Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:04

nombrado schreef:
VogeltjeM schreef:
Een functie van een kaptoom is anders dan die van een sidepull. Juist met kaptoom kun je subtiel werken en het hoofd/de hals plaatsen, terwijl bij een sidepull (...)

Hoofd /hals plaatsten? dat snap ik niet :o
hoofd en hals is inherent aan de buiging in het lijf van het paard en de kracht vanachteruit.
Die kan je niet plaatsen (dat haal je je paard uit zijn evenwicht en krijg je compensaties in de spieren)
druk op de neus, met een kaptoom, kan net zo scherp inwerken (neus is gevoelig) dan een trensbit
Ik vind zowiezo bij AR het naar binnenstelgedoe echt totaal niets te maken hebben met het rechter, leniger en krachtiger maken van paarden.
Overigens moet ik ook mijn twijfel plaatsten bij de huidige "klassieke" stroming.
Tegenwoordig rijdt iedereen klassiek..., echter als ik op het paard stap , wat al langer zo gereden is, lijkt het wel een bezemsteel.
Modeverschijnsel?

Eerste oefening,geen kaptoom nodig (maar het mag wel).
Stel je paard op liefst in een bak met spiegel, kont naar spiegel, paard staat min of meer vierkant.
Vraag dan aan het halster of de kaptoom met een fluwelen hand een paar centimeter stelling - en kijk in de spiegel.
Idealiter buigt het hele paard.
Dwz.: 1) via de neus heb je het gewricht tussen schedel en atlas (1ste halswervel) gebogen. (Iets wat net iets lastiger is met een bit, omdat je dan inwerkt op het kaakgewricht.)
2) buigt een gewricht van de wervelkolom, dan buigt de rest vaak ook - je kunt dus in de spiegel zien, dat de kont "verschuift".

We hadden oit een atactisch paard (...ataxie...) dat vanwege gedoe aan haar wervelkolom de staart ook op stal altijd naar links had.
We hebben deze basisoefening met haar gedaan - en ja hoor, de staart kwam eerst naar het midden en na verloop van tijd zelfs naar rechts als je stelling rechts vroeg. (5 seconden stelling, los, rust, paard mag halsstrekken. Sommige types verliezen dan prompt hun evenwicht en gaan lopen. "Het zij zo" en vraag weer halt. - Anderen verliezen hun geduld en gaan lopen, dan heeft strenger zijn zin.)
De ataxie ging er niet van over, maar de merrie werd iets makkelijker te rijden. Ze werd in staat, om haar gewicht net iets gelijker over haar achterbenen te verdelen (niet altijd op links dragen - al droeg ze daar vooral haar eigen gewiht en bleef ze verder duwen met het achterbeen).
Helaas, zodra de oefening meer dan een minuut geleden was, vergat ze haar rechterachterbeen weer...

Maar idd: als een paard aanvoelt als een bezemsteel (zonder, ;) als Harry Potterfan gesproken, gehoorzaam te vliegen) dan zijn er dingen mis gegaan. ("Al was het maar" iemand die alleen de klok heeft horen luiden en niets weet van de klepel - dan krijg je paarden, die veel minder subtiel naar binnen worden gesteld "want dat moet, dat is modern ofzo" en dan haal je het dier idd uit evenwicht, moet-ie dus gaan compenseren, etc.etc.)

En idd: de neus, het bot is gevoelig, dus het komt aan op subtiele hulpen!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:11

Electra63 schreef:
Het vervelende van deze filmpjes kijken, is dat ik BB nu zie als de Baron uit Bassie en Adriaan, met dank aan de column van Jasmijn :D

_O-

Vreselijk filmpje trouwens. Ik ben niet zo bekend met de discussies die hier zijn gevoerd, maar het verbaast mij echt dat deze meneer zo populair is geworden en kennelijk veel geld kan vragen voor zijn "expertise"

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:49

nombrado schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw
ruiter zit telkens in de mond te snokken, met een erg heftige stangbit, je ziet zelfs af en toe de tong van het paard naar buiten komen.
Deze teugels, met die pilaren, horen veel losser te hangen
dan pas, doe je aan rijkunst.
Kweet niet wat er aan academisch is....deze methode
ik vraag me af, of deze beste man wel begrijpt hoe het paardenlijf /skelet/spieren in elkaar zit.

Dit filmpje is al zo oud, miss al wel 20 jaar, er zijn in de AR ook steeds nieuwe ontwikkelingen, miss daar eens naar kijken.
Als er iemand weet ho een paard beweegt en in mekaar zit is het de persoon op de film wel,
Als je goed kijkt zie je bij het pilaren werk dat er geen bit gebruikt word en die tong uit de mond zie ik ook niet, de snokken zijn ophoudingen , die ik liever zie dat constant je paard zo begrenzen van voren dat hij totaal op de voorhand loopt, wat je idd in de Nederlandse dressuur erg veel ziet, waar ik dan Simpelman weer gelijk in geef,

Ik ben het helemaal mee eens dat een paard van achter naar voor gereden word, maar je zal je paard toch echt uit moeten leggen wat er van voor god en fout is, als je dat doet door middel van met kaptoom te werken is het voor het dier fijner als het tenminste op de goeie manier gebeurd, dan er maar een bit in hangt en stelling gaat vragen op de onderkaak wat niet de juist is en de rede daarvan is dat de gemiddelde ruiter in Ned niet weet hoe het skelet van het paard eruit ziet, en er echt heel veel ruiters met verkeerde stelling lopen, om de simpelen rede dat ze vaak niet weten wat stelling is en al helemaal niet weten hoe het op te lossen .
Dus een paard van achter naar voren rijden met de verkeerde stelling klopt technisch helemaal niet, ik zou zeggen leer eerst een wat stelling is en rij dat van achter naar voor en leer een onafhankelijke zit krijgen wat je in de AR zeker wel leert, want geen onafhankelijke zit is al je hulpen gelijk geven is echt niet eerlijk voor het paard en zelfs erg ongemakkelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:50

Janneke2 schreef:
Eerste oefening,geen kaptoom nodig (maar het mag wel).
Stel je paard op liefst in een bak met spiegel, kont naar spiegel, paard staat min of meer vierkant.
Vraag dan aan het halster of de kaptoom met een fluwelen hand een paar centimeter stelling - en kijk in de spiegel.
Idealiter buigt het hele paard.
Dwz.: 1) via de neus heb je het gewricht tussen schedel en atlas (1ste halswervel) gebogen. (Iets wat net iets lastiger is met een bit, omdat je dan inwerkt op het kaakgewricht.)
2) buigt een gewricht van de wervelkolom, dan buigt de rest vaak ook - je kunt dus in de spiegel zien, dat de kont "verschuift".

We hadden oit een atactisch paard (...ataxie...) dat vanwege gedoe aan haar wervelkolom de staart ook op stal altijd naar links had.
We hebben deze basisoefening met haar gedaan - en ja hoor, de staart kwam eerst naar het midden en na verloop van tijd zelfs naar rechts als je stelling rechts vroeg. (5 seconden stelling, los, rust, paard mag halsstrekken. Sommige types verliezen dan prompt hun evenwicht en gaan lopen. "Het zij zo" en vraag weer halt. - Anderen verliezen hun geduld en gaan lopen, dan heeft strenger zijn zin.)
De ataxie ging er niet van over, maar de merrie werd iets makkelijker te rijden. Ze werd in staat, om haar gewicht net iets gelijker over haar achterbenen te verdelen (niet altijd op links dragen - al droeg ze daar vooral haar eigen gewiht en bleef ze verder duwen met het achterbeen).
Helaas, zodra de oefening meer dan een minuut geleden was, vergat ze haar rechterachterbeen weer...

