[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:33

Fenn schreef:
Dat een jong paard meer baat heeft bij snelheid weet ik zelf ook. Ik laat hem ook rustig iets over tempo lopen. De 'handrem' lijkt het me iig niet, maar ik zal de volgende keer eens controleren of ik toch niet op een of andere manier rem. Iemand aan de kant beweerde juist dat de teugels nog wel wat korter konden, want ik oefende niet genoeg druk uit, ik nam ze niet korter, want uiteindelijk kwam hij dus wel rond.
Maar jij zegt dus dat ik direct voorwaarts moet drijven bij elke tempo terugval?

ja, idd meer voorwaarts rijden ja en ruimte geven met je handen om voorwaarts te kunnen.
Druk uitoefenen is niet de manier en dat is dus de handrem. Gewoon een CONSTANTE aanleung is voldoende. Teuges op maat is wel belangrijk om je handen op de juiste plek te houden, vaak zie je bij te lange teugels dat de handen tever naar het lichaam worden gebracht, wat meer spannning en onbedoeld meer kracht geeft - door de langere teugel zal het effect wat zachter worden, maar het is dus niet de bedoeling. Toch zie IK liever iemand met wat langere teugels rijden, als de handen vriendelijk blijven, dan korter met spanning. Dan kun je dit later als het paardje meer naar je zin loopt wel veranderen.
Misschien is het je houding en dus je zit waardoor hij terug valt in tempo?
Doe je wel je binnenhand van de hals bij de buiging en stelling, dit is namelijk ook een veel gemaakte fout.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:09

Oke nou ga ik even wat vragen :D

Ik heb binnenkort een dravertje en ze weigert aan de teugel te lopen.. Als ik van haar vraag om een beetje nageeflijk te zijn begint ze onder mij uit te rennen en hetzelfde geld voor het buigen in een volte.. Rugspieren heeft ze nauwelijks en ze zet op het moment alles vast in haar buik..
Nou wil ik ervoor zorgen dat ze wat meer haar rugspieren gaat gebruiken en haar buik meer gaat laten ontspannen, maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

Oh en ze is heel gevoelig voor het been.. Ik hoef maar mijn been aan te leggen en ze draaft al aan.. Het ophouden heeft ze echter wel problemen mee.. Als ik dieper ga zitten of langzamer ga lichtrijden gebeurd er niks..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:51

blowdiene schreef:

Ik heb binnenkort een dravertje en ze weigert aan de teugel te lopen.. Als ik van haar vraag om een beetje nageeflijk te zijn begint ze onder mij uit te rennen en hetzelfde geld voor het buigen in een volte.. Rugspieren heeft ze nauwelijks en ze zet op het moment alles vast in haar buik..
Nou wil ik ervoor zorgen dat ze wat meer haar rugspieren gaat gebruiken en haar buik meer gaat laten ontspannen, maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

Oh en ze is heel gevoelig voor het been.. Ik hoef maar mijn been aan te leggen en ze draaft al aan.. Het ophouden heeft ze echter wel problemen mee.. Als ik dieper ga zitten of langzamer ga lichtrijden gebeurd er niks..

Die zou ik eerst voorzichtig bijgezet longeren en het rijden even stoppen. Met voorzichtig bedoel ik dus niet te lang longeren en zeker niet strak-diep bijgezet. Kijken hoe ze daaro reageerd en dat als het goed gaat langzaam uitbreiden.
Als het na een periode aan de longe goed gaat en met rijden niet, dan weet je dat de fout bij jezelf ligt. ;)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:00

superwoman schreef:
blowdiene schreef:

Die zou ik eerst voorzichtig bijgezet longeren en het rijden even stoppen. Met voorzichtig bedoel ik dus niet te lang longeren en zeker niet strak-diep bijgezet. Kijken hoe ze daaro reageerd en dat als het goed gaat langzaam uitbreiden.
Als het na een periode aan de longe goed gaat en met rijden niet, dan weet je dat de fout bij jezelf ligt. ;)

