[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:08

lillytjuh schreef:
Dat snel boos krijgen vond ik op wedstrijd altijd fijn met een merrie. Die van mij is zoveel leuker als ze boos is hahaha Ze voelt mij alleen iets te goed aan en als ik niet helemaal goed in mn vel zit gaat ze expres aan de kletter.

"expres" kan natuurlijk ook zijn omdat je onbedoeld een andere energie uitstraalt en haar zo ongemakkelijk laat voelen. Aan de kletter gaan = namelijk vluchtgedrag.
Hoeft niet zo te zijn, maar is wel een mogelijkheid ;)

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:52

superwoman schreef:
Longeerbak is misschien vrij klein?
En anders los in de grote bak beginnen, kijken hoe ze daarop reageerd en zorgen dat ze aansterkt en zeker wordt in de galop .
Als ze het los in de longeerbak al niet doet, dan is het met een ruiter erop nog moeilijker.
Wat ik me trouwens wel afvraag is of ze lichamelijk niks mankeert, want meestal gaan de paarden los wel makkelijk in galop.

Ik zou igg een plan maken naar het longeren toe en dan pas richting het rijden in galop- mits lichamelijk alles is uitgesloten natuurlijk ;)

[/quote]

Voor zover ik weet mankeert ze lichamelijk niks. Mijn instructrice zegt wel dat het waarschijnlijk komt omdat ze nog zo groen is. Ik ga denk ik inderdaad wel proberen om met longeren te starten. De longeerbak is trouwens erg groot voor een longeerbak dus daar ligt het niet aan ;)

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:30

maar ze heeft al wel de leeftijd om het wel te kunnen....
groene 2.5 jarige kunnen meestal ook best redelijk meekomen, dus op haar leeftijd moet het eigenlijk geen probleem zijn (tenzij ze jaren op een postzegel heb gestaan en dus totaal geen beweging heeft gehad)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:16

Ik heb ook een vraagje. Ik heb sinds februarie een pony die ik aan het inrijden ben. En we rijden bitloos maar ze komt niet echt naar beneden. Wat is zelf denk is dat het aan haar conditie ligt, want ze heeft net een veulen van 2 maanden en ze rijd nu pas een kwartiertje, maar daarvoor deed ze 't ook nog niet. Dus denken jullie ook, dat als ik haar gewoon op conditie heb en lekker voorwaards rijd, dat ze vanzelf komt?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:20

Ja dat denk ik wel ja. Ze moet weer wat aansterken voordat ze haar controle en evenwicht weer helemaal heeft.

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:05

superwoman schreef:
maar ze heeft al wel de leeftijd om het wel te kunnen....
groene 2.5 jarige kunnen meestal ook best redelijk meekomen, dus op haar leeftijd moet het eigenlijk geen probleem zijn (tenzij ze jaren op een postzegel heb gestaan en dus totaal geen beweging heeft gehad)

Ja dat wel ja, ik weet niet wat er bij de vorige eigenaren mee is gedaan maar ze is daar alleen als fokmerrie gebruikt dus zal wel niet al te veel beweging hebben gehad. Doe zaterdag mee met bestgaand in dordrecht dus ben benieuwd hoe ze het op gras doet.

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:36

bij mij op de manege kan ik me zo storen aan die meisjes die alleen maar lopen te zeuren van ooh nee me paard loopt niet aan de teugel, en vervolgens doen ze hun best niet

elk paard is anders, ik heb verschillende paarden gereden en het duurt gewoon even voordat je door hebt wat je precies moet doen

Lieselooot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:19

mijn paard loopt aan de teugel in stap, draf en gallop.. maar als je de overgangen maakt van stap naar draf of naar gallop geraakt hij er altijd weer uit.. hoe kan je dit oplossen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:05

sillo schreef:
Ja dat wel ja, ik weet niet wat er bij de vorige eigenaren mee is gedaan maar ze is daar alleen als fokmerrie gebruikt dus zal wel niet al te veel beweging hebben gehad. Doe zaterdag mee met bestgaand in dordrecht dus ben benieuwd hoe ze het op gras doet.

