artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:27

Ik zie gewoon niets goeds in die slof, en ik ben ook niet te overtuigen. Fijn dat het voor ons allebei zo goed werkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:41

Mag ik even een vraag tussendoor stellen? Waarom voelen mensen die beweren een slofteugel goed te gebruiken, zich altijd zo aangevallen als er een discussie ontstaat? We hebben het over niemand persoonlijk (behalve ons zelf af en toe) en als het zo goed is allemaal, kun je daar toch gewoon mee aankomen zonder die agressieve ondertoon of aanvallen? ik weet ondertussen nog steeds niet wat correct gebruik is en ook niet waar hij voor dient, dus. Wat ik zie is dat hij gebruikt wordt in een waan dat het hals en rugspieren sterkt, maar iedereen kan zien dat ze meer vernielen dan goed doen. Speiern opbouwen en een paard aan de teugel rijden en weet ik het waar men mee komt, red je dus ook allemaal wel zonder slof. Maar dat kost wellicht meer tijd en daar draait het volgens mij echt om. Geen tijd willen of kunnen besteden aan de africhting van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:48

Citaat:
Het is allemaal niet zo zwart wit zoals steeds gesteld wordt, als je gaat longeren zet je je paard toch ook bij? Dan loopt ie toch ook wel eens tegen een teugel aan..

Laat ik er toevallig toch verschillende gekent hebben, die daarop recht overeind stonden.
Juist omdat ze tegen die harde teugel aanliepen. Ipv tegen de zachte hand.
En die longeerhulp dingen, hingen zo los, dat ik eigenlijk bang was, dat ze er van voren in zouden komen. Maar toch deze reactie.

1 van die paarden, is mijn eigen paard, die je als jong paard ook niet een keer met de gewone hand te hard mocht begrensen, omdat hij dan recht overeind stond.
En ik kan je zeggen, dat was dan niet eens hard.
Omdat ik daarvoor al meer van dat soort paarden had gehad, en ik zal je zeggen, super leermeesters dit soort paarden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:49

Humm Lusitana, ik vind eigenlijk dat 'beide' kampen fel uit de hoek komen als het gaat over de slof.

Er zijn slofgebruikers op Bokt en fervente anti-sloffers (en een hele grote groep ergens daartussenin) en tussen die twee botst het. Aan de ene kant wellicht omdat de ene groep zich aangevallen voelt (wordt?), aan de andere kant omdat de andere groep zich echt niet kan voorstellen dat er ook goed slofgebruik is (en daardoor fel uit de hoek komt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:52

Daar sluit ik me wel bij aan Apple
beide partijen zijn er fel in (waaronder ik Bloos! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:54

runningkawa schreef:
Laat ik er toevallig toch verschillende gekent hebben, die daarop recht overeind stonden.
Juist omdat ze tegen die harde teugel aanliepen. Ipv tegen de zachte hand.
En die longeerhulp dingen, hingen zo los, dat ik eigenlijk bang was, dat ze er van voren in zouden komen. Maar toch deze reactie.

1 van die paarden, is mijn eigen paard, die je als jong paard ook niet een keer met de gewone hand te hard mocht begrensen, omdat hij dan recht overeind stond.
En ik kan je zeggen, dat was dan niet eens hard.
Omdat ik daarvoor al meer van dat soort paarden had gehad, en ik zal je zeggen, super leermeesters dit soort paarden

Wij krijgen regelmatig dat soort paarden in africhting. Paarden moeten leren nageven op een weerstandbiedende hand. Dat omhoog komen aan de longe is er meestal in een week uit, kwestie van heel snel zijn en consequent zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:57

mm, in die tijd meende ik dat ook
met 2 man erbij en naar voren met die hap
En dat helpt idd voor de meeste, maar niet bij allemaal.

En ondertussen doe ik het zo allang niet meer en dat bevalt me veel beter
Ook rt bevalt me dat beter

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:58

Ik hoop toch niet echt als fel gezien te worden, ik heb alleen vragen, want ik weet dus nog steeds niet wat correct gebruik is. Waarom is er een voor en tegen groep als het zo´n goed middel is als beweerd wordt?Ik heb nog nooit een voor en tegen groep gezien die discussieert over bv een martingaal, een bepaald soort bit. Dan is het van, tja, als je het fout gebruikt dan, en dan is de discussie wel over. Wat hier gebeurt, is dat slof gebruikers de anderen willen overtuigen dat het goed is wat ze doen, uit een slachtoffers positie, terwijl ze die niet in hoeven nemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:03

ik bedoel dat ze zich niet hoeven te verantwoorden. Ze kunnen uitleggen wat in hun ogen de goede werking is en ieder kan daar zijn conclusie uit trekken en of er een mening over geven. We hebben het over het gebruik van een ding, de anti-groep valt geen mensen aan die hem gebruiken, ze zijn er alleen van overtuigd dat je hem niet hoeft te gebruiken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:05

Lusitana schreef:
Wat hier gebeurt, is dat slof gebruikers de anderen willen overtuigen dat het goed is wat ze doen, uit een slachtoffers positie, terwijl ze die niet in hoeven nemen.

gaat het dan om het overtuigen of de slachtoffers positie???

