Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elbee

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:10

Jee, daar gaan we! Leuk!
Ik moet nu naar mijn werk reageer later!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:17

dat is de valkuil voor heel veel ruiters hoor partywich, het willen blijven controleren, het je paard blijven helpen - je weet vaak dat als je de teugels er niet net iets meer aanhoud dat je uit de galop zal gaan vallen [bv] maar dat is het hem net.. laat het gebeuren en je paard zal de volgende keer net iets verder komen. als je nooit de grens opzoekt verbeterd er niets en houdt je de boel in stand zoals het nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:06

Klopt.....

vond ik in het begin zo moeilijk, paard laten lopen, al legt-ie z'n kop bij de goden op tafel, níet willen helpen......
Dat wordt hier op Bokt soms beschreven als je paard in de steek laten, maar dat is niet zo. Door je paard niet toe te staan te leunen op jou en op je handen, leert ie zélf lopen, zijn eigen 4 benen gebruiken.

Ben pasgeleden eens naar een paardje wezen kijken, leuk ding hoor, maar ging onmiddelijk vól op m'n handen hangen, en wou er niet af. Dus ik heb 'r naar voren gereden, en een paar keer achter d'r vodden gezeten dat het niet grappig meer was, maar toen begreep ze wel dat op mijn handen leunen niet leuk was, dus toen ging de kop omhoog natuurlijk, dat snappen jullie :')

Staat er zo'n mens naast me: "je moet aan je binnenteugel trekken hoor, dan geeft ze na"
Yeah right :') laat eerst maar eens leren lopen, voordat je überhaupt aan zoiets als verbinding kunt gaan denken......
Dus ik: "nee, want ik blokkeer haar binnenachterbeen dan, en dat is ze net gaan gebruiken"
"ja maar ze kan L, maar dan moet ze wel nageven"
Bleek dat L inhield dat je d'r opzij kun duwen met je been (was geen wijken, léék er niet op) en dat ze een krulletje in haar hals kon maken....... basis? Nooit van gehoord. Actief op eigen benen lopen? Keine Ahnung. Triest is het.

Het stomme is nog dat ik vroeger dat mooi vond, al kon paardlief niet op eigen benen lopen, kon ie voor geen meter lopen, als je maar dat krulletje had, dat was het helemaal, want dan kon je rijden........ wat ben ik anders gaan denken zeg.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:10

Wat fijn jullie reacties te lezen zeg! Ik heb er steeds wat aan :)

Ik geloof dat ik al een topic van je nieuwe paardje tegen was gekomen partyswitch? Kan dat?
Dacht nog: sow das een tijdje geleden, weet nog dat haar paard overleden was, en toen zo snel een nieuwe... Raar hoe dingen kunnen lopen. En ik ben heel blij voor je dat het met dit nieuwe paardje wel klikt, zo te lezen :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:43

bedankt voor al jullie reacties!
ja met dat op eigen benen lopen ben ik sinds 1,5 week erg mee bezig. Hij pakt het wel mooi op, enkel vindt hij het nog erg moeilijk, maar zit zeker veel vooruitgang in.

Yamcha schreef:
Wat bij mij wel hielp was met lang teugeltje losstappen, voltes, slangevoltes, en dan er steeds goed op letten dat ik de wendingen netjes doorreed: dus sturen met je navel, buitenteugel eraan, binnenhand opzij en naar voren, en naarmate je paard actiever wordt, merk je dat je je teugels korter moet pakken. Wat imo ook wel helpt bij zulke paarden is naar buiten, lange rechte stukken rijden, leren ze ook van om hun benen te gebruiken.

Zoals jij net schrijft Yamcha, zo ben ik nu ook bezig! In het begin werd hij erg onrustig met zijn hoofd, maar nu zoekt hij zelf mijn hand op en kunnen we de teugels stukje bij stukje korter maken. En hangt hij niet meer! Enkel ben ik daar dus wel 15/20 min mee bezig voordat ik hem in alle gangen netjes voor elkaar heb. Is dat te lang of is dat normaal? (mijn fries was altijd veel vlotter voor elkaar)

Fijn om al jullie tips te lezen, voor mijn gevoel/idee zijn we op de goede weg.

Safiera: ja is zeker al een tijdje geleden, er is een hoop gebeurd in het afgelopen half jaar. Maar heb nu wel weer een heel fijn paardje gevonden.
Laatst bijgewerkt door Zanshiro op 21-10-12 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:45

KT: ik ben nu sinds deze week ook echt bezig met hem 1x een aanwijzing te geven en niet meer. Was hem in het begin veel te veel aan het helpen! Nu vraag ik een bepaald tempo en wil dat hij dat zelf vast houdt tot ik een volgende hulp geef. Dit gaat nu al velen malen beter dan de eerste weken.

Ben heel blij dat dit topic weer actief is. Heb de laatste weken de oude topics weer een keer door gelezen en vond het heel jammer dat het dood gebloed was.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:58

Appelmoes_11 schreef:
Loe_Loe, bedankt voor de schop! :) Heb je foto's oid waarop je vooruitgang met rijden of de bespiering van je paardje te zien is? Dat lijkt me wel heel interessant namelijk!

Aan bovenstaanden ook een bedankje van mijn kant, maar dat weten ze geloof ik al. :=

Graag gedaan Appelmoes! ;)

helaas heb ik alleen maar foto's "voor". Suus en ik hebben afwisselend in de lappenmand gelegen, Suus met steeds terugkerende hoefzweren, en ik met een rugblessure. Sinds 2 weken zijn we weer lekker bezig. Ik rijd alleen buiten trouwens, geen bak oid in de buurt.
Suus is een hele snelle dame, altijd wel wat rennerig, maar toch redelijk cool in 't hoofd. Ze is nu ruim een jaar bij ons. Vanwege dat lange stilstaan heeft ze een dikke buik en een kippekontje ;( Heel zwak in de achterhand dus, en die achterbenen zwabberen maar een beetje.

Waar we nu mee bezig zijn is vooral de onstpanning zoeken, veel tempowisselingen en (schijn)overgangen, zachte billen en navelsturen. Da's al best veel zo tegelijkertijd! Maar ben zooo blij dat we weer lekker samen op pad kunnen!

@Yamcha, is Vegs verkocht?

foto ga'k zo plaatsen, ff kijken hoe dat ook weer ging....

Edit: de foto in m'n profiel, zo is ze nu weer qua bespiering. (de manen en staart zijn gelukkig wel wat mooier!)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:40

@ partywich, ik denk dat het heel normaal is om 15 -20 minuten bezig te zijn met je loswerken en dan resultaat te krijgen. is natuurlijk ook wel per paard verschillend, ligt aan hoever zo een paard is in de africhting, beetje meerwerkend in karakter? hoe is het gebouwd- bespierd?
wat me opvalt -ik heb even in je topic gekeken is dat je nieuwe paard met een valse knik loopt, dwz hij buigt\knikt in op de 2e-3e halswervel. heel belangrijk is het om die eruit te rijden dat betekend meer naar voren rijden, tempo wisselingen en de hals wat lager en de hals meer op lengte willen rijden. ws komt hier ook een beetje het gevoel vandaan dat hij niet meteen lekker loopt? was het jezelf of je instr al opgevallen?
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 21-10-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:44

LoeLoe: ja, Vegs is verkocht, helaas. Er komt wel weer een paard, maar ben er nog even niet aan toe nu.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:04

He leuk, we zijn er weer!
Rijtechnisch is bij mij even kommer en kwel. Gaat niet zo snel als ik zou willen, wat weer voor frustratie zorgt. Hierdoor paar weken geleden de keuze gemaakt wat meer te genieten (in mijn geval boscrossen).
Nu na mijn vakantie ga ik weer rustig aan beginnen.
Partywich: fijn dat je nu wel een goed passend paard hebt gevonden!
Safiera: fijn voor je dat het (ondanks je eigen gevoelens) toch wat beter gaat met rijden!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:22

:wave:
Wat leuk dat dit topic weer leeft!
Wat heeft iedereen veel meegemaakt de afgelopen maanden.