Maar idd: als een paard aanvoelt als een bezemsteel (zonder, ;) als Harry Potterfan gesproken, gehoorzaam te vliegen) dan zijn er dingen mis gegaan. ("Al was het maar" iemand die alleen de klok heeft horen luiden en niets weet van de klepel - dan krijg je paarden, die veel minder subtiel naar binnen worden gesteld "want dat moet, dat is modern ofzo" en dan haal je het dier idd uit evenwicht, moet-ie dus gaan compenseren, etc.etc.)

En idd: de neus, het bot is gevoelig, dus het komt aan op subtiele hulpen!

een paard kan prima met zijn hals links kijken en rechts gebogen in het lijf bewegen zijn.
De oefening die je hierboven beschrijft, zie ik als een van voor naar achter oefening.
terwijl een oefening als buiging in het lijf, altijd vanachternaar voor hoort te zijn.
de hoofd en hals van een paard bepalen niet de buiging in het lichaam. Hoofd (kaak) en hals hoort los te zijn. Het lijf (4 benen) romp bepaald de buiging.
als je een handige (gevoelige ) ruiter bent, kan je heel eenvoudig een paard alle kanten op laten buigen, zonder maar aan het hoofd te komen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:58

midgie schreef:
Ik ben het helemaal mee eens dat een paard van achter naar voor gereden word, maar je zal je paard toch echt uit moeten leggen wat er van voor god en fout is, als je dat doet door middel van met kaptoom te werken is het voor het dier fijner als het tenminste op de goeie manier gebeurd, dan er maar een bit in hangt en stelling gaat vragen op de onderkaak wat niet de juist is en de rede daarvan is dat de gemiddelde ruiter in Ned niet weet hoe het skelet van het paard eruit ziet, en er echt heel veel ruiters met verkeerde stelling lopen, om de simpelen rede dat ze vaak niet weten wat stelling is en al helemaal niet weten hoe het op te lossen .
Dus een paard van achter naar voren rijden met de verkeerde stelling klopt technisch helemaal niet, ik zou zeggen leer eerst een wat stelling is en rij dat van achter naar voor en leer een onafhankelijke zit krijgen wat je in de AR zeker wel leert, want geen onafhankelijke zit is al je hulpen gelijk geven is echt niet eerlijk voor het paard en zelfs erg ongemakkelijk.

maw. Een paard weet niet wat goed of fout is?
Kijk, dat is onbewust
Als ruiter hoor je te weten, dat een paard altijd zichzelf "levend" probeert te houden, en zijn lijf zo functioneel mogelijk gebruikt , binnen de mogelijkheden van zijn skelet en bouw.
Stelling zoals bij AR is het afdwingen met de hand van een buiging achter het kaakgewricht.
wat mij vooral tegenstaat is het "afdwingen"

wat is volgens jou "stelling" en wat is de functie daarvan?

Als een paard namelijk naar buiten gesteld beweegt, zonder dat een ruiter dit afdwingt met handen. heeft nl alles te maken met de scheefheid vanachteruit. dat kan (en mag) je niet oplossen aan de voorkant. (daar wordt ie alleen maar nog schever van)
als jij, iets scheef loopt of beweegt in je bekken. en je buigt je hoofd naar rechts, wordt je daar echt niet recht van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:04

Hoi Nombrado,
Ik ben het helemaal met je eens: deze oefening is van voor naar achter: je doet iets aan het hoofd en hoopt dat de rest van het lichaam volgt.
En ik ben het met je eens dat dat geen wet is van Meden en Perzen - en dat was ook de functie van de spiegel.
Ik ben het niet met je eens dat het recht zijn bepaald wordt door de 4 benen, dat is mij te zwart/wit. Spieren, wervelkolom, hals (buiging) en hoofd (stelling) het speelt allemaal een rol.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:19

En nog even een technisch basispunt wat van belang is als we gaan praten over "buiging vragen achter het kaakgewricht":
Bedenk, dat het kaakgewricht zeer gecompliceerd is.
Bij paard en mens: met veel verschillende spieren is de kaak opgehangen tegen de zwaartekracht in. En om die reden toont alle spanning, waar dan ook in het lichaam zich ook in de kaak. (En kun je bij een goed doorgereden paard via dit gewricht ontspanning vragen - iets wat velen helaas omdraaien. .....)(=Als ik aan zijn hoofd rommel, komt het vanzelf goed!)

