Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:22

magique schreef:
Dat is dus hetzelfde principe als met LDR, als het paard lager & dieper ingesteld wordt, er dus meer ruimte tussen de wervels ontstaat. Doordat de ruimte tussen de wervels als het ware opgerekt wordt bevordert dit de beweeglijkheid dus in de rug. DUS: meer losheid.

Volgens mij bedoel je dat de rug zich iets opbolt en dat er dus aan de bovenkant van de wervels meer ruimte ontstaat. Aan de onderkant worden ze dan juist iets gecomprimeerd.

Echt oprekken (significante lengteverandering) kan nl. niet met wervels. Het geheel bestaat uit bot en kraakbeen, beide zijn niet oprekbaar. Kraakbeen kan hoogstens "inzakken" (kraakbeenoplossing) tgv zwaartekracht en meegaan in de beweging van de wervels. Nogmaals, van echte lengteverandering is hierbij geen sprake.

Hiermee komen we op mijn bedenkingen tav LDR: De theorie mbt het effect op de spieren heb ik een aantal pagina's terug al uitgebreid beschreven. Niet aan de orde geweest is de druk die dmv dit systeem op het beendergestel van het paard wordt uitgeoefend. Vooral de kraakbeenringen die de rug en de hals hun elasticiteit geven, worden door het LDR rijden zwaar onder druk gezet. Dit heeft mogelijke versnelde slijtage tot gevolg.

Edit: op sommige plaatsen dingen verduidelijkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:27

Q je vergeet even dat goed LDR rijden niet betekend dat het paard aan de voorkant in elkaar getrokken wordt, maar van achteruit gereden wordt. Van achteren zal het paard ook moeten buigen, waardoor er meer relatieve bolling komt in de rug dan met een klassieke halshouding. Daardoor komt er meer ruimte tussen de wervels = meer beweeglijkheid = is losser bewegen.
Een goed bewegend paard herken je aan de beweeglijkheid van de rug.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 13:38

Aimee schreef:
Q je vergeet even dat goed LDR rijden niet betekend dat het paard aan de voorkant in elkaar getrokken wordt, maar van achteruit gereden wordt. Van achteren zal het paard ook moeten buigen, waardoor er meer relatieve bolling komt in de rug dan met een klassieke halshouding. Daardoor komt er meer ruimte tussen de wervels = meer beweeglijkheid = is losser bewegen.
Een goed bewegend paard herken je aan de beweeglijkheid van de rug.

Dat vergeet ik niet, en dat is niet uniek aan LDR, dat geldt eigelijk altijd.
Als je met klassieke halshouding opgericht bedoelt, ben ik het met je eens, maar met vwnw krijg je dezelfde stimulatie van rugbolling. Dat extra "knikje" van de LDR heeft echt geen effect op de rug. Komt gewoon de schoft niet voorbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:45

Rugbolling krijg je alleen door het achterbeen verder onder de massa te rijden. Daarmee bolt de rug op. De enige manier om een paard te laten " bollen" in de rug is om zijn lendenen op te rekken. En de enige manier om dat te doen is door zijn achterbenen meer onder de massa te rijden.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:55

Pipo schreef:
Rugbolling krijg je alleen door het achterbeen verder onder de massa te rijden. Daarmee bolt de rug op. De enige manier om een paard te laten " bollen" in de rug is om zijn lendenen op te rekken. En de enige manier om dat te doen is door zijn achterbenen meer onder de massa te rijden.

Ok als dat dan zo zou zijn, hoe verklaar je dan dat de LDR getrainde paarden veel beweeglijker in de rug zijn ?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:00

Een paard dat LDR getraind is, is niet per defenitie losser in de rug dan een correct klassiek getraind paard.

Het "los in de rug" kan met beide methoden bereikt worden. Dit komt doordat een correct opgericht paard zijn rugspieren ontspant. Zie ook mijn post op p. 18 (dacht ik, ben de tel kwijt) over spieren.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:02

jessy schreef:
Een paard dat LDR getraind is, is niet per defenitie losser in de rug dan een correct klassiek getraind paard.

Misschien niet per definitie, maar het is in mijn ogen wel opvallend vaak

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:08

Een paard dat van nature minder beweeglijk is in de rug kan door LDR beweeglijker worden en daardoor veel beter gaan bewegen. Terwijl de kwaliteiten van zo'n paard met klassieke training niet boven water (kunnen) komen.

Pipo: de rug bolt idd door het onderbrengen van de achterbenen en kan extra worden gebolt door een lage, diepe houding van de hals. LDR is dus een toevoeging.

Q: dat extra knikje zorgt voor extra aanspanning van de onderlijn, wat van belang is voor de antagonistische werking en voor meer relatieve bolling van de rug zorgt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 14:22

Aimee schreef:
Q: dat extra knikje zorgt voor extra aanspanning van de onderlijn, wat van belang is voor de antagonistische werking en voor meer relatieve bolling van de rug zorgt.