Ik heb van de zomer vooral mijn scriptie geschreven (maar 2 keer op concours geweest het hele buitenseizoen :o ). Het enige wat ik wel heb gedaan is buiten rijden met mijn oude dame (20). Dat ging eigenlijk zo fijn, dat ik eind september wel weer een klasse 1 endurance durfde op te geven.
De week daarvoor kwam ik erachter dat de boom van mijn zadel scheef was :oo, dus even een diepte-investering gedaan in een nieuw dressuurzadel. En sindsdien lóópt dat paard :oo, ze is amper te hanteren. Wat een energie. En ja, dit is dat paard wat ik vorig winter een nacht kwijt ben geweest en wat toen hele lelijke draadwonden had. Toen was ik blij dat ze überhaupt nog leefde en nu huppelt ze bijna te vrolijk rond.
Die rit in september pakte ze super aan, en vorig weekend hebben we weer een klasse 1 gereden. Ik reed samen met iemand die ook zo'n heethoofd heeft. Dat was niet echt een lekkere combinatie, maar we hebben het overleefd! Al weigerden onze merries stelselmatig om te stappen en was dat een beetje vermoeiend voor ons ruiters. Wel fijn gereden en ergens is het ook wel genieten, zo´n enthousiast dier onder je.

Mijn andere paard heb ik vooral veel naast gelopen, ik heb helemaal het werken aan de lange teugel ontdekt. Ondertussen ook de eerste les gehad van Piet Bakker himself, volgende week vrijdag weer, joepie! Ook staat nog een behandeling van de osteopaat op de kalender. Ze blijft kampen met startstijfheid en het is moeilijk haar echt los door het lijf te krijgen. Dat is een hele puzzel. Ze zet zich altijd wel ergens vast, vooral hals/schouders/onder het zadel, of maakt zich scheef.

Ondertussen ben ik ook nog steeds bezig met centered riding. Items van nu zijn: lichtrijden vanuit mijn voeten, balanceren op je hele voet zeg maar. Wat heel grappig is, is als ik heel bewust aan mijn eigen rug denk, mijn paard opeens ook haar rug loslaat.
Ik ben ergens wel op zoek naar andere instructie dan CR, omdat hier het paard een beetje onderbelicht blijft. Maar aan de andere kant stap ik wel elke keer heel blij van mn paard na de les en dat is ook erg belangrijk. Aan de andere aknt wil ik graag stappen voorwaarts zetten en dat gebeurt ook wel, maar voor mijn gevoel ben ik bij wijze van spreken al 2 jaar bezig met losmaken, terwijl ik ook wel een keer `aan het werk` wil, dus na het losrijden aan de gang met sterker en sneller maken. Dat komt er eigenlijk niet van.
Dit najaar (nu dus :roll:) wil ik het springen weer gaan oppakken, maar eerst maar even de osteo afwachten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:33

oh, wat leuk om te lezen rhys!
ik zit met verbazing te lezen hoe snel iedereen weer inhaakt hier, erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:38

Ik ook.

Alsof we nooit weggeweest zijn :')

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:39

KT: bedankt voor je toelichting. Ja en dat van de valse knik klopt helemaal. Het is geen excuus, maar was de tweede week dat ik mijn paardje reed! En het was voor ons samen nog erg stoeien hoe intens de hulpen gegeven moesten worden. Sinds afgelopen week heb ik de voorgaande topics weer doorgenomen en ben ik me weer opnieuw in het nieuwe rijden aan het storten. De afgelopen week reden we (in mijn ogen en die van de spiegel) niet met een valse knik. Paard zocht zelf de aanleuning en zijn nek was ook echt het hoogste punt. En daar werkte ik naartoe zoals jij net omschreef.
Maar ben heel blij dat je me erop attendeert! Daar kunnen we van leren :D
Laatst bijgewerkt door Zanshiro op 21-10-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:40

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:09

Leuke filmpjes Apple! Ze gaat al netjes rond. Mij valt vooral op dat je zelf haast te veel aan het rijden bent, maar ik weet hoe moeilijk het is vertrouwen te hebben.

