[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:38

Dat zijn idd leuke oefeningen!
Ik leg ook af en toe balkjes neer,en idd,moet ook aan haar balans werken,
maar gaat steeds beter!

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:19

Nu mijn merrie wat ouder is laat ik haar ook weer wat vaker dat soort dingen doen. Blijft ze lekker soepel van!

Ik ga zo eens naar stal, zwartje heeft een ontstoken oog en wil nog even zelf kijken of het al minder is als gisteren voordat ik de dierenarts laat komen! Pfff ze is al 31 en dit was helaas haar redelijk staar vrije oog!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:15

Heb ook een probleem met aan de teugel bij mijn merrie.
als ik met mn teugels speel (los, vast. los, vast) dan geeft ze zich niet snel over en dat vind ik heel vervelend, want ik wil haar op wedstrijden uitbrengen en dan wil ik wel dat ze mooi aan de teugel loopt en niet tegen de hand, misschien staat deze vraag wel ergens tussen deze 206 pagina´s . maar ik ben niet zo gek om die eerst allemaal te lezen, dus wie weet een tip hoe ik haar iets makkelijker omlaag gereden krijg
alvast super bedankt! xlieke

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:48

Een paard snapt er niets van als jij de teugels los-vast doet.
Aan de teugel lopen komt voor uit balans en ontspanning. Dus dat ze op los-vast niet komt is niet zo vreemd.
Ik weet niet of je les hebt? Eerst moet de balans en ontspanning goed zijn, anders zal het niet lukken.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:19

Liekekeira schreef:
dan wil ik wel dat ze mooi aan de teugel loopt en niet tegen de hand, misschien staat deze vraag wel ergens tussen deze 206 pagina´s . maar ik ben niet zo gek om die eerst allemaal te lezen

Lees een paar pagina's terug en het staat er allemaal al.
Samenvatting: los-vast is verkeerde teugelvoering van jouw kant op dit moment in de africhting.
Probeer je contact constant te houden en haar lijf ontspannen en soepel.
Als je dat hebt, dan de achterhand versterken.

Hoe dat allemaal moet is een stukje terug, bijvoorbeeld vanaf 199/200, nog uitgelegd.

Aan de teugel theorie is geen tijdgebonden kwestie, dus het hele topic doorlezen is zeker nuttig als je dit wilt leren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:06

Nog even een foto zo loopt hij nu.

Afbeelding

Ik mag wel een stuk rechter zitten en mijn handen mogen ook wel hoger. :o Wat vinden jullie verder?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:56

Moeilijk wat van te zeggen aangezien je al weet dat je houding daar niet goed is en voornamelijk je handen zo onbedoeld erg sterk zijn. Ik rij juist meer met mijn duimen naar mij toe en mijn pinken van me af en bij een ophouding worden komen mijn vuisten rechtop. (en je polsen moeten licht naar buiten gebogen worden)
Lijkt alsof je teveel met de voorkant bezig bent waardoor er spanning is en hij op de voorhand loopt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 06:40

Dat zie je verkeerd.
Ik probeer dus sinds 3 dagen mijn polsen naar buiten te doen maar dat werkt dus niet altijd nog omdat ik daar aan moet wennen, mijn handen mogen wel een stuk hoger. :j Zoals je in de bovenlijn ziet ben ik ook niet bezig met de voorkant met mijn handen. Vergelijk het met deze foto hier ben ik wel met de voorkant bezig met mijn handen (fout ja ik weet het toen wist ik het nog niet).
Afbeelding
Zie je dat de bovenlijn hier heel anders is en veel gespannender als de foto hierboven? Zo loopt hij dus als je wel aan de voorkant bezig bent.

Afbeelding hier zie ik ook geen spanning.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:04

Dankje voor de tip ;)
idd, het is wel zo. mijn pony heeft me er wel 4x afgegooid maar toen zat ik daarna wel veeel stiller en hoefde maar vuistjes te maken en ze ging al omlaag :O dankje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:34

Liekekeira schreef:
Dankje voor de tip ;)
idd, het is wel zo. mijn pony heeft me er wel 4x afgegooid maar toen zat ik daarna wel veeel stiller en hoefde maar vuistjes te maken en ze ging al omlaag :O dankje

Hmm, met "vuistjes" maken, maak je een ophouding en met 2 handen dan blokkeer je het paard van voren.
Als je dan been gaat geven, geef je dus tegenstrijdige hulpen.
Ik hoop dat je het iets verkeerd heb omschreven ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:41

Somebitch ik zie de spanning in jouw lijf, dáár kijk ik naar en dat zie ik terug komen in het paard.Dat het op die andere foto erger is, wil niet zeggen dat het er op die andere foto niet is, ookal werk je er hard aan. Zoals je al zegt kost het tijd om het goed onder de knie te krijgen ;)
De laatste foto is die een stuk fijner, al zit er nog wel spanning in je armen omdat deze recht zijn ipv gebogen.

