Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:33

@Ankem, mijn merrie is ook 20, en je merkt het inderdaad wel. Maar net als bij mensen zal het per paard verschillen hoe het verloopt.
Ik merk het vooral als ze een poosje niets gedaan heeft. Dan wacht ik gewoon tot ze een goed gevoel geeft, zoals jij nu ook deed. Vaak ga ik ook eerst het bos in, lekker lange rechte stukken pakken en dan proberen haar van achter naar voor in verbinding te krijgen.
Wat ook vaak helpt is vrij in het begin wat rustig galopwerk, maar dat is bij mijn paard, kan bij een ander anders zijn. Zooist weet vast raad!

Ik wil ook weer rijden mensen, maar de manege is dicht ivm kampioenschappen... ^) Vaak rij ik bij een vriendin in de buitenbak, maar haar baan is nog niet hersteld van de vorst en daarna een bak regen ^) . Hopelijk kan ik morgen daar wel longeren, want vanmiddag met binnen zetten had ik mijn handen vol, de dames hebben echt te veel energie.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:46

partywitch schreef:
als ik wegstap kantel ik mijn bekken naar achter, plaatje drie

Ik duw mijn doos naar voren :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:48

Zooist schreef:
partywitch schreef:

Kijk. Nou dat is begrijpelijke taal :D

Ik ga morgen weer oefenen, wie weet is dit wel de manier om die kleine van mij echt vlug te krijgen. Zal wel niet helemaal, maar alle beetjes helpen in zijn geval :')

Ik begin er trouwens achter te komen dat ik echt zo krom als een hoepel ben...Ik betrap mezelf er vandaag op dat ik zelfs scheef zit op een stoel. Grrr.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:49

ankem schreef:
<3 Mensen ik zit even op de roze wolk <3
Ik heb net zo heerlijk gereden op Kelly! Ze ging vandaag voor het eerst bij mij het vrachtwagentje op. Dat ging helemaal goed. Ze stond er zomaar op. Eraf ook geen probleem. Het laatste stukje sprong ze, haha.
Het rijden startte wat moeizaam. Ze was erg stijf. Ze was niet goed voorwaarts te krijgen, ondanks de vele overgangen. Ze liep als een kameel. Heb gewoon de teugels op contact gehouden en ben lekker doorgegaan met rijden.

Na het tweede galopje, na ongeveer een half uurtje, ging het knopje in een keer om. Ze kwam los, werd nageeflijk en zocht mijn hand op. Het voorwaarts werkte ook weer goed. Toen konden we alles samen en reageerde ze op de lichtste hulpjes. Ik had nu ook de beschikking over een spiegel en kon daardoor even kijken hoe haar hoofd hals houding was. Die was erg mooi, netjes lengte in de hals, neus aan de loodlijn. We hebben samen lekker gespeeld, sbw, travers, overgangen, ubtreten op de volte en toen weer een galopje. Ik ben met mijn zit aan het spelen geweest. Op een gegeven moment had ik haar zo aan mijn zit, dat ik haar een paar passen helemaal terug kon verzamelen. Wauw, dat is echt een machtig gevoel, daarna er snel weer uit, want ik wil nog niet teveel belasten.
We hebben samen zo ontzettend genoten! Na afloop kreeg ik de complimenten van mijn staleigenaresse over hoe ik haar aan het lopen had en over het verzamelde galopje. Dat doet een mens goed. Kan toch nog wel een beetje rijden :)

Ik heb niet echt veel ervaring met oudere paarden, misschien mensen hier wel. Ik merk dat Kelly nu nog vrij stijf is, omdat ze langere tijd niets gedaan heeft. Het opwarmen kost nu nog wel ruim een half uur. Verbetert dat straks, wanneer we verder zijn in het proces, of is dat iets dat ouderdom-gerelateerd is?

Ik krijg er stiekem een traan van in mijn ogen :o
Ben zo blij om dit te horen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:27

Moet heerlijk zijn om een ouder paard op die manier pensioen te geven! Zo'n beestje zou ik ook wel kunnen gebruiken, fijn relaxed rijden op een door de wol geverfd paard :~

Lees nogsteeds mee, ben er nog. Heb alleen een moeilijke periode, of iig dag vandaag.
Niet alleen hoe het met mij gaat, ook met Waldi is het niks. Er gaat een fysio of sportmasseur komen, morgen ga ik een ronde bellen.

Vandaag stukje gewandeld met mijn bommetje. Wapperende dingen op een rommelschuurtje, struikenpaadje waar hij móest wegrennen om vervolgens aan het eind van het touw te steigeren... 10 cm groeien omdat we langs de paarden van onze 'stalbaas' kwamen, dribbelen, hinniken (in mijn oor >;) )... Tja, fijn paardje heb ik. De laatste tijd heb ik echt weer de kriebels om te gaan rijden. Ik wil er op!
Mijn bureaubladachtergrond is een foto van afgelopen december, daar reed ik op zusjes' poown en zij op Waldi, gingen we zo door de wijk en ging alles prima. Geen geren, gebok... Zusje reed mijn pony ook vaker op het veld toen, tot ze er af is gevallen en de grond bevroor.

In de bak heel even geprobeerd los te gooien (had echt het gevoel dat hij energie kwijt moest). Leverde een glijpartij, val van arme pony, maar ook leuke showdraf op. Hij was de 'hengst' en moest die andere paarden eens wat laten zien _O-
Ik wil een gedraineerde bak, met fatsoenlijke zandbodem! Dat natte, gladde gras in de bak is niks, zo kan ik 'm niet eens losgooien laat staan rijden. Lijkt me heerlijk, nu ik weer thuis ben, vaker een avondje er heen, baklicht er op en ff rijden! Kan me de regen niks schelen, zolang de bodem niet glad is!

