magique schreef:Dat is dus hetzelfde principe als met LDR, als het paard lager & dieper ingesteld wordt, er dus meer ruimte tussen de wervels ontstaat. Doordat de ruimte tussen de wervels als het ware opgerekt wordt bevordert dit de beweeglijkheid dus in de rug. DUS: meer losheid.
Volgens mij bedoel je dat de rug zich iets opbolt en dat er dus aan de bovenkant van de wervels meer ruimte ontstaat. Aan de onderkant worden ze dan juist iets gecomprimeerd.
Echt oprekken (significante lengteverandering) kan nl. niet met wervels. Het geheel bestaat uit bot en kraakbeen, beide zijn niet oprekbaar. Kraakbeen kan hoogstens "inzakken" (kraakbeenoplossing) tgv zwaartekracht en meegaan in de beweging van de wervels. Nogmaals, van echte lengteverandering is hierbij geen sprake.
Hiermee komen we op mijn bedenkingen tav LDR: De theorie mbt het effect op de spieren heb ik een aantal pagina's terug al uitgebreid beschreven. Niet aan de orde geweest is de druk die dmv dit systeem op het beendergestel van het paard wordt uitgeoefend. Vooral de kraakbeenringen die de rug en de hals hun elasticiteit geven, worden door het LDR rijden zwaar onder druk gezet. Dit heeft mogelijke versnelde slijtage tot gevolg.
Edit: op sommige plaatsen dingen verduidelijkt