Ik had trouwens al meer endurance gereden hoor, alleen dacht ik dat mijn paard met pensioen was. Maar zelf denkt ze daar anders over 8-) . Als ze zo goed blijft gaan doe ik er volgend jaar weer een startkaart bij en dan gaan we klasse 2 proberen.
In het bos rijden kan ik trouwens iedereen aanraden. Je hebt dan ook lekker de tijd om op je houding te letten!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:42

Rhys, klopt ook, ik was teveel aan het rijden :+ . Losrijden ging minder goed, dus ik had wat meer druk erop in de ring (en achteraf was dat helemaal niet nodig geweest, want ze liep heel braaf rond :)) )

In het bos rijden is ook lekker verfrissend voor je paard :-)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:54

Hee draadje zit weer es aktie in, helemaal top zeg 8-)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:12

Ook ik lees hier weer mee.

Wij zijn over gestapt op andere instructie (geeft volgens akasha rijles).
Ontzettend leuk en leerzaam en merk bij mijn pony meteen verschil.

Verder loop ik momenteel zelf bij een fysio voor ruiters en doe oefeningen/train op de flexchair.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:20

Timokyana: wat houdt akasha rijstijl in?
Ik kom ook bij de fysio. Bij mij is het voor mijn heup (zwakke plek nadat ik van Sandor ben gevallen, lang geleden alweer, maar speelt telkens weer op).
Daar hebben ze ook de flexchair en dan is het gelijk heel duidelijk dat ik een hele hoek (rechtsachter) niet ingeraak.
Het is het zadelmodel kruk, dus kan mooi droog-oefenen voor het paardrijden.

Ikzelf rij de laatste jaren volgens een mix van klassiek en centered riding (hoop dat ik dit goed zeg).
Maar door allerlei blessures en burnout en mentale problemen is er afgelopen uhmm 1-2 jaar heel weinig gebeurd.
Toen ik nog reed had ik fijne instructie die volgens mij goed aansluit met wat ik hier lees over de zachte billen en aandacht voor jouw houding en anatomie van paard en ruiter en hoe dat allemaal werkt samen.
Ik heb vorig jaar nog wel een clinic meegedaan van Wendy Murdoch (daar lest mijn juf bij) en veel van geleerd.

Afgelopen week ben ik weer begonnen met rijden. Ik had veel zin maar ook veel zenuwen. Ik ben bang dat Sandor wegschiet en ik eraf val en me bezeer.
Vrijdag ging het voor de eerste keer ontspannen en dat was zooooo fijn. Diepe zucht van hehe blij. Paard proest en loopt gelijk ook ontspannen.

Vandaag was een overwinning voor mezelf. Ik ben voor het eerst in jaren met Sandor naar buiten geweest, door het dorp. Stalgenootje nodigde me uit en onze ponies zijn dikke maatjes op de wei, dus dat stelde me gerust. Zij had mij ook al eerder geholpen met rijden toen ik weer eens als een wasknijper stond te piepen in de bak. Dus ik wist dat ik in goede handen was.

Gelijk nadat ik had gezegd dat ik mee zou gaan gingen de zenuwen gieren in mijn keel. Whaaah straks slaat die op hol en o jee ojee... liet vanalles vallen en gooide de mest op de schone hoop en andersom.

Tegen haar gezegd dat ik zenuwachtig was. Maar ik wilde wel graag.
Ik wil zo graag buitenrijden en genieten, zoals ik vroeger heb gedaan.
Stalgenootje gaf aan dat we zo kort rondje zouden maken als voor mij comfortabel was.
Ik heb de poets-rij-routine precies als normaal gedaan. Dat stelde mij gerust.

Paardlief was superlief, dus ik was niet zenuwachtig meer.
Toen naar het dorp.

Een paar keer voelde ik Sandor twijfelen. Dat hij omkeek en terug naar stal wou.
Ik voorwaarts gedacht en bekken-iets-gevoel gedaan wat ik geleerd had, zo van die kant op uitnodigend.
En dat ging goed. Ik denk dat hij gewoon even bevestiging nodig had.

