Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna13

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:07

dierenbeulerij!!!!!!!!!!!!!!!

gek he dat je paard zomaar dood ligt in het land!!!!!!

op deze manier valt alles te verklaren Slapen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:15

Verward

Ik volg je niet helemaal, Johanna?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:16

@ Tyrza: heel erg bedankt. Nu gaat er bij eindelijk een lichtje branden over het hoe en wat. Dat is na een paar keer vragen niet gebeurd en nu het 'probleem op tafel ligt' krijg ik een mooie en duidelijke uitleg over het rijden van LDR.

Ik snap dat goede begleiding zeer belangrijk is en dat is voor mij de reden dat ik niet via dat systeem rijdt.

Het probleem is bij mij dat ik veel over LDR hoor en zie, maar van zowel de voorstanders en de tegenstanders geen mooie voorbeelden krijg.
Nu met de uitleg van Tyrza snap ik wat er in de 'training' gedaan wordt.
Maar nu heb ik nog een vraag. Worden de paarden in de training altijd zo diep gereden of werk je op verschillende hals en hoofd houdingen?

Ik ben zeker geen voorstander maar ook zeker geen tegenstander. Ik heb nog nooit iemand live in deze traingen gezien of ervaren en wil geen oordelen vellen waar ik later op terug kan komen.
Rest mij alleen nog te zeggen dat de plaatjes er niet vriendelijk uitzien en ik mij de reactie's van sommige mensen best kan voorstellen. (Hoe dom die soms ook zijn)

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:18

ik vindt dat de eerste fotos al genoeg zeggen de paarden kijken niet blij nee ik vindt dat een paard plezier in zijn werk moet hebben

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:19

Dat vond ik het opvallende in de post van Tyrza, er is nergens (muv 1 keer "proberen de aanleuning wat lager te krijgen oid") gesproken over hoofdhalshouding. Geeft wel aan hoe zeer LDR de lading dekt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:23

@ Lielle wat bedoel je precies met 'de lading dekt'?
(ben blond Haha! )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:27

LDR (laag diep rond) is dus een verkeerde benaming voor een systeem dat veel meer omvat dat alleen hoofd/halshouding.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:30

O ja daar heb je idd gelijk aan. Zo vanuit de post van Tyrza.
Oke dan zijn we er weer

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:31

ik zeg maar 1 ding:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, respecteer gewoon de rijstijl van anderen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:36

amen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:09

Marije1984 schreef:
Worden de paarden in de training altijd zo diep gereden of werk je op verschillende hals en hoofd houdingen?

Uiteraard wordt er eerst losgereden, waarbij in ons geval de nadruk ligt op het gebruik van het hele lichaam.
Dus wel ontspannen, maar toch takt, dus tellen is heel belangrijk (voor het ritme). Hoe meer takt, hoe meer balans er is. Dit betekend dat ten alle tijden de grootte, de afdruk en de aktiviteit van elke pas gelijk moet zijn.
Dit is moeilijker dan je denkt. Kijk maar eens hoe je paard een wending door loopt en wat ie doet als ie uit de wending is.

Bij het in de wending komen, zoeken ze wat balans met als gevolg dat ze wat terugkomen. Uit de wending wordt de balans hervonden en willen ze allemaal juist wat vrijer lopen.

Het is dan de taak van de ruiter om dit aan te vullen. Dus net als in de auto als een soort van cruise control gaan worden.

Wat je hiermee wint is (positieve) aktiviteit. En door de gedragenheid hierin dus de balans, wat onontbeerlijk is voor deze training (voor welke training niet?).