Onderlijn van de hals, niet de rug. Zie Jessy's duidelijke uitleg eerder.
Die "buikspieren" waar deze split mee zijn begonnen worden getraint door achterbeen gebruik, niet halshouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:24

Zou een 'meer los zijn' van de rug uiteindelijk kunnen leiden tot een vorm van instabiliteit??? Wat denken jullie??

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:40

QQQQ"]
[quote="Aimee schreef:

Onderlijn van de hals, niet de rug. Zie Jessy's duidelijke uitleg eerder.
Die "buikspieren" waar deze split mee zijn begonnen worden getraint door achterbeen gebruik, niet halshouding.
[/quote]

Kennelijk lees jij toch echt anders dan ik, want uit Jessy's stuk maak ik alleen maar een bevestiging van mijn verhaal op. Dat de training van die onderlijn een positief effect heeft op de losheid van de rug, dat staat er zelfs letterlijk. Misschien lees jij het op z'n chinees ofzo??? precies verkeerd om.... Verward

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:46

Lovely schreef
Citaat:
Zou een 'meer los zijn' van de rug uiteindelijk kunnen leiden tot een vorm van instabiliteit??? Wat denken jullie??

Daar durf ik geen antwoord op te geven, maar ik las laatst in een Hoefslag (niet in mijn bezit overigens, maar wel een recente) een uitspraak van Solange over het fokken van hypermobiele paarden. Dat vindt zij geen goede ontwikkeling omdat dat hypermobiliteit blessures in de hand werkt.

Overigens: Als je de hoofd-halshouding apart ziet van het achterbeengebruik in relatie tot het aanspannen van de buikspieren, dan kom je m.i. niet ver. Een en ander staat direct met elkaar in verbinding.

(overigens: zijn jullie er al overuit of een paard die spieren wel of niet heeft, heb het topic een tijdje niet meer gevolgd nl.)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 14:51

abby schreef:
(overigens: zijn jullie er al overuit of een paard die spieren wel of niet heeft, heb het topic een tijdje niet meer gevolgd nl.)

Niet de six-pack spieren die de mens heeft.
Wel spieren die vooral belangrijk zijn bij het onder laten treden van het achterbeen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 14:56

jessy schreef:
Vw-nw heeft hetzelfde effect; ook hierbij vraag je het paard de rhomboid & trapezius, en daarmee samenhangend de rug, te ontspannen. Gaat alleen wat minder snel.

Is dit NL genoeg voor je, Aimee?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:01

Aimee schreef:
Kennelijk lees jij toch echt anders dan ik, want uit Jessy's stuk maak ik alleen maar een bevestiging van mijn verhaal op. Dat de training van die onderlijn een positief effect heeft op de losheid van de rug, dat staat er zelfs letterlijk. Misschien lees jij het op z'n chinees ofzo??? precies verkeerd om...

Close, but no banana Knipoog

Eea houdt natuurlijk met elkaar verband, alle delen van het paard zijn nou eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Haha!

Met LDR train je de spieren die zorgen voor een correcte oprichting. Het is een soort kettingreactie: span de scalenus & longus colli door extreem diep te vragen --> trapezius en Rhomboid ontspannen (tegenhang) --> hierdoor ontspannen de rugspieren --> dit zorgt weer voor aanspanning van de buikspieren --> je hebt nu een ontspannen bovenlijn met flexibiliteit in de lendenen --> paard kan zijn achterbeen goed onderbrengen.

Dit is natuurlijk een beetje vereenvoudigd. Maar het kan ook andersom! Als je je paard vraagt zijn achterbeen onder te brengen, zal hij zijn buikspieren moeten aanspannen --> rug ontspant --> trapezius en rhomboid ontspannen/ scalenus en longus colli aangespannen --> en zo kan je naar de uiteindelijke oprichting toewerken!

Ziehier het principe van "van achter naar voren rijden" Lachen

Edit: damn, Q. cursus sneltypen gevolgd? Scheve mond

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:06

Q; nergens staat dat ik de door jou aangehaalde quote van Jessy bestrijd. Wellicht hebben vwnw en LDR wel hetzelfde effect, is alleen de efficiëntie van LDR groter.
Maar jij bestrijd steeds het effect van LDR, dáár gaat mijn reactie over. Jessy schrijft namelijk heel duidelijk wat volgens haar het effect is, namelijk een positief effect op de losheid van de rug.
Overigens is Jessy imo niet heilig, ze heeft duidelijke taal gesproken die op verschillende punten aansluit bij de bevindingen van Solange Schrijer, in wiens ideeën ik mij volledig kan vinden.

Edit: Jessy was me voor in een reactie... Haha!