Een hulp geven, gericht op het kaakgewricht, is in die zin een risico.

Via het neusbeen inwerken op (het eerste gewricht van) de wervelkolom is vele malen eenduidiger.

(En ten overvloede: iedereen die meent, stelling te moeten afdwingen mag van mij gaan fietsen. )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:24

Janneke2 schreef:
Hoi Nombrado,
Ik ben het helemaal met je eens: deze oefening is van voor naar achter: je doet iets aan het hoofd en hoopt dat de rest van het lichaam volgt.
En ik ben het met je eens dat dat geen wet is van Meden en Perzen - en dat was ook de functie van de spiegel.
Ik ben het niet met je eens dat het recht zijn bepaald wordt door de 4 benen, dat is mij te zwart/wit. Spieren, wervelkolom, hals (buiging) en hoofd (stelling) het speelt allemaal een rol.

zolang een paard (in vrijheid) rechts of links kan kijken, buigen in de hals en rechtdoor kan blijven lopen, gaat bovenstaande beweringen niet op.
achterbeen geeft richting aan.
das in de natuur zo, en zul je als ruiter bewust van moeten zijn, en NIET willen manipuleren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:03

In mijn mening en training dwing ik niks af, ok als je het zo bekijkt moeten we onze paarden met rust laten want alles wat wij vragen is een vorm van afdwingen toch, je dwingt in principe een veulen al een halster aan te doen , dus dan moet je een paard een paard laten, maar als je er dan mee aan de slag wil is mijn mening,moet je ook luisteren naar je paard, en het hoeft niet perse als de stelling niet lukt dat het achter niet ok is , het probleem kan ook bij de schoft zitten als een paard niet wil buigen , stellen of wat dan ook.

Ik ben met AR bezig, maar dwing mijn paarden niet te stellen , maar juist te zoeken naar waarom hij niet wil stellen en waar in zijn lijf hij problemen heeft en dat word zeker ook gedaan door de mensen die met AR bezig zijn, dus heb geen idee waar jij het gevoel krijgt van afdwingen in de AR??

Klopt idd dat het achterbeen richting aan geeft , maar het achterbeen zal ook de ruiter moeten dragen en daarvoor zul je het paard toch ook moeten leren zijn lijf te gebruiken met een ruiter erop,

Je kan de kaak niet buigen je kan wel de schedel plaatsen en dat is wat ze doen in de AR en niet achter de kaken buigen, miss eens een clinic meekijken en goed de theorie luisteren??

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:29

midgie. Zolang ik nog bij alle demo's die ik tot nu toe gezien heb, geen rechte paarden zie en teveel aan de binnenhand wordt geprutst. geen interesse

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:07

nombrado schreef:
Janneke2 schreef:
Hoi Nombrado,

zolang een paard (in vrijheid) rechts of links kan kijken, buigen in de hals en rechtdoor kan blijven lopen, gaat bovenstaande beweringen niet op.

???????

Welke bewering gaat er nu volgens jou precies niet op?
Dat is mij ten enen male niet duidelijk.
Waat jij beweert over paarden in dit zinnetje, *zet oogkleppen op* klopt, hoor. Heus waar.

Wat jij beweert over mijn redenering "aangezien een paard rechtdoor kan lopen met hals zus en zo heeft Janneke ongelijk" klopt voor geen meter.
*zet weer oogkleppen op* Ja, Nombrado, zo kan een paard idd lopen, nergens heb ik iets anders beweerd.

nombrado schreef:
achterbeen geeft richting aan.
das in de natuur zo, en zul je als ruiter bewust van moeten zijn, en NIET willen manipuleren.

