Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:08

Desireetje89 schreef:
Hallo beste bokkers, ik meld me ook!

Mijn angst was eerst minder erg, en nu slaat ie meer toe. Dat zou ik uitleggen!
Op mijn vorige manege reden we zomers alleen maar buitenritten. Heerlijk zou je zeggen maar ik viel er elke week af!
Ben bij die manege weggegaan en op een andere manege gaan rijden. Langzaam aan vertrouwen gewonnen en niet meer bang geweest. Nou ben ik er een paar maanden geleden in de binnenbak afgevallen en nu vind ik zelfs rijden in de bak eng!
Heeft iemand tips om toch relaxt op je paard te zitten? Aan de paarden ligt het niet die zijn allemaal super braaf.

Ik zou kijken of er een mogelijkheid is om hetzelfde paard elke week te kunnen rijden.
Dat scheelt al een hoop denk ik.

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:10

ik meld me ook
een jaar geleden heb ik een ongeluk met een paard gehad daar heb ik een nekletsel aan overgehouden
een paar maand rustig aan doen en nu bijna geen last er meer van ben toen ook weer gaan rijden en ik dacht dat mijn angst weg was maar nu heb ik weer angsten ik ben bang om weer te vallen en ik ben daarom ook onzeker dat ik het fout doe en zo het paard verward en dan gaat rennen
dus mijn vraag: wat kan ik hier aan doen?

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:33

Welkom nieuwe meepraters! Ik hoop dat jullie genoeg tips hier krijgen zodat jullie van jullie angst af kunnen komen. Helaas treffen jullie hier nu net iemand die nou geen goede tipgever is O:) maar ik hoop dat anderen dat willen doen die er iets meer ervaringen in hebben.

Gister had ik mijn welbekende 'dipje'. Ik geef toe, de dipjes die ik heb gaan wel om minder erge dingen (niet echt meer uit angst). Maar het zat zo: opzich ging het rijden best goed. Stap en draf gingen wel. Maar toen de galop op rechts...ik ga ik de houding maar ik krijg totaal geen reactie die ik wil. Ze draaft wel als een gek maar in de galop was ze niet te krijgen. Dusja, toen kwam mijn oude gewoonte weer te boven. Bolle rug + mezelf opkroppen + voorover zitten + kapstoktenen. Geen goede combi dus. Maaaar toen vertelde de eigenaar dat ze al de hele week lastig op rechts is dus het lag niet aan mij. Maar nu wil ik toch echt van mn oude gewoonte afkomen want doordat ik na wat pogingen zo gaat zitten, kan ik die galop wel helemaal vergeten. Op links was het trouwens geen probleem hoor. Een been naar achter en de andere op de singel en gaan met die banaan. Dan is er met mijn houding ook niks aan de hand. Maar ik wil gewoon zo graag van mn gewoonte af. Zal dit toch angst zijn? Want als ik dan streng moet zijn kan ze flinke bokken uitdelen. Dus zal dit dan toch door mn achyerhoofd spoken?

Helaas kan ik er door stage+opleiding niet zo vaak meer rijden dan normaal. Hier baal ik heel erg van want ik mocht vaak vrijrijden op haar om mezelf met rijden te verbeteren Maar nu hoorde ik dat iemand anders dat nu ook doet -O- kijk, ik heb er niks over te zeggen want het is niet mn eigen paard. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik wil als het wat lekkerder weer is toch wel weer flink oefenen. Maar als dat zo door gaat kan ik het wel vergeten. Misschien speelde dat idee ook wel mee met het minder goed rijden.
klinkt wel erg puberig dit 'verhaaltje' maar ik zit hier toch wel mee. Gewoon omdat ik toch nog het idee heb dat ik mijn eigen paard al heb (komt na de opleiding) omdat ik daar toch wel een beetje in wil oefenen voordat ik de mijne heb. En daar hebben hun me verder altijd in begeleid.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:58

Zou ik me ook mogen melden in het topic?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 23:07

