Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:04

@svdijk86 wordt vast heel leerzaam.
L proefjes... pff spannend hoor!!

Laatst video-instructie gehad van dhr. Goudsmit. Proefje opnemen met commentaar, ff in de bak tips doornemen daarna voor echie met video opname en commentaar.
Hij zei... "Mooi sensibel paard. Maar laat haar los, geef haar ruimte, laat haar die mooie grote passen maken. Vertrouw meer op haar".
Tja dat heeft me aan het denken gezet.... Heb er veel van geleerd!

S_en_Z

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:11

hahaha die L proefjes stellen geen drol voor :p maar ben toch altijd weer een beetje ''zenuwachtig'' als ik ''commentaar'' krijg.. Vooral WAT voor commentaar ik krijg. Op wedstrijden was ik ook altijd zwaar teleurgesteld als ik een 6 kreeg zonder commentaar, die punten interesseren me dan niet, wil weten hoe ik die 7 kan rijden. Kan daar al veel teveel over nadenken voor ik uberhaupt de ring in ga _O-

Maar wat ik nu ook doe als ik op les ga (in t begin had ik ook kramp in t buikje soms) is verstand op 0, rijden, luisteren, doen en VOELEN

ik heb begrepen dat de proef ingesproken wordt.. Toch maar een extra camera meenemen dan denk ik :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:12

ha sab, daar ben ik ook geweest! mijn bijrijdster ging daar meedoen met mn zz-z paard errug leuk! en zeer moeilijk... altijd leuk en leerzaam dat soort dingen, bij de wetering toch neem ik aan?
wat gaan julie snel by the way.. even les wezen geven en de kids van school gehaald en jullie kleppen er ff 2 blz bij :oo

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:30

Mag ik hier ook mee praten en lezen? :-)

Ben sinds kort ook helemaal overnieuw begonnen, en dan ook echt weer vanaf de grond.
Heb nu 3 Parelli lessen gehad, en merk echt dat ik weer plezier in alles krijg.

Mede door mijn oude fjordenruin is eigenlijk mijn hele zelfvertrouwen verdwenen, qua karakter was hij te sterk voor mij waardoor ik een aantal keer letterlijk en figuurlijk op mijn plaat ben gegaan.. Koppig vol blijven houden dat het allemaal prima ging omdat ik niet op wilde geven. Terwijl het van binnen eigenlijk alleen maar erger werd. Kon op het laatst niet eens meer wandelen zonder dat er iets gebeurde( doordat ik zo gespannen was, werd het bij hem ook alleen maar erger). Dat hakt er best in als je altijd degene was die overal op stapte en nergens bang voor was.
Heb hem afgelopen december verkocht en hij staat op een plekje waar hij veel beter op zijn plaats is dan bij mij.

Heb sinds een aantal maanden nu een KWPN ruin van 16, ontzettend lief en relaxt. En toch merkte ik dat de angst erg diep zat, waardoor ik mij voor hem niet echt open kon stellen.
Eerst een aantal dressuurlessen gevolgd, maar hier werden wij allebei niet echt gelukkiger van.
Nu ben ik sinds 2 maanden bezig met Parelli, en er gaat een wereld voor mij open! hij is relaxt, ik ben relaxt, heerlijk! Rijden doen we tijdelijk helemaal niet meer, het gaat nu vooral om het grondwerk en het vertrouwen van beide kanten.
Hij is vroeger vreselijk mishandeld, en toch ben ik verwonderd over hoe hij uiteindelijk geworden is, nog zo relaxt en ontzettend lief en knuffelen doet hij het liefste!

