Simoonzel schreef:Bij mij in de les valt de waarom-vraag niet echt maar vraagt de instructrice gewoon "deed jij dat of deed <paard> dat?"
En als je het dus niet zelf deed wordt er naar aanleiding van wat er gebeurde uitgelegd wat je dan moet doen.
Ik snap dat het niet fijn is om een paard een klap te verkopen. Snap wel dat er specifieke situaties zijn waarin je niet anders kan (ik las bijv. ooit een verhaal van een paard dat compleet dichtsloeg midden op het spoor omdat de bellen gingen rinkelen door een trein). Ik heb geen ervaring met inrijden of "africhten" of wat dan ook dus daar kan ik geen mening over vormen.
Ik heb het slaan van deze dieren nooit als plezierig of fijn ervaren en ik haalde hier ook niet voldoening uit...
Sterker nog... Over het algemeen rij ik altijd zonder zweep... ook met de dieren die herafgericht moesten worden... Maar sommige waren daar een uitzonderingen op... En ja... Dat soms niet anders

Het enige wat ik aangaf is dat ik inderdaad in bepaalde situaties begrijp dat er een zweep wordt stuk gelagen (overigens is het nog een verschil of er een gloednieuwe zweep stuk geslagen wordt of een oude zweep die toch al meer slijtage heeft... Maar goed, dat is een andere discussie

En nee... Daar wens ik gewoon niet zo op aangevallen te worden...

Dus misschien reageerde ik wat fel... Maar ik hoef gewoon niet zo aangesproken te worden op "mijn manier" als of het een extreem slechte is en ik al mijn paarden mishandel ofzo

Want alle paarden zijn bij mij wel opgevoed weer terug naar huis gegaan... Er is er geen 1 als nog naar de slacht gebracht... En ja... dat is iets waar ik trots op ben...
Want ik hou zeker van paarden en al helemaal van de paarden met wie ik gewerkt heb...
Nu ontopic.
de waarom vraag wordt hier ook vaak gesteld, ook vaak door mij.
Dit omdat ik inderdaad wel weten of de ruiter het zelf deed, en zo ja, wat de reden er van was (soms zit er echt een goede reden achter en kun je als instructeur nog wat van die reden leren

En als dat laatste het geval is leg ik uit hoe dit opgelost of voorkomen kan worden