Eh - wat bedoel je hier nu weer precies mee?
Had ik soms beweerd, dat het achterbeen onbelangrijk was ofzo?
En hoezo kom jij nou weer met "richting aangeven"?
Wat bedoel je trouwens precies, met richting aangeven? Hoe je een wending inrijdt? - Dat IS een zinnig onderwerp, hoor, heussies waar, maar in de natuur doen dieren dat zoals springpaarden en dat is toch anders dan dde verschillende stromingen dressuurruiteres dat nastreven, dus het is weer eens heel erg onduidelijk wat je schrijft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:36

Ik begrijp je vraag (vragen) niet.
wat bedoel je?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:38

Hm, kennelijk heb je nu hetzelfde gevoel als ik: nl. dat we langs elkaar heen praten....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:36

nombrado schreef:
midgie. Zolang ik nog bij alle demo's die ik tot nu toe gezien heb, geen rechte paarden zie en teveel aan de binnenhand wordt geprutst. geen interesse

Wat is een recht paard in jou beleving?
War bedoel je met prutsen aan de binnenhand?
En jammer dat je zo,n nare ervaring hebt bij de domo,s, ben dan ook wel benieuwd wie deze demo,s geeft wat zo negatief overkomt?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:10

Ik krijg zo'n hoofdpijn van dit topic, haha. Bedoel ik ergens positief geloof ik. Het zet je heerlijk aan het denken maar het laat ook zien hoeveel je eigenlijk fout kan doen. Iemand zei een paar pagina's geleden, dat je door ondervinden nog het meeste leert. Ik baseer mijn keuze volledig op de reactie van mijn paard (in hoeverre ik denk dat ik hem begrijp dan) en de dingen die ik heb gezien.

Tot nu toe zijn al mijn ervaringen met KR echt ontzettend slecht. Dan heb ik het over stages, paarden die zogenaamd KR opgeleid waren, shows, foto's, video's.. Elke keer dat ik direct of indirect ermee in contact ben gekomen viel het me erg tegen. Niet alleen de dressuurmatige kant van het verhaal, maar ook hoe de paarden werden behandeld. De huisvesting was slecht, de Spaanse pas was verschrikkelijk en werd eerder aangeleerd dan het gewoon fatsoenlijk lopen aan de hand, stangen stonden horizontaal, paarden liepen weg van de ruiter.. Noem maar op. Het staat me gewoon niet aan. Dus alsjeblieft, als iemand een goed adres heeft met gelukkige paarden die klassiek zijn opgeleid; ik wil er dolgraag gaan kijken.

Mijn ervaringen met AR zijn twijfelachtig. Aanzienlijk positiever dan met klassiek, maar toch. Het staat vaak zo haaks op alles wat ik heb geleerd op school (paardenhouderij en -sport), en omdat paarden zelf niet kunnen praten moet je gewoon een kant van een verhaal kiezen. Ik zie gezonde, fijne en gelukkige paarden op de stallen waar AR wordt beoefend, en daarom heb ik ervoor gekozen. Maar ik kies er ook voor om voor mezelf te blijven denken, lezen en te leren.

Ik ben het overigens niet helemaal eens met het artikel. Het dressuur is niet voor het paard nee, het is voor het rijpaard. En het rijpaard is voor ons inderdaad. Wat Bent bedoelde is dat hij de dressuurmatige training gebruikt om het paard een beter en duurzamer rijpaard te maken, en niet voor een show. Dus het is inderdaad uiteindelijk meer voor ons dan voor het paard. Maar je kan je egoïsme begrenzen. Ik denk dat dat is wat hij bedoelt.

