Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:52

suleilitha schreef:
@Dorien, ze is rillerig met zadelen, aansingelen en opstappen. Het gaat steeds beter maar ze is er nog niet. Ze is nu wel zover dat ik haar gewoon opzadel in de box en dan staat ze los en bij het opstappen hoeft ze niet meer te worden vastgehouden. Ze wil nog wel wegvliegen, dus daarom zet ik haar bij voorkeur in een hoek van de bak en dan nog moet ik echt bliksemsnel erop....

Zo deed ik het ook in Frankrijk met alle paarden in het begin. Iedereen vond het gek dat ik een paard in de hoek parkeerde maar mooi wel dat ik als eerste zat Lachen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:39

Maar nu gaat het heel offtopic, haha. Had ff meegelezen, maar ben nu dus benieuwd hoe het met paard gaat? En of het meisje er al op heeft gezeten? En hoe dag gegaan is dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:31

Wemke, met het paard gaat het uitstekend. Goed nageeflijk, goed aan de hulpen, ze loopt al in de les of het doodnormaal is en ze is verkeersmak.
Het meisje heeft er nog niet opgezeten en dat gaat ook niet gebeuren

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:55

Waarom gaat dat niet gebeuren? Paard is toch van het meisje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:00

Ik kan er verder nog niet over uitweiden, Maikeltje maar het komt er op neer dat dat de beslissing is van de vader nadat er een aantal apen uit mouwen zijn gekomen, so to speak... het een en ander is vanochtend besproken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:16

Misschien voor het paard maar beter zo. Alleen jammer dat het meisje er verder dan niet van kan leren.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:33

Ik denk dat die meid er wel degelijk iets van heeft geleerd...

Het is volgens mij geen meerwaarde voor haar om op dit dier te rijden. Dat ze maar eerst fatsoenlijk leert rijden op een ouder en betrouwbaar paard... Ik vind niet dat een jong paard moet fungeren als 'leerpaard' voor zo'n meid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:23

Zo zeg, weer een heel stuk bijgelezen.

Ik vind dit zó'n ontzettend nuttig topic! En wat een leuke, zinvolle discussies hier Lachen

Van mij mag dit topic nog heel lang doorlopen, ook al is het paard straks klaar. Het is goed om er eens over na te denken..... je hóeft ook niet alles zelf te kunnen, 't kan heel wijs zijn om bepaalde dingen (en inrijden en beleren zijn echt wel een specialiteit op zich) aan een ander over te laten.

Ik irriteer me ook altijd wat aan mensen die moeilijk doen over iemand met een "kant en klaar" paard. Alsof dat een hobbelpaard is. Alsof het een schande is dat je het niet van af het eerste begin zelf hebt gedaan. Ik ben zo iemand die paarden nette manieren bijbrengt op de grond.
Maar een rijpaard mag van mij best bevestigd zijn, hoor.

Ikd enk juist wel dat het goed is voor een jonge of onervaren ruiter, een ervaren 15 jarig paard te kopen. Goede leerpaarden, daar zou in geïnvesteerd moeten worden.
En als we dat inrijden en beleren en opleiden aan de profs (of sul Haha! ) overlaten, hebben we straks heel wat meer goede leerpaarden, waar jonge ruiter weer veel van kunnen leren.
Ik denk dat de rijkwaliteiten van de ruiterij erbij gebaat zouden zijn Ja

Ik pleit er al jaren voor, en ik moet nog zien dat ik m'n zin krijg...... maar die krijg ik pas als het overgrote deel van de ruiters inziet dat groen en groen geen werkende combinatie is.....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:49

Tja... het eerste wat een instructrice zei toen ik met mijn net eerste eigen paard de les in kwam. "Waarom heb je zo'n oude gekocht en niet een mooie 3-jarige?" Ik wist echt niet wat ik moest zeggen. Tja de oude heer van 15 was mij bekend, had ik als puber op gereden en nu via omwegen toch in mijn bezit gekregen. Dus opmerking viel niet zo lekker zeg maar... en laat mij maar lekker met hem klooien ipv een 3-jarige te verpesten. Het is absoluut geen dooie diender en ik kan tenminste zonder zadel erop hobbelen, lekker naar buiten etc.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:10

