij iets zou beweren waar je de bewijzen en de theorie van kent, dat daar een aantal mensen zijn die eigenlijk weinig begrijpen van wat jij bedoeld, je proberen met de grond gelijk te maken? Proberen, want het lukt mensen zonder enig bewijs en geen enkel begrijp van de theorie natuurlijk niet.

Als wij het dan toch niet begrijpen waarom leg je het dan niet eens op een andere manier uit. In Jip en Janneke taal bijvoorbeeld. Denk nog eens aan de uitspraak van Einstein.. En er is al vaker voorgesteld dat er een keer een clinic georganiseerd zal worden waar jij je methode kan demonstreren. Dat wil je steeds niet, hoe moeten wij dan ooit kunnen snappen hoe jij werkt? Ik sta open voor vanalles en nog wat, als het mijn paard maar ten goede komt. Ik gebruik niet 1 methode, ik gebruik uit verschillende methodes wat voor mijn paard en mij werkt. Ik ben ook best geinteresseerd in jouw methode, alleen ik begrijp er geen hout van zoals jij het hier keer op keer op keer op keer weer neerzet. Ik denk dat daar ook een heel groot deel van de weerstand zit bij de bokkers tegen jou. Als je iets wil verkopen is het ook handig als je weet over te brengen wat je te koop hebt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:39

Dan geloof je toch gewoon in jezelf en je eigen onderzoek!
Ik zou zeggen maak je passen even groot en loop een rondje om de tafel.

Deze methode komt ieder paard ten goede, ik denk dat dat wel duidelijk is zo onderhand. Van weerstand heb ik persoonlijk geen hinder. Nogmaals ik heb het al vaak uitgelegd, als mensen dat niet kunnen begrijpen en ze zijn wel oprecht geinteresseerd (zoals je nu op mij overkomt) dan zou het handig zijn om eens te ervaren wat er gebeurt. Vaak geeft dat iets meer duidelijkheid, leert de praktijk. Mensen die werkelijk geinteresseerd zijn kunnen mij altijd vragen of ze eens langs mogen komen. Vrijblijvend, allleen om een beeld te krijgen van de theorie. Daarna kan je dan zelf een conclusie trekken over wat je zelf hebt ervaren.
En ik zal even dit misverstand uit de wereld helpen, ik wil niets verkopen ik wil graag dat een groot aantal paarden meer plezier krijgen in het samenwerken met de mens. Meer niet.

En dit topic heb ik geopend omdat ik niet begrip hoe je impuls opwekt in dat Go & Ho systeem. Gewoon omdat het tegenstrijdig is aan het natuurlijke evenwicht. In dat geval zou je dus kunnen spreken van een paard uit balans in plaats van in balans, precies tegengesteld aan wat de gebruikers beweren. Nou vind ik de theorie die ik gelezen heb niet erg logisch en duidelijk en de plaatjes die ik ervan gezien heb, vind ik daarentegen een "levende" bevestiging van wat ik vermoed.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 10-08-05 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt