Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:43

Simoonzel schreef:
Bij mij in de les valt de waarom-vraag niet echt maar vraagt de instructrice gewoon "deed jij dat of deed <paard> dat?" :P
En als je het dus niet zelf deed wordt er naar aanleiding van wat er gebeurde uitgelegd wat je dan moet doen.

Ik snap dat het niet fijn is om een paard een klap te verkopen. Snap wel dat er specifieke situaties zijn waarin je niet anders kan (ik las bijv. ooit een verhaal van een paard dat compleet dichtsloeg midden op het spoor omdat de bellen gingen rinkelen door een trein). Ik heb geen ervaring met inrijden of "africhten" of wat dan ook dus daar kan ik geen mening over vormen.

Ik heb het slaan van deze dieren nooit als plezierig of fijn ervaren en ik haalde hier ook niet voldoening uit...
Sterker nog... Over het algemeen rij ik altijd zonder zweep... ook met de dieren die herafgericht moesten worden... Maar sommige waren daar een uitzonderingen op... En ja... Dat soms niet anders :n En ik ben er zeker niet trots op dat er 2 zwepen kapot geslagen zijn (op 2 verschillende paarden) waar ik wel trots op ben is dat deze dieren nog leven... En een heerlijk leven hebben en daarbij ook nog steeds gereden worden.

Het enige wat ik aangaf is dat ik inderdaad in bepaalde situaties begrijp dat er een zweep wordt stuk gelagen (overigens is het nog een verschil of er een gloednieuwe zweep stuk geslagen wordt of een oude zweep die toch al meer slijtage heeft... Maar goed, dat is een andere discussie :) )
En nee... Daar wens ik gewoon niet zo op aangevallen te worden... :n
Dus misschien reageerde ik wat fel... Maar ik hoef gewoon niet zo aangesproken te worden op "mijn manier" als of het een extreem slechte is en ik al mijn paarden mishandel ofzo :')

Want alle paarden zijn bij mij wel opgevoed weer terug naar huis gegaan... Er is er geen 1 als nog naar de slacht gebracht... En ja... dat is iets waar ik trots op ben...
Want ik hou zeker van paarden en al helemaal van de paarden met wie ik gewerkt heb...

Nu ontopic.
de waarom vraag wordt hier ook vaak gesteld, ook vaak door mij.
Dit omdat ik inderdaad wel weten of de ruiter het zelf deed, en zo ja, wat de reden er van was (soms zit er echt een goede reden achter en kun je als instructeur nog wat van die reden leren :) ) of dat het paard het deed.
En als dat laatste het geval is leg ik uit hoe dit opgelost of voorkomen kan worden :)

_Natasja_

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:58

@Nightingale: dan was dat voor jou idd niet handig gebracht. Maar durf dit wel aan te gaan geven in de toekomst.

@MDH: ik viel jou niet aan met mijn opmerking. Ook ik heb wel eens een zweep gesloopt namelijk. Ook om het verschil te gaan maken tussen slacht of fatsoenlijke rij pony. Maar trots op :n
Soms heeft je paard opvoeding nodig omdat die door koetsiewoetsie-opvoeding totaal verpest is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:05

_Natasja_ schreef:
@Nightingale: dan was dat voor jou idd niet handig gebracht. Maar durf dit wel aan te gaan geven in de toekomst.

@MDH: ik viel jou niet aan met mijn opmerking. Ook ik heb wel eens een zweep gesloopt namelijk. Ook om het verschil te gaan maken tussen slacht of fatsoenlijke rij pony. Maar trots op :n
Soms heeft je paard opvoeding nodig omdat die door koetsiewoetsie-opvoeding totaal verpest is.

Had het ook niet over jou hoor :n :)

Maar inderdaad, sommige paarden zijn compleet verpest door het koetsiewoetsie-taaltje en de bijbehorende opvoeding... En als dat dan van kwaad tot erger gaat... Dan komen ze uiteindelijk bij ruiters zoals ik...
Maar om mij daar dan voor aan te vallen omdat je zelf denkt dat je het beter kan onder het mom van "zelfs een vliegje voelen ze dus die harde klappen zijn niet nodig" tjah... daar kan ik gewoon niet zo goed tegen :n

Maar goed, onderwerp afgesloten en weer terug ontopic :)

Ook op een herafgericht paard:
Snok hem maar eens hard in de mond, dan leert hij wel te zakken...
Euhm ja, zullen we dat maar even niet doen?
(Dier was juist bij mij gekomen omdat hij altijd met heel veel druk was gereden van voren, daardoor was gaan steigeren en had geleerd dat als hij dat deed zijn eigenaresse er van zelf wel af sprong :') )
leek mij niet zo verstandig om deze instructie even uit te gaan testen, hij was namelijk net van dit gedrag af :+

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:10

Dat was niet per definitie tegen jou,dat was algemeen.
bovendien heb ik zelf al enkele paarden ingereden.

Maargoed, doet er niet toe ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:15

Maar je reageerde op mij dus voelde ik mij aangevallen op wat ik doe... ;).

paarden inrijden is overigens niet hetzelfde als herafgerichten, er is niks leukers dan een dier zadelmak maken en inrijden... Kun je alles goed doen (tenminste... dat hoop je :') )
Herafrichten moet je alles wat het dier aangeleerd is, af leren en opnieuw aanleren. Dat gaat helaas zelden gepaard zonder strijd...

Maar het is goed zo.
Jou punt is duidelijk en mijn punt is duidelijk :).

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:19

Ik moest ook een keer een paard 'herafrichten'.
Mensen hadden het paard dingen geleerd die het paard absoluut niet mag.
Dat was best een klus,om het af te leren.
Maar gelukkig toch gelukt en het is nu al veel beter. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:25

Wel heel leuk werk hoor...
Je gaat op een hele intensieve manier met het dier om...
Leert het echt kennen en leert ook begrijpen waarom hij die streken heeft...
En je gaat ook beseffen dat sommige mensen totaal ongeschikt zijn voor het houden van paarden >;)
En je eigen ontwikkeling gaat heel snel met dit soort dieren :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:27

Ja,
En het is in jou geval( denk ik) jammer dat je die paarden dan moet los laten als ze weer terug gaan naar hun huidige eigenaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:32

FjeLOVER schreef:
Ja,
En het is in jou geval( denk ik) jammer dat je die paarden dan moet los laten als ze weer terug gaan naar hun huidige eigenaar.

Mbt die paarden wel ja...
De rest had ik nooit zoveel problemen mee :)

Maar goed, we dwalen nu wel heel erg af :')

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:40

Haha ja

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:44

Altijd benen klemmen met paardrijden, omdat je niet op je beugels kan vertrouwen, want ja die kunnen afbreken en anders val je als je je benen niet klemt :')

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:03

Man, man, man, wat voor idioten lopen er toch in het paardenwereldje!

Niet direct tips, maar wel opmerkingen: "Hoe oud was je ook alweer? Toen ik elf jaar was, kon ik toch al harder slaan op een paard hoor", kreeg ik indertijd van de manegehouder te horen. Die gek gooide ooit zelfs es een hindernisbalk naar een weigerend paard! Paard weigerde gewoon omdat ze pompaf was.

En toen ik een 3jarige aan het africhten was (wat ik eigenlijk nog te jong vond), zei buurman van de eigenaar: "het zal je nooit lukken, hij is al veel te oud, je moest veel jonger beginnen".

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:11

Pff, echt vreselijk.
en toen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:21

Oh ja...
Dingen gooien ook heel leuk...

Een paard bomproof maken doe je zo:
Je pakt een kruk... en gooit het naar zijn hoofd...
Je pakt een boek en gooit het naar zijn hoofd...
Je pakt een zweep en gooit het naar zijn hoofd...
En als je paard niet meer schrikt van alles wat je gooit is hij bomproof :')
Nee echt, sommige mensen?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:51

Ik heb er nog 1.
Niet perse over rijden, maar over trailerladen. Het paard van een vriendin heeft nogal wat geduld en rust nodig bij het laden.
Maar er zijn altijd van die types die zich er mee gaan bemoeien.

"Als mijn paard weigert, zou ik er ff een stroomdraad achter hangen en dan flink trekken."

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:23

Laatst moesten we met school een aantal sporten kiezen die we wilden gaan doen voor gym. Ik had gekozen voor paardrijden, leek me wel weer eens leuk zo een manege lesje zoals vroeger :P
Nou was wel lachen moet ik zeggen: instructrice was mij ongeveer een paard aan het verkopen want hij was toch zó geweldig
En onder de les; volgens mij heeft zij niets anders gezegd dan 'knijpen los knijpen los'
Toen wist ik dus weer hoe ik vooruit ben gegaan sinds ik niet meer op de manege rij :')

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:34

De raarste tip die ik ooit kreeg was dat ik 'moet sturen alsof ik op een fiets zit'. Goh.. wilt u dat dan in of exclusief piano handjes? Niet best... en dat nog wel op een professionele handels en inrijstal.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:00

wat ben ik toch ontzettend blij met mijn manegeinstructrice :D
hier mag absoluut niet gezaagd worden namelijk, en ze geeft echt goede instructie.
Daar kunnen zo te horen veel "goede" instructeurs nog wat van leren.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:08

zorro schreef:
De raarste tip die ik ooit kreeg was dat ik 'moet sturen alsof ik op een fiets zit'. Goh.. wilt u dat dan in of exclusief piano handjes? Niet best... en dat nog wel op een professionele handels en inrijstal.

_O-

Somige mensen -:(-

Of geef hem een schop dan springt ie wel :evaw:

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:11

Nou, die tip van sturen zoals op een fiets kan ik wel inkomen, op een fiets stuur je ook met je lichaam mee, en gebruik je beide handen tegelijk, dus vind ik zo gek nog niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:14

FjeLOVER schreef:
Pff, echt vreselijk.
en toen?

Toen heb ik dat paard zonder één bok zadelmak gekregen. Bovendien bleken de eigenaars beginners te zijn (konden stap, en draf lichtrijden, meer niet), en zelfs die reden er zo mee weg. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:21

Voor eventueel leesvoer; zie p. 15 t/m 17 van dit topic voor een vrij uitgebreide en interessante discussie over wel of niet sturen zoals op een fiets. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:27

FjeLOVER schreef:
Soms kan he niet anders!?
Dat slaat nergens op.
Een vlieg voelen ze al dus een zweep ook.
Daar hoef je heus niet een hele harde klap mee te geven.
Het kan altijd anders.
Maar ieder zijn eigen manier,
Al zijn ze soms helaas niet goed :n

go ik ben zachtaardig maar toen er es eentje in de box gericht uithaalde heb ik hem ook letterlijk de stal Door geklopt.nooit spijt van gehad.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:10

M_D_H schreef:
Oh ja...
Dingen gooien ook heel leuk...

Een paard bomproof maken doe je zo:
Je pakt een kruk... en gooit het naar zijn hoofd...
Je pakt een boek en gooit het naar zijn hoofd...
Je pakt een zweep en gooit het naar zijn hoofd...
En als je paard niet meer schrikt van alles wat je gooit is hij bomproof :')
Nee echt, sommige mensen?

Ik heb mijn paard ook best gepest met voorwerpen hoor haha. Maar goed ik heb een 'makkelijke' fjord die me al vertrouwde. Als ie loopt te etteren gooi ij ook weleens een borstel richting hem, dan kijkt hij even op en gaat weer verder haha. Maar gericht volaan dingen gooien, nee. XD

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:09

springen;

op de manege hebben ze mij geleerd:
als je niet weet wanneer je moet gaan staan doe dit dan al op het moment dat je afwend om naar de hindernis toe te rijden.

Gevolg:
heel vaak er van af vallen tijdens spring les en nooit geleerd hebben hoe het springen nou echt moet.