Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:56

tteettt schreef:
@wendy
Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.
Schrijft TS zelf dus wie zegt dat paard het alleen onder het zadel doet? of dee?

Dat was inderdaad een veronderstelling van mijn kant. Ik lees namens nergens dat het paard door de omheining van de wei rent bijvoorbeeld. Of in de wei zomaar gaat rennen om niet meer te stoppen.
Want ik neem aan dat TS intelligent genoeg is om in te zien dat daar dan wel een verband ligt, en dat dan ook zou noemen in het verhaal.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:58

Babootje schreef:
Als dit paard gekocht door een amateur (een maatje te groot) bij Janssen vd Hout of zo terecht zou zijn gekomen, dan ga ik onmiddellijk mee in jullie redenering.Maar als je denkt dat een paard van dat kaliber door een prof handelsstal wordt verreden, dan heb je een gaatje in je hoofd. die hebben echt meer ervaring dan wij om zo een paard goed te beleren. en soms lukt dat niet en dan is er echt wel wat aan de hand. hier helpt echt geen tijd en geduld meer, schat ik zo in. beter dat ts advies in wint bij een professional (gert v t hof, emiel voest wat mij betreft mag dat ook nog Clinton Anderson zijn. in ieder geval een paardenman(mens) Alles beter dan zelf doormodderen met (het soms gevaarlijke) advies van alle wonderbokkers hier.

Sluit ik me volledig bij aan, als men het dan toch zo goed voor heeft met dit paard start een inzameling en laat een bewezen professional hier naar kijken dan heeft hij een eerlijke kans.
Nu zou ik TS echt afraden om zelf op dit paard te stappen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:00

tteettt schreef:
Ik neig na de post van TS gelezen te hebben toch ook naar de kant van Babootje, op dit paard rijden was volgens mij nooit een groot probleem ging zelfs bij tijd en wijle zeer succesvol? Bedoel men bied niet €30000 voor een paard waar je niks in ziet?
Wat ik vermoed wel het probleem was, is dat het paard zonder aanleiding er vandoor gaat en dat is dan nog half wat, maar als ie gaat dan laat ie zich niet stoppen niet door al die super sterkte prof ruiters die erop hebben gezeten, niet door mensen op een stal die met grof geweld zijn karakter proberen te breken en niet door welk soort bid en optomming dan ook.
Wat je nu steeds gedaan hebt is in mijn ogen symptoom bestrijding, alle gedrag problemen lichamelijke problemen zijn naar mijn idee ontstaan omdat men heeft geprobeerd zijn "ik ren en ben niet te stoppen" gedrag te veranderen. Wat je zou moeten doen is kijken waar het gedrag van ik ga rennen en ben niet te stoppen vandaan komt. Is het iets wat hem is aangeleerd? Of is het een hele grote kink waar ie mee is geboren?

precies wat ik bedoel Tteett. paard is gereden voor een vsn keuring (worden ze echt niet heel zwaar voor getraind hoor; is alleen voorstellen, niks meer dan B niveau. als er dan 30.000 geboden wordt voor zo een jong paard is ie echt veel belovend. problemen begonnen zo rond 5 als ze in volle pubertijd zitten en komt het karakter echt naar boven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:01

Babootje schreef:
Maar als je denkt dat een paard van dat kaliber door een prof handelsstal wordt verreden, dan heb je een gaatje in je hoofd. die hebben echt meer ervaring dan wij om zo een paard goed te beleren. en soms lukt dat niet en dan is er echt wel wat aan de hand.

Wat een vertrouwen in al die professionals zeg!
Je weet toch heel goed wat er met paarden gebeurt waarmee de professional het niet redt? Die gaan gewoon de handel in hoor, liefst anoniem zodat niet makkelijk te achterhalen valt dat paardlief net een maatje te groot was voor de o zo geweldige prof. Of dat de prof toch eigenlijk te veel vroeg, waardoor paardlief in verzet kwam.
Ja, ook professionals verrijden paarden, en veel ook. En daar hoeft echt niet zoveel speciaals mee aan de hand te zijn, behalve dan het tijdsgebrek van de prof (die daar feitelijk ook niet veel aan kan doen, het echte probleem is de eigenaar die het paard liefst in 3 weken zadelmak heeft en klaar voor de proef).