In Tolstoi zijn geval uitte het ruggebruik zich met name in de galop. Hij is heel handig in het opkrullen en niet gebruiken van de rug. Wat je dan krijgt is dat hij vlakker gaat galopperen en er geen goede verbinding van achter naar voren is.
De eerste stap is dan aktiviteit ontwikkelen. Maar vaak zijn paarden zo handig dat ze wel aktiever worden, maar desondanks toch in dezelfde lengte in de rug blijven, terwijl ze juist meer de rug moeten gaan opbollen en zo gesloten raken.
Wat ik daarvoor heb geleerd is om met mijn zit het paard juist een fractie terug te nemen (dus absoluut niet met de hand). Het zogenaamde kantelen met de heup. Penny noemt het wel eens: put your hip into your hand. Met deze zit laat je het paard ook wat zitten.
Vervolgens rijd ik met mijn beenhulp de achterhand erbij. Hierbij ontstaat het klassieke gevoel wat je krijgt met een weerstand biedende hand.

Op het moment dat ie daarop geeft, open je je hand licht en krijg je meer sprong en beweging in het lichaam.

Pas als DAT voor elkaar is, kan je verder werken (zoals hierboven beschreven in een andere post).

En zoals elke training heb je niet alleen een opbouw, maar ook een cooling down.
Ikzelf geef er de voorkeur aan om lekker in verlichte zit mijn paard uit te galopperen.
Wel met de melding dat er nog steeds een bepaalde verbinding moet zijn, omdat de spieren hier constant naar gereden zijn.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:45

CCCCorine schreef:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/roll ... .jpg[/img]

Nou, die kan juist nog wel een beetje meer LDR gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

Weet je wat ik het vervelende vind aan die foto's. Misschien heeft de amazone op bovenstaand paard, deze wel net te rijden gekregen en was hij bij aankomst nog minder bespierd dan nu. Misschien ook niet, maar het is dus een mogelijkheid.

Alle andere paarden (van Anky, Edward Gal etc. hebben wel heel mooi bespierde halsen.

Dit paard is Mix, amazone is angela v/d Berg Europees kampioene junioren 2003 ,Europees zilver Young riders 2004.
Mix heeft eerst dienst gedaan als manege paard op hun bedrijf omdat hij nogal groot en slap was,later is haar moeder hem gaan rijden en heeft angela hem overgenomen, Mix bleek niet moeders mooiste maar wel talentvol.Ik heb angela zien losrijden in Schaijk op de observatiewedstrijd junioren /young riders ,maar ik moet zeggen dat deze foto's echt momentopnames zijn, angela reed diep los maar wel efficient en niet zo in de krul getrokken als op deze foto's.Het zag er echt niet onvriendelijk uit.

Edit : Na deze foto's werd zij overigens Nederlands kampioene Young riders 2005 Knipoog
Laatst bijgewerkt door kadans16 op 09-06-05 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:50

ik wil niet veel zeggen maar ik vind dit paard er niet echt blij uitzien( een paar pagina's terug stond dat die paarden niet zielig zijn omdat ze goed te eten krijgen. ik ben het er niet mee eens dat als een paar goed te eten krijgt ze ook gelukkig zijn):
Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:52

Foto's zijn en blijven momentopnamen, zo ook de foto van Gribaldi hierboven. Als jij bijv. net gaapt en men maakt er een foto van, sta je ook met je mond open erop. Wil toch niet zeggen dat je de hele dag zo rondloopt?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:19

yarrah schreef:

De bovenste foto is een trainingsfoto alsmede de onderste ook. Echter de bovenste gereden volgend de regels zonder peospas zoals het hoort, met een durchlassig paard, keurig achter eronder dus dragend op de achterhand met gebruik van rug.
de onderste helaas weggedrukte rug, spanning, niet blij, en absoluut niet correct volgens de regels. Waarom wil je perse in de training anders rijden dan in de proef? Het kan me niet schelen wie het paard rijd op mij part de koningin, je moet wel eerlijk blijven en het onderste LDr of klassiek is niet correct gereden en niet vriendelijk voor het paard. Of slaat die staart soms uit naar vliegen en de de gezichtsuitdrukking en het orenspel toppunt van durchlassigkeit?
Ook al is het LDr rijden vriendelijk omdat de paarden daarna zoveel losser zijn en dergelijke dit getuigd niet van vriendelijkheid.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:29