Evelijn schreef:
Tja... het eerste wat een instructrice zei toen ik met mijn net eerste eigen paard de les in kwam. "Waarom heb je zo'n oude gekocht en niet een mooie 3-jarige?" Ik wist echt niet wat ik moest zeggen. Tja de oude heer van 15 was mij bekend, had ik als puber op gereden en nu via omwegen toch in mijn bezit gekregen. Dus opmerking viel niet zo lekker zeg maar... en laat mij maar lekker met hem klooien ipv een 3-jarige te verpesten. Het is absoluut geen dooie diender en ik kan tenminste zonder zadel erop hobbelen, lekker naar buiten etc.

Ik ken het gevoel. Ik ben langzaam aan het uitkijken naar een eerste eigen paardje. Als ik de mensen vertel dat ik een dier zoek van rond de 12 jaar, die al wat van de wereld gezien heeft, verklaren ze me gek. Ik zou zo veel beter een piepjong ding kopen die ik volledig naar mijn eigen hand kan zetten... goed gek. Ik ben slechts een manege-ruitertje, en heb een paard nodig die als leermeester kan dienen. Bovendien moet een 12 jarig dier geen puberteit meer doormaken, en staat het karakter al vast. Je weet tenminste wat je in huis haalt. En zo'n 12 jarige kan nog makkelijk 10 jaar mee gaan... Ik zie echt niet in wat ik met een 3 jarige meer zou kunnen dan met een 12 jarige.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:20

Zinvol topic! Helemaal leuk omdat ik nu ook met een jong ding bezig ben.

Wat gaat er nu met paard gebeuren? Blijft ie voorlopig bij jou? En daarna?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:49

@ Ashkerlon: ik vind dat juist heel wijs.

Je kunt van een 12-jarige, of 15-jarige nog zo ontzettend veel leren, een ouder paard kan een uitstekend leerpaard zijn. Bovendien zijn ze geduldiger, wijzer. Je hoeft de oefeningen niet meer aan hen te leren, als jij het goed doet, voelt het goed aan.....
Echt, een goed leerpaard is van onschatbare waarde, het is zo jammer dat zo weinig mensen dat beseffen.... Scheve mond (waaronder jouw instructrice Evelijn, die imo beter had moeten weten ook)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:52

precies Yamcha.......... oudere paarden kunnen het wezen mens veel beter inschatten... OOK qua lichaamstaal ed.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:54

Da's ook de reden waarom ik mijn 14 jarige stiefrdochter zo heerlijk aan Ap kan overlaten. Het is een 17 jarige Arabier, een heel braaf dier, heeft veel wedstrijden gelopen, zowel springen als dressuur, op ponyclubje mee gelopen, zij rijdt nu 8 jaar, hij is wijs, volleerd en pittig genoeg nog om haar jaren plezier te kunnen bezorgen. Ach gut

Superpaardje voor een nuchtere en enigszins onzekere puber! Knipoog

En weet je? Ze staat vlakbij haar mams op een boerderie dus het lieve kind moet zelf voeren, poepscheppen etc.

En dan zie ik zo mooi het verschil tussen haar en de manege meiden.. Zij gaan uit hun plaat van een spinnetje of een ondergescheten peesbeschermer, zij draait haar hand er niet voor om, sjouwt zakken biks etc. Ben trots op die twee! Cool

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:57

Een ouder paard kopen zal voor veel mensen ongetwijfeld beter uitpakken dan éen van 2 jaar, maar ik vind dat er ook nadelen aan zitten. Zo weet je niet wat er al die jaren mee is gebeurd voordat jij hem had. En met een jong paard bouw je meer een band op, tenminste dat heb ik zelf.

