[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:48

Ik ben totaal geen dressuurruiter, maar interesseer me er toch voor.

ik vraag me weleens af of er zoveel manieren zijn om paarden rond te rijden, harde manier, zachte manier.

Ik zie toch op concours de meeste ruiters bewegen met hun hand, hetzij een korte ophouding, de andere geeft een rukje en laat weer los. Tuurlijk zie je ook sommige de kop voor de borst trekken }:0
maar heb het eigenlijk over niet een hele nare manier van rijden(zo lijkt het), die paarden liepen er ontspannen bij, en werden ook niet doorgaans gestoord in de mond.

Hier lees ik dat sommige met een stille hand een paard laten nageven, ik vind dat erg knap. Komt dat uit een voorwaartse drang bv dat ze zelf de ontspanning opzoeken? komt daar geen enkel ophouding aan te pas?

Moll

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:12

een ophouding om het paard na te laten geven is zowiezo niet goed.

_Jamillaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:06

Hallo,

ik heb ook vraagje misschien dat iemand daar een goede oplossing voor weet :)

Ik rij nu namelijk al halfjaartje een jong paardje en loopt redelijk goed enkel als ik vraag voor uit draf ineens te gaan stilstaan blijft ze trekken aan haar mond en hoofd gaat dan in de lucht..

Iemand zei : ophouding maken en terwijl opsluiten op achterhand..
maar zelfs hiervoor is ze nog te sterk ze blijft trekken naar voor en om nu eens hard te trekken ofzo daar doe ik niet aan mee !

Nu rij ik vooral ook met mijn stem en dan reageert ze goed .. Lesgever van de groepsdressuur zei dat ze verkeerd is ingereden geweest door te hard te zijn en niet op te letten .. Ik wist wel dat ze verkeerd was ingereden en enkel maar toen vanaf het begin springen springen maar nu wil ik het wel op een goede en vriendelijke manier oplossen

dus iemand raad ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:56

Hoe is de overgang van draf naar stap?
Luisterd ze dan wel goed op je zit of moet je ook je hand gebruiken?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:24

stip

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:52

Ik vraag me ook af hoe ze reageerd op je zit, en of je naast je hand ook stem en zithulpen gebruikt bij deze overgang. Misschien is een filmpje makkelijk als je toevallig iets hebt daarvan.

Mijn paard had in het begin ook een erg vervelende rem. Die ben ik toen op een redelijk los teugeltje met licht contact gaan rijden en vooral heel erg op de stem. Uiteindelijk kon ik mijn stem gaan gebruiken in combinatie met mijn zit en haar van daar uit weer verder op gaan bouwen. Als het eenmaal verkeerd geleerd is is het niet makkelijk er weer uit te krijgen of anders aan te leren.

festilavano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:30

Mijn paard, een 16 jarige ruin, is er eentje die eigenlijk veel verschillende knoppen erop
heeft zitten maar het probleem is dat ik vaak moeilijk weet hoe ze te gebruiken bij hem.
Als mijn instructrice er b.v op gaat loopt hij (passend bij dit onderwerp dan) zo netjes in de aanleuning, is hij
lekker aan het been enz. Als ik mijn paard naar beneden vraag lukt dit eigenlijk aardig,
wat mijn probleem is: hoe houd ik dit vast? als ik meegeef komt hij op een gegeven moment altijd omhoog.
Het gaat overigens nu al een stuk beter, en ik denk dat het allemaal best goed komt..
Maar toch wil ik graag weten wat jullie mij als tip willen meegeven?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:12

alles valt en staat mewt het goed leren van teugel voering en het voelen hier van, dit leer je ook niet binnen een jaar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:20

festilavano schreef:
Mijn paard, een 16 jarige ruin, is er eentje die eigenlijk veel verschillende knoppen erop
heeft zitten maar het probleem is dat ik vaak moeilijk weet hoe ze te gebruiken bij hem.
Als mijn instructrice er b.v op gaat loopt hij (passend bij dit onderwerp dan) zo netjes in de aanleuning, is hij
lekker aan het been enz. Als ik mijn paard naar beneden vraag lukt dit eigenlijk aardig,
wat mijn probleem is: hoe houd ik dit vast? als ik meegeef komt hij op een gegeven moment altijd omhoog.
Het gaat overigens nu al een stuk beter, en ik denk dat het allemaal best goed komt..