Babootje

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:09

@wendy, heb je ervaring mee, ofis dit iets wat je zelf graag wil horen? kijk je hebt profs en profs, sommigen noemen zich prof en sommigen zijn het :D . op de prof stallen die ik ken uit eerste hand gaat het uiterst zorgvuldig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:24

Probleem is dat ze hoe dan ook vaak wel wel binnen een bepaald stramien werken en niet alle paarden passen daarin.
Ik ken toevallig iemand die twee maanden is bezig geweest met alleen opzadelen omdat hij wilde dat de spanning voor het zadelen er helemaal uit was voordat hij er op ging, terwijl ander paarden binnen twee maanden echt wel zadelmak waren en vaak al een sprongetje hadden gedaan. Dat vind ik dus een goede prof. Maar diezelfde klojo maakte de fout om die merrie in de mond te straffen (bij ook nog iest onbenulligs) ipv voorwaarts, en toen lag hij er naast. En was het vertrouwen wederzijds redelijk geschaadt. Oook profs maken fouten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:24

Babootje:
Hoe kom je erbij dat de volle puberteit rond 5 jaar is? Hormonale puberteit begint rond het 2e levensjaar. Rond het 3e jaar is al laat.

Dat een paard rond zijn 5e uitgegroeid is, zich sterk voelt en dus even de grenzen af gaat tasten dat geloof ik wel, maar dat heeft niks met puberteit te maken. En dat moment komt bij een reus dus pas rond het 6e/7e jaar.
Dit paard heeft dus hoogstens midden in de puberteit gezeten toen hij bereden werd, of daarvoor. Niet in de tijd dat het verkeerd ging.

En een reus op z'n 3e die al schittert in een B-proef, dat stelt dus wel veel voor. Dat paard zou nog niet eens bereden moeten worden.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:23

Wendy schreef:
Babootje schreef:
Maar als je denkt dat een paard van dat kaliber door een prof handelsstal wordt verreden, dan heb je een gaatje in je hoofd. die hebben echt meer ervaring dan wij om zo een paard goed te beleren. en soms lukt dat niet en dan is er echt wel wat aan de hand.

Wat een vertrouwen in al die professionals zeg!
Je weet toch heel goed wat er met paarden gebeurt waarmee de professional het niet redt? Die gaan gewoon de handel in hoor, liefst anoniem zodat niet makkelijk te achterhalen valt dat paardlief net een maatje te groot was voor de o zo geweldige prof. Of dat de prof toch eigenlijk te veel vroeg, waardoor paardlief in verzet kwam.
Ja, ook professionals verrijden paarden, en veel ook. En daar hoeft echt niet zoveel speciaals mee aan de hand te zijn, behalve dan het tijdsgebrek van de prof (die daar feitelijk ook niet veel aan kan doen, het echte probleem is de eigenaar die het paard liefst in 3 weken zadelmak heeft en klaar voor de proef).

Hoezo ergens een oordeel over hebben? verbaas me oprecht over hoe negatief hier gesproken wordt over het werk van prof ruiters.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:27

@Babootje die ervaring heb ik namelijk ook, ik zie alleen maar dat men juist uiterst zorgvuldig te werk gaat, immers de paarden waar men mee werkt zijn hun brood winning?
Maar kennelijk wil men er op bokt echt niet aan dat sommige paarden om welke reden en hoe talentvol dan ook gewoon niet geschikt zijn om door mensen als rij paard gebruikt te worden. En dat hoeft dan toch niet perse iemand zijn fout of schuld te zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:30

tteettt schreef:
@Babootje die ervaring heb ik namelijk ook, ik zie alleen maar dat men juist uiterst zorgvuldig te werk gaat, immers de paarden waar men mee werkt zijn hun brood winning?
Maar kennelijk wil men er op bokt echt niet aan dat sommige paarden om welke reden en hoe talentvol dan ook gewoon niet geschikt zijn om door mensen als rij paard gebruikt te worden. En dat hoeft dan toch niet perse iemand zijn fout of schuld te zijn?

