Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oOoKellyoOo schreef:ze is helemaal na gekeken, en gelukkig in orde. Ze is een pittig paard wat ontzetten veel angsten en agressie had toen ik haar in handen kreeg. Ik heb het al met meerdere al over gehad, en die wisten het ook niet zo. In ieder geval bedankt, mocht je ooit de gouden tip hebben hoor ik het heel graag.
Zatte Schoentje? schreef:Sow. schoentje meld zich! mensen zitten jullie nog allemaal thuis achter de pc? Ik heb namelijk al een hele ruige carnaval middag en avond achter de rug!!!!
maarreh nu ff serieus en ontopic
Jou paard heeft dus duidelijk engtevrees.
Oefen dus heel veel tussen 'poortjes' door.
zet staanders (met en zonder balk er tussen) in verschillende afstanden van elkaar en rij er tussendoor in verschillende gangen. Je paard moet dat gewoon gaan vinden. Als ie er ontspannen tussendoor kan lopen, dan kan hij er later ook ontspannen tussendoor springen.
Vergeet niet dat een paard een gewoontedier is, alles wat hij/zij vaak moet herhalen word normaal voor hem/haar. en vergeet niet wat Marcel zegt: altijd rustig blijven.
Anoniem schreef:ik weet niet of de vraag al gesteld is, Ik heb even gekeken maar kon hem niet vinden.
De vraag heeft niet veel met het paard te maken maar met de ruiter.
Hoe leer je je zelf om weer vertrouwen in je paard en in jezelf te krijgen?
Anoniem schreef:ik weet niet of de vraag al gesteld is, Ik heb even gekeken maar kon hem niet vinden.
xSaarSaar schreef:Ik had ook nog een vraag, maar ik weet niet zeker of hij al gesteld is
Mijn paard kan goed springen en vind het ook erg leuk.
Ik wil binnenkort ook springwedstrijden gaan starten, maar er is 1 probleem.
Bij de wat lagere hindernissen, of de makkelijkere word ze helemaal opgefokt omdat ze dit kennelijk makkelijk vind en er geen zin in heeft. Ze gaat dan rennen en klieren. Zodra de hindernissen hoger en ingewikkelder worden is ze wel fijn om te rijden, en let ze goed op mijn hulpen.
Hoe kan ik zorgen dat ze ook de lagere hindernissen luistert?
MarcelDufour schreef:Anoniem schreef:ik weet niet of de vraag al gesteld is, Ik heb even gekeken maar kon hem niet vinden.
Wat precies is het waar jullie vertrouwen in willen krijgen?
Joolien schreef:Excuses als mijn vraag al eerder is gesteld hoor.
Maar ik heb een 7jarige waar ik regelmatig mee spring en wat hij heel pittig doet, maar op het lage werk is hij niet voorzichtig, hij maakt op het lage werk meer fouten als op het hoge werk. Vaak om hem wat scherp te krijgen spring ik een 'stijl kruisje' dus met de lepels heel hoog.
Doe ik hier goed aan? Wat zou de oorzaak kunnen zijn, luiheid? Desinteresse? Als het hoger wordt gaat hij heel netjes springen, is hij fijn te regelen en blijft hij ruim van het hout af...
Ja hij heeft veel vermogen ja, zie profiel. Is nu wel wat zuiniger maar sprong op jongere leeftijd op hoger werk liefst boven de staanders uit...
noekje schreef:ten eerste; wat een ontzettend leuk initiatief dit topic!
Ik heb een ontzettend enthousiast paard tijdens het springen. Na de sprong rij ik hem dan ook even terug, zodat ik hem weer helemaal onder controle heb. Toch blijft hij erg vrolijk, wel een in rustig tempo, en springt hij vaak over tussen de sprongen. Soms in overkruiste galop, soms helemaal over. Thuis los ik dit op door hem terug te rijden naar de draf, aangezien hij het changement nog niet kent. Vaak moet ik dan echt een paar keer weer aanspringen terugnemen voordat hij weer in de goede galop zit. Op concours is dit dus ook lastig, dit houdt mij dan ook van het starten af. Dus hoe zorg ik ervoor dat hij niet kan overspringen, of hoe los ik dit makkelijk op?
