yup over zadels ben ik het meer dan eens....
Ik kan persoonlijk ook stomverbaasd zijn dat mensen een zadel in de winkel kopen, op een paard leggen en zien danwel zeggen dat het past... het is gewoon een vak apart. Of met bijv wow zadels, dat je zelf lucht naar behoeven aan kunt vullen of juist af kunt laten vloeien
Mijn zadel was oktober nagekeken en lag nog steeds perfect ondanks dat er al bijna 3 jaar niets aan gedaan was, echter toen stond ze nog niet in de bespiering, ben toen hard aan de slag gegaan en in maart merkte mijn instructrice op dat hij wat opgevuld moest worden aan een kant. Zelf had ik het nog niet echt opgemerkt omdat ik er over het algemeen van overtuigd ben dat ik degene ben die scheef zit
, en ja hoor, dit keer was het toch hard nodig om een beetje op te vullen aan 1 kant, puur omdat ze nu heel anders in haar spieren stond.
Citaat:
Ik denk dat ze het moeilijk vindt om de rechterkant (van de ribbenkast) in te knikken of de linkerkant op te rekken (snappen jullie het nog )
Ik merk ook met rechtsom galopperen dat ze me op de "buitenkant" zet, ik voel daar een soort randje, als ik haar goed verzameld rijdt gaat dat wel over dan zit ik ineens in het midden en heel fijn.
Met linksom galopperen kan ze bijna recht de hoek om wat dus niet de bedoeling is en waar ze dan ook nog wel eens uit de galop wil vallen.
Het is moeilijk om haar daar recht te galopperen ze zet graag haar kont wat scheef naar binnen.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem maar dan andersom, paardlief houdt ervan om kont naar buiten te zetten rechts, ik kreeg van mijn instructrice de tip om binnen en buitenstelling af te wisselen, in mijn geval op de moeilijkere kant buitenstelling, toen ze dat makkelijker vond zijn we begonnen met "grote volte rijden en op 4 punten het paard even rechtstellen".
Vooral het laatste hielp enorm goed. Bij mij ligt het probleem bij mijn veel vervloekte binnenhand die nogal eens overijverig wil zijn.
Verder zijn/waren we veel bezig met voltes, eigenlijk nog maar weinig in de volledige lengte van de bak lol, voltes vergroten/verkleinen, 8-tjes draaien, pasje wijken op de volte, schoudervoor/binnen op de volte etc. Moet zeggen dat ze steeds losser werd en opeens haar slechtere kant wisselde naar de andere kant
Btw ik heb een redelijk groot beenlengte verschil a anderhalve cm. Ik rijd met mijn beugels op gelijke lengte en heb niet het idee meer scheef te zitten erdoor, mijn instructrice merkt het niet op iig maar ben bang dat ik het 'stiekum' toch doe.
Volgens mijn vroegere podotherapeut en mensendiecktherapeut, heb ik het aangepast in mijn rug net boven mijn bekken, als ik zegmaar voorover buig staat mijn ene heuppuntje hoger dan de andere, dit is echter alleen aan de rugkant te zien, niet aan de voorkant, toen ik een stuk magerder was (ik ben nu ook te mager, maar tgv een darmziekte ben ik nog wel eens een stuk magerder geweest) kon je het met het blote oog wel aan mijn rugzijde zien.
Hebben jullie tips om uit te proberen of ik scheef zit danwel mijn paardje in de weg zit met evt scheefzitten?
Ik heb na het rijden zelden last van mijn rug maar laatst was ik een stuk zonder zadel wezen stappen (langs de weg) en ik kwam met enorme (onder) rugpijn er vanaf.
Zonder zadel rijden doen we eigenlijk nooit, ik heb al moeite met doorzitten met zadel, zonder zadel wordt ik helemaal gelanceerd, paard heeft een behoorlijke schoft, en dat is niet lekker voor de edele delen, ik ben vrij mager dus heb het idee dat ik echt met mijn kontbotjes 'prik' naast haar ruggegraat en als laatste... het vertrouwen is ook niet optimaal, paardlief is natuurlijk nogal loperig en heet soms, als ze aan zou draven lig ik er na een paar passen gewoon af
Het is niet dat ik niet zonder zadel op paarden kan rijden... op andere, meer ronde, meer ontspannen (in de rug) paarden kan ik het heerlijk vinden om te draven zonder zadel, maar op eigen peerd lukt het gewoonweg niet.