Na een paar honderd meter was hij (of ik?) volgens mij vol met indrukken en ging die dribbelen in draf. Ik proberen nek omlaag en dat ging wel eventjes.
Ik durfde dan zelfs de teugels lang te laten. Dan kwam er meer rust in.

Maar dan 2 tellen later zag die wat en hoppa nek weer omhoog en dribbelen begon weer.

Het zag er volgens mij nog niet zo heel professioneel uit (paar stukjes achterwaarts gedaan... was wel lief wat er toen gebeurde: ik liet na stukje achterwaarts hem halthouden en toen kwam de andere pony aangestapt tot hun neuzen elkaar raakten. Ze snuffelen even en ik denk "hehe zie je alles is goed, paarden zijn blij").
En met dat dribbelen loopt die ook vaak als een krab, want rechtuit gaat veels te hard dan.
Maar hij is lenig en lijkt hem verder niet zo uit te maken.

Terug op stal was die ontspannen en ik heel voldaan en blij.
Daar nog even lekker laten draven zo hard die wou.

Oei ik zie dat het een hele lap tekst is geworden... sorry daarvoor!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:27

@Azmodania: wat fijn dat je lekker naar buiten bent geweest en het goed gegaan is!

Akasha is gebaseerd op de biomechanica en bewegingsleer.Heel veel aandacht voor houding en zit en vooral ook voor het paard (welzijn).
Ik les momenteel bij http://www.gepaardmeteenlach.nl/

Ik heb vaak lage rugklachten en de galop wilde me maar niet lukken te paard.Net of ik niet goed mee kon met de beweging.Vandaar naar de fysio en oefening met de flexchair.(wat vies tegen valt overigens).
maar goed,als het paard voor mij moet werken werk ik ook voor hem toch! ;-)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:23

Leuk om te lezen dat iedereen nog lekker met zichzelf aan het werk is! :) Yamcha, wat lees ik nu?! Die had ik niet zien aankomen!

Ik zal ook maar even een update doen dan. Mijn merrie is de hele maand juli in training geweest om ingetölt te worden. Voor die tijd was ik vooral bezig met soepeler maken. Na de trainingsperiode heeft ze twee weken vrij gehad, waarna ik haar weer heb opgepakt. De eerste weken ben ik alleen bezig geweest de tölt verder te bevestigen, maar op dit moment zijn we weer dressuurmatig bezig. Witje gooit graag haar gewicht op haar linker voorbeen, waardoor ze op de linkerhand als een plank de bocht door gaat en ook moeilijk in de rechtergalop te zetten is. Ik rij voornamelijk buiten, maar ben om dit te kunnen oplossen wat meer in de bak gaan rijden. In stap gaat het goed met de voltes op de linkerhand, maar de draf is nog niet zo fijn. Op dit moment heb ik haar ook wekelijks aan de dubbele longe en dat werkt heel goed. Afgelopen week heeft ze ook voor het eerst aan de dubbel gegaloppeerd, dat was nog wel wat ingewikkeld, maar ze sprong wel op beide handen goed aan.

Ze wordt langzaam rechter. In stap is ze heel zacht en nageeflijk, in draf gaat ze nu regelmatig helemaal haar hals naar de grond strekken en dan voelt ze heel fijn. Toen ik haar net had liep ze alleen maar met een onderhals, echt een enorme verbetering. Zo ging het in juni, inmiddels is ze voorwaartser en stabieler.

Ik ben ook aan mezelf aan het werk en les 1x in de maand bij een Centered Riding instructeur. Omdat ik niet wil vastroesten in de bewegingen van de IJslanders, maar ook de bewegingen van een groter paard wil kunnen uitzitten rij ik in die lessen op zijn KWPN-er. Op dit moment heb ik het heel druk op mijn werk en zitten we thuis in een enorme verbouwing, dus heb ik helaas even geen tijd en geen geld om te lessen, maar na de winter ga ik hier zeker mee verder.

