Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:47

Heel leerzaam, kijken of ik nog een goeie zichtbare foto kan vinden dan laat ik die zeker zien!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:55

Evelijn schreef:
@Alicia2u: Vind jij dat hoe centered riding het uitlegt hoe je moet zitten dan een goed uitgangspunt of juist niet? Ben momenteel bezig met lezen in het boek Centered riding 2... en tot nu toe heb ik er wel wat aan. Kan nog niet alles in praktijk brengen maar het gevoel van ontspanning lijkt erg op yoga en dat doe ik wekelijks.

Het ligt erg aan de persoon. Centered riding is een methode waar veel mensen baat bij hebben, ik geef er echter persoonlijk de voorkeur aan om dingen op meerdere manieren uit te leggen. CR is dan één manier, maar soms vinden mensen het juist fijn om bv. precies te weten hoe het anatomisch, fysiologisch en biomechanisch (en soms ook psychisch!) in elkaar steekt. Als instructeur is dat zeker kennis die je moet bezitten, want anders weet je nooit of je lesser de 'oefening' goed uitvoerd. Dit is de schakel die ik bij veel instructeurs mis. CR werkt veel met visualisaties en die kunnen heel nuttig zijn, maar ze zijn weinig concreet en specifiek en soms is dit niet genoeg om de boodschap duidelijk te krijgen. Sommige elementen van CR zou ik bij mensen met bepaalde klachten bij het paardrijden ook niet aanraden (maar een paardrij-instructeur is natuurlijk geen therapeut).

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:57

tante_trien schreef:
Nou, laat ik hier ook maar een poging doen. := Mijn houding is om te huilen op het moment.
- Ik houd mijn schouders gespannen, maar blijk dit in het dagelijks leven ook te doen. Mijn handen gaan mee met het lichtrijden, ik heb gehoord dat dat door mijn gespannen schouders komt.
- Mijn benen slingeren alle kanten op, behalve de goede, heb ook kapstokvoetjes, maar dat is een jaren proces.
- Ik zak in elkaar, en heb zelf het gevoel dat ik mijn bekken niet goed kantel, te ver, niet ver genoeg, ik heb geen idee, maar ik zit niet lekker. :Y)

zo lijkt of ik mezelf zie praten, momenteel heb ik daar ook echt last van..lijkt wel of ik niet meer kan paardrijden.
vandaag zat ik mezelf ook weer te irriteren aan mijn knieën die niet aansluiten en benen voor mijn gevoel bengelen.. ik weet niet wat dat is hoor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:11

Ik heb geen CR instructeur ben alleen het boek aan het lezen... daarin vind ik juist wel dat er uitleg van de anatomie wordt gegeven. Vind dat deel ook erg interessant dus misschien komt dat beter binnen daarom... en bespreek het soms met m'n zus die is fysiotherapeut. (Ergens ben ik wel bang dat als ik een CR instructeur vraag dat het me dan niet specifiek genoeg is)
Vind de visualisatie soms wel helpend maar dat komt volgens mij omdat ik het aan yoga kan verbinden.
Dat heeft mij echt best wel geholpen met paardrijden... yoga.. gewoon om mijn lijf beter te kennen en aan te voelen. Ben er echt veel soepeler door geworden... en ook mijn centrum is sterker... kan spanning makkelijker loslaten... en ik weet mijn zwakke plekken die ik niet één twee drie kan veranderen... als in ik weet mijn grens. Mijn schouders zijn al stuk beter... oefen ik nu dagelijks voor (die welbekende opgetrokken schouders). Heupen zijn nog lastig... dat gaat maar langzaam beter. Rug is echt stukken beter... had eerder wel vaak lage rugpijn ook na het paardrijden... en dat is weg.

Alicia2u

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:57

Dat is alleen maar fijn Evelijn. Zoals ik al zei zijn er een heleboel mensen die baadt hebben bij CR, maar er zijn natuurlijk ook een boel andere methoden die het bekijken waard zijn ;)

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:58

Hier nog iemand met echt een bagger slechte houding!!

-zit m.i. teveel in stoelzit;
-mijn benen liggen niet op de juiste plaats;
-schouders te gespannen en pianohandjes;
-val altijd een beetje naar voren tijdens het rijden (waarschijnlijk doordat mijn benen ook niet goed liggen)
-kijk niet vooruit

2 filmpjes;
Trainen thuis:

MSHC-wedstrijd voor verschillende paardenrassen. Meteen ons denuut op wedstrijd, alleen in een binnenbak. Vandaar de spanning van paard lief! ;)

Inmiddels zijn paard lief en ik wel al meer gevorderd, deze filmpjes zijn ongeveer van april 2012. Vooral paardlief doet het een stuk beter, mijn houding is er namelijk nog niet veel op verbeterd!