Wil je mijn mening eerlijk weten? Dat soort paarden komt zelden voor. Het ego van een prof, tijdsgebrek en druk van de eigenaar die aan een paard vasthangt, beperkt budget heeft, te vroeg teveel zelf wil doen of een paard brengt met een zelf (verkeerd) ingebrachtte basis die de prof eerst recht moet zetten veel vaker.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:34

Mwah, bij een aantal van die profs wordt er toch net iets meer druk gelegd in de trainingen dmv methodes die niet bestemd zijn voor publiek.

Door trauma en/of stress kan een paard wel degelijk verreden worden wanneer je als prof in je training over het randje gaat.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:35

Cassidy schreef:
tteettt schreef:

Wil je mijn mening eerlijk weten? Dat soort paarden komt zelden voor. Het ego van een prof, tijdsgebrek en druk van de eigenaar die aan een paard vasthangt, beperkt budget heeft, te vroeg teveel zelf wil doen of een paard brengt met een zelf (verkeerd) ingebrachtte basis die de prof eerst recht moet zetten veel vaker.

Uhh en het ego van de onervaren amateur?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:38

Maar ik zeg ook niet dat alle prof's heilig zijn? Tuurlijk zijn er prof's die denken aan een getalenteerd paard snel even geld te kunnen verdienen. Maar deze prof sloeg wel een bod van €30000 af voor een nog heel jong paard omdat hij er meer in zag?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:49

tteettt schreef:
Maar ik zeg ook niet dat alle prof's heilig zijn? Tuurlijk zijn er prof's die denken aan een getalenteerd paard snel even geld te kunnen verdienen. Maar deze prof sloeg wel een bod van €30000 af voor een nog heel jong paard omdat hij er meer in zag?

Of omdat hij er zo niet genoeg winst op maakte? Ik kan niet goed opmaken uit de post van TS of dit paard alleen is aangeschaft voor een prijs van 25000 euro of dat die ruiter dat voor de twee paarden samen heeft betaald. Is het eerste het geval dan zou hij, als je trainings- en verzorgingskosten eraf telt dus nog met verlies verkopen. Want aan 5000 euro zit je zo qua investering in een paard als prof zijnde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:54

tteettt schreef:
Uhh en het ego van de onervaren amateur?

Geheel zonder ervaring is deze amateur niet, en deze amateur roept hulp in. Kan niet van iedere prof gezegd worden.

En ik ga met degenen mee die zeggen dat een goede amateur soms meer in zijn mars heeft dan menig prof. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:03

Sassol schreef:
Babootje:
Hoe kom je erbij dat de volle puberteit rond 5 jaar is? Hormonale puberteit begint rond het 2e levensjaar. Rond het 3e jaar is al laat.

Dat een paard rond zijn 5e uitgegroeid is, zich sterk voelt en dus even de grenzen af gaat tasten dat geloof ik wel, maar dat heeft niks met puberteit te maken. En dat moment komt bij een reus dus pas rond het 6e/7e jaar.
Dit paard heeft dus hoogstens midden in de puberteit gezeten toen hij bereden werd, of daarvoor. Niet in de tijd dat het verkeerd ging.

En een reus op z'n 3e die al schittert in een B-proef, dat stelt dus wel veel voor. Dat paard zou nog niet eens bereden moeten worden.

Bedoel ook niet de hormonale pubertijd maar gewoon "het puberen" (van het 4e tot ca 6e jaar).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:14

Als ik denk te weten welk paard het is, dan lees ik dat ie toen ie 3 was bij de VSN ook al niet makkelijk te rijden was. Dus het zal heus al vanaf begin af aan mogelijk al een sensibel paard zijn geweest (niet gek met Ferro-bloed) of mogelijk toch een lichamelijk probleem. Ook professionals kunnen fouten maken met moeilijke paarden. Vaak moet het toch snel en als het paard dat niet kan verwerken, kun je zeker problemen krijgen. Maar goed, het blijft speculeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:18

Het voordeel van ts is, dat zij als enige met dit paard omgaat, een vertrouwensband kan kweken (en daar in mijn ogen al heel ver in is) en op grond van die basis een samenwerking voor elkaar kan krijgen (en ook gaat krijgen) die misschien uiteindelijk een prof die heel veel ervaring heeft en die precies met dit type paard ook om kan gaan voor elkaar kan krijgen. En net zoals een amateur zijn voorkeur heeft voor bepaalde soort paarden hebben profs dat ook. En dat kan het verschil zijn tussen bijv. Totilas in handen van Edward Gal en in handen van Matthias Roth.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-07-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 18:19

25000 inkoopsprijs van toen voor de 2 paarden samen
2 3 jarige

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:19

Nogmaals:

Een prof is als je er betaald voor krijgt en dat wil niet per definitie zeggen dat ze beter zijn dan amateurs. Vaak is dat wel zo dat een prof beter is omdat die meestal veel meer tijd besteed aan rijden en "probleempaarden". Mijn ervaring is wel dat amateurs vaak meer geduld hebben want bij profs draait het vaak om geld.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:40

Ik sluit me geheel aan bij Cassidy.
Wedervraag aan een aantal van jullie die menen te moeten zeggen 'Wat heeft TS nu is dat halve jaar bereikt?' hebben jullie wel eens een ÉCHT probleem paard in handen gehad? Daarbij, heeft TS hier in essentie haast mee?
En waarom is een 'bewezen' prof zo heilig? Het woord zegt het al, deze bewijst zich graag. En kán dus makkelijker de fout maken om té snel te gaan. Zijn jullie je ervan bewust dat ook 'bewezen profs' gemakkelijk de info kunnen selecteren waarvan zij willen dat deze naar buiten komt? Ofwel, paarden waarbij het goed uitpakt komen op de reclame-poster, paarden waarbij het niet lukt daar hoort niemand meer wat van. Edit: de reden dat iemand professioneel genoemd mag worden is, als het geld eraan verdiend wordt. Overal waar geld bij komt kijken, kunnen (gemene) spelletjes gespeeld worden, aard van de mens.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:48

Babootje schreef:
Als dit paard gekocht door een amateur (een maatje te groot) bij Janssen vd Hout of zo terecht zou zijn gekomen, dan ga ik onmiddellijk mee in jullie redenering.Maar als je denkt dat een paard van dat kaliber door een prof handelsstal wordt verreden, dan heb je een gaatje in je hoofd. die hebben echt meer ervaring dan wij om zo een paard goed te beleren. en soms lukt dat niet en dan is er echt wel wat aan de hand. hier helpt echt geen tijd en geduld meer, schat ik zo in. beter dat ts advies in wint bij een professional (gert v t hof, emiel voest wat mij betreft mag dat ook nog Clinton Anderson zijn. in ieder geval een paardenman(mens) Alles beter dan zelf doormodderen met (het soms gevaarlijke) advies van alle wonderbokkers hier.

Ik heb ooit van een ervaren doorgewinterde paardenman vernomen, ' Als een paard/pony helemaal 'verknoeit' is, laat hem eerst een paar maanden tot zich zelf komen in de wei (met soortgenoten) en laat vervolgens een jong grietje van een jaar 10/12 gedurende een half jaar er alleen maar mee poetsen en 'tuttelen'. Daar komen ze vaak als herboren uit, daarna kan je er weer alles mee!'

Nou, ...dit zal niet voor elk paard gelden, zeker niet, maar de moraal van dit verhaal zal duidelijk wezen! :oo

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:07

Hmm we krijgen nu een hele andere discussie zo langzamerhand.
En nogmaals het is niet mijn bedoeling Ts in kwaad daglicht te zetten, maar ik vindt de manier waarop men hier over professionals denkt ook wat naïef. Ja je hebt er slechte tussen die alleen voor winst bejaag gaan maar die hadden zo,n paard niet aangehouden simpel weg omdat een paard opleiden en scholen ook niet gratis is. Sterker nog dat kost nogal een paar centen, dus dat zou betekenen dat men echt potentieel in dit paard zag en dus bereid was te investeren. Over algemeen in welke vorm van handel dan ook is de investeerder redelijk zuinig zijn investering. Alleen bleek bij deze investering (paard) tijdens zijn scholing dat het paard zeker wel het talent had, maar ook een aanzienlijk gedrag probleem. Om toch nog iets van de investering te reden is kennelijk met alle mogelijke kennis geprobeerd dit gedrag probleem op te lossen, wij weten niet op welke manier dit is geprobeerd het is dus ook niet zo netjes om alle prof die iets hebben geprobeerd over een kam te scheren, en er vanuit te gaan dat zei het allemaal super slecht met dit paard voor hadden. Ja paard is gevoelig in de mond van het trekken aan het bit, nou TS reed tijdens de bos rit bitloos maar neem maar van mij aan zou ze dit niet hebben gedaan dan het paard ook z’n mond open hebben gehad. Het is namelijk echt niet zo raar dat een ruiter uit alle macht probeert een paard tot stil stand te krijgen op het moment dat ie er blind vandoor gaat.

Maar goed dan gaan we weer in de redenen en argumenten terug en ik zou echt liever zien dat er in dit geval gekeken wordt naar de basis.
Voor TS is het namelijk niet zo belangrijk meer wat alle anderen verkeerd hebben gedaan, maar zinvoller om te kijken naar hoe zei het goed kan doen. En naar mijn mening zit hem daar wel de kneep, want is het rennen en niet te stoppen gedrag iets wat je een paard kan afleren? Wat is de reden dat dit paard dit doet? Lichamelijk is er niks mis immers paard is meerdere keren binnenste buiten gekeerd. Dan zou het eraan kunnen liggen dat hij het doet onder druk, maar dan is de uitspatting in het bos weer niet logisch want dat was een ontspannen relaxt ritje, komt bij dat er door vorige eigenaren was verteld dat dit een ideaal buiten rij paard was, bij hun heeft hij het dus kennelijk nooit gedaan? Maar nu weet ie dus wel dat het wel zou kunnen als ie het wil.

Voor TS zit het risico er echt in dat zei nooit zeker weet wanneer hij het doet! Dat is echt een groot probleem want ind hij doet het alleen als ie in de bak onder druk dressuur matig getraind wordt dan, ja dan zou je die situatie gewoon kunnen vermijden. Maar die zekerheid heeft TS niet, want ik ben ervan overtuigd dat als er een duidelijke oorzaak was voor het rennen en niet terug te rijden gedrag, men het ook al had opgelost.
Wat ik hier veel lees is dat men er van uit gaat dat vooral tijd druk de oorzaak is van gedrag van paard?
En daarom is TS in voordeel want die is geen prof en werkt dus niet met tijd druk.
Maar wederom TS geeft toch zelf al aan dat haar verteld is dat dit paard als jong paard al dit gedrag had en dat het in de loop der jaren alleen maar erger is geworden misschien onder invloed van ruiters of van de slechte professionals maar dat weten we niet.
Wat we wel weten is dat hij het doet en dat er echt heel grote risico’s aan kleven. We kunnen wel blijven speculeren wie wat en waar fout heeft gedaan, maar daar heeft toch niemand iets aan?
TS heeft een paard dat zonder reden zonder duidelijke waarschuwing gaat rennen en hier komt het ergste tijdens dit rennen laat dit paard zich niet terug rijden!
Dat niet terug laten rijden tijdens zo’n uitspatting is echt een ernstig probleem, en waar dit ontstaan is of wie zijn schuld het is dat zijn maar bij zaken.
Wat ik nog veel gevaarlijker vindt is dat TS zijn ruiter nooit van te voren weet wanneer hij het gaat doe, en dus er niet op in kan springen / reageren voorkomen, als hij gaat dan gaat ie!
Het kan dus zijn dat ie het een half jaar totaal niet doet en dan van een op andere moment ineens wel? Het wordt dus ook heel lastig voor TS om te beoordelen of het haar gelukt is om het op te lossen. Omdat er geen redenen of oorzaken zijn die ze weg kan nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:19