Ok, ik heb alles ook gelezen.
Allereerst wil ik voordat ik mijn mening ga geven, met klem benadrukken dat ik respect en bewondering heb voor Anky. Die bewondering en dat respect heb ik zeer zeker niet voor de manier waarop zij haar paarden traint. Mijn mening is gebaseerd op wat ik zie als zij een proef rijdt. Bij hooggeschoolde ruiters in het algemeen verwacht ik een correct uitgevoerde piaffe. En die zie ik niet zelfs niet op de OS!! Ik zie een piaffe waarbij de voorbenen snel en niet in tact bewegen en de achterbenen bewegen haperend en traag. Een piaffe is een balans oefening bij uitstek. Balans betekent tact, schwung en impuls in gelijke verhouding over 4 benen. En dat mis ik overduidelijk en vind ik persoonlijk nogal merkwaardig op een dergelijk niveau?? Ik ben ervan overtuigd dat Anky met haar bijzondere rijtalenten nog veel meer uit een paard kan halen als te het LDR in de wilgen zou hangen! Dan is zeker in staat om een piaffe perfect uit te kunnen voeren met tact, gelijke schwung en gelijke impils in alle 4 de benen.

De paarden die LDR getraind zijn kunnen dat ook onmogelijk laten zien omdat ze in een hele andere balans getraind worden dan ze worden uitgebracht. Het verschil is dat een klassiek paard in een balans wordt getraind waarin het ook wordt uitgebracht. Dat wil zeggen de spieren, banden en pezen zijn in contante belasting. Dat is dus een wezenlijk verschil met een LDR getraind paard. Die gebruikt namelijk (geheel/ gedeeltelijk)andere spieren in de training dan in de wedstrijd.

Ik denk dus dat LDR niet de beste manier is en zou mogen zijn om “iets”op te kunnen lossen of je nu goed rijdt of slecht rijdt. Het is mijn ogen een oplossing voor een ruiter omdat deze “dat stukje” nog even niet rijtechnisch kan oplossen.

Een ander punt, wat ik overigens helemaal met Friemel eens ben, is het verschil in uitdrukking. Daar hecht ik persoonlijk veel waarde aan. Van de uitdrukking die een paard tijdens een LDR training laat zien, kan ik onmogelijk voldoening vinden. Als ik mijn problemen zou moeten oplossen op die manier, vraag ik mezelf af of ik nog wel door zou willen gaan met rijden. Gelukkig ben ik tot nu toe nog in staat geweest om alle problemen rijtechnisch de baas te kunnen. Het klassiek getrainde paard heeft een ontspannen uitdrukking. De spieren bij een klassiek getraind paard spannen ook anders aan en laten dus een andere opbouw zien. Een klassiek getraind paard gebruikt zijn rug correct waardoor er meer kracht is in de achterhand.

Ik ben pro klassiek en heb zelf helemaal niets met LDR. Ik vind LDR een hulpmiddel voor de ruiter. Bij alles wat ik inmiddels gelezen heb over LDR, heb ik de indruk gekregen dat LDR gebruikt wordt om meer ontspanning in het paard te krijgen. (correct me if I’m wrong)
Een klassieke ruiter heeft die ontspanning direct al bij zijn paard.

Als een paard dus meer ontspannen moet, betekent dat dat het dier gespannen is. Bij LDR werk je dus van spanning naar ontspanning?

Een klassieke ruiter heeft zijn paard dus ontspannen. Deze ruiter traint dus samen met zijn paard van ontspanning naar inspanning.

Welk paard en ruiter is nu volgens jullie in het voordeel?

(wat een vreselijke foto's!! Als het paard toch eens kon laten voelen voor een keer aan zijn ruiter.........)