Het gaat om basis-conditie en die moet ze wel gehad hebben en heeft ze nu ook (wel meer dan basis denk ik zo, nu je haar rijdt)
"Ik" zou haar toch laten controleren door een osteopaat voor "ik" verder zou gaan met vragen, maar dat is je eigen keuze natuurlijk. Succes Zaterdag ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:07

Lieselooot schreef:
mijn paard loopt aan de teugel in stap, draf en gallop.. maar als je de overgangen maakt van stap naar draf of naar gallop geraakt hij er altijd weer uit.. hoe kan je dit oplossen?

Kan het zijn dat je zelf onbewust gespannen bent of zelfs wat meer druk op de teugels legt?
Ik zou igg voor de overgang het paaard wat dieper vragen en bij de overgang meer teugel geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:11

HorsesWoman schreef:
Ik heb ook een vraagje. Ik heb sinds februarie een pony die ik aan het inrijden ben. En we rijden bitloos maar ze komt niet echt naar beneden. Wat is zelf denk is dat het aan haar conditie ligt, want ze heeft net een veulen van 2 maanden en ze rijd nu pas een kwartiertje, maar daarvoor deed ze 't ook nog niet. Dus denken jullie ook, dat als ik haar gewoon op conditie heb en lekker voorwaards rijd, dat ze vanzelf komt?

kun je met bit wel aan de teugel rijden, want we krijgen nogal veel vragen van mensen die het nog niet onder de knie hebben namelijk ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:01

Lieselooot schreef:

Ligt er aan wat het probleem precies is, een filmpje zou makkelijk zijn in dit geval. Zou het even moeten zien.

anneloesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:08

het grootste probleem met paarden aan de teugel krijgen is de ruiter, (ok ik ben het er mee eens met leskrijgen schiet je meer op dan met theorie.. tenminste voor mij dan), ruiters maken vaak de fout aan de mond van het paard te gaan lopen trekken (geen gel*l trek je paard in de krul) maar dan heb je (uitzonderingen daar gelate) de achterhand er niet bij.
je moet proberen met druk van uit het been het paard als het waren tegen het bit te laten lopen, als hij hierdoor gaat zakken beloon je hem door je WEERSTANDBIEDENDE!hand te ontspannen.
ga niet lopen trekken, dat paard is toch echt sterker dan jij, plus wordt hij daarmee alleen maar harder in zijn mond.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:24

hoe zie je weerstand bieden voor je? Ik krijg dan meteen het idee van hand sluiten, spannen en niet meer in staat zijn ontspannen mee te gaan met de bewegingen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:11

ik ook lailapri :o

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:40

lailapri schreef:
hoe zie je weerstand bieden voor je? Ik krijg dan meteen het idee van hand sluiten, spannen en niet meer in staat zijn ontspannen mee te gaan met de bewegingen.

Ik zie ook het zelfde voor me, maar weerstand bieden kan ook door je hand te sluiten en weer te ontspannen. Het is niet de bedoeling om je hand vast te zetten.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:57

lailapri schreef:

Er zit een verschil in weerstand bieden en zelf blokkeren.

Het idee is dat je het paard duidelijk begrenst en je hand relatief fixeert.
Dit gaat op gevoel: je wil een soort van muurtje zijn om een bepaalde grens aan te geven.
Daar hoort geen trekken bij, maar een kalme, vanuit je paard gezien, onbeweeglijke grensbewaking.
De mate van druk op jouw hand wordt geheel en al bepaald door het paard.

Verder ben je in je lijf ontspannen, zit je onafhankelijk en heeft dit geen nare uitwerking op het paard.
Je leert hem iets, op een moment en in een situatie dat hij dit ook kan leren.