tteettt schreef:
Hmm we krijgen nu een hele andere discussie zo langzamerhand.
En nogmaals het is niet mijn bedoeling Ts in kwaad daglicht te zetten, maar ik vindt de manier waarop men hier over professionals denkt ook wat naïef. Ja je hebt er slechte tussen die alleen voor winst bejaag gaan maar die hadden zo,n paard niet aangehouden simpel weg omdat een paard opleiden en scholen ook niet gratis is. Sterker nog dat kost nogal een paar centen, dus dat zou betekenen dat men echt potentieel in dit paard zag en dus bereid was te investeren. Over algemeen in welke vorm van handel dan ook is de investeerder redelijk zuinig zijn investering. Alleen bleek bij deze investering (paard) tijdens zijn scholing dat het paard zeker wel het talent had, maar ook een aanzienlijk gedrag probleem. Om toch nog iets van de investering te reden is kennelijk met alle mogelijke kennis geprobeerd dit gedrag probleem op te lossen, wij weten niet op welke manier dit is geprobeerd het is dus ook niet zo netjes om alle prof die iets hebben geprobeerd over een kam te scheren, en er vanuit te gaan dat zei het allemaal super slecht met dit paard voor hadden. Ja paard is gevoelig in de mond van het trekken aan het bit, nou TS reed tijdens de bos rit bitloos maar neem maar van mij aan zou ze dit niet hebben gedaan dan het paard ook z’n mond open hebben gehad. Het is namelijk echt niet zo raar dat een ruiter uit alle macht probeert een paard tot stil stand te krijgen op het moment dat ie er blind vandoor gaat.

Maar goed dan gaan we weer in de redenen en argumenten terug en ik zou echt liever zien dat er in dit geval gekeken wordt naar de basis.
Voor TS is het namelijk niet zo belangrijk meer wat alle anderen verkeerd hebben gedaan, maar zinvoller om te kijken naar hoe zei het goed kan doen. En naar mijn mening zit hem daar wel de kneep, want is het rennen en niet te stoppen gedrag iets wat je een paard kan afleren? Wat is de reden dat dit paard dit doet? Lichamelijk is er niks mis immers paard is meerdere keren binnenste buiten gekeerd. Dan zou het eraan kunnen liggen dat hij het doet onder druk, maar dan is de uitspatting in het bos weer niet logisch want dat was een ontspannen relaxt ritje, komt bij dat er door vorige eigenaren was verteld dat dit een ideaal buiten rij paard was, bij hun heeft hij het dus kennelijk nooit gedaan? Maar nu weet ie dus wel dat het wel zou kunnen als ie het wil.

Voor TS zit het risico er echt in dat zei nooit zeker weet wanneer hij het doet! Dat is echt een groot probleem want ind hij doet het alleen als ie in de bak onder druk dressuur matig getraind wordt dan, ja dan zou je die situatie gewoon kunnen vermijden. Maar die zekerheid heeft TS niet, want ik ben ervan overtuigd dat als er een duidelijke oorzaak was voor het rennen en niet terug te rijden gedrag, men het ook al had opgelost.
Wat ik hier veel lees is dat men er van uit gaat dat vooral tijd druk de oorzaak is van gedrag van paard?
En daarom is TS in voordeel want die is geen prof en werkt dus niet met tijd druk.
Maar wederom TS geeft toch zelf al aan dat haar verteld is dat dit paard als jong paard al dit gedrag had en dat het in de loop der jaren alleen maar erger is geworden misschien onder invloed van ruiters of van de slechte professionals maar dat weten we niet.
Wat we wel weten is dat hij het doet en dat er echt heel grote risico’s aan kleven. We kunnen wel blijven speculeren wie wat en waar fout heeft gedaan, maar daar heeft toch niemand iets aan?
TS heeft een paard dat zonder reden zonder duidelijke waarschuwing gaat rennen en hier komt het ergste tijdens dit rennen laat dit paard zich niet terug rijden!
Dat niet terug laten rijden tijdens zo’n uitspatting is echt een ernstig probleem, en waar dit ontstaan is of wie zijn schuld het is dat zijn maar bij zaken.
Wat ik nog veel gevaarlijker vindt is dat TS zijn ruiter nooit van te voren weet wanneer hij het gaat doe, en dus er niet op in kan springen / reageren voorkomen, als hij gaat dan gaat ie!
Het kan dus zijn dat ie het een half jaar totaal niet doet en dan van een op andere moment ineens wel? Het wordt dus ook heel lastig voor TS om te beoordelen of het haar gelukt is om het op te lossen. Omdat er geen redenen of oorzaken zijn die ze weg kan nemen.

