tteettt schreef:Hmm we krijgen nu een hele andere discussie zo langzamerhand.
En nogmaals het is niet mijn bedoeling Ts in kwaad daglicht te zetten, maar ik vindt de manier waarop men hier over professionals denkt ook wat naïef. Ja je hebt er slechte tussen die alleen voor winst bejaag gaan maar die hadden zo,n paard niet aangehouden simpel weg omdat een paard opleiden en scholen ook niet gratis is. Sterker nog dat kost nogal een paar centen, dus dat zou betekenen dat men echt potentieel in dit paard zag en dus bereid was te investeren. Over algemeen in welke vorm van handel dan ook is de investeerder redelijk zuinig zijn investering. Alleen bleek bij deze investering (paard) tijdens zijn scholing dat het paard zeker wel het talent had, maar ook een aanzienlijk gedrag probleem. Om toch nog iets van de investering te reden is kennelijk met alle mogelijke kennis geprobeerd dit gedrag probleem op te lossen, wij weten niet op welke manier dit is geprobeerd het is dus ook niet zo netjes om alle prof die iets hebben geprobeerd over een kam te scheren, en er vanuit te gaan dat zei het allemaal super slecht met dit paard voor hadden. Ja paard is gevoelig in de mond van het trekken aan het bit, nou TS reed tijdens de bos rit bitloos maar neem maar van mij aan zou ze dit niet hebben gedaan dan het paard ook z’n mond open hebben gehad. Het is namelijk echt niet zo raar dat een ruiter uit alle macht probeert een paard tot stil stand te krijgen op het moment dat ie er blind vandoor gaat.
Maar goed dan gaan we weer in de redenen en argumenten terug en ik zou echt liever zien dat er in dit geval gekeken wordt naar de basis.
Voor TS is het namelijk niet zo belangrijk meer wat alle anderen verkeerd hebben gedaan, maar zinvoller om te kijken naar hoe zei het goed kan doen. En naar mijn mening zit hem daar wel de kneep, want is het rennen en niet te stoppen gedrag iets wat je een paard kan afleren? Wat is de reden dat dit paard dit doet? Lichamelijk is er niks mis immers paard is meerdere keren binnenste buiten gekeerd. Dan zou het eraan kunnen liggen dat hij het doet onder druk, maar dan is de uitspatting in het bos weer niet logisch want dat was een ontspannen relaxt ritje, komt bij dat er door vorige eigenaren was verteld dat dit een ideaal buiten rij paard was, bij hun heeft hij het dus kennelijk nooit gedaan? Maar nu weet ie dus wel dat het wel zou kunnen als ie het wil.
Voor TS zit het risico er echt in dat zei nooit zeker weet wanneer hij het doet! Dat is echt een groot probleem want ind hij doet het alleen als ie in de bak onder druk dressuur matig getraind wordt dan, ja dan zou je die situatie gewoon kunnen vermijden. Maar die zekerheid heeft TS niet, want ik ben ervan overtuigd dat als er een duidelijke oorzaak was voor het rennen en niet terug te rijden gedrag, men het ook al had opgelost.
Wat ik hier veel lees is dat men er van uit gaat dat vooral tijd druk de oorzaak is van gedrag van paard?
En daarom is TS in voordeel want die is geen prof en werkt dus niet met tijd druk.
Maar wederom TS geeft toch zelf al aan dat haar verteld is dat dit paard als jong paard al dit gedrag had en dat het in de loop der jaren alleen maar erger is geworden misschien onder invloed van ruiters of van de slechte professionals maar dat weten we niet.
Wat we wel weten is dat hij het doet en dat er echt heel grote risico’s aan kleven. We kunnen wel blijven speculeren wie wat en waar fout heeft gedaan, maar daar heeft toch niemand iets aan?
TS heeft een paard dat zonder reden zonder duidelijke waarschuwing gaat rennen en hier komt het ergste tijdens dit rennen laat dit paard zich niet terug rijden!
Dat niet terug laten rijden tijdens zo’n uitspatting is echt een ernstig probleem, en waar dit ontstaan is of wie zijn schuld het is dat zijn maar bij zaken.
Wat ik nog veel gevaarlijker vindt is dat TS zijn ruiter nooit van te voren weet wanneer hij het gaat doe, en dus er niet op in kan springen / reageren voorkomen, als hij gaat dan gaat ie!
Het kan dus zijn dat ie het een half jaar totaal niet doet en dan van een op andere moment ineens wel? Het wordt dus ook heel lastig voor TS om te beoordelen of het haar gelukt is om het op te lossen. Omdat er geen redenen of oorzaken zijn die ze weg kan nemen.
En ik heb zo de indruk dat jij van mening bent dat een prof uit kan zoeken welke paarden hij in handen krijgt. Ja, de paarden die hij aankoopt, talenten die hij denkt te ontdekken, maar hoeveel paarden zijn dat? Het merendeel moet rondkomen van de paarden die hij van derden te rijden krijgt, op moet leiden, voor moet stellen op wedstrijden, naar een hoger niveau moet tillen. En dan hangt daar een eigenaar aan vast die geld betaald en die resultaten wil zien. Als jij moet rondkomen van de bedragen die jij krijgt bij het beleren van paarden, dan ga je initieel ieder paard aannemen. Of dat klikt of niet. En dan ga je resultaten willen laten zien. En dan is het risico erg groot dat je over grenzen heengaat.
Over het met alle macht een paard tot stand te krijgen die de benen neemt en dan maar aan de teugels te gaan hangen: hoe kom je erbij dat dit helemaal zo gek nog niet is? Is juist een zwaktebod van die ruiter. Er is een gezegde: als je een paard wilt stoppen op een bit, moet je hem dat bit om de benen binden. Trekken en sjorren en je gewicht in de strijd gooien is de oplossing niet. En niemand zegt dat dit gesjor aan de paardenmond door de opleider is gedaan, want ik begrijp uit de reactie van de eigenaar dat het dier meerdere eigenaren heeft gehad voordat hij bij haar terecht is gekomen. Ergens in het traject is het misgegaan.
En ik ga mezelf herhalen: ja paarden die in hun jeugd door hollen onder werk proberen uit te komen, die vallen te herprogrammeren, ook als er in hun jeugd heel veel mis is gegaan. En zelfs al zou dit gedrag weer de kop opsteken, monteer de One Rein Stop en je hebt een noodrem die je in geval van ongecontroleerd hollen toe kunt passen. Bij geen enkel paard kun je altijd voorspellen wat hij gaat doen, daar zijn het paarden voor. Maar als jij genoeg kennis hebt vergaard en weet wat je moet doen in geval van, maakt dit het rijden veiliger. Op elk paard dat je in handen krijgt. Op paarden die nooit een stap verkeerd zetten, waar de basis goed is geweest. Op paarden die hebben geleerd dat ze hard moeten, zoals renpaarden. En ook op paarden die gaan hollen. Om wat voor reden ook.
Voorbeeld, heropvoeding van een paard dat van de renbaan komt. Uitleg over de One Rein Stop.
http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU