Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:24

Hier wordt gesuggereerd dat je met een lDR trainingsmethode eerder resultaat behaald, dat is absolute onzin de ruiter verkiest juist de moeilijke weg om het paard te gymnastiseren. Voordat je überhaupt aan LDR mag denken moet het eerst klassiek 100% voor elkaar zijn en niet andersom !

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:26

Magique schreef:
Losser = beter ! Hoe losser een paard des te gemakkelijker kan hij een oefening uitvoeren, toch ?
Langzaam maar zeker gaat de tendens veranderen in de hogere dressuur, je ziet het nu al, Noem maar een succesvolle klassieke combinatie van de laatste tijd ......

Ja maar wat hier ook eerder werd aan gehaald is dat succes op wedstrijden niet alles zegt. Het vergelijk werd getrokken met turnstertjes die op volwassen leeftijd bijna niet meer normaal kunnen lopen omdat hun lijf volkomen verziekt was door de zware trainingen.

Dus van belang is om te weten of LDR trainen effecten op de gezondheid geeft voor de langere termijn. Pas dan kan je een goede afweging maken tussen verschillende trainingsmethoden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 14:29

Magique schreef:
Losser = beter ! Hoe losser een paard des te gemakkelijker kan hij een oefening uitvoeren, toch ?
Langzaam maar zeker gaat de tendens veranderen in de hogere dressuur, je ziet het nu al, Noem maar een succesvolle klassieke combinatie van de laatste tijd ......

Dat LDR gereden paarden losser zijn, neem jij aan als bewezen feit. Daar is niet iedereen hier het over eens. Ik ook niet.
Clown misschien zie jij de opluchting van die paarden, dat ze eens hoger mogen lopen, als losheid? Clown

We hadden al vastgesteld dat de jury een grote invloed heeft op hoe het er in de dressuurtop uit ziet, en dat het resultaat op wedstijden geen goed beeld geeft over deze materie.
De van Baalens zijn het meest voor de hand liggende voorbeeld, maar ik ben niet zo thuis in de namen van het internationale veld.
Ik denk dat de allebeste klassieke ruiters over het algemeen redelijk weinig waarde hechten aan wedstrijden (de kunst is belangrijker dan de punten). Deze mensen rijden voornamelijk voor zichzelf, niet voor de mening van anderen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:31

jacobien schreef:
wat mij opvalt is dat er alleen plaatjes worden getoond van heel extreem diep laag en rond..

Extreem is volgens mij nooit goed, toch ?
Denk dat jij is foto's moet plaatsen hoe jij traint dan ? Miscchien is dat makkelijker om te zien wat jij er onder verstaat Knipoog

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:33

QQQQ schreef:
Ik denk dat de allebeste klassieke ruiters over het algemeen redelijk weinig waarde hechten aan wedstrijden (de kunst is belangrijker dan de punten). Deze mensen rijden voornamelijk voor zichzelf, niet voor de mening van anderen.

Ik denk niet dat dit voor de meeste mensen op gaat. Veel mensen vinden het toch gewoon leuk om zich te meten met anderen op wedstrijden. En voor de top ruiters zijn de wedstrijden noodzakelijk om brood op de plank te krijgen! De wedstrijden zijn je etalage! Thats life!

jacobien

ik zal mijn best doen maar ben niet zo handig met een digi

essie79

jacobien schreef:
wat mij opvalt is dat er alleen plaatjes worden getoond van heel extreem diep laag en rond..
Hier kan ik me voorstellen dat dit niet goed is voor een paard...
halslengte, voorwaarts neerwaart en neusje eruit komt voor mij meer in de richting
en afwisselen in hoofdhalshouding.
Misschien heeft iedereen zijn eigen definitie van ldr en krijgen we niet zo´n duidelijk beeld van wat iedereen nou bedoeld... Verward

dat idee krijg ik ook elke keer..

Ik heb jou laatst zien rijden bij de clinic van Solange en daar stelde je je paard op geen moment zo diep in als op de getoonde foto's.
Volgens mij is dat ook helemaal geen streven hoe diep je je paard rijdt. dat zou knap vreemd zijn, aangezien dit geen doel op zich is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:34

jacobien schreef:
halslengte, voorwaarts neerwaart en neusje eruit komt voor mij meer in de richting
Misschien heeft iedereen zijn eigen definitie van ldr en krijgen we niet zo´n duidelijk beeld van wat iedereen nou bedoeld... Verward

Jacobien, wat jij beschrijft is niet wat "ik" onder LRD versta, verre van zelfs. LRD is wmb extra rond, extra laag en vooral extra diep, waarbij het paard dus van neus tot tot staart een soort boog moet laten zien, dus zakkend kruis en zakkende kruin.