Brand los...... (friendly please :o )

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:41

Ik heb altijd op een C pony gereden, met een hele korte, snelle galop.
Nu heb ik een nieuw paard, met een hele andere galop. Ze heeft echt hele grote galopsprongen, en ik kan het echt bijna niet uitzitten.
Op de vorige pony ging dit trouwens prima.

Iemand tips zodat ik er een beetje fatsoenlijk op kan blijven zitten bij haar galop?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:17

Ik zit altijd te ver achterin m'n zadel, maar krijg het toch voor elkaar om niet in een stoelzit terecht te komen, wel mega voorover te hangen, m'n bekken extreem naar achteren te kantelen en m'n schouders op te trekken. :=
Heeft iemand hier tips voor?
Ik denk dat het achter in mijn zadel zitten aan het zadel ligt trouwens, op het paard van m'n stalgenoot (ander zadel dus) zit ik wel 'normaal' en ook rechtop.. Maar hoe kan ik mijn schouders en nek ontspannen en proberen toch rechtop te zitten in dit zadel?
Schouders en nek optrekken doe ik trouwens in t dagelijks leven ook heel erg.. en mijn bekken zijn vergroeid waardoor het heel moeilijk is om ze naar voren te kantelen. Maar het zou wel moeten kunnen volgens mijn orthopeed.
weten jullie oefeningen oid? We hebben helaas geen spiegels in de rijbaan.. :(

Afbeelding
Paard loopt hier ook erg op de voorhand maar we waren toen bezig met het loslaten van zijn rug.
t is een draver en hij kon nog niet heel geweldig rustig ontspannen draven dus dit was al goed voor ons doen :o

Edit: Adisja: Probeer jezelf heel lang te maken, alsof je aan een touwtje aan je kruin omhoog getrokken wordt. Dat wil vaak wel helpen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:27

@Cindyrella.. ik heb even naar het eerste filmpje gekeken. ik zie dat je je armen heel erg naar voren steekt... zelfs je schouders, probeer je bovenarmen langs je lichaam te laten hangen en dan te knikken in je elleboog. Op de vorige pagina hadden we het over dat je verbinding van je arm/hand naar mond van het paard met ontspannen onderarm recht moet zijn. Ook staat er in topic meerdere links naar filmpjes met oefeningen... eentje van de videojug (als ik me niet vergis) heeft ook echt oefeningen voor stoelzit.

@Frummels als jij niet goed in je zadel kan zitten dan wordt al het andere wel erg lastig. Als je dan ook nog problemen hebt met je bekken dan maak je het toch voor jezelf onmogelijk om echt netjes en ontspannen te zitten.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:14

@Evelijn, thanks voor het kijken en voor de tips!
Heb inderdaad de filmpjes bekeken (zelfs meerdere die relateerd waren aan de filmpjes die je noemt ;) )
Ga er mee aan de slag. Wellicht wil je me binnenkort weer eens beoordelen?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:28

hier zien jullie mijn verschrikkelijke houding. (dit is van begin lente 2012)
Hakken zitten omhoog,
Piano handjes,
Beugels te hoog,
Kijk naar beneden,
Val naar voren,
Zit in stoelzit,
En me handen te ver naar voren,
Afbeelding

Dan zien jullie hier van ongeveer een maandje geleden,
Nog steeds niet top,
Ik was begonnen met me beugels korter doen,
en zoals jullie zien is dat vreselijk wennen,
Helemaal met veelzijdigheids zadel,
Me benen vallen nu dus nog naar voren,
me hakken zitten hier wel netjes,
Me handen zijn al beter,
Ik moet nog steeds naar voren kijken
En me schouders naar achter doen,
iets trotser zitten:)
Afbeelding

Hier nog een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=55H_-zjg2to&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=ThlEKHWf ... ure=relmfu

Ik heb ondertussen een ander zadel wat mij en paardje beter past
Wie heeft er verdere tips?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:45

Heeft er iemand in dit topic tips voor mij voor het aanleren van het ontspannen houden van mijn bovenbeen. Ik span het continue aan waardoor ik altijd met de rem er op rijd. Dus van de ene kant probeer ik m naar voren te rijden maar door het aanspannen van mijn bovenbeen geef ik dus tegenstrijdige hulpen.
Het lukt me maar niet, dus alle tips zijn welkom.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:46

Hebben jullie tips voor mijn houding?
Afbeelding
Afbeelding

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:54

DW_Dressage Ik vind dat je heel netjes zit :j
korbakimmy8 Op de 2e foto mag je wel wat meer voor in je zadel gaan zitten denk ik.