Sandra1405

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:29

aan de teugel is iets met gevoel en vertouwe
en dat kunje leren door veel te lezen en kijken
en als je geen gevoel voor hed dan moet je op een paard dat al veel kent
en een instructuur erbij en dat rustig uit proberen .
ook veel lange teugels wel op twee teugels rijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:58

superwoman schreef:
Somebitch ik zie de spanning in jouw lijf, dáár kijk ik naar en dat zie ik terug komen in het paard.Dat het op die andere foto erger is, wil niet zeggen dat het er op die andere foto niet is, ookal werk je er hard aan. Zoals je al zegt kost het tijd om het goed onder de knie te krijgen ;)
De laatste foto is die een stuk fijner, al zit er nog wel spanning in je armen omdat deze recht zijn ipv gebogen.

Ah oke ik dacht dat je het anders bedoelde. ;)
Maar nu je het zo uitlegt geef ik je gelijk ja. :j

DaniiQueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:30

Aan de teugel rijden is op elk paard anders
Het ene paard gaat met een ophouding en wat been meteen aan de teugel
Het andere paard moet je weer heel veel kleine ophoudingen maken
Het beste is om met behulp van een instructeur te leren aanvoelen hoe jou paard aan de teugel gaat

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:03

Ik wou iedereen hier eens bedanken voor al de tips, dankzij jullie en mijn instructeur loopt Almé nu eindelijk aan de teugel, draf is nog wat moeilijk maar het gaat. :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:45

Graag gedaan! Ik ga morgen in alle vroegte rijden, mijn paard heeft echt een verschikkelijk ochtend humeur dus dat wordt lache! Vorige week moest ze om 6uur het land op, bleef mooi in de deuropening staan hoor mevrouw...... soms is het een echte dame!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:52

Het leuke van merrie's, dat herken ik ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:15

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar hou wel van merries om hun wisselvallige "kuurtjes" en ze reageren veel sneller wanneer je iets fout doet. Vind mijn ruin stiekum soms wel saai :o

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:43

Idd, ze hebben precies meer karakter, een eigen humeur en een eigen willetje, ruinen zijn zo gelijkmatig... ;) Saai dus ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:30

ruinen zijn imo veel moeilijker boos te krijgen..
Ik vind het wel prettig met rijden als de merrie's gelijk laten merken dat ik iets niet goed doe. Zo leer ik iig veel sneller natuurlijk, maar er zijn volgens mij meer menhsen die liever een ruin willen..

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:35

Hallo bokkers,

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb een probleem met mijn haflinger merrie. Ze is heel erg fijn met rijden, loopt netjes naar beneden en is fijn in de hand. Ze was 8 toen ze bij ons kwam en toen is er nog nooit wat mee gedaan ze werd altijd gebruikt als fokmerrie. Ik dacht ik ga haar gewoon inrijden kijken hoe dat gaat. Nu is ze zo'n jaar intensief onder het zadel en alles gaat goed totdat ik aanspring in de galop. Dan klapt ze helemaal uit elkaar en vind ze het moeilijk om in evenwicht te blijven. Tijdens de galop wordt ze ook en sterrenkijker omdat ze natuurlijk haar balans wil zoeken. Weet iemand wat oefeninkjes waarmee ik dit kan verbeteren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:04

Heb je haar al eens bijgezet aan de longeerlijn?
Zo ja, gaat wel goed?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:29

Dat snel boos krijgen vond ik op wedstrijd altijd fijn met een merrie. Die van mij is zoveel leuker als ze boos is hahaha Ze voelt mij alleen iets te goed aan en als ik niet helemaal goed in mn vel zit gaat ze expres aan de kletter.

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:30

superwoman schreef:
Heb je haar al eens bijgezet aan de longeerlijn?
Zo ja, gaat wel goed?

nee longeer haar eigenlijk nooit omdat ze dat nooit heeft geleerd. Als ik haar los gooi in de longeerbak krijg ik haar ook
bij niet in galop. :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:04

sillo schreef:
nee longeer haar eigenlijk nooit omdat ze dat nooit heeft geleerd. Als ik haar los gooi in de longeerbak krijg ik haar ook
bij niet in galop. :?

Longeerbak is misschien vrij klein?
En anders los in de grote bak beginnen, kijken hoe ze daarop reageerd en zorgen dat ze aansterkt en zeker wordt in de galop .
Als ze het los in de longeerbak al niet doet, dan is het met een ruiter erop nog moeilijker.
Wat ik me trouwens wel afvraag is of ze lichamelijk niks mankeert, want meestal gaan de paarden los wel makkelijk in galop.

Ik zou igg een plan maken naar het longeren toe en dan pas richting het rijden in galop- mits lichamelijk alles is uitgesloten natuurlijk ;)