Waarom niet? :D

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:37

Soms dan hebben topic's hun eigen clubje daarom vraag ik het vaak eerst even, maar zal mijn verhaal even schrijven kan even duren ivm dat ik het op de telefoon moet typen

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:55

Mijn verhaal;
Ik rij 24 jaar ik reed altijd op veel verschillende paarden was nooit echt bang maar had altijd wel een kompas/onderbuik gevoel wanneer iets wel verantwoord was en wat niet. Sinds een jaar of tien is dat veranderd ik werd onzekerder ben niet bang maar voorzichtig.
Nu heb ik mijn paard al vanaf dat hij vier maanden oud is en op de grond is het echt mijn maatje de band die ik met hem heb heb ik nog nooit met een ander paard gehad, maar wat hij vanaf kleins af aan heeft is ik zet het op een rennen als ik iets eng vind dit is op de grond al minder. Onder het zadel is dit nog steeds aanwezig plus als hij iets moeilijk vind of geen zin meer heeft staakt hij of geeft een paar rot bokken.
Ik ben nog nooit van hem afgevallen, hij heeft bij mij ook nog nooit het gas open getrokken als ik erop zat, gebokt wel, maar heb het bij anderen meerdere keren zien gebeuren en dat maakt me onzeker omdat ik weet dat het mogelijk is.
Zodra ik rij en ik voel dat zijn aandacht weg is en hij spanning opbouwt dan verstijf Ik. Nu is mijn paard ontzettend nieuwsgierig en ziet werkelijke alles wat dat niet makkelijker maakt.

Mijn bijrijdster is niet bang en is lekker aan het rijden bij doet bij haar ook de dingen die ik net opnoem maar zij haalt dr schouders op en gaat verder. Ben daar best jaloers op zou dat ook graag willen.
We hebben beide les bij dezelfde lesjuf, die ook op mijn paard heeft gereden toen ik zwanger was.

Er zijn mensen je hebt hem al acht jaar stop ermee en kop een bomproof paard, maar voor mijn gevoel heb ik er zelf nog niet alles aan gedaan om van mijn kant alles te proberen of ik het bij mezelf kan oplossen. Ben dat nu dus ook aan het onderzoeken, heb ook zaterdag weer les want een skupje onder die bipsie is weer nodig om op te starten

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:28

Doe je paard ook niet weg! Dat heet weglopen voor je angsten en door ze aan te pakken (wat je nu doet) leer je veel meer! Mij lijkt het helemaal geen verkeerde match, je paard en jij. Fijn dat je les hebt, zou zo veel mogelijk les nemen zodat dat schopje er inderdaad bij blijft ;) Want dat is vaak bij angstige ruiters wel nodig.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:29

_Noah_ schreef:
Soms dan hebben topic's hun eigen clubje daarom vraag ik het vaak eerst even, maar zal mijn verhaal even schrijven kan even duren ivm dat ik het op de telefoon moet typen

Ja inderdaad, heb er ook ervaring mee. Maar hier proberen we alles bij te houden. Alleen sommigen blijven wat langer hangen met updates, tips of voor de gezelligheid. Je bent van harte welkom!

En over je verhaal, precies zoals Narita zegt eigenlijk. Ben het er helemaal mee eens (zoals ik al eerder zei ben ik geen topper in tips geven). Wel een lastige situatie voor jezelf.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:47

Ik wil hem ook zeker niet weg doen krijg al pijn in mijn buik van het idee. Het zou anders zijn als ik het niet meer zou kunnen betalen, maar dat is voor nu niet aan de orde. Ik merk ook dat het rijden ook niet meer op de voorgrond staat al is dat ook wel weer dubbel omdat ik het wel graag wil, maar ten opzichte van een paar jaar geleden is dat wel verandert of dat komt omdat dat ik ouder wordt of vorig jaar moeder ik weet het niet.

Ik ga voor mezelf de strijd aan, want anders blijf ik klem zitten op dit punt.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:27

Hallo iedereen, ook ik wil me graag even melden.
Ik rijd vanaf dat ik 8 jaar ben (ben nu net 30 geworden). Op de manege vond ik het geweldig, hoe gekker, hoe beter, tot ik ouder werdt en merkte wat er allemaal mis kon gaan.
Ben op buitenrit geweest op een normaal zo braaf paard, wat in de galop totaal gee. stuur of rem meer had.. Ook een verzorgpaard gehad die je koste wat kost eraf wilde hebben als hij eenmaal bezig was, en daar is eigenlijk de meeste angst door gekomen.

Uiteindelijk al 9,5 jaar mijn eigen merrie, heb haar als 4 maand oude veulen gekocht en kon met haar lezen en schrijven.
Het is een haflinger en ze kan echt een draak zijn, maar dat even ter zijde.

Ze is ongeveer 2 jaar geleden behandeld, na vele blessures, niet goed lopen en dergelijke, bleek dat haar SI gewricht vast zat en ze dus eigenlijk altijd pijn had.
Eindelijk een goede fysio gevonden, ben er al bij vele geweest namelijk, en die heeft haar dus losgemaakt.

Sindsdien heb ik een volledige andere merrie gekregen.
Vroeger kon ik gewoon zonder zadel, met lang teugeltje naar buiten, nu wil ze alleen maar aan het werk, is heel druk, snel, stout..
Mijn instructrice brengt haar ook uit op wedstrijden en rijd haar ook, zij kan goed rijden en kan haar drukke gedoe omzetten in werk, mij lukt dat nog niet.
Momenteel ben ik al zover dat ik er amper op durf.

Ik ga volgende maand naar een andere, rustigere stal en ga het dan weer helemaal oppakken met hulp.
Mijn instructrice rijd haar dan tijdens mijn les, en ik ga er dan, als het voor mij goed voelt, nog ffies 10 minuutjes op. Op deze manier hoop ik erover heen te komen.

Mijn angst had ik al voor mijn merrie en eigenlijk is zij degene geweest die me van mijn angst heeft afgeholpen, helaas nu dus door haar gekke gedrag, ook weer degene waarvan ik het terug heb gekregen..

Dus ik zou graag hier mee willen praten, omdat ik mijn angst nu echt zat ben en er vol mee aan de slag wil gaan, om er vanaf te komen!

(sorry voor het lang verhaal)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:13

_Noah_, je moet inderdaad de strijd aangaan. Top dat je niet wegloopt voor je angsten! +:)+ Ik denk dat jullie ook nog wat naar elkaar toe moeten groeien ohz. En met goede instructie moet dat geen probleem zijn. Het kost misschien wat meer tijd, maar voor je het weet zijn jullie een goede combi! Jammer dat je de reden niet weet, dan kun je met de reden niet aan de slag.. Het kan ook door een onbewust slechte ervaring komen, die je zelf niet heel 'slecht' hebt opgevat maar je onderbewustzijn wel. Maar dan moeten we weer wat dieper in op de stof en daar zitten jullie allemaal niet op te wachten :P Hoop dat je mee blijft kletsen en updates blijft posten, ik ben benieuwd!

Gina, wat een verhaal! :P Wat fijn dat je een instructrice hebt die je wil helpen. Dat is heel waardevol! En ik denk dat het een goede manier is om het op te bouwen. Lekker de laatste 10 minuutjes erop als ze al moe is, en bouw het vanaf daar maar op. Wat fijn ook dat je instructrice je paard al ohz kent, dat is altijd heel handig omdat je instructrice het gevoel kan herkennen. Misschien is het ook een idee om grondwerk te doen en om te longeren? Voor een verbeterde band.

