Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:17

Of heeft ze hem gewoon weg gedaan omdat M de top was voor het paard. Het Z niveau niet aan zou kunnen. Ook gewoon een heel veel voorkomende reden om een springpaard in die leeftijd te verkopen als leerpaard.

Maar het lijkt me duidelijk na het osteopaat bezoek, dat je paard in de staak gaat omdat hij ongemak ervaart door jouw rijden. Even lekker losgewerkt door een peut/paat gaat het kennelijk goed, maar jij bent niet rijkunstig bij machte om het lijf los te houden. Paard loopt zich weer vast en gaat weer in de staak.

Trek je conclusie, jij bent rijkunstig nog niet gevorderd genoeg om dit paard te trainen. Deze rijkunst zul je ook niet zomaar in korte tijd even voor elkaar krijgen, dus dit paard past niet bij jou. Niks op oude eigenaar schuiven, is altijd zo een goedkoop excuus voor eigen tekortkomingen. Het is niet erg dat jij nog niet de rijkunst en ervaring hebt om een dergelijk paard goed te trainen. Dat hebben de meeste 15 jarige nog niet. Maar dat betekent wel dat jij een paard nodig hebt dat vergevingsgezinder is, wat van nature minder gevoelig is op zijn lijf. Dit is geen geschikt leerpaard voor jou, dit wordt een tranendal.

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:19

xxCYNNxx schreef:
het is ook helemaal nog niet gezegd dat die ruiter problemen had; dat is een aaname van ts en dr instructie nadat instructie blijkbaar op verhalen is gestuit dat diegene dr paarden weg doet zodra ze moeilijk gaan doen.
En daaruit concluderen zij dat dit dan met ts dr paard ook wel het geval zal zijn geweest, gezien het gedrag wat het paard nu laat zien.

Voor hetzelfde geld heeft dat paard altijd prima gepresteerd en is het verkocht gewoonweg omdat het paard mede van een handelaar was ( zoals jij nu zegt Maaike). En een handelaar ( tja de naam zegt het al natuurlijk) handelt nu eenmaal. Paard is waarschijnlijk gewoon tot een bepaald niveau gereden ( wat ongetwijfeld van te voren al is bepaald) en toen te koop gezet. Een M paard levert nu eenmaal meer op dan een paard wat alleen zadelmak is bv.

Maar een ander de schuld geven is makkelijker dan zelf eens goed in de spiegel kijken...iets wat zowel ts als dr instructie eens dringend moeten gaan doen.

Nou ja dat is dus precies wat ik bedoel.
Daarbij is het zo te achterhalen wie de ruiter is, ik zelf zou niet zo blij worden om op deze manier op internet te verschijnen...

Daarbij als ik je filmpjes zie waar jij met dit paard springt..
Zou ook echt eerst wat aan je manier van springen doen.
Ik vind het niet gek dat het paard dit gedrag begint te vertonen.
Bediel het niet aanvallend maar ajb kijk eerst naar jezelf en laat je paard nakijken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:27

char_kmbly schreef:
Zoals titel al zegt.
Ik kreeg Carastar een paar maanden geleden, een wel gemanierd merrie. Ze kwam net uit de springsport en was heerlijk te rijden, vroeg toestemming om alles en schrok nergens van. Ik had haar gekocht als leer paard.

Uit eigen OP.
Je kreeg een welgemanierde merrie, die net uit de springsport kwam.
Even op KNHS site gekeken, maar liep Z springen met 6 winstpunten.

Het lijkt er dus sterk op dat het paard geen problemen had toen je hem kocht.
Belangrijkste eigenschap om goed te leren paardrijden, is kritisch naar je eigen handelen en rijden te kijken. Niet de schuld van dat wat niet lekker gaat, op anderen te schuiven. Zolang je dat blijft doen, leer je het nooit.

Dit paard is gewoon een maatje te moeilijk voor jou. Dit paard heeft behoefte aan gedegen training om zijn lijf goed en fijn te houden. Jij kunt dat het dier niet geven en dat geeft ie aan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:33

oji schreef:
Of heeft ze hem gewoon weg gedaan omdat M de top was voor het paard. Het Z niveau niet aan zou kunnen. Ook gewoon een heel veel voorkomende reden om een springpaard in die leeftijd te verkopen als leerpaard.