Overigens heb ik niet gekozen voor AR omdat ik dan ridder kon worden en lekker piaffe kon doen. Plus ik vind het niet raar om al vrij snel travers en schouderbinnenwaarts te oefenen. Het leert het paard zijn voor- en achterhand te verplaatsen en beter zijn gewicht te verdelen over zijn vier benen. En natuurlijk is het noodzakelijk voor een rijpaard om een dressuurmatige basis te hebben. Zelfs als hij alleen voor bosritten is bedoeld. Ook bospaardjes kunnen overbelast op de voorhand raken. Ik zit nu op een stage bij Ylvie Fros en ik zit even vaak óp mijn paard als dat ik ernaast sta. Maar het is belangrijk om een paard dingen te leren vanuit verschillende posities. Eerst vanaf de grond, want dan hoeft hij het nog niet te leren met gewicht op zijn rug. En dan kan je vanuit andere posities op de grond en vanaf zijn rug gaan trainen. Maar dit hoeft geen jaar te duren.

Tenslotte zou ik iedereen willen vragen om een mening over een stroming niet te baseren op één persoon
(Als Bent je niet aan staat als persoon, dan is dat prima. Maar ik vind het niet nodig om telkens zijn liefde voor kostuums en interessante gezichtsbeharing in de discussie te gooien. Ieder z'n hobby.), één demo of één ervaring. Mijn ervaringen met KR zijn allemaal slecht maar dat betekent niet dat KR an sich slecht is. Ik sta oprecht open voor een goeie ervaring met KR. Ik wil mijn paard trainen op de beste manier dat voor hem werkt en bij hem past. Niet volgens een handleiding.
Laatst bijgewerkt door JMkaaay op 03-10-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:18

midgie schreef:
nombrado schreef:

Wat is een recht paard in jou beleving?
War bedoel je met prutsen aan de binnenhand?
En jammer dat je zo,n nare ervaring hebt bij de domo,s, ben dan ook wel benieuwd wie deze demo,s geeft wat zo negatief overkomt?

zo een beetje iedereen die hier de cursussen geeft, incl de master himself ;)

prutsen aan binnenhand, bedoel ik een paard met zijn hoofd naar de binnenkant laten kijken (gedwongen)
iedereen die dressuur rijd (ook klassiek) weet, dat de binnenhand en gebruik daarvan zorgt voor het blokkeren of minder onderbrengen van het binnenachterbeen (en recht worden ze al helemaal niet van)
recht is....recht een bocht door kunnen. Met de afdruk van het achterbeen in dezelfde lijn als het afdruk voorbeen
dat is recht!
en basis.

JMkaaay@ ik weet er wel 1 , waar je eens kan gaan kijken hoor :D

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:25

Ik krijg tijdens mijn AR lessen juist te horen dat ik niet zo aan de binnenteugel moet zitten (ik heb nog een hoop (af) te leren) en áls ik een beetje vibrerend het paard moet uitnodigen met de binnenteugel om stelling aan te nemen en/of niet zo op zijn binnenschouder te vallen, dan moet dat in combinatie met een hulp van mijn binnenbeen om het binnenachterbeen weer te activeren en te laten ondertreden.

Ben heel benieuwd nombrado, hebben ze een website?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:52

JMKaaay, mooie en genuanceerde post. Ylvie Fros is een super lesgeefster, daar zal je zeker wat van opsteken, al vind ik haar niet zo "school-academisch", ik bedoel ze kan perfect les geven aan niet-academische ruiters waar die toch nog een heleboel van opsteken.

En om stelling te vragen, hoef je niet zoveel aan de binnenteugel te zitten hoor, de mijne verander ik van stelling door mijn been te verleggen (is mij in één van de weinige academische rijlessen die ik gekregen heb, trouwens zo geleerd). En aan de hand volgen ze meestal de houding van mijn bovenlichaam.

En als je stelling vraagt, moet je natuurlijk ook kijken waar de benen heen gaan, dat is trouwens het belangrijkste waar op gelet wordt: buitenbeen dat niet uitzwaait, binnenbeen dat midden onder de massa komt.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:04

Klopt :) wat leuk dat je haar kent. Ze is inderdaad niet alleen maar bezig met AR.

