[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:49

superwoman schreef:
Almeetje schreef:
Waarom kan je beter geen stap-galop doen als je nog niet goed kan verzamelen?

omdat je de oefening dan niet correct uitvoert.
Niet correct uitvoeren van oefeningen zorgen er vaak voor dat men het paard vast of scheef rijdt. Niet altijd, maar de kans is groter.

Maar wat doe ik dan niet correct? Ik wil het gerust van je aannemen hoor, maar begrijp het gewoon niet... Ze lijkt er totaal geen moeite mee te hebben, springt vlotjes aan en galoppeert gewoon relaxt en rustig. Dus ik begrijp niet wat er mis mee is...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:17

Almeetje schreef:
Maar wat doe ik dan niet correct? Ik wil het gerust van je aannemen hoor, maar begrijp het gewoon niet... Ze lijkt er totaal geen moeite mee te hebben, springt vlotjes aan en galoppeert gewoon relaxt en rustig. Dus ik begrijp niet wat er mis mee is...

Of er wat mis mee is kan ik niet zeggen, omdat ik het niet heb gezien.
Dat je het niet correct doet is volgens mij wel logisch aangezien ze nog niet nageefljk en ook niet verzameld loopt.
Veel ruiter die ik het heb zien doen gaan scheef zitten en/of geven zelfs de verkeerde hulpen, waarbij het paard gewoon heel lief is en doet wat de ruiter wil. Paard corrigeerd ongemerkt veel van de fouten van de ruiter en past zich dus aan.
Dat is ook een reden dat veel paarden schuiner zijn dat hun natuurlijke scheefheid of lopen meer op de voorhand dan ze anders zouden doen.

Somebitch

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:25

Ik heb ook een probleem en hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Mijn pony loopt ontspannen laag maar met zijn neus recht vooruit. Nu wil ik dus een ronding in zijn hals. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Met tempowisselingen voltes etc werkt het niet automatisch. Zelf doe ik niets met mijn teugels, ik hou contact en dat is het.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:27

Somebitch schreef:
Ik heb ook een probleem en hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Mijn pony loopt ontspannen laag maar met zijn neus recht vooruit. Nu wil ik dus een ronding in zijn hals. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Met tempowisselingen voltes etc werkt het niet automatisch. Zelf doe ik niets met mijn teugels, ik hou contact en dat is het.

Misschien een foto?
Ik zou namelijk eerst graag willen zien of de achterhand er goed bij is en of de aanleuning er goed uit ziet. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:29

Ik heb denk ik geen recente foto ik kan eens zoeken. Ik kan je uitleggen hij heeft een hele inieminie ronding zijn neus zit op de juiste plek maar hij steekt zijn neus eruit zegmaar en die krijg ik dus niet naar binnen om de ronding te maken.

Ik ga opzoek naar een foto.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:36

Afbeelding

Dit is een oudere foto maar zo ziet het er ongeveer uit, nu is het zo dat zijn hoofd ietsjes lager is waardoor zijn nek wat rechter is.

Edit: Ronder dan dit heb ik hem sowieso nooit kunnen krijgen, hij loopt graag opgekropt hoog zegmaar wat er nu eindelijk uit is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:51

Als ik naar die foto kijk ziet het er goed uit. Netjes met het neusje iets voor de loodlijn. Wil je hem daar ook ronder? want eigenlijk zou je hem dan achter de LL vragen en dat is niet correct.
Als hij nu iets ander loopt dan daar, kan ik daar natuurlijk niets nuttigs op aanmerken. Hangt hij nu in je handen of niet?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:52

Nee hij hangt totaal niet gelukkig. Het is echt een teken van ontspanning. Op de foto zou ik heel graag zijn neus ietsjes naar beneden hebben zodat je de ronding hebt zegmaar, dit is nog te hoog opgericht.

Edit; Dus met andere woorden ik moet mijn paard bij elkaar rijden. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:09

Somebitch schreef:
Nee hij hangt totaal niet gelukkig. Het is echt een teken van ontspanning. Op de foto zou ik heel graag zijn neus ietsjes naar beneden hebben zodat je de ronding hebt zegmaar, dit is nog te hoog opgericht.