En ik heb zo de indruk dat jij van mening bent dat een prof uit kan zoeken welke paarden hij in handen krijgt. Ja, de paarden die hij aankoopt, talenten die hij denkt te ontdekken, maar hoeveel paarden zijn dat? Het merendeel moet rondkomen van de paarden die hij van derden te rijden krijgt, op moet leiden, voor moet stellen op wedstrijden, naar een hoger niveau moet tillen. En dan hangt daar een eigenaar aan vast die geld betaald en die resultaten wil zien. Als jij moet rondkomen van de bedragen die jij krijgt bij het beleren van paarden, dan ga je initieel ieder paard aannemen. Of dat klikt of niet. En dan ga je resultaten willen laten zien. En dan is het risico erg groot dat je over grenzen heengaat.

Over het met alle macht een paard tot stand te krijgen die de benen neemt en dan maar aan de teugels te gaan hangen: hoe kom je erbij dat dit helemaal zo gek nog niet is? Is juist een zwaktebod van die ruiter. Er is een gezegde: als je een paard wilt stoppen op een bit, moet je hem dat bit om de benen binden. Trekken en sjorren en je gewicht in de strijd gooien is de oplossing niet. En niemand zegt dat dit gesjor aan de paardenmond door de opleider is gedaan, want ik begrijp uit de reactie van de eigenaar dat het dier meerdere eigenaren heeft gehad voordat hij bij haar terecht is gekomen. Ergens in het traject is het misgegaan.

En ik ga mezelf herhalen: ja paarden die in hun jeugd door hollen onder werk proberen uit te komen, die vallen te herprogrammeren, ook als er in hun jeugd heel veel mis is gegaan. En zelfs al zou dit gedrag weer de kop opsteken, monteer de One Rein Stop en je hebt een noodrem die je in geval van ongecontroleerd hollen toe kunt passen. Bij geen enkel paard kun je altijd voorspellen wat hij gaat doen, daar zijn het paarden voor. Maar als jij genoeg kennis hebt vergaard en weet wat je moet doen in geval van, maakt dit het rijden veiliger. Op elk paard dat je in handen krijgt. Op paarden die nooit een stap verkeerd zetten, waar de basis goed is geweest. Op paarden die hebben geleerd dat ze hard moeten, zoals renpaarden. En ook op paarden die gaan hollen. Om wat voor reden ook.

Voorbeeld, heropvoeding van een paard dat van de renbaan komt. Uitleg over de One Rein Stop.

http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:39

Hengst die ik reed deed niks anders dan rennen, had nog nooit gestapt. Altijd mensen gehad die dachten dat ze een paard moeten domineren door het maar goed kort te houden...
Kapotte mond, verknalde rug, achterbenen en vertrouwen was het gevolg.
Dit is dus ook een paard geweest waar ik eerst helemaal niet op ging. En daarna veel tijd besteedde aan opstappen. Met zweep kunnen aanraken. Investeren in vertrouwen winnen.
Als er vertrouwen is, heeft het paard geen reden om van jou weg te willen rennen.
Ik reed hem aan een halster en iedereen was van "ja maar als hij er nu vandoor gaat..."
Ik zei dat je een paard ook met een bit echt niet stopt als hij weg wil. Als je gelooft dat het geheim van de controle over je paard in het bit zit...
Tot hun grote verbazing kon het paard zomaar stappen! En steigerde het niet!
Enfin, ik heb heel wat mensen moeten overtuigen met gewoon laten zien dat zonder bit rijden een paard niet moeilijker te rijden maakt, maar juist rustiger.

Maar als er geen vertrouwen is, is er snel blinde paniek. En daar krijg je dus die ongelukken van.

Dat herprogrammeren kan trouwens op diverse manieren. Maar je moet wel bij het begin beginnen en niet aan symptoom bestrijding gaan doen.

Dus ja, ik ga mee met Cassidy wat dat betreft.