Ja, zo loop je tegen het principe van achteren naar voren rijden aan. Alleen correct LDR kan gereden worden wanneer er van achteren naar voren gewerkt wordt. Dan krijg je wellicht een beetje een combi van beide mogelijkheden door Jessy beschreven. Meer totale training dus, meer efficiëntie, meer effectiviteit = imo minder moeite nodig om het zelfde te bereiken.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:09

In theorie klinkt het allemaal heel leuk en aardig moet ik zeggen maar zoals eerder gezegd paardrijden doe je in de praktijk en iets uitleggen al helemaal. Daarom kom je er met theoretische onderbouwing toch niet uit.

Maar daar waren we 50 pagina's eerder al uit, maar het is ineens erg stil omtrent die clinic Verward

*Zucht*. Sjonge het zijn altijd dezelfde: Universitair opgeleide ........ *Zucht*
HBO'ers zijn tenminste practisch ingesteld
Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:10

Sorry mensen: Volgens mij moet een rug eerst ontspannen en dan voor het hogere werk ( verzameling) aanspannen.

Dus als de bovenlijn aangespannen is ( voornamelijk het stukje achter het zadel) Dan zal volgens de beredenering hierboven de onderlijn ontspannen moeten zijn.

Ik ga maar eens ff paardrijden, dat vind ik een stuk leuker!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-04 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:12

Aimee schreef:
Wellicht hebben vwnw en LDR wel hetzelfde effect, is alleen de efficiëntie van LDR groter.

Dit vind ik een mooie conclusie OK dan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 15:14

jessy schreef:
Edit: damn, Q. cursus sneltypen gevolgd? Scheve mond

Betrapt Bloos

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:26

Magique schreef:
In theorie klinkt het allemaal heel leuk en aardig moet ik zeggen maar zoals eerder gezegd paardrijden doe je in de praktijk en iets uitleggen al helemaal. Daarom kom je er met theoretische onderbouwing toch niet uit.

Maar daar waren we 50 pagina's eerder al uit, maar het is ineens erg stil omtrent die clinic Verward

*Zucht*. Sjonge het zijn altijd dezelfde: Universitair opgeleide ........ *Zucht*
HBO'ers zijn tenminste practisch ingesteld
Schijnheilig

Natuurlijk doe je paardrijden in de praktijk (zelfs ik: theoretisch Fjord rijden bevalt niet zo, live is beter Tong uitsteken), maar dit vind ik nou weer zo'n dooddoener!

Ik durf te beweren dat minstens 70% van paardrijdend Nederland zeer minimaal tot niet theoretisch onderbouwd is. Is opzich niks mis mee, je kunt niet van iedereen verwachten dat ze hele textbooks over spieren ed door gaan ploegen alvorens op een paard te stappen. Ook is het gros gelukkig zo verstandig om goede begeleiding in huis te halen. Bovendien is een paard geen poedel en kunnen ze doorgaans dus wel tegen een stootje.

Maar om nou meteen alle theorie van de tafel te vegen met als argument dat je er met theoretische onderbouwing niet uitkomt is kort door de bocht. Wat er in de praktijk geldt, komt niet uit de lucht vallen maar zijn redenen en onderliggende oorzaken voor. Die redenen en oorzaken zijn samen te vatten in theorie(en).

En dan nog even petje af voor alle WO-ers, AIO's en Postdocs die theorie blijven aanleveren zodat de HBO-ers die in de praktijk kunnen blijven toepassen! OK dan!

Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:31

Eigenlijk vraag ik mij af in hoeverre de rug opgebold wordt. De rug is in rust ietsjes hol en ik denk dat de rug tijdens het werk recht gemaakt wordt, maar niet bol.

Jessy, ik ben dat wel met je eens. Al is het alleen maar om een antwoord te kunnen geven op vragen als waarom en hoezo?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:39

jessy schreef:
Maar om nou meteen alle theorie van de tafel te vegen met als argument dat je er met theoretische onderbouwing niet uitkomt is kort door de bocht

Pardon meteen Verward

Volgens mij wordt over dit onderwerp hier al jaren over gediscussieerd ......
Denk je nou echt dat de (top)ruiters die LDR rijden (zelf) theoretisch kunnen onderbouwen waarom het werkt ?
Dat doen ze in overleg met hun begeleidende klinieken & Da' en. Die ruiters hebben talent om paard te rijden en laten de theorie aan mensen over die daarvoor geleerd hebben
Dat er hier op bokt nou een paar van die nobele mensen rondlopen die het zelf proberen te onder bouwen zonder daarvoor opgeleid zijn vind ik allen maar een nobel streven, maar voorlopig lijkt het allen maar op streven Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:45

Lovely schreef:
Eigenlijk vraag ik mij af in hoeverre de rug opgebold wordt. De rug is in rust ietsjes hol en ik denk dat de rug tijdens het werk recht gemaakt wordt, maar niet bol.

Een stukje relatieve opbolling, Lov.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:50

Magique schreef:
Denk je nou echt dat de (top)ruiters die LDR rijden (zelf) theoretisch kunnen onderbouwen waarom het werkt ?

In wezen zouden ze daar wel toe in staat moeten zijn.