En wat correct gebruik denk ik nogsteeds dat veel mensen uitgaan van hun eigen doel (of misschien wel onwetendheid). Zie je er niks in, zul je hem ook niet gebruiken, wil je je paard op onjuiste wijze de les lezen dan zal je de slof gebruiken je paard met zijn kop tussen zijn knieen te werken en wil je hem gebruiken als een ondersteuning, zal de slof op de meeste momenten niet werkzaam zijn en bij het er uitdrukken van de neus in werking komen.
En welke correct is....????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:06

de eerste en de laatste
alleen zie je de 2e het meest voorbij komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:07

En dan geven de mensen die hem gebruiken hun reden, maar dan wordt die reden niet 'als goed genoeg' beschouwd en worden ze aangesproken dat ze het vooral rijtechnisch moeten oplossen. Logisch dat ze zich dan wat in een hoek gedreven voelen .

Dergelijke voorbeelden staan overal in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:13

rk: wij hebben er dit jaar 2 gehad die hier letterlijk kwamen op weg naar de dood. 6 jarigen die nog steeds niet zadelmak zijn omdat ze staatsgevaarlijk worden zodra je in de mond zit.

De ene kon na een week bereden worden, de andere na 2. Toen ze weggingen waren ze normaal te longeren, ook (strak) bijgezet en gewoon door een amateur hanteerbaar.

Ik zie een onhandige ruiter liever correct leren een slof te gebruiken, dan dat het ontaard in sleuren om een verkeerd gebouwd paard alsnog "aan de teugel" te krijgen. Het gros van de mensen gaat een stuk beter rijden als ze eens even niet aan de voorkant denken maar zich kunnen concentreren op de achterkant. Die slof hebben ze dan na verloop van tijd niet meer nodig.

Tuurlijk rijdt het gros hun paard gewoon in de prak. Maar die mensen hebben niet eens een slof nodig om dat te doen, dat lukt ze zo ook wel!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:13

over rijtechnisch oplossen moet je in de rijbaan wezen en niet op een forum. Hier kun je imo slechts mogelijkheden zoeken om deze in overleg met instructie eventueel toe te passen of van gedachten te wisselen.
En daarnaast kun je discusieren. Paardrijden komt een hoop gevoel en emotie bij kijken. Er zijn er maar weinigen die emotie los kunnen koppelen van een discussie Lachen ik kan het ook nauwelijks, maar probeer altijd even diep te zuchten en de onduidelijkheden naar boven te halen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:18

Zep schreef:
Ik zie een onhandige ruiter liever correct leren een slof te gebruiken, dan dat het ontaard in sleuren om een verkeerd gebouwd paard alsnog "aan de teugel" te krijgen. Het gros van de mensen gaat een stuk beter rijden als ze eens even niet aan de voorkant denken maar zich kunnen concentreren op de achterkant. Die slof hebben ze dan na verloop van tijd niet meer nodig.

precies de manier zoals hij een poos terug bij mij is toegepast. (wil ik overigens niet mee vrijpleiten dat ik ook de slof wel eens verkeerd gebruik hebt, maar sjaak staat gewoon stil (en terecht Knipoog )

Ik was simpel weg niet snel genoeg met mijn beenhulp als hij te plakkerig werd en of niet luchtig genoeg in de hand of niet snel genoeg met een begrenzing. Door de slof kon sjaak iets minder makkelijk zijn neus omhoog gooien en zichzelf zo op de rem zetten. Doordat ik niet zowel hand als beenhulpen van mijzelf hoefde te corrigeren maakte het voor mij makkelijker om zijn gedrag te begrijpen en daarop in te spelen. Het is nu al dik 4 maanden geleden dat hij voor het laatst met een slof omliep en hij is nu goed te corrigeren zonder. Ik weet nu hoe snel, hard, zacht ik met been en hand moet inkomen. En op welke manier.
Imo correct gebruik *LOL* en ook correct afgekickt Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:19

Ja, ik zie het probleem, maar als het zo goed is als ze beweren, zouden ze er ook voor moeten staan en niet aanvallen of aangevallen voelen. als iemand zegt ik gebruik hem zo en zo, kan een tegenstander zeggen dat ze dat ook rijtechnisch kunnen oplossen, einde discussie, maar de discussie blijft omdat de ene groep de andere groep probeert te overtuigen, en dat hoeft niet. Als iemand voor zichzelf geloofd dat hij of zij goed bezig is, dan kan de rest daar weinig aan veranderen. Er kan gewaarschuwd worden tegen slofgebruik, want nogmaals er is genoeg tegen en eigenlijk nog steeds niks vóór. Dat wil ik best graag horen. Als iemand mij 1 reden kan geven waar een slofteugel goed voor zou zijn, wat je niet op een gewone rijkunstige manier kan verkrijgen....
Wat ik nu zie is dat het vooral werkt voor de ruiter. Wat het met het paard doet lijkt niet zo belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-04 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:24

warom ik mij steeds weer tot de discussie laat verleiden is dat er een grote groep is die roept dat de slof per defenitie slecht is. Nee dus, niet per defenitie, wel in bepaalde gevallen.

Meestal denk ik na verloop van tijd: "Ga toch eens bezig om je beesten fatsoenlijk te rijden ipv te zitten zeiken op een internetforum"!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:28

Okee, jij klinkt deskundig, mag ik jou vragen wat goed is aan het gebruik van een slofteugel dat je niet met gewoon rijden kunt bereiken?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:32

Lusitana schreef:
Wat ik nu zie is dat het vooral werkt voor de ruiter. Wat het met het paard doet lijkt niet zo belangrijk.

en als je een ruiter door bijv het gebruik van een slof een mogelijkheid biedt om iets onder de knie te krijgen en het paard een hulp hierdoor duidelijk doorkrijgt. Dan heeft het voor beide voordeel.
En is een hulpteugel niet per definitie voor een ruiter gemaakt Verward . Een paard doet er niks mee.
Of zoals mijn lesgeefmens van de week zei: "als ik het je paard kon vertellen hoe hij het zou moeten doen, dan zou ik dat direct doen. Hij snapt er echter niet dus het enige wat ik kan doen is de ruiter zo goed mogelijk lesgeven. En die ondersteunen, zodat de ruiter zo goed mogelijk aan het paard kan duidelijk maken wat hij van het paard wil. "

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:33

Lusitana schreef:
Okee, jij klinkt deskundig, mag ik jou vragen wat goed is aan het gebruik van een slofteugel dat je niet met gewoon rijden kunt bereiken?

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.. Haha!:P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:00

sjakie schreef:
en als je een ruiter door bijv het gebruik van een slof een mogelijkheid biedt om iets onder de knie te krijgen en het paard een hulp hierdoor duidelijk doorkrijgt. Dan heeft het voor beide voordeel.
En is een hulpteugel niet per definitie voor een ruiter gemaakt Verward . Een paard doet er niks mee.
Of zoals mijn lesgeefmens van de week zei: "als ik het je paard kon vertellen hoe hij het zou moeten doen, dan zou ik dat direct doen. Hij snapt er echter niet dus het enige wat ik kan doen is de ruiter zo goed mogelijk lesgeven. En die ondersteunen, zodat de ruiter zo goed mogelijk aan het paard kan duidelijk maken wat hij van het paard wil. "

Goed lezen ik zeg niet dat het paard er wat mee doet of kan doen, maar dat het niks voor het paard doet, wat vaak wel de stelling is. Je kunt in mijn ogen niet een paard er mee verbeteren, wat wel gedacht wordt.
Wat zou een ruiter onde de knie moeten krijgen wat niet zonder lukt en daarna dus wel zonder zou moeten lukken? Kom eens met een voorbeeld?

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:09

En ik blijf het er niet mee eens, als je gewoon je paard en jezelf de tijd gunt kan het ook absoluut zonder slofteugel. Maar tegenwoordig heeft iedereen alleen maar haast en moet een paard van 3 kennelijk al minstens M zijn...
Tijd is volgens mij de sleutel!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:11

sjakie schreef:

Hier ben ik het wel mee eens.. Lachen
Elke hulpteugel is gemaakt voor een ruiter, niet voor het paard.. Elke hulpteugel is bedoeld om het paard makkelijker en/of sneller gehoorzamer te krijgen.. Bijv. een martingaal.. Een toch vrij onschuldige hulpteugel.. Maar zorgt er wel mooi voor dat je je paard makkelijker onder controle kan houden..

Maar nog steeds ben ik het niet eens met een slof.. Het is bedoeld om je paard naar beneden te dwingen. Terwijl mij toch altijd geleerd is, dat je een paard naar beneden moet rijden.. En dat het paard zelf contact op moet zoeken met het bit, en dat is nou precies wat je verpest met een slof naar mijn mening, het paard krijgt geen kans om het bit zelf op te zoeken, want het word gelijk al naar beneden gedwongen..
En als nou echt een topruiter het op een goede manier gebruikt, is er niks mis mee.. Alhoewel ik dan wel steeds denk van.. Als je een topruiter bent kan je je paard toch zo en zo makkelijk naar beneden rijden, zonder hulpteugel..
Maar er word zoveel met die dingen gekl**t door mensen die amper weten hoe ze het moeten gebruiken, of die het gebruiken omdat ze d'r paard anders niet aankunnen ofzo..

Ik ben gewoon hartstikke tegen een slof, en dat zal niet veranderen...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:12

voorbeeld staat er in. En eerder op deze pagina heb ik het nogmaals aangegeven. Een slof is niet in iedere situatie nodig en niet voor elke ruiter. Als je de "gave en rijkunstiggevoel" hebt om iets zonder op te lossen...
Met een slof rijden is geen doel opzich, maar een hulpmiddel om het rijden te kunnen verbeteren. De een heeft daar geen hulp bij nodig de ander wel.

En de vraag of een slof niet per definitie voor de ruiter bedoeld is, is een vraag terug aan jou op deze zin uit je reactie
Citaat:

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:12

niet eens met de slofteugel als oplossing dus he, want wat Lusitana hierboven zegt snijdt wel hout!