Hier lijkt het juist wel of de paarden frisser worden door het weer. Wel merk ik dat alle indrukken vermoeiend voor ze zijn. Na het rijden oid staat Pedro regelmatig te snoezen op stal. Vandaag had hij een dag vrij en heeft zich helemaal in het zweet gelopen in de bak.
Die van mij reageert ook behoorlijk op het weer! Als het waait, is hij een stuk drukker en renneriger.
xmarliez
Geplaatst: 09-05-11 13:13
Volgens mij had ik beloofd een filmpje te maken van follow the feel, maar helemaal vergeten bij deze dus alsnog het filmpje! Met mijn nieuwe shetlander die de oefening nog niet kende.
leuk dat iedereen weer vooruitgang boekt. die van mij houdt nu eindelijk het hoofd stil tijdens het rijden. vanaf maandag begin ik met hulp erbij die mij kan begeleiden. zij ziet toch andere dingen als ik en nu merk ik dat ik op een punt kom dat ik het wel kan gebruiken. de basis zit er nu een beetje in. halt, stap en draf en terugnemen, het stuur begint te komen en nu moet hij vooral eerst het stuur bevestigd hebben en het voorwaarts houden. ben benieuwd hoe het maandag gaat.
xmarliez
Geplaatst: 10-05-11 20:08
Ik en mijn paardje gister, hangen ging nu al beter dan de vorige keer!
Pedro is vanaf vandaag stadium zadelmak voorbij volgens juf. Na even een aan de longe te hebben gelopen, opgestapt. Bleek ik het elastiek er al af te hebben gehaald dus maar zo doorgereden. Wel bewust nu spoortjes omgehouden. Vorige keer was ik er een vergeten af te doen en dat gaf geen problemen. Alleen met de galop heb ik ze nu afgehaald omdat ik daarvoor mijn buitenbeen toch verder naar achter moet doen en dat niet goed durfde met de sporen. Maar hij ging erg goed. Zelfs slangenvoltes gereden en dus ook los gegaloppeerd. Hij toonde alleen wat moe dus niet teveel gedaan. Eerder wilde hij als hij de kans kreeg alle drollen ruiken, nu kon ik hem aan een lange teugel laten lopen. Alleen doorstappen doet hij niet vlot.
gisteren ben ik met ciara naar de bak gegaan. mn vriend heb ik mee op sleetouw genomen. ondanks dat hij niet veel verstand heeft van paarden hebben we heel fijn samen kunnen werken. ik heb ciara gelongeerd en ben er daarna opgegaan. ze is gelukkig niet meer hengstig en wil dus weer lopen. ik ben in het begin aan de longe gebleven. mn vriend kon op die manier even inspringen als ze niet op mn been reageerde. gelukkig heeft hij de zweep bijna niet hoeven gebruiken en ik heb fijn gedraafd. daarna nog los gegaan. je merkt dat ze erg aan de persoon in het midden van de bak hangt. mn vriend was aan de kant gegaan en ze was meteen onzeker en viel heel erg naar binnen waardoor ze moeilijk te sturen was. hij was op de fiets dus ik ben achter hem aan naar huis gereden. in de polder nog lekker even gedraafd en op straat was ze ook erg braaf. bij aankomst thuis hebben we nog wat foto's gemaakt. al bij al mag ik dus echt niet klagen.
jojopaardje
Geplaatst: 11-05-11 09:34
Hoi, ik zal me hier ook een melden. Ik heb een merrie van 3 jaar oud, die we nu aan het beleren zijn. Ik heb haar vanaf 4,5 maand (ongeveer) en heb dus lang moeten wachten om te kunnen beginnen, mijn "kleine" meid meet nu boven de 1,70...... Ik heb haar in het begin veel gelongeerd, eerst aan halster, toen met longeersingel, toen met zadel, dan met hoofdstel, ook gelongeerd met dubbele lijnen (kan het iedereen aanraden, worden ze heel braaf en fijn van). Nu zijn we aan het hangen en ben ik al 2 x voorzichtig gaan zitten. Je eigen paard zadelmak maken is toch wel erg spannend.... Het gaat supergoed en ben al heel trots op haar. Buiten wandelen durf ik nog niet zo goed, want ik sta in de Polder en als er een trekker langs komt op zo'n smal weggetje
Dit was mijn paardje als veulen
Hierbij een filmpje van mijn paardje tijdens longeren.... Het is een 3d filmpje, maar je kan de 3d uitzetten.....
Mag ik me hier ook melden? Biscuit, mn Welsh Mountainhengst (ukkie dus ) is net 2 geworden en wil tegen de winter rustig aan gaan beginnen met longeren/lange lijnen ed. Hoop hier iig te kunnen leren van jullie ervaringen Wil Bis zelf beleren, al eerder paarden zadelmak gemaakt/licht aangereden. Ben wel wat te groot voor hem maar liever zo dan een lief klein meisje op een jonge hengst poten.. Weer zo tricky, al komt er wel een lief klein meisje om hem te gaan rijden hoor, maar pas als er een paar knoppen op zitten Daarna beleren voor de kar, kan ik lekker met m gaan mennen
Bis is met zn 2 jaar eigenlijk al heel stoer... tuig en pinokkiozadeltje heeft ie (ff voor de foto) al eens op gehad, geeft er niks om, brave uk. Bit kent ie al, heb hem vorige maand op bit geshowd (2e en we mochten meedoen voor de youngstock kampioen, daar niet in de prijzen gevallen maar hij heeft keurig zn best gedaan en das me ook heel veel waard), daar geeft ie ook weinig om.. Verder, tsja, bomproof, schrikt ook niet van kettingzagen naast de bak (las een naar verhaal op de eerste pagina, wat beroerd zeg!).. Kan en kent eigenlijk alles wel Heb m met een half jaar gekocht bij de fokker vandaan, sindsdien staat ie lekker met vriendjes, niet in de opfok. Eerste jaar wel gemengde groep 24/7 buiten en daarna met een kleinere groep ruinen buiten en 's nachts met vriendje op stal. Daarna met leeftijdsgenootje overdag buiten en nu lekker op t land met datzelfde leeftijdsgenoten en nog 2 oudere hengsten
Gut, nou, heel verhaal Ben er een beetje vroeg bij want pas over een jaar komt er een zadel op natuurlijk, maar, nogmaals, hoop een beetje extra te leren van jullie ervaringen
Ik heb mijn paard ook zelf inrijden, niet opgeven zal ook een goede tip zijn haha!
Olga88
Geplaatst: 11-05-11 16:16
Leuke foto's/updates weer!
Waarom heb je al spoortjes om Dendrofleur? Wel fijn dat het zo goed gaat joh .
Marliez, het ziet er weer heerlijk ontspannen uit!
Ik heb net een beetje gestapt met die 5 jarige haf, gaat prima allemaal! Ze blijft alles erg eng vinden dus opzadelen alleen al ben ik een kwartier mee bezig want ze moet natuurlijk wel helemaal ontspannen zijn voordat ik er opstap, al gaat het al een stuk beter dan 2 weken geleden!! Volgende week geef ik haar weer af aan het andere meisje (want zondag komt mijn nieuwe ponytje ..) en hopelijk blijft het dan allemaal zo goed gaan.. Ik zal van morgen weer eens wat foto's maken.
IK doe bewust spoeren om omdat hij nog hengst is en als hij afgeleidt is, stokstijf stil gaat staan. Eerder had ik een zweepje mee die ik dan tegen zijn schouder kon tikken maar pas per ongeluk 1 spoor vergeten af te doen en hij reageerde daar niet heftig op. Maar geeft in noodgevallen net wat extra controle. Zweep kan is dus aan de kant laten liggen of hij moet gaan besluiten de lucht in te gaan maar dat idee geeft hij niet. Verder is hij wel gewoon goed aan mijn been, het is dus echt voor noodgevallen.
Jojo, leuk paardje. Je bent al een eind op weg. Het voordeel van zelf doen is dat je het paard helemaal kent en ik krijg er vertrouwen van. Anders krijg je een beleerd paard terug maar weet je zelf niet hoe dat gegaan is en moet je door schade en schande problemen oplossen. Nu ben je er gelijk bij en je krijgt ook vertrouwen van je paard. Maar je moet wel voldoende hulp hebben, ik wil dat in ieder geval wel. Zelfs met longeren wilde ik in het begin dat mijn vriend in de buurt was mocht er iets niet goed gaan. Nu durf ik wel alleen op te stappen. Buren kijken uit op de bak dus ik neem aan dat die wel alarm slaan als er een gezadeld paard rond loopt.
Amy, brutaal kan handig zijn maar ook tegen je werken. Ivm de draagkracht van de rug, zou ik liever eerst in het tuig beleren. Daar kan je iets jonger mee beginnen en bij een hengst kan dat handig zijn. Dan hebben ze wat om over na te denken.
Ik ben sharon, 17 jaar in het bezit van een 4 jarige KWPN merrie Cofarose - C. Ze is in september uit het land gekomen, kende alleen halster. En heb toen alles rustig aangeleerd. Poetsen, dekens, bescherming, wassen, gewoon de ''standaard'' dingen. Ook heb ik al gelongeerd met zadel en hoofdstel, hier geeft ze geen kik om! en heb er ook al een aantal keer opgezeten, dus echt alleen opgezeten, verder niks. Ze vertrouwd me door en door.