Dat hebben we een keer geprobeerd, maar ze kan niet longeren.. Ze begreep er geen drol van :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:05

blowdiene schreef:
Dat hebben we een keer geprobeerd, maar ze kan niet longeren.. Ze begreep er geen drol van :Y)

Dan moet je dat leren voor zover dat nodig is, want lichaamstaal vinden paarden niet zo moeilijk. Mijn ervaring met jonge paarden is dat ze dit ook bijna gelijk door hebben.. Echter is longeren niet gewoon "rondjes lopen om de persoon" en wordt de lichaamstaal en de juiste plaats om te staan regelmatig verkeerd begrepen.
Zoek iemand die je kan helpen met het begin en ga dan pas weer verder aan de slag zou ik zeggen. ;)

blowdiene

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:51

Ze is nog niet van mij.. Ik zal de eigenaar wel vragen of ze haar wil leren longeren.. Dan kan ik met haar verder.. (Zelf ben ik er nog niet zo goed in dat ik het haar durf te leren)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:34

zorg er voor dat je ook gelijk goed leerd longereren met dubbele longe

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:33

Zelf heb ik 12 jaar een draver gehad. Ze zijn er natuurlijk niet echt op gebouwd en getraind om aan de teugel te lopen. Ik zou haar niet 'dwingen' door haar te gaan bijzetten. Dit soort paarden accepteert dat niet makkelijk. Ik zou toch op de grond beginnen, bijvoorbeeld door met stukjes appel oid steeds haar hoofd opzij en naar beneden te buigen. Dravers zijn over het algemeen erg stijf. Als je dit elke dag even een paar keer doet worden ze al snel soepeler. En natuurlijk is longeren erg belangrijk, je kunt ze bijvoorbeeld ook balkjes laten lopen dan leren ze ook de spieren beter aan te spannen en te gebruiken en gebruiken ze de achterhand meer.
Daarbij moet je niet vergeten dat aan de teugel lopen een teken van ontspanning is. Als je een paard die hier niet genoeg gespierd (sterk genoeg) voor is hiertoe dwingt loop je de kans dat het paard blessures oploopt en het heeft niets te maken met ontspanning.
Nog 1 kritiekpuntje... Hoe komt het dat je niet kunt longeren? Goed kunnen longeren is idd een kunst maar ik denk dat hier bedoeld wordt het paard in een rondje om je heen laten lopen. Kun je haar dan wel leren aan de teugel te lopen? Dit lijkt mij (zeker bij een draver!) een stuk moeilijker en complexer.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:00

EliseLukas schreef:
Zelf heb ik 12 jaar een draver gehad. Ze zijn er natuurlijk niet echt op gebouwd en getraind om aan de teugel te lopen. Ik zou haar niet 'dwingen' door haar te gaan bijzetten. Dit soort paarden accepteert dat niet makkelijk. Ik zou toch op de grond beginnen, bijvoorbeeld door met stukjes appel oid steeds haar hoofd opzij en naar beneden te buigen. Dravers zijn over het algemeen erg stijf. Als je dit elke dag even een paar keer doet worden ze al snel soepeler. En natuurlijk is longeren erg belangrijk, je kunt ze bijvoorbeeld ook balkjes laten lopen dan leren ze ook de spieren beter aan te spannen en te gebruiken en gebruiken ze de achterhand meer.
Daarbij moet je niet vergeten dat aan de teugel lopen een teken van ontspanning is. Als je een paard die hier niet genoeg gespierd (sterk genoeg) voor is hiertoe dwingt loop je de kans dat het paard blessures oploopt en het heeft niets te maken met ontspanning.
Nog 1 kritiekpuntje... Hoe komt het dat je niet kunt longeren? Goed kunnen longeren is idd een kunst maar ik denk dat hier bedoeld wordt het paard in een rondje om je heen laten lopen. Kun je haar dan wel leren aan de teugel te lopen? Dit lijkt mij (zeker bij een draver!) een stuk moeilijker en complexer.