Dat denk ik ook. Er zijn een heleboel paarden die wel gemakkelijk te rijden zijn door een ervaren ruiter, maar moeilijkheden geven als ze door een gewone ruiter gereden worden. Geen probleem als die paarden dan ook top presteren, dan krijgen ze die ervaren ruiter wel. Maar als zo'n paard redelijk, maar ook niet exceptioneel presteert heeft een hele goede ruiter daar geen interesse in. Dan komt dat paard bij een gewone ruiter terecht die wat foutjes maakt die dat paard niet pikt en dan beginnen de problemen.
Veel kans dat dit één van die paarden is.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:40

Heb net even een youtube filmpje van dit paard met de vorige ruiter bekeken en ik schrik er van hoe slecht deze merrie er nu uitziet.
Ook ik denk dat dit paard een paar maten te groot voor je is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:43

Sclimpre schreef:
oji schreef:

Dat denk ik ook. Er zijn een heleboel paarden die wel gemakkelijk te rijden zijn door een ervaren ruiter, maar moeilijkheden geven als ze door een gewone ruiter gereden worden. Geen probleem als die paarden dan ook top presteren, dan krijgen ze die ervaren ruiter wel. Maar als zo'n paard redelijk, maar ook niet exceptioneel presteert heeft een hele goede ruiter daar geen interesse in. Dan komt dat paard bij een gewone ruiter terecht die wat foutjes maakt die dat paard niet pikt en dan beginnen de problemen.
Veel kans dat dit één van die paarden is.

En zelfs dát hoeft geen probleem te zijn. Of in ieder geval niet te leiden tot een stakend paard.
Een ruiter met voldoende zelfreflectie en zelfkennis weet dan dat er gewoon werk aan de winkel is en dat de focus daarbij ligt op de verbeteringen bij jezelf waarbij je alles er aan doet om het het paard in die omstandigheden zo goed mogelijk te begeleiden/ bijsturen . Maar de focus moet dan dus naar het leren van de ruiter en niet naar het paard.

Iets wat ik overigens heel normaal vind en bij 90% van de hobbyruiters wel waar zal zijn. Het is pas beschamend als je dat niet inziet en maar naar het paard blijft wijzen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:48

dat zou idd ook nog kunnen ja...Dat dit het maximaal haalbare was voor dit paard. Maar goed; dan is het wel duidelijk dat het aan ts dr kunde ligt en niet zozeer aan het paard en al helemaal niet de vorige ruiter.

Bij iemand die meer kennis en kunde in correct trainen heeft kan waarschijnlijk dan wel alle kanten op met dit paard. Ook onder de gewone ruiters zijn er zat die kundig genoeg zijn om dit soort paarden te rijden, maar met ts is dit paard een verschrikkelijke match. En dan met name omdat ts niet wil inzien dat de fout bij haar ligt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:50

Ik denk soms ook is dit wel waar, is dit niet gewoon een penny die alles verzint.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:59

Die gedachte is bij mij er ook al meerdere malen ingeslopen ja.
Ouders die eisen dat hun dochter op een gevaarlijk paard ( althans; dat is ze nu op dit moment) door blijft gaan.
Instructie die 0,0 bij machte is om ts te begeleiden bij zowel dit paard als de vorige.

Het gewoonweg negeren van vele tips en met een granieten plaat voor het hoofd updates over rijden blijven plaatsen ( nou ja....rijden.....)

Maakt idd wel dat ook ik meerdere malen heb getwijfeld aan dit verhaal in de loop der tijd dat dit topic bestaat...eigenlijk hoop ik dat maar, want dan zou er niet een paard verschrikkelijk de dupe zijn.

liever dat wij hier met zn allen uit onze plaat aan het gaan zijn ten behoeve van dit paard en dat het allemaal kul blijkt....dan dat we uit onze plaat gaan, maar het paard er niks mee opschiet.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-12-19 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:00

marleen_usar schreef:
Ik denk soms ook is dit wel waar, is dit niet gewoon een penny die alles verzint.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat niemand haar ouders van deze situatie op de hoogte heeft gebracht.
En dat ouders bewust hun 15 jarige dochter in gevaar brengen.
En dat ze zelf nooit komen kijken, de gemiddelde 15 jarige word overal en nergens met de auto heen gereden.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 13:03

