[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:23

Nageeflijkheid hoef je niet te vragen :) Het paard zoekt zelf naar nageeflijkheid, het enige wat jij hem hoeft te bieden is een stille rustige hand waar hij op kan nageven en die zelf ook nageeflijk is (het komt immers van twee kanten).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:48

Ladyson schreef:
Ik denk eigenlijk dat ik een (halve?) ophouding maak. Het gaat in ieder geval als volgt:

Mijn paard loopt er niet helemaal doorheen, ik doe mijn "polsknik" en vraag daarmee of hij ietsje lager en ronder wil door mijn hand te volgen en dit doet hij dan. Mijn "polsknik" is een korte beweging, ik rij niet continu rond met die knik.

Nee, je maakt geen halve ophouding. ;)
Een beweging (met terug werkende kracht) met je pols is een héle grote hulp.
Een halve ophouding is slechts een minimale beweging met je ringvinger. (dit wanneer hij nog niet scherp op je zit reageerd)

Nageven is het volgen van je hand. Dat kan alleen wanneer die hand te vertrouwen is....
Aan de teugel gaan is een resultaat.
"We" willen dat het paard de ruiter beter/veiliger gaat dragen ("over de rug lopen") en het gevolg daarvan is dat het paard aan de teugel gaat.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:20

Ik ga vandaag even kijken wat er gebeurt als ik mn handen stil hou!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:21

Stilhouden dan ten opzichte van de paardenmond :j niet ten opzichte van jezelf!
Ben benieuwd :)

LSJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:08

Hallo! Ik heb ook een vraagje, misschien staat het al hier in dit topic of de oude maar heb geen
zin om 250 pagina's door te lezen :$

Ik heb een verzorgpony, een Arabier die snel schrikt. Als ze 1x schrikt zit de rest van de rit spanning
in dr lichaam en ook bij mij. Dat probeer ik mezelf af te leren, als zei schrikt gelijk adem halen en weer
rustig zitten en ik merk wel dat zei dan ook ontspannender (is dat een woord?) word.

Maar aan de teugel rijden lukt niet, elke hulp is al 'teveel' voor dr, zachtjes aansporen en ze schiet naar
voren en ik moet zoveel mogelijk met losse teugel rijden anders rent ze er ook vandoor.. Sommigen zullen
wel begrijpen wat ik bedoel..

Wie kan me vertellen wat ik moet doen zodat ze rustiger loopt, niet meer schrikt en mooi nageeflijk loopt?

Alvast bedankt! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:35

LSJ1 schreef:
Hallo! Ik heb ook een vraagje, misschien staat het al hier in dit topic of de oude maar heb geen
zin om 250 pagina's door te lezen
:$

Ik heb een verzorgpony, een Arabier die snel schrikt. Als ze 1x schrikt zit de rest van de rit spanning
in dr lichaam en ook bij mij. Dat probeer ik mezelf af te leren, als zei schrikt gelijk adem halen en weer
rustig zitten en ik merk wel dat zei dan ook ontspannender (is dat een woord?) word.

Maar aan de teugel rijden lukt niet, elke hulp is al 'teveel' voor dr, zachtjes aansporen en ze schiet naar
voren en ik moet zoveel mogelijk met losse teugel rijden anders rent ze er ook vandoor.. Sommigen zullen
wel begrijpen wat ik bedoel..

Wie kan me vertellen wat ik moet doen zodat ze rustiger loopt, niet meer schrikt en mooi nageeflijk loopt?

Alvast bedankt! :D

Ik krijg weinig zin om je te helpen als je niet eens de moeite wil nemen om een paar pagina's door te nemen. Bijv alleen de laatste paar waar je tevens kunt zien of er nog recent is gepost.

Weet je hoe je een paard/pony "mooi nageeflijk" moet laten lopen en is het schrikken een probleem apart of ....?

LSJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:06

Ja, maar dat oude topic is 250 pagina's ongeveer, sorry dat ik dat niet door ga lezen als er hier vast wel mensen zijn die mij willen helpen en ik zal niet de enige zijn die dat denkt..

en ik weet hoe je een paard goed nageeflijk kan laten lopen maar doordat zei steeds van alles schrikt ontspant ze niet en is nageeflijk laten lopen dus ook moeilijk..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:13

LSJ1 schreef:
Ja, maar dat oude topic is 250 pagina's ongeveer, sorry dat ik dat niet door ga lezen als er hier vast wel mensen zijn die mij willen helpen en ik zal niet de enige zijn die dat denkt..

en ik weet hoe je een paard goed nageeflijk kan laten lopen maar doordat zei steeds van alles schrikt ontspant ze niet en is nageeflijk laten lopen dus ook moeilijk..

Alleen de laatste pag lezen is al verstandig.
Maar goed, hoe laat je haar nageeflijk lopen dan?
Ik moet weten welke hulpen je geeft, voordat ik of andeeren je kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:14

Maar je kunt toch gewoon prima de laatste 2 pagina's van dit topic doorlezen?

Als dat al teveel moeite is voor je, vraag ik me af of je wel de tijd wilt steken in je paard. Een paard africhten is niet makkelijk, en als je je paard correct wilt rijden, kost dat tijd, meer dan het doorlezen van een topic......
En het zal heel vaak vermoeiend zijn en soms ook frustrerend, en soms heb je echt het gevoel dat je er niet doorheen komt, en de keer dat het niet lekker gaat nadat je superfijn gereden hebt, kan ontzettend frustrerend zijn...... als een paar pagina's doorlezen al teveel is voor je, vraag ik me af of je die moeite dan wél wilt nemen.......

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:15

Ik wilde nog even kwijt, dat ik gister met zachte stille handen zonder een knik heb gereden. Ik had er persoonlijk een hard hoofd in, maar na het eerste rondje stappen zakte hij vanzelf. Ik was echt heel verbaasd.. Draf gaat altijd minder makkelijk, maar ook met het draven zakte hij. Ik had absoluut geen lama onder mij! Wel een erg relax paard en een relaxte ruiter die elkaar niet aan het frustreren waren!

Ik ga dit zeker een poos doorzetten om te kijken hoe het verder gaat, het bevalt het me erg goed. Is het dan zo dat de aanleuning zich nu "vanzelf" gaat verbeteren als ik zo blijf rijden, of moet ik toch ergens een "knopje" gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:14

Nee, dat gaat echt vanzelf.

MIjn complimenten dat je het hebt uitgeprobeerd, wat ontzettend goed van je!!! +:)+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:20

Bij mij ging dat ook goed, met stille hand rijden.
Ze liep ontspannen en eigenlijk ging het steeds beter.
Echter de laatste week, heb ik wat moeilijkheden.
Mijn merrie wil wat moeilijker stelling naar links nemen, had moeite de kaak te ontspannen.
Daardoor kreeg ik toch meer druk op de linkerteugel, terwijl ik dat niet wilde.
Voor mijn gevoel, als ik probeerde op 2 teugels te rijden, gewoon zoals anders,
dan liep ze teveel met haar hoofd naar buiten.
Wie weet een tip, om aan de stelling te werken zonder dat ik teveel bezig ben met de teugels?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:51

Ik heb nu het hele topic volledig door gelezen.

Mijn pony is scheef, en komt een osteopaat bij. Is al 1 maal geweest, word beter, moet veel links rijden omdat hij daar op vasthoud en veel kleine voltes maken om dat te strechen. Daardoor kan hij dus niet volledig na geven of aan de teugel.

Hier weet ik dus van, en hij word behandeld.

Jaren lang reed ik met stress: Hij gaat er vandoor, hij gaat er vandoor.

Ik word nu alleen getraint op houding en ontspanning.

Door dit topic, heb ik een ontspannender zit gekregen, en een stille losse hand.
Eerder had ik een strakke gespannen vast hand. Daardoor trok hij ontzettend op links.
Eerder reed ik met hefboomwerking, omdat hij zo was ingereden en met omscholing rijden we dus nu met een dubbel gebroken.
Hij begint mijn handen te volgen.
Maar we zijn er nog lang niet, vanwege zijn scheefheid natuurlijk.