Thanx.. hier heb ik heel veel aan ;)
Dwingen wil ik haar zeker niet!
Ik kan wel longeren (een paard rondjes om me heen laten lopen) maar ik kan niet goed longeren.. Ik geef verkeerde signalen af en ik wil die signalen eerst goed hebben eer ik mij eraan waag om een paard te leren longeren.. Das wel zo eerlijk tegenover het paard vind je niet?
Ik weet trouwens dat dravers erg stijf zijn en ik ben ook al bezig geweest met een beetje buigen met een stukje appel..
Voor de rest weet ik ook dat het ontspanning is, maar dat is eigenlijk het probleem.. Ze wil mij die ontspanning niet geven.. Ze loopt opzich wel ontspannen, maar wil niet zakken als ik haar vraag.. Zodra ik haar vraag (heel klein beetje) gooit ze haar kop omhoog en begint ze onder mij uit te rennen..

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:05

Mijn pony ontwijkt mijn hand een beetje, ik denk niet dat het aan zijn gebit of zadel ligt, want op buitenrit doet hij dit niet. (Dan hangt hij soms ook om harder te gaan) Maar moet ik dan juist contact houden? (Dus korte teugels?) En meestal is hij ook niet zo voorwaarts, maar dat zou ook kunnen komen omdat de bak wat zwaar is.

Ik heb les (andere locatie) en dan doet hij dit helemaal niet, daar is hij meestal heel voorwaarts en heb ik gewoon aanleuning. :)

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:01

Gewoon beetje spelen, knijpjes. Maar ik doe ook stelling vragen en dan gaat die ook meer naar beneden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:14

xxirisjee schreef:
Gewoon beetje spelen, knijpjes. Maar ik doe ook stelling vragen en dan gaat die ook meer naar beneden.

en dat is juist niet de bedoeling!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:17

Ikwashier schreef:
Mijn pony ontwijkt mijn hand een beetje, ik denk niet dat het aan zijn gebit of zadel ligt, want op buitenrit doet hij dit niet. (Dan hangt hij soms ook om harder te gaan) Maar moet ik dan juist contact houden? (Dus korte teugels?) En meestal is hij ook niet zo voorwaarts, maar dat zou ook kunnen komen omdat de bak wat zwaar is.

Ik heb les (andere locatie) en dan doet hij dit helemaal niet, daar is hij meestal heel voorwaarts en heb ik gewoon aanleuning. :)

je geeft zelf het antwoord al. Wanneer hij niet voorwaarts is gaat het niet goed.
Paardrijden doe je ook van achter naar voren. Als achter er niet goed bij is,loopt hij aan de voorkant niet correct aan de teugel.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:13

Ja, zo heb ik het ook geleerd, eerst de pony voorwaarts, dan komt de ontspanning vanzelf. Ik moest het alleen nog even laten bevestigen denk ik. :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:42

Ikwashier schreef:
Ja, zo heb ik het ook geleerd, eerst de pony voorwaarts, dan komt de ontspanning vanzelf. Ik moest het alleen nog even laten bevestigen denk ik. :P

het is ook niet makkelijk om te doen ;)

kellytjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:31

ik heb ook een probleem met mijn pony in stap loopt ze heel goed aan de teugel maar is ze helemaal niet voorwaarts ga ik draven is ze heel voorwaarts maar krijg ik haar niet aan de teugel ( soms kleine stukjes maar ze komt steeds weer omhoog met der hoofd). het is heel irritant want ze loopt dan helemaal niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:33

Kellytjuh, jouw pony loopt in stap dus niet goed aan de teugel. Misschien lijkt het zo omdat ze met het halsje rond loopt, maar als je voorwaarts weg is, is dat helemaal niets meer waard.
Ik ben bang dat het 'voorwaarts' wat je beschrijft voor de draf ook niet helemaal is wat we er mee bedoelen. Klinkt eerder als rennerig dan voorwaarts als in 'aan de beenhulpen'.
Heb je les?

kellytjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:44

ja ik heb les, en die zegt dat ze een goede draf heeft maar in de stap wil ze gewoon niet echt voorwaarts aan de teugel loopt ze wel goed in stap. en het is echt geen rennerig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:54

En hoe rij jij haar aan de teugel dan?

kellytjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:57

lichtjes druk geven op de teugel en benen der aan houden zodat ze voorwaarts blijft en als ze dan beneden is met der hoofd de druk weghalen en licht contact houden( is gevoelig in haar mond) maar in draf als ik dan de druk eraf haal gaat ze weer omhoog en als ik de druk vasthoud gaat de met der hoofd gooien en wil ze weg lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:15

kellytjuh1 schreef:
lichtjes druk geven op de teugel en benen der aan houden zodat ze voorwaarts blijft en als ze dan beneden is met der hoofd de druk weghalen en licht contact houden( is gevoelig in haar mond) maar in draf als ik dan de druk eraf haal gaat ze weer omhoog en als ik de druk vasthoud gaat de met der hoofd gooien en wil ze weg lopen.

En dan zijn de signalen van je pony totaal logisch.
Is stap loopt ze wsl achter de teugel of in een valse knik.

Eerst moet je zorgen dat ze aan het been is. Dus niet benen eraan houden, maar juist los en pas aandrijven als je een tempowisseling moet maken. Veel schakelen is nodig om het paard goed aan je been te zetten en te houden.
Als ze dan achter actief is, zal ze haar achter been verder onder haar buik gaan zetten én dan wordt haar rug boller.
Alles draait om die rug! we willen dat het paard ons goed gaat dragen, zodat zij daar nog meer spieren kan ontwikkelen én daardoor minder schade oploopt bij het dragen van de ruiter. Als de rug eenmaal goed bol is, in de bolling in de hals het kadootje, het resultaat. Met een normale meegaande hand zal dit vanzelf komen.
Echter is het aan het been zetten én het meegaan met de hand veel moeilijker dan de meeste mensen denken. Paardrijden is gewoon moeilijk, ook omdat je vaak onbewust en onbedoeld spieren aantrekt waardoor je je paard in de weg zit en je dus denkt dat jer het goed doet, maar helaas....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:20

Vraag me af of dat nu wel klopt, het paard kan namelijk achter nog zo actief zijn maar als de hoofd hals houding niet juist is door een verkeerde teugelvoering blijft de schoft gesloten en komt de rug niet los en zal de achter hand niet kantelen om het achter been dragend te maken, tempo oftewel tempi wisselingen hebben alleen maar zin wanneer het dier door het lichaam loopt anders niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:31

Moll schreef:
Vraag me af of dat nu wel klopt, het paard kan namelijk achter nog zo actief zijn maar als de hoofd hals houding niet juist is door een verkeerde teugelvoering blijft de schoft gesloten en komt de rug niet los en zal de achter hand niet kantelen om het achter been dragend te maken, tempo oftewel tempi wisselingen hebben alleen maar zin wanneer het dier door het lichaam loopt anders niet

Daarom moet ze ook blijven lessen... want er zijn genoeg "maar als...." over.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:35

dat ben ik met je eens, echter is dat stuk dus het gevoel krijgen van de juiste teugelvoering en juiste aanleuning, wat je zelf ook aan geeft voor velen dodelijk vermoeien en moeilijk aan te leren, velen stoppen er dan ook mee omdat ze oefeningen willen rijden, want alleen maar werken aan je losheid in de elleboog en het juist dragen van de hand en voelen zonder spanning, gaat heel veel tijd in zitten en is sosm frustrerend voor de ruiter.

maar kan je dat kan je alles rijden welke oefning dan ook.

kellytjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:06

tjaa ik rijd al 10 jaar en ik rijd al heel lang jonge paarden en alle paarden liepen goed aan de teugel en heb ik ook zo gereden dat ze meteen op wedstrijd kunnen. deze pony is gewoon appart. en met benen eraan houden bedoel ik niet heel de tijd benen geven maar gewoon druk naar voren houden dat moet juist! en achter loopt hij ook heel erg onder de massa en het voelt ook of de rug bol is maar hij wil gewoon ooit zijn hoofd niet naar beneden doen. ik krijg vanavond les en ik ga vragen of hij iets anders erop weet dan wat ik hiervoor al deed en anders gewoon blijven proberen ze is nog maar 3 jaar dusja er kan nog alles gebeuren