Excuses als deze vraag is gestelt, heb veel doorgelezen, maar nog niet alles!
paarden652 schreef:Ik ga ook mijn vraag stellen. Ik heb een tinkermerrie van bijna 3. Nu hebben we die al 3 keer laten vrijspringen (wat ze trouwens perfect doet) Ze heeft de techniek, het tempo en het gevoel. Nu is het probleem dus dat van zodra we hoger gaan, ze haar achterhand echt uitzwaait. Een soort van bok precies. Dit gebeurt vanaf 1 meter. Hierdoor vliegt ze bijna overkop omdat ze op dat moment nog in de lucht hangt. Nu blijkt zei dit niet zo erg te vinden want ze is verzot op springen. Over die meter en hoger moeten we haar ook niet dwingen, we staan gewoon in het midden en ze springt uit haar eigen. Nu is het voor ons wel schrikken als ze telkens zo uitzwaait. Is er iets wat we daaraan kunnen doen?
Anoniem schreef:het springen, Ik kan best aardig springen en mijn paard ook. Het probleem is alleen dat ik 3 weken geleden de hindernis in ben gevlogen(met paard) er was verder niets aan de hand. MAargoed toch een redelijk deuk in mijn ego.
Nu heb ik net weer gesprongen en ik kwam amper over een simpel kruisje heen. ben er uit eindelijk wel overheen gekomen. Maar mijn paard is zeer gevoelig voor hoe ik me voel, Als ik niet durf druft hij niet. Alhoewel hij het met gemak haalt. Ik vraag me dus af hoe ik dit op moet lossen. Hem er overheen slaan vind ik geen optie het is namelijk mijn fout. Maar het lukt niet mij zelf te overtuigen dat het makkelijk lukt.
Dus hoe moet ik mijn paard laten denken dat hij het wel kan, daarna komt mijn vertrouwen wel weer. Maar het lukt mij niet om overtuigend over te komen. misschien dat jij tips heb om wel overtuigend(op mijn paard) over te laten komen
Elsskippy schreef:Mooi muurtje, inderdaad jammer om doorheen te springen.
Heel bijzonder om te zien zo hoog.
Ik heb me vanmiddag kapot gesjouwd en heb het lijntje opgebouwd, was helemaal alleen in de manege.
Ging lekker met het nog wat onervaren paard, maar hij land wat slecht op het rechterbeen.
Hoe kan ik het verbeteren om makkelijker op rechts te landen.
Citaat:Super topic vind ik dit en heb zo ongeveer alles gelezen (dus nu hoop ik dat mijn vraag niet toevallig stond in wat ik niet zo goed onthouden heb)
Ik heb een merrie van 6 jaar (even voor het gooien met afstammingen Royal Jubilee x Ferro dus redelijk allround gefokt) en ze valt over het algemene in de koudere klasse. Ze springt met gemak in de springlessen die ik volg maar ik vroeg me af of je nog een tip hebt om haar meer op het hout aan te laten. De enige momenten dat ze echt op het hout trekt is als het knopje ineens omgaat van koud naar superheet en dit gaat (nog) enorm ten koste van mijn controle. Dus ik hoop dat je een tip voor me hebt zodat ze net wat meer zelf aantrekt.
Citaat:Normaal wil in de verlichte zit rijden, met het koppie er een beetje uit, wel helpen. maar karakter is karakter. Aan de aard van het beeste kan je niet zo heel veel veranderen.
Citaat:En als ik dan wat mag toevoegen; ik merk dat het bij de wat slomere paarden (en dus ook de minder enthousiasten) vaak goed helpt om ze even lekker wakker te krijgen; galop, verlichte zit en even flink voorwaarts.
Ik probeer dan wel om niet ongecontroleerd rond te jakkeren maar om ze zo vlot op het been te krijgen dat je uit de wending je been aandrukt en ze in 2 sprongen in rengalop zitten en je ze daarna ook in 2 sprongen weer terug kunt krijgen. Ik doe dit vooral met jonge paarden die het allemaal nog wat eng vinden en daardoor wat knijperig zijn.
Vaak zijn ze na een paar keer uitstrekken ineens ook veel gretiger op een hindernis.
Joki schreef:Dank je Annelies. Dit doe ik ook echt met losrijden. Al moet ik toegeven dat in 2 meter terug me nog niet helemaal goed lukt met mijn slagschip van meer dan 1.80 dus dat is nog zo een 6 meter. Maar ik doe dit dus met losrijden en eventueel nog een aantal keer tussendoor als ik maar op 1 sprong of 1 lijntje hoef aan te rijden en dan trekt ze ook echt wel meer aan dan gewoon. Alleen dan blijft ze in parcours nog slecht aantrekken (ene keer wel andere keer niet, ligt naast haar karakter ook aan de hormonen. Ze springt het best als ze door haar hormonen wel iemand kan vermoorden) kan ik dan dit ook gewoon op de lange lijnen dit herhalen?
Elsskippy schreef:Hoe hoog stond die muur.
Heb je er niets aan overgehouden, en het paard.