Sorry hoor maar ik probeer m’n best te doen voor m’n paard!
Het doet mij pijn om dit allemaal te moeten afwachten.
2 DA’s hebben gekeken naar haar en hebben beide niks gemerkt paar maanden geleden.
Sorry hoor dat ik het niet goed doe, maar ik probeer te leren en mijn best te doen, meer kan ik niet.
Meerdere mensen hebben op dr gereden en zeggen ook niet dat ze vertoont dat ze pijn heeft. In haar doen en laten is ze gezond. Maar zodra het moeilijk word gaat de anker, gaat het mis. Zolang ik geen been geef of een moeilijk iets vraag is er niks aan de hand.
En dat is het gene waarom het zo moeilijk is.
Ik heb mijn vorige paard weg gedaan omdat het een trauma bleek te hebben onder het zadel. Nou daar gaat verlies van 2000,- en dan ook nog röntgenfoto’s voor haar 900,- ong.
En dan hebben we char gekocht voor 6000,- keuring van onze 2 DA’s 200,-. Röntgenfoto’s waarvan ik de prijs niet eens mocht weten van m’n vader omdat ik anders druk ging maken. Bloedonderzoek voor bloedwaarden, ziekten, allergieën 400,-. En de rest doet er niet toe.
Sorry hoor maar wij hebben het ook niet heel ruim. Dan kan je wel zeggen dat ik verwend ben, maar ik maak me zorgen dat mijn ouders straks blut zijn door mij. Ik heb paniek aanvallen savonds door stress. School gaat niet lekker doordat ik in paniek raak als het druk word of er wat gebeurt wat ik niet verwacht had. Of wanneer ik weer buiten gesloten wordt.
Char is mijn enige vriendin en die wil ik behouden!
Ik durf niet nog een keer naar m’n pa te gaan om te zeggen de DA moet weer langs voor röntgenfoto’s enzovoort.

Sorry moest eruit.
Maar maak mij niet uit voor een verwend kind of huilebalk, ik huil snel idd. En ik ben gevoelig voor prikkels. En daarvoor zit ik al bij een psycholoog.

Pepperrr

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:10

Paarden laten ook vaak niet duidelijk zien dat ze pijn hebben. Al vind ik bokken en steigeren en gericht slaan wel een teken van pijn/ongemak.

Ik denk ook zeker dat je je best doet, en daar ook mijn complimenten voor. Zeker als 15 jarige is het niet makkelijk.

Kun je het rijden niet gewoon even rechts laten liggen? Ga lekker vrijheidsdressuur doen, grondwerken, aan de hand het bos in. Lol met je knol, en niet zo zeer rijden/willen presteren. :)

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:10

Sorry maar 6000 voor een 7 jarige die Z en internationaal loopt is wel een extreem lage prijs.
Normaal liggen die prijzen zo'n 14 duizend hoger.

Heb je de röntgen foto's zelf wel gezien of heeft je vader gezegd dat het goed was?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:12

Ik heb nooit gereageerd, maar mijn bijrijdpaard was altijd super lief en braaf, maar sinds 3 weken begon te bokken. Vonden we apart, dus dierenarts gebeld.

Vandaag te horen gekregen dat ze afgekeurd is en artrose heeft in de nek, en de rug.

Dus daarom bokte ze en gooide ze ons eraf.

We hebben nooit gemerkt dat ze pijn had hiervoor.

Dus haal er aub een dierenarts bij.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:13

Heel simpel, voor een paard wat een jaar geleden nog Z springen heeft gelopen zou het rijden van een beginner peanuts moeten zijn. Daar zou 0,0 moeilijks gevraagd moeten worden voor het paard.

Conclusie het paard is of toch echt niet gezond of wordt spier technisch vast gereden. Het laatste is al bewezen aangezien de problemen (zo goed als) weg zijn geweest nadat er een masseur/osteopaat is geweest.

Het wijzen naar een vorige ruiter is echt not done in deze zaak.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:17

Een 7 jarig paard dat gezond is en dat Z springt en actief in de sport loopt, voor 6.000 euro, bij een handelaar die heel goed weet wat paarden die goed kunnen springen waard zijn....daar zet ik eerlijk gezegd wel mijn vraagtekens bij...Een 7-jarige, die gezond is, actief in de sport loopt, Z-springen, dan zou ik eerder richting 15.000-25.000 denken als aan 6.000.

Ik krijg hier wel een raar gevoel bij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:25

Firelight schreef:
Heb net even een youtube filmpje van dit paard met de vorige ruiter bekeken en ik schrik er van hoe slecht deze merrie er nu uitziet.
Ook ik denk dat dit paard een paar maten te groot voor je is.

Heel beroerd maar sommige stallen en / of instructie denken dat je zo'n paard kunt breken door slecht of minder te voeren.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:45

char_kmbly schreef:
2 DA’s hebben gekeken naar haar en hebben beide niks gemerkt paar maanden geleden.
Sorry hoor dat ik het niet goed doe, maar ik probeer te leren en mijn best te doen, meer kan ik niet.
Meerdere mensen hebben op dr gereden en zeggen ook niet dat ze vertoont dat ze pijn heeft. In haar doen en laten is ze gezond. Maar zodra het moeilijk word gaat de anker, gaat het mis. Zolang ik geen been geef of een moeilijk iets vraag is er niks aan de hand.
Ik heb mijn vorige paard weg gedaan omdat het een trauma bleek te hebben onder het zadel. Nou daar gaat verlies van 2000,- en dan ook nog röntgenfoto’s voor haar 900,- ong.
En dan hebben we char gekocht voor 6000,- keuring van onze 2 DA’s 200,-. Röntgenfoto’s waarvan ik de prijs niet eens mocht weten van m’n vader omdat ik anders druk ging maken. Bloedonderzoek voor bloedwaarden, ziekten, allergieën 400,-. En de rest doet er niet toe.
Sorry hoor maar wij hebben het ook niet heel ruim. Dan kan je wel zeggen dat ik verwend ben, maar ik maak me zorgen dat mijn ouders straks blut zijn door mij. Ik heb paniek aanvallen savonds door stress. School gaat niet lekker doordat ik in paniek raak als het druk word of er wat gebeurt wat ik niet verwacht had. Of wanneer ik weer buiten gesloten wordt.
Ik durf niet nog een keer naar m’n pa te gaan om te zeggen de DA moet weer langs voor röntgenfoto’s enzovoort.

Sorry moest eruit.
Maar maak mij niet uit voor een verwend kind of huilebalk, ik huil snel idd. En ik ben gevoelig voor prikkels. En daarvoor zit ik al bij een psycholoog.

" Char is mijn enige vriendin en die wil ik behouden!""

dan zou ik zou met jou paard gewoon even niets doen - ongeacht wat men er van vind - het is jou paard en jou gezondheid, dan denk ik dat je je vriendin kunt behouden, er is nu steeds "kortsluiting"
paard zegt gewoon: niet op deze manier

en dat los je niet op door "experts" er bij te roepen, gewoon even niets doen - kost ook minder geld - tot je iemand gevonden hebt die jou en je paard ook echt gaan helpen door elke stap met je wil maken en helemaal opnieuw wil beginnen, geen fouten afleren of corrigeren maar op een heel ander manier met het paard gaat rijden, en die jou helpt met rijden en begrijpt dat er bij jou ook een probleempje zit

al die verschillende manier van rijden/ruiters zijn voor het paard heeeeel verwarrend, paard heeft structuur nodig en dat komt zo niet op orde

niet iemand die vanuit eigen prestatie lesgeeft maar daadwerkelijk aan de basis wil gaan opbouwen met jullie beide
dan gaat het misschien lukken, anders blijft je tobben tot het een keer echt mis gaat

ben je goed verzekerd, als er een keer iemand - of je zelf - verkeerd afvalt en in het ziekenhuis beland!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:50

cobiie schreef:
Heel simpel, voor een paard wat een jaar geleden nog Z springen heeft gelopen zou het rijden van een beginner peanuts moeten zijn. Daar zou 0,0 moeilijks gevraagd moeten worden voor het paard.

Dat hoeft niet hoor. Ik heb een super sensibele merrie die werkelijk overal op reageert, op elke beweging. Die is voor een beginner niet te rijden. Het grappige is dat ze bij kinderen dan weer heel tolerant is, en geen stap verkeerd doet, en in de omgang is ze een engel. En als je weet hoe je met haar om moet gaan, en wat gevoel hebt, is ze met rijden heel fijn, maar ze is absoluut niet geschikt voor een 15-jarige.
En niet omdat ze het moeilijk vindt, maar omdat ze heel veel tegenstrijdige signalen krijgt, en die niet snapt, en ook niet kan negeren. Zij kan daar heel hyper en heet op reageren.