De beginpost was voor mij echt erg herkenbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:38

@svdijk: Adriaan Hamoen, ik ken hem niet als instructeur maar heb wel een keer bij hem mogen schrijven, de Z op de regiokampioenschappen. Hij was volop aan het uitleggen, en gaf ook bij élk punt van de proef commentaar. Had het goed druk als schrijver, want naast alles opschrijven vroeg hij ook geregeld of ik ook zag wat hij zag en wat ik vond etc. Erg leuk :j
Als hij ook zoveel inspreekt op de video als hij toen praatte dan heb je er echt wat aan.
@Laetitia: Van wie heb jij les?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:55

Ja zeg, ben ik heeeeeel even weg kletsen jullie zo 3/4 pagina's vol ^)
Ik ga alles straks op mijn gemakkie doorlezen, misschien heb ik nog wel tips voor de achterhand en het stijf zijn in de ribbenkast want dat is precies het punt waar ik met Kid ook aan werk. :j
Eerst ff wat eten :9

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:06

Dankje Blijheid! Ja ik ben benieuwd!

Leuk is dat he als een jury je erbij betrekt, zo kun je er zelf ook nog wat van opsteken!
Ik doe ook altijd graag schrijven bij jury's. Als je iets opmerkt, of als je niet begrijpt wat
ze met het commentaar bedoelen kun je het direct vragen. Vaak vinden ze het heel leuk
om tussendoor uit te leggen hoe en wat. En om dan aan te wijzen hoe het verschil van
goed en fout er uitziet.

Moet je bekennen dat ik nooit van meneer Goudsmit of van Adriaan Hamoen gehoord had,
ik zei klakkeloos ja. Ik dacht in eerste instantie MOOOOI.. kan ik gelijk proefjes oefenen :P
Hoorde later op stal dat het een zeer gewaardeerd GP jurylid was (als hun het zeggen..)

Als ik er wat van op kan steken ben ik daar al heel blij mee :D

justkid, heel graag! Eet smaaklijk!

Btw (algemeen) had het er nog over met n instructrice dat het lijkt alsof ze in het L en M zo zwaar
gejureerd wordt. Omdat ik paarden zie in relatief aardige oprichting, achterhandje flink aan de
bak. Porriemorrie met rijden... (wel ruk en pluk) en eindigen allemaal zonder winstpunten. De tijd
dat hun starten ben ik meestal aan het rijden, rijd dan net tussen het losrijden van die 2 categorieen in.

Dat ik benieuwd was hoe [***] het zal doen.. omdat ze niet echt heel spectaculair loopt, wel lekker
ruim en ontspannen.. maar dat ik haar vergeleken met andere paarden toch enigszins "braafjes" vind.

Ze reageerde heel droog "een jury waardeerd een vriendelijk gereden proef altijd meer dan een gedwongen
5 minuten vol ruk en plukwerk waarbij paarden de hoek om getrokken worden. Kunnen ze met
bombarie lopen maar dat is geen rijden."

Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig......

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:25

svdijk;
Ik zie inderdaad een paard dat zich stijf houdt, hij ziet er niet helemaal relaxed uit.
Wat gebeurt er als je de teugels los gooit?
Gaat het hoofd dan omhoog of omlaag of houdt hij er helemaal mee op.
Bij mij loopt Kid pas goed als er niks verandert als ik mijn teugels" weggooi"
Misschien is dat iets om uit te proberen?

Ik gebruik vaak achterwaarts gaan om ze even goed op de achterhand te zetten maar dan wel correct verzameld en het hoofd echt laag. Ik weet niet of hij dat wel kan?
Wat mij verder opvalt (eigenlijk op alle dressuurfilmpjes) is dat jullie de figuren allemaal zo groot rijden.

Ik maak de voltes vaak echt heel klein, zeg 2 a 3 meter en dan een keer linksom en meteen daarna rechtsom en zo de hele bak rond, dan even een rondje losgalopperen, draven, stoppen, keertwending (denk ik)
Hup andere kant op.
Ik rij ook vaak maar een half uurtje, tot ze los en soepel is en niet protesteert maar dan moet ze dus wel heul hard werken :Y)
Ik ben eigenlijk alleen maar bezig met buigen rechtstellen en zoveel variatie aanbrengen dat het paard echt niet kan voorspellen wat er gaat gebeuren.
Misschien is dat iets om uit te proberen; kleine minivoltes met stelling en buiging, naar binnen maar ook naar buiten, hihi vinden ze eerst echt niet grappig :P