Het lesgeven gaat ook super. Van de week hoorde ik van een oude klant die ik er nu weer bij heb dat ik zo veel fijner ben gaan lesgeven en veel beter kan overbrengen hoe de ruiter zijn/haar lichaam kan gebruiken. Ik was best trots. :D

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:27

Rhys schreef:
:wave:
Ondertussen ben ik ook nog steeds bezig met centered riding. Items van nu zijn: lichtrijden vanuit mijn voeten, balanceren op je hele voet zeg maar. Wat heel grappig is, is als ik heel bewust aan mijn eigen rug denk, mijn paard opeens ook haar rug loslaat.
Ik ben ergens wel op zoek naar andere instructie dan CR, omdat hier het paard een beetje onderbelicht blijft. Maar aan de andere kant stap ik wel elke keer heel blij van mn paard na de les en dat is ook erg belangrijk. Aan de andere aknt wil ik graag stappen voorwaarts zetten en dat gebeurt ook wel, maar voor mijn gevoel ben ik bij wijze van spreken al 2 jaar bezig met losmaken, terwijl ik ook wel een keer `aan het werk` wil, dus na het losrijden aan de gang met sterker en sneller maken. Dat komt er eigenlijk niet van.
Dit najaar (nu dus :roll:) wil ik het springen weer gaan oppakken, maar eerst maar even de osteo afwachten.

Daar ben ik dus ook heel erg geïnteresseerd in, CR. Ik heb namelijk het idee dat ik Suus wat in de weg zit, en dat ze daarom niet ontspant. Daarbij is mijn rug ook mijn zwakke plek. Nu probeer ik de rust te bewaren door zelf met mijn lichaam het tempo te bepalen als Suus rennerig wordt. Ik rijd met nooit met meer teugeldruk dan licht teugelcontact, maar toch gaat vaak d'r hoofd in d'r nek, en heeft ze met d'r achterbenen een ander tempo als met voorbenen. (weet even niet hoe anders uit te leggen...) En dat is zoooo moeilijk om uit te zitten! Normaal ga ik dan lichtrijden in het tempo dat ik denk dat goed is, en verleng het zitmoment met een fractie van een seconde. Uiteraard met een zo zacht mogelijke kont.. :D Verder houd ik beencontact om haar achterkant aan de gang te houden, en als ze weg probeert te lopen, een klein half ophoudingkje, en dan meteen weer los. Vaak werkt dat, maar vaak ook niet...

Andere keren, als ze wat rustiger in 't hoofdje is, gaat ze wel uit zichzelf lekker laag en regelmatig lopen, ook in draf. Vooral dan ga ik aan de gang met tempo-wisselingen en een beetje bochtenwerk. Dan doet ze echt haar best, en gaan de achterbenen er wèl redelijk goed onder.

Van wat ik gelezen heb over CR heeft het best veel overeenkomsten met ons nieuwe rijden. Zien jullie dat ook zo?

Edit:
@Imre: wat leuk dat je je klanten beter kan helpen! En ook jij doet dus "aan CR"

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:36

Ik doe aan CR, ja. :j Heb een jaar geleden het instructeursdiploma voor level I gehaald en les zelf bij een level II instructeur. Ik geef niet puur CR-les. Kan wel natuurlijk, als iemand specifiek om zitles vraagt of zelfs om Centered Riding, maar ik gebruik de CR-technieken in mijn dressuurlessen. Paarden gaan er veel fijner van lopen omdat de ruiters beter zitten. Ruiters blij, paarden blij, ik blij. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:58

ja , ik zie heel veel overeenkomsten als ik dingen nalees -klopt ook wel, als je logisch nadenkt , alles heeft te maken met de biomechanica, basis blijft basis -scala der ausbildung . akasha, cr zijn allemaal stromingen opgestart gestoeld op die kennis, ik heb mezelf geen stikker gegeven van hoe ik les geef, ik heb wel eens de vraaag gehad of ik een cr -instruktrice was want er kwam heel veel overeen, ik denk dat niet anders kan, elk doel is hetzelfde met rijden denk ik toch... het paard zo min mogelijk storen in beweging, kunnen stimuleren en steunen in de juiste houding ,weten met welk doel je rijdt...