[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juul_picasso

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:02

Hee,

Ik heb een probleempje:

Ik zou mijn paard graag aan de teugel willen rijden. Ik hoor ook veel verhalen dat dat beter voor ze is en als mijn pony dat doet is ze ook veel lichter in de hand.
Mijn vraagje is hoe ik haar nou aan de teugel moet krijgen?
Ik doe het nu als volgt:
buitenteugel kort, binnen teugel wat langer en dat spelen, ondertussen doorlopen en veel figuren rijden.
Soms heb ik haar heel even maar dat laat ze al heel snel gelijk los. Ik blijf gewoon doorspelen met de teugels als ze aan de teugel rijd. Alleen dan gaat ze meestal achter de teugel rijden. Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

bedankt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:09

Niet spelen en je teugels gelijk houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:23

dat ze achter de teugel gaat is een mooi signaal dat ze het niet fijn vind dat jij met de teugels en dus het bit aan het klooien bent.
Aan de teugel rijden doe je van achter uit en niet door aan de voorkant te plukken. Nageeflijkheid komt uit een vriendelijke hand die het paard kan vertrouwen.
Lees eens een paar pagina's terug en schrijf dan desnoods nog je vragen op. Er zijn er al vele voor je geweest met hetzelfde probleem. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:12

superwoman schreef:
Moll schreef:
geheel met u eens echter is een weestand biedende en nagevende han onlosmakelijk met elkaar verbonden, alleen dan kan men nagevelijheid op teugelgewicht creeren

dat ben ik met U eens, alleen bij het leren is imo het focussen op meegaan met de hand al meer dan moeilijk genoeg en zullen ze onbedoeld al regelmatig weerstand bieden.
Het is een kwestie van leren voelen wat je bewust en onbewust doet.
Vele denken ontspannen te zijn, denken dat ze het paard scherp aan het been hebben én denken dat ze een meegaande hand hebben, maar helaas, want het is ook erg moeilijk.

dat is zeker waar dat zie ik veel in mijn lessen terug komen dat mensen denken dat ze los zijn in de hand en elelboog niets ismminder waar, maar daar gaat wel even wat tijd overheen voor dan ik die mensen de bassis heb bij gebracht van het voelen, maar ook dan is het nog steeds zo dat hoofd halshouding bepalend is voor de losheid van het paard

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:14

juul_picasso schreef:
Hee,

Ik heb een probleempje:

Ik zou mijn paard graag aan de teugel willen rijden. Ik hoor ook veel verhalen dat dat beter voor ze is en als mijn pony dat doet is ze ook veel lichter in de hand.
Mijn vraagje is hoe ik haar nou aan de teugel moet krijgen?
Ik doe het nu als volgt:
buitenteugel kort, binnen teugel wat langer en dat spelen, ondertussen doorlopen en veel figuren rijden.
Soms heb ik haar heel even maar dat laat ze al heel snel gelijk los. Ik blijf gewoon doorspelen met de teugels als ze aan de teugel rijd. Alleen dan gaat ze meestal achter de teugel rijden. Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

bedankt

ik quote u even om het stul spelen spelen houd in geen gevoel en geen constante verbinding, als u speeld dan voelt u niet wanneer het paard tegen de hand komt en wanneer het paard lost, dus u kunt geen goeie verbinding krijgen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:16

superwoman schreef:
dat ze achter de teugel gaat is een mooi signaal dat ze het niet fijn vind dat jij met de teugels en dus het bit aan het klooien bent.
Aan de teugel rijden doe je van achter uit en niet door aan de voorkant te plukken. Nageeflijkheid komt uit een vriendelijke hand die het paard kan vertrouwen.
Lees eens een paar pagina's terug en schrijf dan desnoods nog je vragen op. Er zijn er al vele voor je geweest met hetzelfde probleem. ;)

ook dit is niet geheel correct, als ze achter de teugel komen kan het zijn dan de hand te ver naar het lichaam van de ruiter word gehouden, steek de hand wat toe en blijf in de beweging voelen of dat het dier na geeft, en zelfs is het soms prettiger i n de training het dier iets wat te rond in te stellen, voor ruiter en paard soms erg prettig