In het begin heb ik Kid helemaal vastgereden, de osteopaat heeft haar behandeld en toen mocht ik 6 weken niet rijden. Ik heb toen een oefening gekregen om haar achterhand sterker te maken.
Ik heb daar een keer op verzoek een filmpje van gemaakt en die staat in mijn profiel.
Het ziet er simpel uit maar dat komt omdat Kid het al 4 jaar doet.
Misschien is het de moeite waard om eens te kijken bij dit paard of hij zo iets wil/kan buigen.
Ik denk zelf dat hij al uitzwaait als je alleen het hoofd naar je toe buigt.
Dat kun je bij kid ook zien; ze kantelt iets en stapt weg.
Bij Kid kun je ook zien dat ze de ribbenkast wat stijf houdt,
maar deze oefening is heel goed voor de achterhand bespiering.
En om te zien waar het nog niet zo lekker buigt :')

Ik hoop dat je er iets aan hebt. :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:49

justkid rechtsom loopt het paard al weg met zn kont als je hem alleen al door de hoek wil rijden :=

Als ik mijn teugels lang gooi strekt hij zijn hele nek uit (hals even recht als zijn rug) met zijn neus
flink voor de loodlijn. Dit is aan het begin. Als ik hem even gereden heb en ik doe hetzelfde dan komt
hij terug in tempo en duikt omlaag. Gaat letterlijk met zijn neus op zijn hoeven lopen en gooit zijn kruis
helemaal omhoog (je wordt vanzelf voorover gegooid als je lichtrijd)

Ik heb geen achterwaarts met hem gereden. Dit omdat hij duikt, van voren hard stapt en van achteren
sleept bij de eigenaresse. Hoe meer been hoe harder hij stapt en sleept en dieper hij duikt. Enige mogelijkheid
imo zou zijn om hem met de hand op te tillen. Maar zo ruw wil ik niet zijn, hij weet gewoon echt niet hoe
het anders moet.

[***] kan wel voltes 6m links en rechtsom met een fijne buiging om het been, soms valt ze wat op
de voorhand maar dat is omdat ik met de hand toesta tijdens het omstellen (mn eigen schuld dus)

Vakantiepaardje krijg ik echt geen kleinere volte op dan 10m in lichtrijden met een halflange teugel.
Op een normale teugellengte en halshoogte gaat hij duiken en "ontvlucht" hij het achterbeengebruik.
Na een tijdje 8jes rijden lijkt hij ook wel wat fijner te lopen.. maar hij blijft toch erg op de voorhand gaan..
het is meer dat ik er aan lijk te wennen dan dat hij ook echt beter gaat.

Ik vind het een heel lastig probleem.. want ik denk dat hij zich vooral vasthoudt door lichamelijk ongemak.
Ook met halsstrekken (al doe je niets, vraag je niets.. alleen erop zitten) op zijn eigen tempo vind ik dat
hij zich erg strak houdt.

Na 2 dagen rust en stappen gevoeld aan zijn rug en kruis.. op zijn rug ohz geeft hij geen reactie maar hij is wel
heel gevoelig ter hoogte van het kruis (bij druk knijpt hij zijn kont in) vandaar dat ik er even een ander
zadel op wil en hem even wil "voelen" Denk dat het tong uit de mond doen geen aanleuningsprobleem is
maar een uiting van een druk op de verkeerde plek. En als het zadel niet lekker ligt willen ze wel vaker
niet loslaten in het lijf, waardoor ze op een andere plek pijnklachten krijgen.

Ik ga eens in je profiel kijken :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-07-11 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:54

Wohw wat gaan jullie hard, en wat is het toch een leerzaam topic. Ik wilde dat ik alle tips kon onthouden en weer oproepen terwijl ik op het paard zit.
Tsja die moeilijke eerste fase. Soms lijkt het net het verbouwen van een oud huis, eerst al het oude strippen voordat je op kunt bouwen. Soms denk ik, kan het nog beroerder |( ? Maar volgens 'juf' komt dat omdat er een veel grotere bewustwording op gang komt, en je steeds beter ziet wat er fout gaat.

Toen ik aan de longe moest met losse handen, legde ik mijn handen op mijn bovenbenen. Als je namelijk iets 'vast' hebt span je sneller andere lichaamsdelen aan, bv je schouders. Liggen je handen los op je benen, of hangen ze langs je zij dan is dat minder.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:36

Had ik net een heel verhaal getypt..... alles weg ^)
welkom Sabm en dreaming one.
Laetitia, ik vind het een heel herkenbaar verhaaltje hoor zeker wat betreft het niet "durven" rijden.
Je bent stoer dat je deze kant hebt gekozen en vanaf hier kun je weer opbouwen +:)+

Dreaming one, Parelli leuk, ik heb ook een paar dingen geleerd van een van mijn stalgenootjes, hartstikke handig.
Ik heb wel mijn twijfels bij Parelli en rijden maar op de grond is het heel bruikbaar.

svandijk; ik zou ook aan een lichamelijk ongemak denken, arm paardje.
hoe doet hij het zonder zadel aan de longe, hier gebruiken we soms een soort pessoa, dat helpt ook wel goed.
Het is sowieso niet snel op te lossen denk ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:20

vind de longeercirkel hier te zwaar om het goed te beoordelen. Ik longeer Zya er ook niet bijgezet omdat ze haar voeten echt uit het zand moet tillen.

Ik ga op vakantiepaardje nu zo rijden, klim er ff zonder zadel op om te voelen.

Laat straks wel weten hoe t ging!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:21

Misschien hebben jullie ook nog wat tips voor mij?

Zoals ik al eerder heb gezegd heb ik problemen met de spin op de rechterkant, ze moet daar haar rechterbeen laten staan maar ze draait haar linkerbeen in de grond.
Ik denk dat ze het moeilijk vindt om de rechterkant (van de ribbenkast) in te knikken of de linkerkant op te rekken (snappen jullie het nog :D )
Ik merk ook met rechtsom galopperen dat ze me op de "buitenkant" zet, ik voel daar een soort randje, als ik haar goed verzameld rijdt gaat dat wel over dan zit ik ineens in het midden en heel fijn.
Met linksom galopperen kan ze bijna recht de hoek om wat dus niet de bedoeling is en waar ze dan ook nog wel eens uit de galop wil vallen.
Het is moeilijk om haar daar recht te galopperen ze zet graag haar kont wat scheef naar binnen.

Ik denk dat alles wel verband houdt dus....

Wat zouden goede oefeningen zijn?

Ik spin niet hard, het tempo komt pas als ze de techniek beheerst.
Even uitleg over de spin;
Met spinnen begin je in een heel klein cirkeltje, paard loopt verzameld, iets stelling naar binnen en mag de schouder niet laten vallen.
Je draaft, zodra ze goed nageeft, netjes verzameld loopt in een regelmatig tempo, laat je een been van het paard, zeg maar je doet een deur open, buitenteugel gaat tegen de hals en binnenteugel gaat van de hals, paard heeft dan geen andere keus dan weg te gaan van de teugel en been en draait dus in een spin.
Het spinnen op zich is makkelijker voor het paard dan in verzameling een cirkeltje van 2/3 meter draven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:33

Ik heb een stukje van het zonder zadel rijden op vakantiepaardje.
Heb ook foto's gemaakt van zijn rug, wat ik bedoel. Voor de
nieuwsgierigen verkrijgbaar via pb.....

Heb het er trouwens met de eigenaresse over gehad. Toen ze het
zadel liet maken zei ze dat hij er levenslang mee vooruit kon en dat
ze er geen onderhoud aan zou hebben omdat de vulling telkens zelf
weer omhoog ging..

Ik ga straks via google op zoek... maar ben bang dat ik het daar toch
niet mee eens ben.... Ze is wel bereid zijn oude zadel te passen.

Denk dat ik haar wel de filmpjes laat zien. Hij zwiept overduidelijk veeeeel
minder met zijn staart en doet ook minder vaak zijn tong uit zijn mond
als ik hem zonder zadel rijd.

Als het andere zadel ook niet goed ligt ga ik overleggen dat ik hem in die
3 weken wel voor haar bijgezet wil longeren, maar dat ik hem niet meer rijd.

Dan moet ze zelf maar kijken wat ze met mijn advies doet.. maar ik wil niet
mijn eigen houding om zeep helpen (als ik hem heb gereden moet ik weer
de eerste dag op Zya heel erg wennen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:36

Een zadel kan qua kwaliteit wel een paardenleven mee als het goed is, maar qua pasvorm is het iets heel anders :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:53

Ja maar een zadel heeft gewoon onderhoud nodig.. paarden veranderen constant...
Mijn zadelmaakster heeft aangegeven dat mijn zadel bij intensief gebruik ieder half
jaar opgevuld moet worden.(wol) Als ze straks op bespiering is ieder half jaar tot een jaar.

Dat een zadel een paardenleven mee moet kunnen gaan klopt.. maar dat ze er helemaal
geen onderhoud aan heeft.... en ze heeft ook te horen gekregen dat ze het op meerdere
paarden kan gebruiken omdat de foam naar het paard meeveert.. ook dat vind ik niet kloppen.

Bij hem is de bespiering waar het zadel op ligt gewoon helemaal weg...
kan wel even een foto uploaden.. (maar versturen doe ik liever via pb, waarom zie je denk
ik zelf wel dan)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:53

http://www.youtube.com/watch?v=pDRmOqL3ETI

Rechterachterbeen "spoort" niet zoals hoort. Krijg hem
er stukjes wel onder.. maar kan moeilijk continu mn rechterbeen
aan hem gaan klemmen om deze eronder te houden.

Al loopt hij duidelijk veeeel meer op zn gemak zonder zadel
(knikt alleen wel graag wat diep als ik hem wat langer in de hals
laat worden.. is een gewoonte ben ik bang.. kan het op hem lastig
voelen.. ben vooral bezig met "voelen" hoe hij zijn rug gebruikt en
waar hij zich vast zet.

En dat is duidelijk zijn kruis :j rechtsom op de korte volte richting
hoefslag blijft hij "doorknikken"

Heb een stuk halsstrekken er op laten staan. Had hier weinig verbinding,
zodat hij op zichzelf blijft lopen (en tegelijk goede oefening voor mij om
mezelf te trainen op mijn zit)

Alleen neem ik op hem wel stukken een flinke stoelzit aan zeg *schaam*
Mijn benen passen ook precies in de "deuk" waar het zadel ligt...

Toch naar mijn mening wel veel lekkerder gereden dan dinsdag. Veeeeel
minder rennerig iig. (hij is alleen absoluut niet bekend met terugkomen op
de zit.. hij is echt gericht op de handen.. jammer voor hem.. want die
weiger ik te gebruiken := )

Is dit een beter tempo om hem op te begeleiden knollentuin? Hopelijk ligt
het andere zadel hem veel beter.. dan kan ik wat meer met hem doen..
en anders ga ik hem lekker 3 weekjes bijzetten aan de dubbele longe. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:48

@Svdijk: Ik heb je terug gepbt.
En je hebt helemaal gelijk met wat je zegt over zadels. Ik hem mijn zadel gekocht toen ik [***] net had. Dat is inmiddels (in een jaar) al 2x aangepast. De eerste keer was opvullen na een half jaar, en weer een half jaar later is hij opnieuw opgevuld en is de boom verbreed omdat hij meer bespiering kreeg. (ik heb een thorrowgood, expres gekocht bij m'n jonge pony omdat je die ook qua breedte kan aanpassen)

Je filmpje zonder zadel ziet er veel relaxter uit dan met zadel :j En dat terwijl de druk van jou gewicht dan minder goed verdeeld wordt over een rug die toch al zeer moet doen. Zegt dus heel wat over wat het zadel doet.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:37

yup over zadels ben ik het meer dan eens....
Ik kan persoonlijk ook stomverbaasd zijn dat mensen een zadel in de winkel kopen, op een paard leggen en zien danwel zeggen dat het past... het is gewoon een vak apart. Of met bijv wow zadels, dat je zelf lucht naar behoeven aan kunt vullen of juist af kunt laten vloeien :?