Wat je vaak ziet wanneer mensen het paard af en toe rond kunnen rijden, dat ze als hij eenmaal rond is "bang" zijn om iets verkeerds te doen zodat het paard er weer "uit" gaat.
Dus gewoon blijven rijden (aan het been houden door veel te schakelen) en bewust voelen wat er onder je allemaal gebeurd. (dat "voelen" werkt het best wanneer je ontspannen bent)

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:54

raadpleeg een lesgever;)

xxilse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:19

er is altijd veel discussie over hulpteugels, wat is jullie mening en bij welke problemen is het wel een goed idee en bij welke juist niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:26

xxilse14 schreef:
er is altijd veel discussie over hulpteugels, wat is jullie mening en bij welke problemen is het wel een goed idee en bij welke juist niet?

hulpteugel is bedoeld voor de ruiter.
Sommige mensen willen nog wel eens zeggen dat het voor het paard is en dat klopt dus niet ;)
Hulpteugel moet zeer tijdelijk zijn.
Mensen die geen ervaring hebben met een hulpteugel zouden dit niet zonder goede begeleiding moeten gebruiken.
In verkeerde handen kunnen veel hulpteugels veranderen in marteltuigen...

Voor welke problemen vind ik niet uit te leggen omdat er zoveel verschillende hulpteugels en problemen zijn.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:46

Een hulpteugel moet een tijdelijke "ondersteuning" zijn lijkt mij.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:07

M'n verzorgHaflinger houdt haar hoofd in draf hoog.
In stap geeft ze wel na,ze voelt dan heel soepel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

festilavano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:13

superwoman schreef:
festilavano schreef:

Wat je vaak ziet wanneer mensen het paard af en toe rond kunnen rijden, dat ze als hij eenmaal rond is "bang" zijn om iets verkeerds te doen zodat het paard er weer "uit" gaat.
Dus gewoon blijven rijden (aan het been houden door veel te schakelen) en bewust voelen wat er onder je allemaal gebeurd. (dat "voelen" werkt het best wanneer je ontspannen bent)

bedankt! ben inderdaad veel bezig met het schakelen en "voelen" wat er gebeurt,
toevallig heb ik gisteren les gehad en ging het alweer stukken beter! Hij loopt nu best
lekker nageeflijk, soms wil hij nog wel eens gaan hangen op het bit maar dan
laat ik hem gewoon een keer goed doorlopen met een losse teugel, dan is hij het best snel beu..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:37

graag gedaan festilavano. fijn dat het goed gaat!

FireAndIce: wat is je doel met de foto's? Wil je graag comentaar/hulp?
Als ik een tip mag geven, dan moet je eens goed letten op je polsen ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:40

Mijn paard heeft vooral een probleem met de constante aanleuning. Zodra we wat anders doen, bv uit de volte rijden, gooit hij zijn hoofd weer omhoog. Ik vraag hem nooit beneden met druk, ik rijd gewoon en zorg dat hij stelling heeft en houdt een licht contact. Heeft hij problemen met zijn balans of is het de onzekerheid van 'wat gaan we nou doen' dat hij dit altijd doet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:55

Dorienn schreef:
Mijn paard heeft vooral een probleem met de constante aanleuning. Zodra we wat anders doen, bv uit de volte rijden, gooit hij zijn hoofd weer omhoog. Ik vraag hem nooit beneden met druk, ik rijd gewoon en zorg dat hij stelling heeft en houdt een licht contact. Heeft hij problemen met zijn balans of is het de onzekerheid van 'wat gaan we nou doen' dat hij dit altijd doet?

als lichamelijk alles goed is (ook tanden) en dus ook goedzittend tuig, denk ik eerder dat jij een probleem hebt met de aanleuning. Dat is iig veel logischer, omdat het bij een verandering gebeurd.
Kan goed zijn dat je onbewust niet goed meegeeft of niet goed voorbereid en je hulpen te groot worden of teveel spanning geeft.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:01

Kan best zijn, tis een gevoelig dier en ik heb al gemerkt dat als ik mijn schouders opspan, niet met de buik ademhaal of mijn rug opspan er niets mee aan te vangen is :) Maar ik zal er eens extra op letten, bedankt voor de tip! tuig is in orde, het zadel is pas nog nagekeken en het schuift of klappert niet.
Hij loopt nog niet lang dressuur, bij de vorige eigenaars nooit aan dressuur gedaan etc. Ook is het een lang paard en heb ik moeite hem bij elkaar te krijgen. Ik denk dat dat ook een probleem is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:05

Dan heb je nog veel werk in de basis en zal het best wel goed komen. Het is fijn als een paard zo gevoelig is, daar kan je veel van leren. Probeer het niet af te straffen, want meestal doe je onbewust echt iets niet goed ;)
succes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:21