Het is trouwens wel dikke onzin dat het een algemene opvatting is dat je beter een jong paard kunt kopen, die je zelf wel ff kunt beleren. Bij mij op stal werd ik bijv. doodgegooid met opmerkingen over dat ik mijn paard toch écht moest laten weg brengen om te beleren, en er waren ook nogal wat mensen die zich af vroegen waarom ik zo'n jong paard had gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:05

Hinke schreef:
Een ouder paard kopen zal voor veel mensen ongetwijfeld beter uitpakken dan éen van 2 jaar, maar ik vind dat er ook nadelen aan zitten. Zo weet je niet wat er al die jaren mee is gebeurd voordat jij hem had. En met een jong paard bouw je meer een band op, tenminste dat heb ik zelf.

Dat jij dat zelf hebt, kan, over het algemeen is het dikke onzin. Met een ouder paard kun je net zo goed een band opbouwen. Da's gewoon een kwestie van een klik hebben en er vervolgens een heleboel tijd, geld en liefde in stoppen. En eerlijk zijn naar je paard, dan komt de band heus wel, en dat is niet afhankelijk van leeftijd.
Denk dat het eigenlijk belangrijker is dat het paard ook een band met jóu heeft.....

Hinke schreef:
Het is trouwens wel dikke onzin dat het een algemene opvatting is dat je beter een jong paard kunt kopen, die je zelf wel ff kunt beleren. Bij mij op stal werd ik bijv. doodgegooid met opmerkingen over dat ik mijn paard toch écht moest laten weg brengen om te beleren, en er waren ook nogal wat mensen die zich af vroegen waarom ik zo'n jong paard had gekocht.

Dan staan er bij jou op stal verstandige mensen. Maar de uitzondering bevestigt de regel, hoor Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:38

Hinke schreef:

Om even op je eerste stukje te reageren: Je reinste onzin Haha! Ik kocht 5 jaar terug een fjord van toen 9 jaar. Had al een hoop meegemaakt, waarvan ik het merendeel niet weet, omdat ik eerdere eigenaren niet heb kunnen vinden. Ik heb er een hoop tijd, geld liefde en energie in moeten steken. Ik heb echter nu wel een paard waarmee ik kan lezen en schrijven. Het afgelopen jaar is de band tussen hem en mij nog sterker geworden dan hij al was. Hij gaat echt letterlijk voor me door het vuur en zoeen als deze krijg ik nooit, maar dan ook nooit meer. Het is dus zeker niet gezegd dat je met een jonger dier een betere band krijgt als met een ouder dier. Het is echter wel een kwestie van voorkeur..

Ik zou persoonlijk niet beginnen aan een onbeleerd dier. Ik rij inmiddels al 22 jaar ( nou ja, ik blijf erop zitten meeste van de tijd Huilen van het lachen ) en ik peins er niet over! Ik heb er simpelweg de kunde niet voor

Bij mij op stal staat er nu een jong dier, ook een fjord.. Eigenaresse heeft zelf hooguit een jaar op de manege gelest. Dit geld ook voor haar zoon. Beiden hebben nog niet eens een nette, onafhankelijke zit, niet voldoende kennis en denken nu een fjord in te kunnen rijden van net 3.

Ik heb het gisteren aan zitten kijken, dit paardje is met een half jaar, misschien minder een levensgevaarlijk ongeleidde projectiel.. Dit paardje heeft in 20 minuten tijd meer gebokt als mijn fjord in 5 jaar tijd, liep zijn eigen rondjes, gooide het jongetje uit het zadel, op een hek afstieren en ineens de andere kant oprennen enz..

Heb haar aangegeven dat het paard steeds sterker gaat worden en op ten duur toch wel onhandelbaar, wat ze er mee doet, moet ze zelf weten..
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 10-11-08 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:41

.. En als een paard in zijn eerste twee jaar wel veel heeft mee gemaakt is de weg terug net zo goed heftig...
En is het nog zo jong en wat instabieler, ik ga met je mee, TH.

Geloof ook niet in garantie bij een jonger paard.

Heb de mijne sinds ze een half uur uod was, en dat scheelt dan wel, moet ik zeggen. Maar hoe het wordt als ze bereden gaat worden? Geen idee. Een kind kan er op, maar alsof dat garantie geeft op safety, mmm..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:00

Ik had met mijn eerste pony die ik kreeg toen hij 15 was net zo'n goede band als met Abel die ik kreeg dat hij 2 was.