Heb er verder ook niet heel veel verstand van. :=
Wat vinden jullie van mijn houding? Normaal heb ik trouwens altijd fatsoenlijke schoenen aan hoor, maar die dag liep het allemaal even anders. :P
Afbeelding
Afbeelding

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:58

Dankje KirstelVosje!
Jij zit ook netjes! Je duikelt een héél klein beetje voorover, zie je dat? Probeer wat trotser te zitten: Schouders naar achteren, borst naar voren en kin wat omhoog!

Leuk paardje trouwens! :j

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:06

Ja, dat klopt, ik heb heel snel de neiging om wat voorover de duikelen inderdaad. Bedankt voor de tip! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:15

Die dikke jassen helpen niet om het goed te zien ;) DW_Dressage... heb nu geen idee of je niet je rug te hol trekt en misschien iets achterover hangt. Kan er ook niet goed bedenken... maar ik vind ook je heupgedeelte er raar uitzien ofzo... maar ja daar heb je weinig aan... het lijkt of je staat in je beugels.
KirstenVosje... vind het jammer dat je geen laarzen aanhebt... en zit deze broek wel lekker ... rekbaar genoeg.. dat je niet wordt belemmerd in je heupen/liezen. Vind het beetje voorover trouwens minder storend dan naar achter hangende wat je sommige dressuurruiters ziet doen... vind dus ook niet dat je trotser moet gaan zitten... denk dat je je dan gaat overstrekken waardoor je juist meer spanning opgaat bouwen. Ik heb het idee dat je zwaartepunt in je eigen lichaam iets meer moet zakken. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:22

Evelijn, ik rijdt in principe altijd met laarzen, maar omdat ik er geen rekening mee had gehouden dat ik zou gaan rijden die dag had ik die even niet bij de hand. De broek is bijna even rekbaar als een rijbroek, echt een hele comfortabele broek, ik zou hem echt zo als rijbroek kunnen gebruiken als ik te kort kwam, haha. :)
Ik ben het met je eens betreft het punt van overstrekken. Vind dat er nooit zo netjes uitzien als ruiters hun hele bovenlichaam naar achteren 'hangen'. Heb ook altijd het idee dat je dan heel snel ongemerkt te veel druk op de teugels gaat zetten, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Zoals ik al zei ben ik een leek op het gebied van houding en zit, dus ik heb ook geen idee wat je met mijn zwaartepunt opzoeken bedoelt. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:13

KirstenVosje..(vind het jammer dat je niet echte rijkleding aan hebt... en dan toch tips over je houding wil... net als mensen die foto's plaatsen van een jaar geleden en zeggen.. maar het is nu al veel beter... LAAT DAT DAN ZIEN)
Maar goed... verder over het onderwerp. Je hebt op youtube zoals hier al vaker in topic is naar verwezen echt aantal interessante filmpjes over houding en zit. Je zwaartepunt zou in je bekken moeten liggen.. (core/centrum) .. en op een of andere manier krijg ik bij je foto's het idee.. dat het bij jou hoger zit..(hart streek)
http://youtu.be/0HaA2gzu0oc In het filmpje wordt link gelegd met vechtsport.. daarbij heb je ook het zwaartepunt van je eigen lichaam laag.. om beter in balans te blijven.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:00

Annabel schreef:
[ Afbeelding ]
Wat vinden jullie van mijn houding?
Ik ga jullie geen commentaar geven, sorry want daar ben ik zooooo slecht in :')

ik heb ook deze houding, mooie rechte rug, enkel dat de hielen net zoals bij jou niet een rechte lijn vromen met je rug, heeft hier iemand tips voor? in stap lukt dat wel redelijk, in draf is het al moeilijker en galop is daarop een ramp :\

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:08

tijdens de galop verlies ik ook soms men stijgbeugel;
wat kan de oorzaak zijn ?
en tips om dit te kunnen voorkomen ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:20

Dat is een voorbeeld van een stoelzit. Dat kan deels aan je zadel liggen... en daar kom je ook niet zo makkelijk vanaf. In het filmpje... wat al vaker genoemd is gaan ze daar ook op in... en geven een paar oefeningen te paard http://youtu.be/gyJdiJX1l1k
In dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=eMRJ4B7z4_0&feature=related geven ze aan dat je balans en ook de positie van je been dan... verbeterd door veel in verlichte zit te rijden.. zo controleer je eigenlijk je balans... en worden je benen sterker.

Verliezen van stijgbeugels.. tja stoelzit denk ik dan.. je zit te veel op je kont en niet op je zitbeentjes.. en je gewicht van je been moet naar je stijgbeugel gaan.