Maar ik wou iedereen heel erg bedanken voor de inbreng wat het inhoud.
Ik geniet nu van het rijden, en aan de teugel laat ik mooi varen, hij doet het, of hij doet het niet, klaar.
Ben allang blij dat ik hem vanuit mijn zit en handen sluiten met spons kneepjes hem kan laten halt houden.
Wendingen en figuren doe ik nu been, heup en licht kneepje, en verbaasinwekkend, hij doet echt alles wat ik vraag met wat hij kan.

Echt iedereen....Bedankt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:43

mika11 schreef:
Mijn merrie wil wat moeilijker stelling naar links nemen, had moeite de kaak te ontspannen.
Wie weet een tip, om aan de stelling te werken zonder dat ik teveel bezig ben met de teugels?

Niks mee doen. Je paard gaat in de juiste stelling lopen als jij goed zit, als je iets meer druk op de beugel geeft van de kant waar je heen wilt, heel klein hoor, en je kijkt waar je heen gaat, dan komt dat wel.
Overigens mag je nooit terugwerken met je binnenteugel, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij naar voren meegeven, en dan loopt je paard voor mijn part in contra stelling, dat is helemaal zo erg niet. Op een gegeven moment als je paard wat rechter wordt en 'spoort'komt de juiste stelling ook wel. Het gevaar is dat je veel te veel met je binnenteugel gaat inwerken om die stelling alsnog te krijgen, en daarmee zet je je paard op de buitenschouder, en je blokkeert het binnenachterbeen. Dan heb je mss wel een gebogen hals, maar wel een paard dat over de buitenschouder wegvalt, en op de voorhand knalt, en dat wil je niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:50

Yamcha, dat klopt. Dat gebeurde ook, helaas.
Het moeilijke vond ik ook, dat als ik de teugels op gelijke lengte had, toch onbewust meer druk op de linkerteugel kreeg, als ik op de hoefslag reed.
Dit omdat m'n paard dus iets naar buiten keek, en niet rechtgericht was.
Dit is iets van de laatste dagen, misschien zat ze ergens vast, of zo.
Vandaag dus alleen maar even buiten een stapritje gemaakt langs de weg.
Bedankt voor jouw tip, dat kan ik gebruiken voor de volgende keer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:42

mika11 schreef:

Naar buiten is minder erg dan naar binnen, dus je kunt het beste (iets) meer op deze hand rijden dan op de andere.
Door de bochten van de bak zal ze rechter worden. Het is namelijk lastig met de hole kant aan de buitenkant door de bocht.

Zoals Yamcha al schreef, probeer de binnenhand vaker naar voren te brengen, want het gaat vaak automatisch om deze naar je lichaam te brengen en o.a daarmee maak je het paard scheef.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:47

Ladyson : wat fijn! vooral zo doorgaan +:)+
Het is gewoon echt zo, dat door het werken aan jezelf, je paard beter gaat lopen.

maralyn: Goed zo!
Zo hoort het ook; paardrijden moet makkelijk zijn. Je moet als ruiter niet teveel doen, dan werk je het paard echt alleen maar tegen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:48

Loe008x, het filmpje is erg onduidelijk, je bent maar een paar seconden in beeld.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:56

ik weet het, ik maak wel een nieuw filmpje ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:28

Van wat ik kon zien was je paard dat niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:16

loe008x schreef:
ik heb ook nog een vraagje, loopt mij paard zo aan de teugel?: http://www.youtube.com/watch?v=xGiHDSIztZw

Nee, die loopt niet aan de teugel.
Je moet nog heel hard werken aan je eigen balans. (houding is niet goed genoeg en je gebruikt de teugels teveel)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:54

"Loopt het paard op de rechte lijn recht en in de wendingen gebogen naar het beloop van de wending en is het paard hierbij, kalm, gehoorzaam, harmonisch en ongedwongen met een beheerste drang naar voren spreken we van „aan de teugel‟. Een paard is achter de teugel als het zich onttrekt aan het bit door het los te laten en de neus achter de loodlijn te brengen. Het paard is tegen de teugel als het zich onttrekt door de nek en de kaak stijf te maken en hoofd en hals naar voren te steken."