Inmiddels is haar veulen geboren (nu 8 weken oud) en heb ik nog maar een keer gelongeerd met zadel en alleen een halster aan. Dit was geen probleem voor haar, verder geniet ze nu lekker van het moeder zijn. Als het veulen is afgespeend wil ik weer met haar aan de slag, alleen durf ik het niet zo goed alleen. En zou ik graag hulp krijgen van een prof. dus als iemand iets weet omgeving den bosch/ cromvoirt, laat weten!
Eerst in het tuig beleren is op zich wel handiger, wel vaker gehoord... Had eigenlijk bedacht om eerst ohz te beleren zodat ik kon kijken hoe hij buiten zou reageren (hij is met wandelen vrij heet buiten en dan zit ik er liever op dan achter.. En met de wagen leek t me prettig om snel naar buiten te kunnen, lekker de ruimte) maar bedenk me net dat ik natuurlijk net zo goed kan beginnen met tuig en dan evt wachten met naar buiten gaan tot hij ohz is
T is er idd wel eentje hoor.. Ontzettend intelligent dus t is geen slecht idee om te beginnen met tuig, kan ie idd wat eerder aan de bak, hij is zo werkwillig dat ie daar best eens van op zou kunnen knappen..
Olga88
Geplaatst: 11-05-11 21:48
Wat fijn dat ze je zo vertrouwd SharonIndez . Misschien een beetje rondkijken op stallen om zo aan hulp te komen, kan je meteen diegene aan het werk zien en dat lijkt me toch wel zo prettig.
Ja ik kijk al heel lang rond, zijn eigenlijk alleen stallen waar je, je paard heen moet brengen zodat hun het voor je doen. Maar ik wil het liefst alles zelf doen, dus onder begeleiding aan huis. Maar ik heb tijd zat met der, rijden staat bij mij ook niet op NR 1, ik kan ook van haar genieten als ik ze lekker poets en optut hihi
Nou moet ik zeggen dat het al een tijd geleden is dat ik echt les heb gehad, daar ik op de paarden van mijn schoonvader rij, en dit alleen boshobbelen is, en niet serieus eigenlijk. Dus ik moet eerst een nieuwe instructrice zoeken, maar die zijn hier in de buurt erg veel.
Odeale
Geplaatst: 12-05-11 08:17
In het tuig beleren dat heb ik ook vaker gehoord dat dat ook goed voor ze zou zijn. Maar dan moet je dat zelf natuurlijk wel kunnen? Ik heb daar geen ervaring mee. En om daar nou weer iemand die ik niet goed ken voor te vragen....onze achterbuurman doet het ook maar dan met zijn jaarling dus die idioot wil ik er niet bij.
Ik heb iemand van onze rijvereniging gevraagd. Zij komt bij ons thuis een paar keer helpen en zij gaat ook voor het eerst zitten. Ik heb dat nog niet eerder gedaan en ben bang dat ik het verpest. Soms vraag ik me wel af of het niet beter zou zijn als ik het zelf zou doen. Hij is koel in het hoofd en kent ons het beste. Hij is bij ons thuis geboren. Wel een paar jaar in de opfok gestaan maar sinds november vorig jaar weer terug.
Ik wilde het ook eerst doen hor, in het tuig beleren. Maar zelf kan ik het niet, dus dan zouden ze het voor me moeten doen. Mijn idee was dat hij zich dan eerst wat beter kon ontwikkelen qua bespiering en je wel alvast een stuur geinstalleerd had. Maar bij de trainingsstal waar ik hem heen gebracht heb, deden ze het juist andersom, 4 weken onder het zadel en daarna 2 weken in het tuig.
Uiteindelijk is die van mij (nog) niet in het tuig beleerd, omdat hij zo aan de ren kan gaan. Met een kar erachter is dat levensgevaarlijk natuurlijk. Dus het idee is om hem eerst wat relaxter te laten worden en dan bijv. over een jaar nog eens te kijken of we echt wat willen met mennen.
Voor in het tuig beleren zal ik er idd ook hulp bij moeten halen hoor Wel redelijk veel betrokken geweest toen een oud-stalgenootje haar pony (waar Bis toen ook een stal mee deelde) in het tuig beleerde dus ben niet helemaal groen Ach, heb gelukkig wel een bijzonder vergevingsgezinde poown die vrijwel nergens van onder de indruk is, dus dat maakt alles wel een stuk makkelijker..