Ik heb sinds 2 maanden weer gereden! Alleen wat gestapt en gedraaft, stap ging lekker maar draf is toch weer een probleem. Balans is het vooral. Ze is scheef en jong en heeft geen balans waardoor ze een hoek niet doorgaat, in staking gaat en ik ga van angst weer naar voor zitten en daardoor raken we beide uit balans.. -O- Daar moeten we maar aan gaan werken. Alleen jammer dat ik zo weinig tijd heb.. Kan vaak 1x door de week rijden en in het weekend.. Maar we doen het lekker rustig aan, heeft paardlief ook geen problemen mee. :')

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:14

Ik ben ook bezig met haar met grondwerk en longeren, dat gaat goed. Ben nu begonnen met longeren aan de dubbele lijnen, is nog een flink gestoei met al die lijnen, maar oefening baart kunst zeggen ze toch?!

Inderdaad, als de paardjes iets gespannen worden of zoals jij aangeeft een hoek niet doorgaan, dan krijg je snel wat angst terug en ga je zelf uit balans zitten, ik ken dat heel goed.

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:30

als je mijn vorige bericht gelezen heb ik denk dat ik het rijden nu op een laag pitje ga zetten en nu even rustig aan doen

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:33

Ik ben ook een beetje een angstige ruiter.
Ben wel wat zekerder geworden, maar ben er alsnog niet helemaal vanaf.
Mijn moeder zegt dat ik moet proberen te gaan springen (ben een echt dressuur-tut)
Dat maakt mij wat zelfverzekerder zegt ze.
Maar ik weet niet of dat helpt.. Ik durf het ook niet echt..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:06

Haha hier nog een dressuur tut hoor! Heb al een hele tijd geen sprong meer gemaakt. Het kan je vast iets zekerder maken maar in mijn geval is het gewoon niet mijn ding (wat een zeikerd ben ik toch). Probeer het eens een keertje, wie weet vind het sel helemal geweldig omdat het je zekerder maakt (daar ga ik nu dan van uit).

Iemand nog tips voor mijn oude gewoonte?om de gewoonte weg te laten zegmaar? Zie vorige post van mij.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:00

Lies1994
Jeetje lastig die gewoonte denk ook dat het onderbewust is idd ze springt niet aan op je hulp en je weet dat als je doorpakt ze kan gaan bokken, maar hoe dit op te lossen? Heb je het ook als je les krijgt en ze galoppeert niet aan?

Gina
Wat fijn dat je instructrice je kan ondersteunen ik hoop dat je de lef weer kan vinden om zonder angst te rijden. Jeetje dat je paard zo verandert is na die behandeling dat is echt een wereld van verschil. Wel fijn dat ze nu pijn vrij is.

Narita
Herkenbaar het de hoek niet in willen en dan zelf verstijven. Wat ik vaak doe als dat gebeurd dan ga ik vanaf e-b de volte steeds een stuk verschuiven net zolang tot dat ik die hoek weer door ben

Romyyxv
Ik ben helemaal geen springheld maar wat bij mij wel helpt zijn balkjes stappen/draven of pionnen neerzetten omdat ik dan iets heb om me op te richten

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:05

Ik heb een angst voor paarden, niet pony's maar paarden. Ik val super vaak van pony's en ben nog nooit van een paard gevallen, maar iedere keer als ik op een paard zit ben ik zo bang om te vallen. Bij de allerliefste paarden waar nooit iemand van afvalt ben ik zelfs bang. Ook met zadelen. Bij pony's andersom bijten proberen te trappen etc. totaal niet bang voor bokken vind ik ook altijd wel lollig en vallen heb ik vaak genoeg gedaan door een paard dat rent en ineens stopt hahah. Vind echt stom want ik zit dus eigenlijk heel veel op paarden omdat ik best lang ben :(

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 09:46

_Noah_ schreef:
Lies1994
Jeetje lastig die gewoonte denk ook dat het onderbewust is idd ze springt niet aan op je hulp en je weet dat als je doorpakt ze kan gaan bokken, maar hoe dit op te lossen? Heb je het ook als je les krijgt en ze galoppeert niet aan?