Ieder paard kan bagage hebben, hoe oud of jong hij ook is.

Nog meer goede argumenten Hinke?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:07

MarcoBorsato schreef:
Ik had met mijn eerste pony die ik kreeg toen hij 15 was net zo'n goede band als met Abel die ik kreeg dat hij 2 was.

Enige argument is dat het bij haar goed is gegaan.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:26

Citaat:

Slapen Een jong paard kan ook een tik in zijn kop hebben of iets mankeren.... trouwens, als je een ouder dier koopt, laat je die normaliter keuren zodat je weet dat het fysiekje van het dier in orde is, en voor het bovenkamertjegedeelte van het paard, eentje die niet normaal reageert bij bepaalde handelingen, laat je toch staan?
Inderdaad kan ook een jong paard bagage hebben zoals totaal verkeerd gereden worden, een mud aardappels te zwaar, etc.

Het regent hier op het moment weer hondehokken, ik ben net binnen. "Projectje" heeft in tuig gestaan en ik heb de paddock met haar gesleept. Boehoehoe, wat vond ze dit eerst eng! (de eerste 10 meter met de sleep, toen was het klaar Haha! ) Ik vond het na een twintig minuten wel welletjes en ze staat nu haar dubbel en dwars verdiende hooi binnen op te eten. Komt helemaal goud.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:09

wat goed dat het de goede kant op gaat Ja

toen ik mijn nichtje hielp met een paardje zoeken kwam op veel paardjes ook terug dat ze te oud waren, dan waren ze 14 ofzo.
Ik snapte en snap het nog steeds niet goed, een paard van 14 kan nog zo lang meegaan en idd, daar kun je zelf ook nog veel van leren.
Waarschijnlijk komt er nu toch een jonkie, wel al zadelmak, maar ze gaat hem zelf doorrijden, ik vertrouw haar er wel mee, maar ook omdat ik weet dat als er iets niet lukt dat ze dan de juiste hulp erbij haalt en open staat voor suggesties en tips en die ook uitprobeert.
Ik ben heel blij dat ze mijn paard 4 jaar heeft verzorgd, want waar ik het geduld en de motivatie niet voor heb (ben nou eenmaal boscrosser Bloos ) kreeg zij wel uit hem gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:12

Sul, wat leert dat ons, dat een paard een duidelijke taak graag uitvoert Lachen ? Laatst heb ik nog een stalgenoot geprobeerd moed in te praten door te vertellen dat een paard in beginsel braaf wil zijn, als hij maar kan snappen wat de bedoeling is. Er zijn natuurlijk rotzakken voor wie dat niet opgaat, maar daar ging het hier niet om.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:18

femmefatale1 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Enige argument is dat het bij haar goed is gegaan.. Clown

Goed tussen haakjes. De pubertijd moet nog beginnen! Ik vind dat het inrijden/doorrijden pas echt goed gelukt is als het paard uitgepubert is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:47

naar je hand zetten..................

ZOOOOO een ONTZETTEND stom zinnetje Lachen Lachen een jong paard naar je hand zetten.......... denk daar nou eens over na!

De meeste handen van mensen die dit zeggen hebben geen flauw idee wat een paard nou eigenlijk is........ een paard is namelijk een individu, en met een individu hou je rekening met diens individuele eisen, karakter en wensen. WAT nou naar je hand zetten.......... ??? Snap ik niks van.

Gewoon een paard correct inrijden is voldoende..... rekening houdend met het individuele paard en diens karakter.

Ik heb altijd het idee bij mensen die vinden dat ze een jonkie naar hun hand moeten zetten dat ze helemaal niks van het wezen paard begrijpen, want ze kunnen niet met een ouder geduldig, begripvol, foutenvergevend paard overweg..... dus moeten ze maar een jonkie kopen want die is niet verpest (lees vergeeft hun hun fouten) .........en reageert niet op die onterechte hiel in hun flanken, of die flosbeweging om te stoppen.......

en van welke mensen krijg je als corrigeerder altijd de paarden binnen als ze 4 a 5 jaar oud zijn................. juist Haha! Haha!