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:18

okee ik ga het morgen proberen

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:30

Succes!
Het is niet altijd gemakkelijk, en kan soms liggen in de kleine dingetjes. Almé haar achterhand sleept er vaak maar wat achteraan, bij haar is het vaak genoeg om haar achterhand even met de zweep aan te raken (moet je niet voor meppen oid) en dan gaat ze actiever en nageeflijk lopen.

captainjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:08

Ik verbaas me erover dat mensen zeggen dat elk paard anders is en dat je daarom elk dier anders moet rijden?????
Er is maar 1 juiste manier en dat is vanuit ontspanning naar aanspanning, rust en regelmaat in de gangen ( 1 tempo) contact maken en het paard verbinding LATEN nemen dus niet vastzetten. Zodra het paard aanleuning neemt ( verbinding vanuit het paard opdat het jouw hand vertrouwt en dus contact terug legt) kun je werken aan rechtrichten. Is het paard daardoor beter in balans en word het sterker op het achterbeen dan gaat het vanzelf nageven.

Aan de teugel is niet die gewenste krul. Die krul is het resultaat. Wat is dan aan de teugel??
Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op de rechte lijnen recht, in de wendingen licht gebogen volgens het beloop van de wending. Kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter. Rekening houdend met de graad van africhting en met de aard en snelheid van de gang:
- is de achterhand meer of minder ondergebracht
- is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
- is de nek,( plekje achter waar je kopstuk ligt!!!) welke onder alle omstandigheden het hoogste punt van samenstel hoofd en hals blijft, beide oren even hoog, meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder voor de loodlijn komt maar NOOIT erachter!
- zijn de teugels in mindere of meerdere graag gelijkmatig aangespannen waarbij het paard het bit recht aanneemt , aan beide kanten gelijk, zonder daarbij geluid te maken of de mond overmatig te openen.
- geeft het paard meer of minder gevolg aan de druk van de kuit of een aanwijzing van de teugel.
- zijn de bewegingen meer of minder licht verheven.

Opkrullen , tegen de hand komen, of hangen zijn dus grote fouten . Niet aan je been zijn, scheef lopen, spanning ect is dus een teken dat er iets mis is met je manier van rijden. Goede instructie is dus heel erg belangrijk.
Of dat inhoud je paard flink de les te leren door mega ophoudingen te maken en vanuit galop te laten halthouden terwijl disbalans vaak zorgt voor renpartijen.... ??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:38

captainjack schreef:
Ik verbaas me erover dat mensen zeggen dat elk paard anders is en dat je daarom elk dier anders moet rijden?????
Er is maar 1 juiste manier en dat is vanuit ontspanning naar aanspanning, rust en regelmaat in de gangen ( 1 tempo) contact maken en het paard verbinding LATEN nemen dus niet vastzetten. Zodra het paard aanleuning neemt ( verbinding vanuit het paard opdat het jouw hand vertrouwt en dus contact terug legt) kun je werken aan rechtrichten. Is het paard daardoor beter in balans en word het sterker op het achterbeen dan gaat het vanzelf nageven.

Aan de teugel is niet die gewenste krul. Die krul is het resultaat. Wat is dan aan de teugel??
Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op de rechte lijnen recht, in de wendingen licht gebogen volgens het beloop van de wending. Kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter. Rekening houdend met de graad van africhting en met de aard en snelheid van de gang:
- is de achterhand meer of minder ondergebracht
- is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
- is de nek,( plekje achter waar je kopstuk ligt!!!) welke onder alle omstandigheden het hoogste punt van samenstel hoofd en hals blijft, beide oren even hoog, meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder voor de loodlijn komt maar NOOIT erachter!
- zijn de teugels in mindere of meerdere graag gelijkmatig aangespannen waarbij het paard het bit recht aanneemt , aan beide kanten gelijk, zonder daarbij geluid te maken of de mond overmatig te openen.
- geeft het paard meer of minder gevolg aan de druk van de kuit of een aanwijzing van de teugel.
- zijn de bewegingen meer of minder licht verheven.

