Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mick75 schreef:Lieverd, ik ben ook een recreatieruiter en ga van mijn leven niet in een wedstrijdring komen.
Anders ga je een keer mee naar een aantal clinics die hier en daar gegeven worden, zijn zooooo leerzaam! Ook voor een recreatieruiter als jij en ik. En nee, ik hoef geen galopwissels te rijden, ik hoef niet perse een appuyement te maken of wat dan ook voor lastige oefeningen, ik wil net als jij een goed lopend paard waar ik nog jaren plezier van kan hebben en dat ik niet verpest door een slechte houding en half gare rijstijl. Ik wil lekker door de polders kunnen rijden op een contactteugel terwijl mijn paard ondertussen lekker actief, vanuit de achterhand loopt en minstens zo geniet als ik. Maar dat kan ik nooit bereiken zonder lessen van verschillende mensen (verschillende mensen = verschillende inzichten, dus meer kennis) en commentaren en adviezen ter harte te nemen. En niet alleen overal uit te pikken wat ik graag wil horen.
Natuurlijk wil ik ook graag horen dat ik een natuurtalent ben, dat ik als ik doorga een nieuwe Anky ben en mijn paard perfect loopt, maar dat is nou eenmaal niet het geval dus werken we eraan. En dat betekent ook kritiek incasseren!
er word aangewerkt, of lees je daar over heen?

mick75 schreef:Ik lees er niet overheen, ik denk alleen dat jij baat hebt bij verschillende inzichten en niet alleen bij instructie die je naar de mond praat. Daarom nodig ik je ook uit om naar clinics te gaan. Die zijn een aanvulling op de gewone lessen, geen vervanging!
En een paar goede theorielessen over de werking van verschillende hoofdstellen kan ook geen kwaad volgens mij. Je moet ook WILLEN leren, en dat gevoel krijg ik bij jou niet.
Het is niet voor niets dat veel mensen van meerdere mensen les nemen, dan leren ze veel meer in korte tijd.
er zijn ook clinics bij ons o stal, praat AdB trouwens ook naar de mond van de ruiter?? krijg ik ook les van Cinnepin schreef:ja sul ik weet nu wel dat je tegen t bitloze ben!
pffffff
ik ben van mening dat de lagen van een paard scherp zijn, dun vliesje en bit erop dit kan voor intense pijn zorgen...maja das natuurlijk niet waar, alleen t bitloze is slecht
Cinnepin schreef:en het bit werkte bij haar al helemaal niet goed
Ik kan hier met mijn verstand serieus niet bij. Echt niet
Nimmy schreef:Anoniem schreef:ja sul ik weet nu wel dat je tegen t bitloze ben!
pffffff
ik ben van mening dat de lagen van een paard scherp zijn, dun vliesje en bit erop dit kan voor intense pijn zorgen...maja das natuurlijk niet waar, alleen t bitloze is slecht
Er wordt hier nergens gezegt dat bitloos slecht is, maar jouw opmerking over dat een bit scherp op lagen is vind ik ook slecht onderbouwt... Er is geen onafhankelijk onderzoek gedaan, de enige manier om t te onderzoeken is om minimaa 100 paarden vanaf geboorte tot dood op dezelfde manier te laten opgroeien, met zelfde ruiter laten rijden en dan de helft met bit/ andere helft bitloos en dan de schedels gaan vergelijken...
Ik heb bij de laatste foto's niet het idee dat bit/ bitloos uitmaakt, dus moet jij doen waar jij en je paard je lekker bij voelen. Vind wel dat je op de wintec beter zit dan op het boomloze zadel (daar zit je meer in elkaar gedoken)... Ik heb zelf ook een wintec en vind niet dat die je in een houding dwingt, zit veel vrijer dan op mn oude zadel (een JC die niet meer paste) en had er erg veel moeite mee....
Als die in draf in protest komt en niet in stap kan dat ook vele andere oorzaken hebben, hoeft geen helse pijnen te beteken...
Wat ik jammer vind is dat je best wel defensief reageert, er worden wel degelijk goede tips gegeven en niemand dwingt jouw om weer een bit te gaan maken, er wordt alleen gezegt dat je wat "actiever" zou mogen rijden, meer reactie "afdwingen" bij je paard, been is naar voren en wel meteen...
En dit is absoluut niet tegen jouw persoonlijk bedoelt, ik ken je niet goed, heb je nooit echt zien rijden en zal daar niet over oordelen, geef alleen mijn mening aan de hand van wat ik zie... Ik weet zeker dat je bitloos hetzelfde kan bereiken als met bit.. Niet de optoming maar de ruiterhand maakt of een optoming scherp of niet is...