Ja dit gebeurd ook in de les. Ik wordt er wel op gewezen natuurlijk, maar na een tijdje gebeurd het gewoon vanzelf. links lukt gewoon maar op rechts wilt het maar niet lukken. In de hoek niet en op de volte niet. De eigenaar zei daarna dat ze een beetje vast zit op rechts. Hopen dat ze er ondertussen iets aan hebben kunnen doen want vanmiddag ga ik weer een poging wagen.

Ben benieuwd!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:12

Hoi iedereen , ik ben hier al eens advies komen vragen , maar nu bots ik op een nieuw probleem. Ik ben vrij angstig , en deze week moet ik op het grootste paard van stal rijden (>180 cm schofthoogte) . Nu ben ik niet bang van de hoogte , maar de combinatie van hoogte en karakter van het paard , het is namelijk een gemeen dier. Als je de stal binnenkomt bekijkt hij je supervies , en dan durft hij wel te bijten. Eenmaal de stal uit en de piste in , ik stap op , en daar begint het , hij weigert vaak op de meest onverwachte momenten , hij heeft het niet voor andere paarden/pony's en wil aan de andere kant ook niet voorop/ alleen lopen. Wat moet ik hiermee ? Ik ben nu al bang voor straks , en ik weet dat de paarden dat aanvoelen , maar ik kan het gevoel maar niet de kop indrukken . :( :n

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:32

Dat is lastig zeg. Is er echt geen mogelijkheid om op een ander te gaan? Ik zou gewoon rustig aan doen, lekker op eigen tempo. Als stappen ontspannen gaat dan proberen te draven enzovoort. Zo heb ik het ook gedaan. En als alleen stappen gaat, nou en? Als jij je daar misschien prettig bij voelt moet je het vooral zo houden. Ik hoop dat je er ietsiepietsie wat aan hebt!

Ik kom net van t peerd af, ze heeft in tussentijd wat kinderlesjes gelopen (stap en draf) dus ik moest nog even aankijken of ze al goed 'los' liep in de rechtergalop. Toen het moment daar was heb ik eerst links gegaloppeerd om in te komen. Daarna rechts, nou dat ging voor geen meter (en dan bedoel ik weer: de oude gewoonte). Na vele pogingen wagen is het uiteindelijk gelukt met correctie van instructrice voor mn houding (jeuj, ik heb gewonnen) en liep ze netjes de bak door. De rest van de les ging ook goed. Nagevelijkheid in draf is al steeds neer constant alleen bij de galop moet dat nog bevestigd worden.
ben blij dat het allemaal best redelijk ging.

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:59

Hoi , dankje voor de tips :) nou ik voelde mij er echt niet goed bij en heb dit gezegd tegen de instructrice , en ze begreep mij heel goed , dus ben ik inderdaad op een ander gegaan , mijn lief Ilbatje nog wel :) ooit zal ik wel eens op dat ander paard stappen , maar enkel en wa neer ik er zelf klaar voor ben :)

Erg leuk dat jou les goed ging zeg :j :)

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:04

iedereen is bang om te vallen of onder een auto te komen, maar de kans onder een auto te komen is best klein en te vallen dat je heel erg pijn doet ook. dus het komt allemaal goed

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:17

Bedankt voor de tips!
Ga het zeker een keertje proberen ;)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:10

ik ben sinds een tijdje ook heel bang om te rijden eigelijk..
de reden weet ik wel: ik ben een aantal x heel hard gevallen, een paar keer op kmn stuitje waar ik soms nogsteeds last van heb. 1 keer viel ik plat op mn rug. en een aantal weken geleden ben ik met mijn verzorgpaard gevallen. ik ben voor dr terechtgekomen ,ze viel, en lag met dr borst enzo echt op de puntjes van mijn haar, haar voorbeen lag over mij heen gebogen, met de hoef echt vlak naast mij.

ik ben er toen wel gelijk opgestapt en even terug gereden naar stal. de dag erna ging het sneeuwen, en een aantal dagen later heb ik mijn enkel geblesseerd wat nu pas beter gaat.
ik wil heel graag weer rijden maar ik durf het echt niet.

wie kan mij helpen?