Dat geeft verder niet, ik weet hoe zij is, en ik respecteer haar daarin, en er komen dus geen beginners op :)

Eens met MCE verder. Gewoon ff lekker niks doen met r, of gaan wandelen, samen grazen vinden veel paarden leuk, kunstjes aanleren, lekker poetsen en tuttelen, of gewoon lekker bij haar in de box gaan chillen en even niets doen.

Voordeel daarvan is dat ze je heel snel heel veel leuker vindt.
En dan eens kijken hoe het met haar gaat, je zou kunnen overwegen om de osteopaat nog een paar keer te laten komen en dan kijken of ze wat beter in haar vel zit straks :)

Maar probeer eens een hele tijd allemaal andere dingen te doen als rijden, vindt ze je veel leuker, je bouwt een goede band met haar op, en ze krijgt tijd om te herstellen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:55

char_kmbly schreef:
Maar zodra het moeilijk word gaat de anker, gaat het mis. Zolang ik geen been geef of een moeilijk iets vraag is er niks aan de hand.

even voor mijn beeldvorming. Je geeft aan dat het goed gaat mits:
- geen been
- geen moeilijke dingen

wat is voor dit paard dan iets moeilijks?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:56

Bespreek je problemen met het paard met je ouders en met de psycholoog. Benoem ook wat hier gezegd is. Als je ouders en psycholoog niet weten hoe slecht het gaat kunnen ze ook niet helpen. Laat je ouders dit topic lezen. Niemand kan je helpen als je niet bespreekt wat er aan de hand is.

Change3x

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:01

€6000 euro voor een 7 jarige merrie die Z loopt, daar gaan bij mij de bellen al meteen rinkelen. Voor een degelijk en jong Z paard betaal je al minstens €15.000, en dat is dan nog weinig.

Ik vind het echt vervelend voor je, maar denk echt dat je bent ‘opgelicht” en de problemen van een ander hebt gekocht.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:17

char_kmbly schreef:

Sorry moest eruit.

OK.... Je probeert je best te doen.
Nou laat ik dan even heel bot zijn...
Hou op met janken, laat je paard nakijken en evt behandelen.
VOLG DAN HET ADVIES VAN DE BEHANDELAAR OP.
En neem een andere instructrice enz...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:22

Poeh, ik vermoed inderdaad ook dat er bij de handelaar al iets niet klopte. Denk dat ze er daar inderdaad al vanaf wisten want hoewel 6000 euro veel geld is, kan je daar amper een braaf paard van kopen dat B heeft gelopen, laat staan Z.

Ik vraag me dus ook af dan of je door je eigen DA hebt laten keuren, of de foto’s op de kliniek gemaakt zijn of ter plekke, en of je ook zelf met de DA de beoordeling van die foto’s hebt besproken. Snap dat je ouders dat wellicht hebben gedaan gezien je leeftijd, maar kan je misschien het keuringsrapport nog vinden? Die stellen ze altijd op.

Verder: ik snap dat de emotie hoog zit bij iedereen, terecht. Maar ik denk dat het voor iedereen beter werkt als we wel gewoon op een normale toon met elkaar blijven praten, hoe hoog de emotie ook zit. Schreeuwend advies, hoe goedbedoeld wellicht ook, gaat niet helpen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de TS als 15 jarige hier stress van heeft, maar gewoon de mogelijkheid/kunde nog niet heeft die sommige wat oudere bokkers hier wel al hebben om er wat mee te doen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:27

Beretto schreef:
OK.... Je probeert je best te doen.
Nou laat ik dan even heel bot zijn...
Hou op met janken, laat je paard nakijken en evt behandelen.
VOLG DAN HET ADVIES VAN DE BEHANDELAAR OP.
En neem een andere instructrice enz...

Een beetje onnodig bot. TS is 15 jaar en is afhankelijk van haar ouders, dus schreeuwen tegen haar heeft weinig zin.

TS het lijkt mij best verstandig om (zoals eerder al werd aangegeven) een aantal weken niet meer te rijden. Zouden je ouder daar open voor staan?