Opkrullen , tegen de hand komen, of hangen zijn dus grote fouten . Niet aan je been zijn, scheef lopen, spanning ect is dus een teken dat er iets mis is met je manier van rijden. Goede instructie is dus heel erg belangrijk.
Of dat inhoud je paard flink de les te leren door mega ophoudingen te maken en vanuit galop te laten halthouden terwijl disbalans vaak zorgt voor renpartijen.... ??

wat bedoelt u met tempo? verwart u dit niet met tempi?
dat stuk dat u beschrijft over hoofd hals houding heeft u daar ook fotos van?
wat bedoelt u metzonder daarbij geluid maken?

en om per definitie te zeggen dat wanneer het paard scheef is dat het dan gelijk aan het rijden ligt, vind ik nog al stellig, recht richten is immers dat geen wat je van af het moment dat je opstap aan het doen bent en soms kan het zijn dat het paard niet zo recht is als de dag daarvoor.

wat is disbalans, dit woord ken ik niet in de paardensport.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:36

Disbalans zie ik als een verstoring in het evenwicht. Ene kant beter ontwikkelt als andere kant bijvoorbeeld.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wie al deze wijze lessen posten en waar ze rijden.

Mijn 27 jarige heeft nog een redelijke conditie maar je merkt heel goed dat dingen moeilijk worden. Ik probeer veel variatie te houden in het werk. Longeren, balkjes lopen, was moeilijkere oefeningen. Toch is het moeilijk haar keer op keer weer netjes recht te krijgen. Iemand hier nog een goede tip voor?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:26

Moll schreef:
ook dit is niet geheel correct, als ze achter de teugel komen kan het zijn dan de hand te ver naar het lichaam van de ruiter word gehouden, steek de hand wat toe en blijf in de beweging voelen of dat het dier na geeft, en zelfs is het soms prettiger i n de training het dier iets wat te rond in te stellen, voor ruiter en paard soms erg prettig

ook dat is niet geheel correct. :roll:
als ze achter de teugel komen kan dat ook nog andere problemen voortkomen zoals lichamelijke pijn wel of niet veroorzaakt door externe factoren (zoals bijv last van het zadel of de tanden etc etc) ....
Echter vind ik het het meest logisch dat wanneer de ruiter speelt met zijn handen, dat het daar vandaan zal komen.
Verder ben ik het wel met U eens dat de lokatie van de handen ook belangrijk zijn, te vaak worden deze ook "op" bijv de bovenbeven geplaatst bij het afwenden of stelling vragen.

captainjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:19

moll en lillytjuh,
wat bedoelt u met tempo? verwart u dit niet met tempi?
dat stuk dat u beschrijft over hoofd hals houding heeft u daar ook fotos van?
wat bedoelt u metzonder daarbij geluid maken?

en om per definitie te zeggen dat wanneer het paard scheef is dat het dan gelijk aan het rijden ligt, vind ik nog al stellig, recht richten is immers dat geen wat je van af het moment dat je opstap aan het doen bent en soms kan het zijn dat het paard niet zo recht is als de dag daarvoor.

wat is disbalans, dit woord ken ik niet in de paardensport.

Met tempo bedoel ik in 1 tempo rijden , bijvoorbeeld in draf in hetzelfde ritme. Niet sneller niet langzamer ( dus ook geen tempowissels of verruimingen) maar het dier zijn passen laten afmaken. Rust en regelmaat. Vaak gaat een rijdier zelf harder of zachter omdat het uit balans is ( disbalans) of raakt.