Mijn zadel was oktober nagekeken en lag nog steeds perfect ondanks dat er al bijna 3 jaar niets aan gedaan was, echter toen stond ze nog niet in de bespiering, ben toen hard aan de slag gegaan en in maart merkte mijn instructrice op dat hij wat opgevuld moest worden aan een kant. Zelf had ik het nog niet echt opgemerkt omdat ik er over het algemeen van overtuigd ben dat ik degene ben die scheef zit :D, en ja hoor, dit keer was het toch hard nodig om een beetje op te vullen aan 1 kant, puur omdat ze nu heel anders in haar spieren stond.

Citaat:
Ik denk dat ze het moeilijk vindt om de rechterkant (van de ribbenkast) in te knikken of de linkerkant op te rekken (snappen jullie het nog )
Ik merk ook met rechtsom galopperen dat ze me op de "buitenkant" zet, ik voel daar een soort randje, als ik haar goed verzameld rijdt gaat dat wel over dan zit ik ineens in het midden en heel fijn.
Met linksom galopperen kan ze bijna recht de hoek om wat dus niet de bedoeling is en waar ze dan ook nog wel eens uit de galop wil vallen.
Het is moeilijk om haar daar recht te galopperen ze zet graag haar kont wat scheef naar binnen.

Ik heb een beetje hetzelfde probleem maar dan andersom, paardlief houdt ervan om kont naar buiten te zetten rechts, ik kreeg van mijn instructrice de tip om binnen en buitenstelling af te wisselen, in mijn geval op de moeilijkere kant buitenstelling, toen ze dat makkelijker vond zijn we begonnen met "grote volte rijden en op 4 punten het paard even rechtstellen".
Vooral het laatste hielp enorm goed. Bij mij ligt het probleem bij mijn veel vervloekte binnenhand die nogal eens overijverig wil zijn.
Verder zijn/waren we veel bezig met voltes, eigenlijk nog maar weinig in de volledige lengte van de bak lol, voltes vergroten/verkleinen, 8-tjes draaien, pasje wijken op de volte, schoudervoor/binnen op de volte etc. Moet zeggen dat ze steeds losser werd en opeens haar slechtere kant wisselde naar de andere kant *\o/*

Btw ik heb een redelijk groot beenlengte verschil a anderhalve cm. Ik rijd met mijn beugels op gelijke lengte en heb niet het idee meer scheef te zitten erdoor, mijn instructrice merkt het niet op iig maar ben bang dat ik het 'stiekum' toch doe.
Volgens mijn vroegere podotherapeut en mensendiecktherapeut, heb ik het aangepast in mijn rug net boven mijn bekken, als ik zegmaar voorover buig staat mijn ene heuppuntje hoger dan de andere, dit is echter alleen aan de rugkant te zien, niet aan de voorkant, toen ik een stuk magerder was (ik ben nu ook te mager, maar tgv een darmziekte ben ik nog wel eens een stuk magerder geweest) kon je het met het blote oog wel aan mijn rugzijde zien.

Hebben jullie tips om uit te proberen of ik scheef zit danwel mijn paardje in de weg zit met evt scheefzitten?
Ik heb na het rijden zelden last van mijn rug maar laatst was ik een stuk zonder zadel wezen stappen (langs de weg) en ik kwam met enorme (onder) rugpijn er vanaf.
Zonder zadel rijden doen we eigenlijk nooit, ik heb al moeite met doorzitten met zadel, zonder zadel wordt ik helemaal gelanceerd, paard heeft een behoorlijke schoft, en dat is niet lekker voor de edele delen, ik ben vrij mager dus heb het idee dat ik echt met mijn kontbotjes 'prik' naast haar ruggegraat en als laatste... het vertrouwen is ook niet optimaal, paardlief is natuurlijk nogal loperig en heet soms, als ze aan zou draven lig ik er na een paar passen gewoon af :j
Het is niet dat ik niet zonder zadel op paarden kan rijden... op andere, meer ronde, meer ontspannen (in de rug) paarden kan ik het heerlijk vinden om te draven zonder zadel, maar op eigen peerd lukt het gewoonweg niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:03