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:32

wondertje schreef:
ik wil niet veel zeggen maar ik vind dit paard er niet echt blij uitzien( een paar pagina's terug stond dat die paarden niet zielig zijn omdat ze goed te eten krijgen. ik ben het er niet mee eens dat als een paar goed te eten krijgt ze ook gelukkig zijn)

Zelfde paard tien seconden later Knipoog

Afbeelding

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:33

Anoukie schreef:
Foto's zijn en blijven momentopnamen, zo ook de foto van Gribaldi hierboven. Als jij bijv. net gaapt en men maakt er een foto van, sta je ook met je mond open erop. Wil toch niet zeggen dat je de hele dag zo rondloopt?

Als je geen straffe vuist nodig hebt om een paard zo te rijden, waarom werkt de stang dan maximaal in op zowat alle momentopnames? Hoe moet ik hier die vlieg en de electrieke response zien?

@ Tyrza: illustreert dit plaatje van Gribaldi jouw beschrijving? Is dit wat jij nastreeft met jouw versie van LRD?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:35

Mireille1970 schreef:
Je mag LDR best aanvallen maar gooi geen stommiteiten voor de voeten van Anky. Anky is heel spiritueel en gelooft in Aura's en dergelijk en doet alles aan ontspanning....

Moet je dat nu op bokt schrijven?????? Is wel erg persoonlijk. gaat zeker ook elke maand naar de waarzegster. Ik denk dat spiritueel gewauwel weinig te maken heeft met LDR, klassiek en of aaanvallen met stommiteiten.
Ik denk dat het wel een behoorlijke fout is als je met zoiets persoonlijks van een ander vaak in vertrouwen verteld te koop gaat lopen.

Anky is al een persoon van iedereen moet je dat ook nog gaan vertellen. Heeft ze helemaal geen privacy meer.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:36

Ja, en Wouter?

Ook hier ben ik niet van gecharmeerd, jij kennelijk wel.

Wat kan jij aan het oog waarnemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:38

Eigenlijk heb ik heel weinig toe te voegen aan de discussie. Het is er een in het kader van "als jullie nou eens wat minder l.ullen en wat meer gaan paardrijden wordt het misschien nog eens wat". Het is zooo makkelijk om een ander af te gaan zitten zeiken. De resultaten van Anky en haar leerlingen liegen er niet om namelijk. (maar dan komt er wel weer een topic over dat juryleden stelselmatig het verkeerde belonen Slapen)

Het is me heel duidelijk dat een aantal deelnemers in de discussie nooit heeft aangevoeld hoe een goed gereden paard over de benen gaat.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:39

friemel schreef:
@ Tyrza: illustreert dit plaatje van Gribaldi jouw beschrijving? Is dit wat jij nastreeft met jouw versie van LRD?

Geen idee, ik zie de rest niet...

Maar ach, een heel trainingsschema, wat maanden, zoniet jaren nodig heeft om tot ontwikkeling te komen, kan ook in 1 foto vastgelegd worden, niet? Haha!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 09-06-05 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:40

friemel: een stang is heel verraderlijk op foto´s. Als je de kinketting een gat of 5 strakker doet blijft ie voor het oog mooier op zijn plek zitten maar komt ie wel wat harder door....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:42

Wat geeft jouw een reden om te denken dat een aantal deelnemers nog nooit heeft aangevoeld hoe een goed gereden paard over de benen gaat?

Met hetzelfde gemak kunnen dat aantal deelnemers dat ook vermoeden over de andere groep deelnemers?

Is er met Zep haar reactie nu sprake van koffie dik kijken of is er daadwerkelijk sprake van discussie?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:44

Een aantal deelnemers aan deze discussie geven er de voorkeur aan om incognito hun ongezouten mening te geven.

Dus nee, men kan niet ruiken wat voor ervaring deze mensen hebben. Maar zolang zij dit niet kunnen/willen aantonen en andere trainingsmethodes per definitie afkeuren, sluit ik me geheel aan bij Zep...