Wat betreft de opmerking dat scheef zijn van je paard aan je rijden ligt is miss niet juist uitgelegt. Ik bedoel te zeggen dat de natuurlijke scheefheid van je paard door het juist rijden corrigeert. Indien je verkeerd (aan de teugel)rijd versterk je het scheef zijn juist. Dat is wat ik bedoel. Daardoor ontstaan dus andere problemen zoals niet aan je been, over de schouder wegvallen, niet willen ontspannen ect.

De wijsheid komt door een opleiding tot instructeur en dressuurjury. De wijsheid is uit het hoofd geleert tijdens de thoerie lessen en gelijk in de praktijk verbeterd door de praktijklessen. Wat ik dus opschreef over aan de teugel staat dus ook zo in het lesboek...

Ik zal kijken naar foto`s van een juiste hoofd-halshouding en een onjuiste ,al zegt de omschrijving genoeg.

Het dier mag tijdens het werken geen geluid produceren als knarsetanden, grommen, roggelen, kreunen ect. Dit duid op spanningen.

Hopelijk heb ik zo jullie vragen beantwoord.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:43

dan begrijp ik toch wel goed, u heeft het over tempi wisselingen en geen tempo wisselingen, tempo wisselingen zijn verschillende gangen, en tempi is in de zelfde gang wisselen van vezameling tot uitgestekte.

over het geluid kwa tanden knarsen en grommen ben ik geheel met u eens, kreunen daar in tegen is een voor teken voor het briesen, en briesen is ontspanning.

grappig trouwens dat u zegt over wat u schrijft ook in het lesboek staat, het geen wat ik aan geef word ook door de grootmeesters aan gegeven in hun boeken.

captainjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:03

Moll.
Ik ben het met je eens dat kreunen een voorbode kan zijn voor briesen, helaas is er nog een vorm van kreunen waarbij het paard niet zal gaan briesen. Veelal hoorbaar bij slecht aan het been zijnde dieren. Of dieren die hun adem inhouden ( spanning) en vervolgens laten ontsnappen door middel van kreunen, welke heel anders klinkt dan de kreun voor het briesen. Ik begrijp dat je deze kreun niet kent...gelukkig maar.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:57

Vraag:
Mijn paard loopt goed ontspannen, met enkel en alleen teugelgewicht, en neemt het bit recht aan, dus niet aan 1 kant vast/zwaar.
Ook kan ik hem zonder moeite lang en laag laten lopen alsook meer opgericht zonder dat daarbij spanning in de kaak/mond komt.
Sinds kort kan mijn paard alleen soms wat knarsen met zijn tanden.. Wat kan ik hieruit afleiden?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:30

Mijn verzorgpaard briest vaak erg veel,vooral met instappen,
en als ik de teugels op maat ga maken.
Ik denk dat ie dat doet om stiekem extra teugel te krijgen? :P

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:15

Matsje schreef:
Vraag:
Mijn paard loopt goed ontspannen, met enkel en alleen teugelgewicht, en neemt het bit recht aan, dus niet aan 1 kant vast/zwaar.
Ook kan ik hem zonder moeite lang en laag laten lopen alsook meer opgericht zonder dat daarbij spanning in de kaak/mond komt.
Sinds kort kan mijn paard alleen soms wat knarsen met zijn tanden.. Wat kan ik hieruit afleiden?

Zeer goede vraag van u, wanneer de hand van de ruiter niet getraind is, en er een spelende hand is dus met ander woorden vast los vast los op de teugel word gekneden, is dat zeer goed mogelijk, echter wanneer er correcte teugevoering is aan geleerd en dus geleerd is te voelen kan weet men dat het geen wat mein kwa teugelgewicht in de hand voelt het paard ook voelt dus als er spanning op 1 teugel meer is dan op de ander is s dit voelbaar, en zelfs voor de instructie zichtbaar.

Als u uw paard zo kanrijden als u beschrijft is dit in de goeie richten, en moedig ik dit zeker aan.
Knarsen is spanning, spanning is stress, en dat is uiteraard niet doet, doe een paar stappen terug tot waar het knarsen nog niet aanwezig was en probeer het langzaam weer op te bouwen, herhalling is belangrijk voor bevestigging, het is soms echt prettig voor ruiter en paard om helemaal bij het begin te beginnen.