Je voelt hem aftasten wat de bedoeling is en door je geduld en duidelijke grens zal hij het snel snappen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:25

maar voor mensen die nog niet de meegaande hand onder de knie hebben = de weestand biedende hand eigenlijk altijd een blokerende hand.
Hand sluiten is namelijk al een blokerende hand.
Ik gebruik het ook wel eens, maar als onderdeel van een oefening-correctie en niet als de manier om het paard rond te rijden. Aan de teugel werkt namelijk altijd vanuit achter en zo min mogelijk met de voorkant bezig zijn.
Met een weerstandbiedende hand kun je ook voor een krul zorgen, zonder een goed geactiveerde achterhand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:19

superwoman schreef:
maar voor mensen die nog niet de meegaande hand onder de knie hebben = de weestand biedende hand eigenlijk altijd een blokerende hand.
Ik gebruik het ook wel eens, maar als onderdeel van een oefening-correctie en niet als de manier om het paard rond te rijden. Aan de teugel werkt namelijk altijd vanuit achter en zo min mogelijk met de voorkant bezig zijn.
Met een weerstandbiedende hand kun je ook voor een krul zorgen, zonder een goed geactiveerde achterhand.

echter is de hoofd halshouding weer bepalend voor een correct achterhand gebruik, maar hoe wilt u dat bewerkstelliggen als en geen weerstand biedende hand in een mee gaande beweging mag zijn?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:48

In mijn ogen zijn er geen teugels nodig om een paard aan de teugel te kunnen laten lopen, oftewel nageeflijk.

Wat ik wel eens gebruik als begrenzing is mijn armen zwaarder maken dus eigenijk denkbeeldig 100 kilo aan je elleboog hangen. Zo span je niet overbodig, trek je niet en wordt de verbinding tussen paard en ruiter toch anders wat een verandering in tempo teweeg kan brengen.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:56

Ik wil graag weten; is er een verschil tussen aan de teugel en nageeflijk lopen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:43

aan de teugel kan iemand 2 dingen mee bedoelen, een krulletje of een hoofd/halshouding dat voortgekomen is uit een nageeflijk paard.
Aan de teugel is dus hoofd op de loodlijn, nagen een soort van overgave en ontspanning. Het paard kan dan ook de oodlijn gaan opzoeken en aan de teugel gaan, maar het hoeft niet direct zo te zijn. Soms zit daar nog meer training en gedult achter. Belangrijk is een ontspannen paard dat netjes de hulpen wil opvolgen en daarbij lekken van achteruit naar voor wil. Dingen als schakelen, wendingen, rechtstellen, etc kunnen daar weer mee helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:14

Moll schreef:
superwoman schreef:

echter is de hoofd halshouding weer bepalend voor een correct achterhand gebruik, maar hoe wilt u dat bewerkstelliggen als en geen weerstand biedende hand in een mee gaande beweging mag zijn?

ik snap het niet en volgens mij begrijpt U mij niet.
Zou "en" soms "er" moeten zijn?
Volgens mij is een lichte, constante aanleuning voldoende om het paard aan de teugel te laten lopen.(met de bijbehorende active achterhand.)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:42

superwoman schreef:
Moll schreef:

ik snap het niet en volgens mij begrijpt U mij niet.
Zou "en" soms "er" moeten zijn?
Volgens mij is een lichte, constante aanleuning voldoende om het paard aan de teugel te laten lopen.(met de bijbehorende active achterhand.)

geheel met u eens echter is een weestand biedende en nagevende han onlosmakelijk met elkaar verbonden, alleen dan kan men nagevelijheid op teugelgewicht creeren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:03

Moll schreef:
geheel met u eens echter is een weestand biedende en nagevende han onlosmakelijk met elkaar verbonden, alleen dan kan men nagevelijheid op teugelgewicht creeren

dat ben ik met U eens, alleen bij het leren is imo het focussen op meegaan met de hand al meer dan moeilijk genoeg en zullen ze onbedoeld al regelmatig weerstand bieden.
Het is een kwestie van leren voelen wat je bewust en onbewust doet.
Vele denken ontspannen te zijn, denken dat ze het paard scherp aan het been hebben én denken dat ze een meegaande hand hebben, maar helaas, want het is ook erg moeilijk.