@Annemiek: Misschien is het wel interessant voor jou om te kijken of je een clinic/les ofzo met een flexchair kan doen?
http://www.bokt.nl/wiki/Flexchair

Dan kan je denk ik goed (en objectief)zien/voelen of je scheef zit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:11

hoi,dreaming! :wave: welkom. jonges jonges wat posten jullie veel! moet oppassen dat niet de hele dg aan de computer zit :P jappeloup is een weekendje weg dus die helpt ook niet... ^)
eerst over zadels, jullie hebben het allemaal al gezegd,contrle,controle,controle! ik maak het idd mee dat er mensen een zadel al 4 jr hebben [nieuw aangeschaft ] en dt de gratis opvulbeurt die je er geregeld bij krijgt en geadviseerd wordt na 2 maanden nog niet gebruikt is >;) :=
eerst vakantiepaard, hij loopt idd veel relaxter, probeer de volgende x meer tempowisselingen terug te rijden en overgangen terug, rij niet langer dan 10 mtr hetzelfde,je reed wel al meer korte lijnen maar probeer nog meer te varieren.ik weet dat is heel lastig maar denk aan slangenvolte 5 -6 bogen met in elke bocht een volte 10-12 mtr [in die 20-60 baan] met daarbij je vertragingen en je overgangen stap-draf-stap erbij. wat ik nl zie gebeuren dat het paard terwijl ie loopt naar de voorhand duwt en van achterbeen afkomt [ws door rugprobleem] maar dat krijg je alleen sterker door m stedds op het achterbeen te houden.
dan kid..
wat ik opmaak uit je verhaal en even je filmpje te hebben bekeken zie ik en lees ik dat je paard heel wendbaar is maar niet soepel. op het filmoje in je profiel zie ik een paard dat voornamelijk zijwaarts stapt maar niet het binnenheup gewricht laten vallen binnenachterbeen naar voor onder de massa brengend en inbuigen van ribbenkast binnenkant en verlengen buitenste ribben.
probeer eens op een rechte lijn te stappen binnenhoefslag rechtsom en dan binnenbeen op singel,buitenbeen naarachter. paard stapt nog steeds rechtuit dan rechterstelling aan laten nemen,buitenteugel tegen hals houden nu kan je door druk van buitenbeen achterhand naar binnen drukken binnenbeen houdt naar binnenvallen schouder tegen,dan n stukje in die buiging rechtdoor laten stappen. dan weer recht maken en andersom dus naar links. het belangrijke aan de oefening is dat je paard rechtuit blijft lopen ,niet zijwaarts gaan en niet slingeren in de schouders en door blijft lopen. dan deel 2 , hetzelfde maar dan vanuit de schouders door vanuit je binnenbeen,rechterstelling je schouders naar buiten drukken, achterhand begrenzen door buitenbeen en naar voren laten stappen.je kan daar je buitenteugel even van de hals halen om ruimte te geven om opzij te komen,dat ook van buiten naar binnen. als je dat voorelkaar hebt kun je vanuit die buigingen een overgang gaan maken naar de draf <<) niet te lang paar passen,volhouden en weer terug naar de stap. zo succes en ik hoor weer graag hoe t ging :D
wat ook een leuke is is de balimokruk, goeie om je zit te ontdekken ,en ik heb laatst bij de lidl een hele stapel balanskussentjes gescoord erg goed om te leren meebewegen met je bekken ,balans te vinden op iets dat wiebelt
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 09-07-11 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:21

Dank je knollentuin, ik ga ermee aan de slag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:26

mooi ik ga ook aan de slag,huis is redelijk aan kant nu [weekend-proof} nu stallen -8 mesten en twee paardjes rijden,zin in!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:25

Tempowisselingen heb ik geprobeerd te rijden, maar als ik me zwaar maak (hakken lang, rug recht en
zwaaaar maken) dan gooit hij zn neus de lucht in en gaat hij keihard draven.. heb wel vaker een pluk
manen vastgepakt en geprobeerd goed met hem mee te veren (teugels helemaal lang) tot hij vanzelf
terug kwam in tempo. (als ik de teugels naar me toe haal dan is het net of je een auto ongeluk krijgt,
dan komt hij aan de voorkant tot stilstand en dan is het net of zn achterkant tegen de voorkant aanloopt
en daarna pas tot stilstand komt)

Hij is echt gewend dat je met overgangen aan de teugels gaat zitten plukken en is totaaaal niet op de
zit te rijden.. misschien als zijn oude zadeltje wat beter ligt dat we daarmee aan de slag kunnen gaan.
Slangenvoltes heb ik wel gereden maar die had moeders niet gefilmd := maar idd nog niet echt veel,
mag nog meer. Had ook een stukje gegallopeerd, maar hij gallopeert verschrikkelijk in 4-takt waarbij hij
zich helemaal opkrult achter de ll. Heb hem maar gewoon wat langer gegeven want het is al rot zitten
als ze voorover galloperen, correctie lukt me niet zo'n 1e keer zonder zadel :P Probeer mijn handen
voor me uit te houden met licht contact, soms zakt hij daar mooi naartoe en vaak zie je dat er toch
wat speling zit tussen zijn mond en mijn hand (omdat hij iets wil knikkebollen) maar probeer hem daarin
ook een beetje vrij te laten omdat hij niet beter weet. (vind het zo sneu) Waar we wel in die paar keer
al heel erg in vooruit zijn gegaan is dat ik aan de voorkant al veeeel minder hoef te sturen, en dat hij
al veel meer reageert op afwenden en verkleinen en vergroten op mn benen. Ben ik dan wel weer heel
blij mee. Is een goed teken :j

Toch had ik verwacht dat hij zonder zadel nog veeeel meer op de voorhand zou gaan, vond het nog best
meevallen vergeleken met hoe ik hem soms zie lopen..

Leuk weetje: Paar jaar geleden zat ik er ook zonder zadel op, toen rukte en plukte ik ook wel vaker aan
de voorkant(wist niet beter) en toen had ik mijn handen heeeel strak (hangen in de teugels.. ook daarin
wist ik niet beter) toen ging hij ook aan de ren en toen ben ik ernaast gestuiterd toen hij me naar voren
trok := Nu heb ik hem gewoon losgegooid en dach ach.. kan ik mooi oefenen op het zitten :P

(had wel wat last van mn onderrug omdat ik hem probeerde te ontlasten door licht te blijven zitten)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:51

Heb vanochtend ook weer gereden na mijn eerste 'zit'les. Op advies van instructrice dressuurzadel erop zodat mijn houding automatisch gecorriceerd wordt, maar paardje vond dressuurzadel niet lekker zitten volgens mij. Ze was nog drukker dan normaal en in draf kropte ze zich behoorlijk op en zwiepte constant met de staart. Merk dat het voor mijn beenligging wel veel beter is dan het vzhzadel maar het vzh zadel is weer beter voor het paard, dus dan heb ik gewoon pech ;-).

Heb geoefend om op rechtsom grote voltes en voltes 10 m te rijden met een correcte (lengte)buiging, maar dat lukt gewoon niet...
Paard is linksom gebogen en heb sterk het vermoeden dat ik ook linksom gebogen ben, vind het moeilijk om haar om mijn rechterbeen te laten buigen en daarbij haar buitenkant te begrenzen met mijn linkerbeen en zelf niet helemaal scheef te gaan zitten.
Ik zit haar gewoon echt in de weg wat dat betreft. Linksom gaat het juist super, het is echt alleen rechtsom.

Iemand tips?