Overigens ben ik een manegeruitertje die uit wanhoop en verliefdheid een 3-jarige gekocht heeft die ze niet kwijt wilde. Nu is hij 5 en wil ik hem onder begeleiding beleren zodat ik hem niet verpest. Dus ik moet af en toe nog wat 'prutsen' met de binnenteugel om zijn aandacht erbij te vragen haha, maar hij hoeft nog niks anders dan voorwaarts neerwaarts te lopen. Hij mag lekker zijn passen afmaken in zijn eigen tempo en ik moet juist lekker de energie en tempo erin houden. We werken ook vaak met balkjes en pionnen (ook een stukje duaal activeren). We rijden dus voorwaarts, zonder kostuums, en met een hoop fun :). Dit is een hele korte samenvatting van waarom ik als beginner een groen paard hebt gekocht en hoe ik dat nu aanpak, dus niet te snel conclusies trekken alstublieft!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:08

JMkaaay schreef:
Ik krijg tijdens mijn AR lessen juist te horen dat ik niet zo aan de binnenteugel moet zitten (ik heb nog een hoop (af) te leren) en áls ik een beetje vibrerend het paard moet uitnodigen met de binnenteugel om stelling aan te nemen en/of niet zo op zijn binnenschouder te vallen, dan moet dat in combinatie met een hulp van mijn binnenbeen om het binnenachterbeen weer te activeren en te laten ondertreden.

Ben heel benieuwd nombrado, hebben ze een website?

ik zie helaas, aan alle voorbeelden die ik van Youtube haal, elke keer weer binnenhand.

hier 1 van de voorbeelden (het gaat mij puur om techniek en beweging, de mensen/ruiters zullen het echt goed bedoelen)
http://www.youtube.com/watch?v=5PEnOJ7fLL0
een paard valt veelal niet op de binnenschouder (en al helemaal niet als het gewicht goed verdeeld is over 4 benen)
wel in een volte of wending kan het buitenschouder zijn (en daar is de buitenhand voor)

ik zie toch liever onderstaand: klassiek

http://www.youtube.com/watch?v=Wj1mMnP9VRY

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:11

Uit respect voor Ylvie ga ik nu niet in op haar werk, zeker niet nu ik daar op stage ben. Ik kan alleen maar zeggen dat ik haar dagelijks zie trainen en dat ze in die 4 jaar tussen haar squire test en nu erg vooruit is gegaan. Ik vind het er erg relaxed uitzien, zeker als je weet dat Aranka (de pony) een sterrenkijker was die niet normaal kon stappen, draven en galopperen. Ze was 16 jaar in het filmpje, en toen Ylvie haar kocht (toen was de merrie 8 ongeveer geloof ik) had ze ernstige kissing spines. Dus ik vind dit een erg fijn beeld. Daarbij lijken de halve ophoudingen misschien grof omdat ze minder snel doorkomen door de losse teugel. Had het filmpje nog niet gezien :) Heb 5 minuten geleden nog hooi staan geven aan Aranka, haha.

Het filmpje van Bastiaan de Recht ziet er erg fijn uit :) De ene piaffe ziet er veel beter uit dan de andere. Bij de ene gooit hij zich nog teveel op vanuit de schouder en loopt hij dus nog een beetje teveel op de voorhand, maar dat gebeurt snel als je bezig bent met op één plek te blijven denk ik. Het lijkt me een work in progress dus daar ga ik echt niet op lopen haten. Het ziet er vriendelijk uit, en natuurlijk al gauw een stuk spectaculairder dan een pony als Aranka, haha.