Van Isabel Werth wordt ook beweert dat zij het LRD systeem toe zou passen, maar ze doet dat dan wel zo, dat het neusje er heel vaak uitkomt.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:35

QQQQ schreef:
Clown misschien zie jij de opluchting van die paarden, dat ze eens hoger mogen lopen, als losheid? Clown

Hé dat is een goede Haha! Humor Cool

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 14:35

Sprintje schreef:
Ik denk niet dat dit voor de meeste mensen op gaat. Veel mensen vinden het toch gewoon leuk om zich te meten met anderen op wedstrijden. En voor de top ruiters zijn de wedstrijden noodzakelijk om brood op de plank te krijgen! De wedstrijden zijn je etalage! Thats life!

Da's een heeel andere discussie.... Knipoog

Enne....voor de meeste mensen gaat het ook niet op dat ze in de top 10 van de wereld rijden.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:36

Lovely"]
[quote="jacobien schreef:

Jacobien, wat jij beschrijft is niet wat "ik" onder LRD versta, verre van zelfs. LRD is wmb extra rond, extra laag en vooral extra diep, waarbij het paard dus van neus tot tot staart een soort boog moet laten zien, dus zakkend kruis en zakkende kruin.

Van Isabel Werth wordt ook beweert dat zij het LRD systeem toe zou passen, maar ze doet dat dan wel zo, dat het neusje er heel vaak uitkomt.
[/quote]

Maar eerder in dit topic is volgens mij al gesteld dat achter de loodlijn trainen al LDR zou zijn!

Ik heb het al een aantal maal gezegd, maar klassiek en LDR zijn twee uiterste op een continue schaal! Er zijn dus allerlei gradaties tussen de twee extremen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:37

Dat LRD paarden meer los zouden zijn, is voor mij nog lang niet bewezen, ik denk even aan Jazz, Goliath en zelfs Salinero vind ik niet het toonbeeld van lossigheid, zeker niet 100% van de tijd.

Magique

Misschien moeten we is gaan wanneer we spreken over LDR ? Voor mij is dat laag en achter de LL, maar zeker niet zo extreem als op de foto's ......

Desiree

Ik denk dat de neus ervoor inderdaad niet opgaat bij LDR. Dat is meer gewoon klassiek.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:39

Desiree schreef:
Ik denk dat de neus ervoor inderdaad niet opgaat bij LDR. Dat is meer gewoon klassiek.

En wat als je hierin nou varieert ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:40

Sprintje, ik denk dat het verhaal van zakkend kruis en zakkende kruin de kern is van LRD. Een beetje achter de loodlijn hijsen is geheel iets anders Haha!. Ik probeer wel steeds een voorstelling te maken van LRD rijden op voldoende niveau, zoals alleen echt goede ruiters dat kunnen. Solange zei eens dat eigenlijk alleen Anky het systeem goed beheerst in NL en dat het nogal wat vraagt van een ruiter. Intussen heeft Anky het aan andere ruiters ook geleerd en is ze niet meer als enige "kundig" op dit vlak. Maar in de boodschap van Solange schuilt toch een sterk: "do not try this at home" signaal. Goed en correct LRD rijden vereist echt veel van de ruiter en niet iedereen kan dat maar zomaar even doen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 14:40

Sprintje schreef:
Maar eerder in dit topic is volgens mij al gesteld dat achter de loodlijn trainen al LDR zou zijn!

Nee, nu haal je de Weiler discussie en de LDR discussie door elkaar.

Wel eens iets achter de loodlijn komen is niet LDR. LDR is bewust, diep en extreem rond, richting eigen borst rijden.

Als contrast is er Klassiek, waarbij op elke hoogte ingesteld, de neus altijd voor (of hooguit op) de loodlijn ligt.

Discuseren over het grijze gebied is nutteloos, want daar kan je alle kanten mee op!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:53

Wat staat er eigenlijk in de van Dale bij LDR Haha!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:54

Ach elke nieuwe ontwikkeling binnen de zeer conservatieve paardensport wordt zowiezo erg bekritiseerd. Op zich niet verkeerd hoor.

Maar.... als ik denk aan een Ernest van Loon die zich op dit moment ook vreselijk druk maakt over het LRD rijden dan meen ik mij te herinneren hoe hij heeft moeten knokken om ooit het voorwaarts-neerwaarts binnen de klassieke dressuur geaccepteerd te krijgen (20 jaar geleden of zo). Hoge bomen vangen veel wind....

Ik denk persoonlijk wel (maar wie ben ik...) dat het vwnw (dus lang en laag met het neusje eruit) minder gevaren oplevert voor de minder gevorderde ruiter dan het lrd. Daar heb je echt goede begeleiding bij nodig. Maar goed, goede instructie is zowiezo onontbeerlijk natuurlijk, daar waren we het volgens mij wel over eens met zijn allen!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:55

Ik vraag me nog steeds af wat er mis is met het gymnastiseren door middel van oefeningen... Door het rijden van oefeningen als appuyementen, schouderbinnenwaarts, keertwendingen om voor- resp. achterhand etc. maak je het paard sterker, meer in balans en train je tegelijkertijd de spieren. Die spieren worden zowel gerekt als verkort tijdens die oefeningen. Niks ingewikkeld sturen of even lekker verbuigen naar links en rechts in alleen de hals (en dat kunnen de meeste paarden erg gemakkelijk, maar daar windt niemand zch over op...) zonder lichaamsbuiging.

Het enige dat je, naast een paard dat voorwaarts en aan het been is, nodig hebt voor het kunnen rijden van dergelijke oefeningen is geduld.
Door het doen van de oefeningen wordt een paard rechter en sterker, komt het meer in balans en kan het de oefening steeds beter uitvoeren. Een oefening is al goed als hij minimaal technisch correct uitgevoerd is. Hoe sterker en soepeler een paard, hoe leniger het is en hoe verder het dus kan inbuigen in zijn hele lichaam en hoe mooier een oefening wordt.

Toch maar weer een vergelijking: een balletdanseres wordt ook niet in de spagaat geduwd of getrokken, maar die spieren worden heel langzaam gerekt en gesterkt. Iedereen vindt dat logisch want kan zich zijn eigen pijn voorstellen als hij ineens in die houding wordt geforceerd. Maar een paard moet je er af en toe even doorheen duwen Verward

Als we Solange hier toch al regelmatig in citaten en meningen voor het voetlicht laten treden: zij vertelde mij dat teveel ruiters (ook topruiters) te laat naar het paard luisteren. Een paard geeft heel goed zijn lichamelijke grenzen aan, maar te lang en te vaak wordt dat gezien als rijkunstig op te lossen of 'hij moet niet zo zeuren, hij is zo vervelend de laatste tijd...'

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:04

Desiree schreef:

Volgens mij sluit LDR volledig uit dat het neusje eruit wordt gereden. Kan me in elk geval geen voorstelling maken van een paard dat én diep én met zijn neus voor de ll loopt...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:05

QQQQ schreef:
Discuseren over het grijze gebied is nutteloos, want daar kan je alle kanten mee op!

Dat is waar, maar een goede definitie van het bediscussieerde is ook onontbeerlijk!

Zoals het hier nu gesteld wordt rijdt volgens mij niemand écht LDR! Dus waar praten we dan nog over Verward Alleen over Anky! Clown en een paar leerlingen van haar (o.a. de nummer twee in de kur van dit weekend: Edward)

Kunnen we dan stellen dat écht LDR rijden voor ons allen boven onze pet is, en dat deze trainings methode pas kunt toepassen als je grand prix rijdt?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:09

Sprintje schreef:
[
Kunnen we dan stellen dat écht LDR rijden voor ons allen boven onze pet is, en dat deze trainings methode pas kunt toepassen als je grand prix rijdt?
[/quote]

Zo is het ook weer niet denk ik, Anky heeft lDR niet uitgevonden, zij heeft er alleen een eigen variatie op gemaakt wat niet gelijk wil zeggen dat dat dé manier is, integendeel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 15:19

Sprintje schreef:

Als dan die vele mensen die DENKEN dat ze goed genoeg rijden er dan ook mee zouden stoppen - graag!!! Haha!

Als maar 10 mensen LDR zouden rijden, zouden niet zoveel mensen zich daar druk over maken.

Anky wordt veel aangehaald als voorbeeld, omdat er dan tenminste niet terug gevallen kan worden op het argument "ja, maar als je GOED ldr rijdt dan....".

Het gaat hier denk ik vooral om mensen die bewust en voor langere periodes in de training het paard laag ingesteld meer dan een beetje (zullen we zeggen meer dan een halve neusbreedte?) achter de loodlijn laten komen. Vaak wordt hier ook nog het idee "hoe dieper hoe beter" aan toegevoegd, omdat dat zou betekenen dat ie extra los is.

Misschien kan van Dale hier wat mee... Clown

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:24

Astragirl schreef:
Verder had ik nog een hele goede foto waar hij ook opstond in stap, maar dan met weggedrukte rug en slepende achterhand, maar die werd bij toverslag op slot gezet!

Daar hoef je geen genie voor te zijn, Bonfire heeft nooit kunnen stappen, het is een grotere uitdaging om een fot van hem te vinden waar hij goed op stapt.

Dit vind ik prettig LDR en is naar mijn mening op vrijwel elk paard toepasbaar:
Afbeelding