PFF, sorry, moest ff zeuren. Waldi kwam wel heel lief bij me en wandelde rustig achter me aan toen ik 'm riep. Nog wat geoefend met achterwaarts, dat hij mijn ruimte moet respecteren ed. Uiteidelijk wel ok. Richting wei moest hij nog een keer schrikken, sprong dwars voor me. Heb hem toen laten wijken, stukje achteruit enz, tot hij besloot dat netjes achter/naast het baasje een stuk comfortabeler positie was :D Klein doelletje gehaald, haha

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 07:31

Goedemorgen,

Ik heb heerlijk geslapen na mijn rit van gisteren. Heb gisteravond echt nog een poosje na zitten genieten. Wel gaaf om bepaalde dingen te voelen. Hoe het voelt als je verbinding hebtvan voor naar achter. Dat je contact hebt op de teugel, zonder dat ze zwaar wordt, dat ze direct reageert op een beenhulp. Dat als je een ophouding geeft, je hem ook door voelt vloeien naar achteren.
Ik heb dat met mijn overleden merrie nooit zo gevoeld.

Het grappige vond ik gisteren dat je mensen zag kijken van goh...is dat het zelfde paard als net, dat er zo kamelig bij liep? Ik heb wel geduld, ik overhaast niets en dwing niets af. Ik ben zuinig op haar.
Ze staat deze week lekker elke dag in de stapmolen, naast haar buiten staan. Is voor haar spieren ook wel goed. Ik moet vanmiddag naar de osteo, dus ikmoet het even rustig aan doen na de tijd. Dit weekend maken we,denk ik, weer een lekkere buitenrit.

Vitamine E met selenium heb ik nog wel staan, net als magnesium. Dat zou misschien wel goed zijn om wat te geven. Van Zooist heb ik ook nog wat myoplast staan. Dat wil ik straks geven als we echt weer intensiever aan de slag kunnen ( droge bak), anders heeft het ook geen nut.

Mooi, ik ga onder de douche. Heb vandaag de godganse dag Vergadering..pfffff... Gelukkig heb ik alle stukken op de ipad en kan ik tussendoor mooi even spieken :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:22

Zooist schreef:
partywitch schreef:

dus volgens plaatje 2?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:53

Goedemorgen :O

Wat een heerlijk verslag Ankem! Fijn dat het zo goed voelde!

Jim had gister vrij. Vandaag er weer op, morgen zadels proberen en volgende week weer les *\o/*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:57

Ik zak door mijn onderrug. Kan hier geen plaatjes meer zien. :o

Heb gisteravond nog eens goed gevoeld

Als ik naar voren ga open ik dus mijn zit en kantel de onderkant van mijn bekken naar voren. Als ik terugkom zak ik er nog verder in en breng ik mijn navel omhoog en span ik verder alleen mijn dijbeenspieren. Voel ik dat het paard terug komt dan ontspan ik alles weer.

Heb gisteren echt weer genoten met What.
Piaffe gaat echt al wat worden. Hij vind het moeilijk maar blijft ontspannen alleen knarst hij nog wat. Dat doet hij altijd bij nieuwe dingen en gaat weer over als tie zich leert 'the man' te voelen.

Vanuit de piaffe drijf ik aan met been en knijp ik met mijn zit en pak hij de passage op. Daarna zak ik weer in en gaan we strekken. Dan krijgen mensen echt kippevel!

En toen alles met 1 hand. En hij maar dansen. Hij vind dat echt geweldig! <3

Ik zal het eens filmen. Maar meestal komt dit spontaan.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:02

wow zooist dat klinkt echt geweldig. Ik hoop ook ooit dat gevoel te mogen ervaren.
Het zou leuk zijn om het een keer op film te zien!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:07

Super! Jullie gaan lekker!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:11

Als ik dit wil doen met camera dan is het nooit een goed moment. Dus ik zal wel even tegen een paar zeggen dat ze even moet filmen als het wel zo'n dag is.

Ik ga dat echt alleen doen als ik tijdens de warming up voel dat tie daar wel voor in is. En dat weet ik dus echt nooit van tevoren. :n

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:18

ja ik ken dat!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:30

Ankem wat een heerlijk verhaal. vind het heel fijn om te lezen dat het oudje bij jou nog zo'n kans krijgt. En voor jou de beste juf die je kan hebben :D

Zooist ik ben heel benieuwd naar jullie dansen :):)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:35

Ik ben ook benieuwd naar het dansende paard *\o/*

Ehmm...ik durf het bijna niet te zeggen maar......het lijkt erop dat ik volgende week 2 daagjes naar Spanje ga. := :o :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:35

Wat heerlijk Kinke! :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:41

Beetje vreemd...maar wel lekker. Ik ga een paar merries bekijken :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:44

oh naar spanje voor een paardje... wat een luxe ;)
welke? heb je *-:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:50

Gaaf, Kinke! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:51

Kinke schreef:
Ik ben ook benieuwd naar het dansende paard *\o/*

Ehmm...ik durf het bijna niet te zeggen maar......het lijkt erop dat ik volgende week 2 daagjes naar Spanje ga. := :o :D

_O- ik wist, en je hebt groot gelijk :j en een paar, of eigenlijk maar ééntje? :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:56

Ik ga er 4 bekijken en maak mezelf wijs dat ik niet speciaal voor 1 ga _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:00

O:)

Heel knap van je :D en ik geef je groot gelijk, maar dat weet je al, ik vind haar heel erg leuk en ik denk dat ze erg goed bij jou en Titan zal passen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:01

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:07

Wees daar maar niet bang voor :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:10

_O- _O- _O-
probeer je nou te zeggen dat je dit paard niet mooi vindt??? _O- _O-