Moet zeggen dat mijn ervaringen met KR vaak met Spaanse paarden was.. Dat zag er lang niet zo fijn uit. Ligt natuurlijk niet aan het ras maar misschien aan die bepaalde fangroep van het ras die ik van dichtbij heb mogen bewonderen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:28

zo zit er achter ieder paard een verhaal.
betreffende dier van het filmpje was ook "opgegeven" . Heb een tijdje met Bas staan bakkeleien over het rijden en het goed gezond houden van je dier.. Raakvlakken altijd leuk.
Ik moet je eerlijk zeggen, dat ik ook zo 123 geen spaans paard die goed klassiek gereden wordt hier in Nederland hoor. ( kkrijg altijd erg de kriebels als ik het zie, helemaal als je weet dat juist een spanjaard zo sensibel is en maar weinig hulp nodig heeft) In spanje zijn ze er zeker, goede KR ruiters.
wb het AR, vind ik zelf, dat er te klein gereden wordt. (beetje jog achtig als in western) ik zie zelf het liefst paarden met lange lenige en krachtige spieren. Dat is iets wat je als ruiter altijd moet bewaken.
Waarvoor het super is, is je zit, evenwicht en balans....(zo zonder zadel rijden ;-) )
Maar voor het paard, wil ik echt meer... (nog meer bij elkaar)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:03

Klopt! Een foto of een filmpje is ook maar een momentopname. Ik hoor juist dat Spanje echt geen paardvriendelijk land is.. Maar ja dat is wel erg generaliserend.

AR ruiters hebben idd de neiging om heel voorzichtig te rijden. Eerst voorwaarts-neerwaarts, dan verzamelen en dan pas verruimen vanuit die verzameling. Maar vaak blijven ze te lang hangen op die verzameling. Persoonlijk kijk ik graag naar Marius Schneider en Christofer Dahlgren. :)

Zelf rijd ik ook liever voorwaarts, alleen is dan weer het gevaar dat het paard teveel op de voorhand gaat vallen in het beginnen. Vandaar de verzameling, ver in het begin van de training. Het is overigens onzin dat we beginnen met de piaffe (@ Jasmijns column). Travers en SBW klopt wel.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:20

Ik begrijp eigenlijk niet zo veel van AR. Het enige wat ik op de video's heb gezien zijn paarden die heel kort bewegen met een weggedrukte rug. Ik kan mij niet voorstellen dat dit voor paarden echt plezierig is. De paarden boeten duidelijk in op hun natuurlijke gangen en dat is toch een vreemd iets. Wat sommige beschrijven als dat het er "netjes" uitziet of "relaxed" zie ik als een paard die zich in een bepaalde houding houdt om "te overleven." Ik vraag me dan ook af wat een fysio allemaal bij zulke paarden tegenkomt en wat er gebeurt als je die paarden uit hun comfortzone probeert te halen en dat ze zich weer bloot moeten geven om hun spieren te trainen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:22

JMkaaay schreef:
Klopt! Een foto of een filmpje is ook maar een momentopname. Ik hoor juist dat Spanje echt geen paardvriendelijk land is.. Maar ja dat is wel erg generaliserend.

AR ruiters hebben idd de neiging om heel voorzichtig te rijden. Eerst voorwaarts-neerwaarts, dan verzamelen en dan pas verruimen vanuit die verzameling. Maar vaak blijven ze te lang hangen op die verzameling. Persoonlijk kijk ik graag naar Marius Schneider en Christofer Dahlgren. :)

Zelf rijd ik ook liever voorwaarts, alleen is dan weer het gevaar dat het paard teveel op de voorhand gaat vallen in het beginnen. Vandaar de verzameling, ver in het begin van de training. Het is overigens onzin dat we beginnen met de piaffe (@ Jasmijns column). Travers en SBW klopt wel.

Ik vraag me af of je dat wel verzameling kunt noemen. Volgens mij is het gewoon langzaam rijden? Ik zie namelijk niet een paard die het gewicht op de achterhand overneemt en een ondertredend achterbeen bij die filmpjes. Het duurt heeeel lang voordat een paard voldoende dragend vermogen heeft kunnen ontwikkelen. Als je dus begint met verzameling, verlang je iets van een paard wat hij niet kan. Daar heeft hij de kracht nog niet voor. Als resultaat dus paarden die eigenlijk niet verzamelen, maar gewoon langzaam lopen en hun rug vasthouden.