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:03

mijn paard knort vaak een beetje als ze aan de teugel gaat? Wat betekent dat nou?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:55

ik bedoel meer onbalans, net iets er uit lopen zeg maar. Mijn paard is oud (27) en als ze een tijdje stil staat begint ze echt moeite te krijgen met haar eigen benen, een beetje als een jong paard. Vandaag ging dat trouwens goed. Ik rij momenteel niet zo veel omdat ik zelf een blessure heb, waardoor ze minder regelmaat heeft. Tot nu toe had ze daar weinig problemen mee maar tja..... moet nu toch toegeven dat ze ouder wordt. Ik wil eerst dat ze gewoon netjes op haar benen staat en niet naar binnen valt, voordat ik wat meer ga vragen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:09

Moll schreef:
Matsje schreef:
Vraag:

Zeer goede vraag van u, wanneer de hand van de ruiter niet getraind is, en er een spelende hand is dus met ander woorden vast los vast los op de teugel word gekneden, is dat zeer goed mogelijk, echter wanneer er correcte teugevoering is aan geleerd en dus geleerd is te voelen kan weet men dat het geen wat mein kwa teugelgewicht in de hand voelt het paard ook voelt dus als er spanning op 1 teugel meer is dan op de ander is s dit voelbaar, en zelfs voor de instructie zichtbaar.

Als u uw paard zo kanrijden als u beschrijft is dit in de goeie richten, en moedig ik dit zeker aan.
Knarsen is spanning, spanning is stress, en dat is uiteraard niet doet, doe een paar stappen terug tot waar het knarsen nog niet aanwezig was en probeer het langzaam weer op te bouwen, herhalling is belangrijk voor bevestigging, het is soms echt prettig voor ruiter en paard om helemaal bij het begin te beginnen.

Oke dankje. Ik had wel het idee dat het een bepaalde spanning was. Zal er meer op letten en kijken wanneer hij het doet.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:22

mijn merrie is heel hard in de mond ik vraag haar aan de teugel zo komt mooi aan de teugel.
maar als ik maar even een beetje toegeef dan smijt ze gelijk weer haar hoofd in de lucht.
dit is niet meer van niet kennen, maar al meer van niet willen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:37

Dit is zeker wel van het niet kennen (kunnen) en niet van het niet willen. De ruiter ken (kan) het namelijk niet maar wil nu wel gaan leren.

Ik denk dat je wel heel wat zal moeten aanpassen. Niet mee spelen, vragen, etc. Zo min mogelijk op de teugels doen en je bewust worden van je houding en zit. Van daar uit weer contact durven opnemen met het paard en aan het paard gaan werken. Ik kan goed les aanraden, denk bijvoorbeeld aan centered riding les.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:42

cadee schreef:
mijn merrie is heel hard in de mond ik vraag haar aan de teugel zo komt mooi aan de teugel.
maar als ik maar even een beetje toegeef dan smijt ze gelijk weer haar hoofd in de lucht.

Over het algemeen doen paarden wat hun gevraagd wordt, tenzij iets dringends als pijn dit verhindert.
Zeker als het een redelijk verzoek is, passend in de fase van de africhting.

Wat je omschrijft lijkt erop te duiden dat ze niet weet hoe aan de teugel te lopen.
Als ze zo heftig reageert als je een beetje toegeeft, dan is de basis communicatie niet op orde.

Hoe is ze met losrijden?
Kan je haar met haar hals lang en neus iets voor de loodlijn rijden?
Wat doe je om haar aan de teugel te vragen en hoe laat ze jou merken dat ze aan de teugel is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:16

cadee schreef:

de mond van het paard is zo hard als de hand van de ruiter, krijg dit soort paarden ook in me lessen, als ik de mensen dan geleerd heb hoe het werkt is het paard opeens zo hard niet meer.
en niet wille, is niet goed uitgelegt door de ruiter.