Het paard op het filmpje loopt recht op de rechte lijn, is kalm en gehoorzaam, heeft een beheerste drang naar voren. Het paard maakt echter in het eerste en laatste stuk van het filmpjede nek en kaak stijf en steekt hoofd en hals naar voren. Het paard is dus tegen de teugel in het eerste en laatste stukje van de film. In het middenstukje zie je dat het paard minder tegen de teugel is. Gaat meer richting "aan de teugel". Mijns inziens heeft dat te maken met het feit dat je in het eerste en laatste stuk een overgang wilt rijden.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:50

ok bedankt, dit filmpje was van toen ik startte met hem, het gaat al beter maar ik vroeg het mij af :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:39

Ik ga mij ook even aansluiten in dit topic.
Allereerst even wat informatie over mij en m'n beessie:

Mijn naam is Jolien en ik ben 24 jaar. Ik rij nu zo'n 12 jaar, in het begin eens in de twee weken maar later ben ik wekelijks gaan rijden. In het verleden heb ik twee bijrijdpaarden gehad, de eerste werd uiteindelijk verkocht en de tweede is verhuisd en helaas vorig naar de slacht gegaan i.v.m. ataxie.
Verder heb ik altijd op manegepaarden gereden, waarbij ik over het algemeen toch altijd wel de voorkeur had om op een vast paard te rijden.
Inmiddels lease ik een paard, Collin. Een niet al te grote, 13-jarige KWPN-er, zweetvos. Ik rij hem driemaal per week, de andere dagen loopt hij gewoon mee in de manegelessen. Niet ideaal, maar als alles volgens planning verloopt dan zal ik komende zomervakantie juli/augustus Collin overkopen van de manege.
Momenteel rijden we bijna maandelijks FNRS-proeven op de manege, waarbij we nu op F16 niveau zitten.
Tijdens de training merk ik dat we zelf nog niet F16-waardig rijden. Op dat niveau moet alles gelikt zijn, inclusief nageeflijkheid (wat in de lagere klassen nog niet relevant is bij de FNRS). Daar zijn we nu dus hard mee aan het trainen en dat meneer zijn lijf wat beter gaat gebruiken. In de andere lessen hoeft hij niet veel en loopt hij braaf zijn rondje. Echter, bij mij moet hij aan het werk en hij gaat al wel door het vuur voor me, maar ik merk aan hem dat hij veel dingen simpelweg niet kan verwerken in z'n lijf omdat hij de andere 4 dagen in de week zijn lijf niet hoeft te trainen bij wijze van spreken. Hij is van zichzelf behoorlijk lui, maar kan ook heel goed meedenken tijdens het rijden en hij vindt veel dingen ook heel leuk om te doen. Maar het gaat niet allemaal even vanzelfspreken bij hem.
Ik ben nu bewust bezig om hem daar meer in te begeleiden en hem nog enthousiaster te krijgen in het werk zodat het allemaal wat minder een sleur voor hem wordt.
Het vooruitzicht dat hij over een paar maanden lekker bij me in de achtertuin staat werkt hier ook wel aan mee, maar dat kan ik hem natuurlijk niet aan zijn verstand brengen.

Een heel verhaal, maar wat ik eigenlijk wil is om weer terug te gaan met hem naar de basis en van daaruit straks weer opnieuw op te bouwen. In eerste instantie zal ik een heleboel bij te lezen hebben en verwacht ik dat ik de eerste tijd meer aan het meelezen zal zijn, totdat ik merk dat ik nog speficieke vragen heb die onbeantwoord blijven. Maar mocht ik zelf iemand kunnen helpen dan zal ik uiteraard ook van me laten horen.:)

Mocht je nog vragen hebben, just let me know:)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:43

Ha die Jolien! :D Jij ook hier! _O-

Lijkt me erg verstandig dat je met Collin inderdaad weer aan de basis gaat werken :j Ik denk dat zolang je nog op de manege staat met hem dat dat misschien niet zo snel zal gaan (aangezien rijden zonder spoortjes op Collin op het moment neerkomt op schoppen en slaan om hem vooruit te krijgen, bij de meeste mensen, en dat doet geen wonderen voor zijn attentheid op de hulpen, noch voor zijn motivatie), maar ik raad je inderdaad echt aan om als je hem zelf op stal hebt gewoon vanaf begin af aan weer te beginnen. :) Lekker samen weer lol in het rijden zien te kweken en hem goed attent aan het been maken.