Sorry maar hoe laat jij jou paard ontspannen dan mag ik vragen.
Ik ken niemand die geen ophouding geeft om een paard te laten nageven. (van wie ik het weet dan) en dat zijn er aardig wat. Dus ben erg benieuwd
Moll schreef:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:16

NicoleHorses schreef:
Sorry maar hoe laat jij jou paard ontspannen dan mag ik vragen.
Ik ken niemand die geen ophouding geeft om een paard te laten nageven. (van wie ik het weet dan) en dat zijn er aardig wat. Dus ben erg benieuwd
Moll schreef:

Je vraagt 2 verschillende dingen. ontspanning én nageven...

ontspanning krijg je door zelf ontspannen te zijn, iets wat veel lastiger is dan het lijkt. Vaak heb je onbewust nog ergens spanning, wat ook komt omdat het paard beweegt. Eigenlijk moet je elk lichaamsdeel apart kunnen aanspannen en ontspannen, maar vaak gaan er automatisch meerdere lichaamsdelen mee. (denk aan extra been geven en dan je handen naar je toe trekken, maar ook door concentratie je schouders spannen)

Nageven of ik denk dat je het "aan de teugel lopen" bedoeld realiseer je door corecte hulpen en vertrouwen. Wanneer je zorgt dat het paard actief loopt (dus niet hard/snel) dan brengt hij zijn achterhand goed ver onder de buik. Hierdoor krijg je een bolling in de rug. Dan met een elastische verbinding zal het paard vanzelf zakken in de hals. Wanneer het paard na geeft kun je het paard in de verschillende halshoudingen vragen mits deze dat niveau aan kan. (lang laag t/m oprichting en ook is lange teugel daar een belangrijk onderdeel van, want vaak zie je daarin extra goed dat het paard niet goed nageeft)

ophoudingen zijn bedoeld om het tempo aan te passen, al is dat als ondersteuning op je zit, maar zeker niet bedoeld om het paard aan de teugel te rijden.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:05

een vraagje over een jonge pony. De pony werkt graag, maar heeft nog heel veel moeite met nageven. Ik ben er zelf niet al te veel mee bezig als ik de pony rijd, probeer vooral lekker te buigen op voltes en mijn tempo aan te blijven geven in overgangen of verzamelen/voorwaarts rijden en de laatste keer dat ik hem reed gaf hij ook heerlijk na. Puntje is, hij vindt het duidelijk moeilijk en zakt al snel terug in tempo. Ik rijd niet bewust terug en probeer hem ruimte te geven van voren als hij heel erg inzakt. Vorige keer kroop hij dan soms juist nog meer achter de teugel en duurde het een paar passen voor hij meer voorwaarts ging.

Wat nu de vraag is: Moet ik toe staan dat hij wat terug zakt in tempo en hem ontspannen de juiste houding op laten zoeken (hij zakt soms ook nog te diep, momenten dat ik zeker wat aandrijf) of moet ik zodra hij terug zakt in tempo meteen aandrijven en niet de ontspanning laten zoeken in lager tempo? Ik zelf weet het niet meer, overigens maakt hij de overgangen wel nog goed. Als ik galop vraag doet hij dat dus wel. Hij draaft alleen beduidend langzamer en is ook meer met zichzelf en soepel zijn bezig dan met het tempo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:21

Fenn, ik denk toch dat je iets verkeerd doet.
pony zou juist aan de teugel moeten gaan wanneer hij actief zijn been ver onder de massa zet. Het terug vallen in tempo lijkt toch op "handrem" te duiden. Dit kan écht onbedoeld en onbewust gebeuren hoor. Aan de teugel lopen gaat om de bolling van de rug en dit zou in geen geval een beperking kunnen geven in de beweging.
Zelf heb ik ook meerdere jonge paarden gereden (zadelmak gemaakt) dus weet ook dat het niet komt door de leeftijd. Hoogstends kunnen ze wat moeite hebben met de balans, maar om in balans te blijven werkt de snelheid juist mee, dus niet een tempo terug.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:26

Dat een jong paard meer baat heeft bij snelheid weet ik zelf ook. Ik laat hem ook rustig iets over tempo lopen. De 'handrem' lijkt het me iig niet, maar ik zal de volgende keer eens controleren of ik toch niet op een of andere manier rem. Iemand aan de kant beweerde juist dat de teugels nog wel wat korter konden, want ik oefende niet genoeg druk uit, ik nam ze niet korter, want uiteindelijk kwam hij dus wel rond.
Maar jij zegt dus dat ik direct voorwaarts moet drijven bij elke tempo terugval?