Edit; Dus met andere woorden ik moet mijn paard bij elkaar rijden. :+

Foto hierboven is het juist goed.
Die oprichting is juist postief, omdat ze dan kunnen gaan zakken met de kont (waardoor ze de achterhand er ook goed onder kunnen brengen)

In het begin vraag je nog weinig in de training en zal je eerder uitkomen op lang en laag. Daarna ga je hem dus oppakken en meer bij elkaar rijden en dus ook iets meer oprichting vragen (zover als het paard kan bieden)
Hoe ver je hem bij elkaar kunt rijden hangt ook van de africhting - waar je zit met je training of soms is het aanleg.
Ik denk dat je iets teveel wilt ;) , maar verder juist wel op de goede weg zit.
Fijn dat het opgekropte aardig weg is, want dat is heel lastig om weg te krijgen.

Soms is het paard iets te veel ontspannen en zijn ze dus lui, dan moet je dus veel schakelen en overgangen rijden, hierdoor rij je ze ook meer bij elkaar ;)
Misschien dat je daarop doelt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:10

Ik doel echt op de begin training. :P Maar vandaag is het me gelukt om hem op de goede plaats te krijgen waar ik wil. :j
Ben echt trots, mijn handen zaten verkeerd moet die iets meer draaien waardoor mijn handpalm niet helemaal richting zijn nek gaat dat was het probleem want nu heb ik ook langer aanleuning als normaal.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:29

superwoman schreef:
Almeetje schreef:

Of er wat mis mee is kan ik niet zeggen, omdat ik het niet heb gezien.
Dat je het niet correct doet is volgens mij wel logisch aangezien ze nog niet nageefljk en ook niet verzameld loopt.
Veel ruiter die ik het heb zien doen gaan scheef zitten en/of geven zelfs de verkeerde hulpen, waarbij het paard gewoon heel lief is en doet wat de ruiter wil. Paard corrigeerd ongemerkt veel van de fouten van de ruiter en past zich dus aan.
Dat is ook een reden dat veel paarden schuiner zijn dat hun natuurlijke scheefheid of lopen meer op de voorhand dan ze anders zouden doen.

Gelukkig is Almé geen type die aangaloppeert als ik het niet correct vraag, dan denkt ze van bekijk het maar ;)
Trouwens iedereen bedankt voor de tips, met jullie hulp en les van m'n instructeur begint Almé nageeflijk te lopen, iets totaal nieuw voor haar :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:57

Somebitch schreef:
Ik doel echt op de begin training. :P Maar vandaag is het me gelukt om hem op de goede plaats te krijgen waar ik wil. :j
Ben echt trots, mijn handen zaten verkeerd moet die iets meer draaien waardoor mijn handpalm niet helemaal richting zijn nek gaat dat was het probleem want nu heb ik ook langer aanleuning als normaal.

Dat is mooi!
Denk er ook aan dat je pols wat gebogen (naar buiten) moet zijn, zodat deze ook kan scharnieren en je deze dus niet onbewust vast zet. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:39

Juist dat was dus mijn probleem, mijn pols had ik recht. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:05

oh haha, dat valt niet te zien op de foto.
Dus toch een aanleuningsprobleem waardoor hij niet goed genoeg aan de teugel ging

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:15

Bruintje was weer heerlijk vanavond! Pakt het allemaal weer lekker snel op en dat voor zo'n oud beestje! Ze is weer helemaal vrolijk nu we weer samen aan de bak kunnen!

LY_Paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:01

Wat leuk,lilly!
Even een heel ander onderwerp he,
wie van jullie gebruikt een Thiedemann om zijn of haar paard ronder te krijgen?
Ik ben er over aan het denken namelijk.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:06

Ik zou zoiets niet oplossen met een hulpteugel maar door les te nemen...

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:13

Het ligt er maar net aan wat je precies wilt bereiken.
Als je alleen het hoofd in een bepaalde positie wil hebben, dan werkt dit wel.

Wil je dat je paard dressuurmatig meer verzamelt, en zo ronder wordt door heel zijn lijf, dan zou ik aan de achter/onderkant beginnen.
Dan gaat ie lekkerder lopen en dat zit voor jou ook fijn.
De oefeningen gaan dan makkelijk omdat je paard leniger en sterker is.
En het hele plaatje wordt mooier, niet alleen de voorkant.

Hoe gaat het nu met rijden, loopt je paard al aan de teugel en wil je ietsje meer?
In sommige fases zal zo'n hulpteugel misschien een prima oplossing zijn, maar dat is lastig inschatten zo.

Bij een sterrekijker bijvoorbeeld is toch weer een heel andere situatie als iemand die al een eind is en meer wil verfijnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:48

idd een hulpteugel zoals een thiedemann kan een handige hulp zijn wanneer je deze onder begeleiding gaat gebruiken.
Het moet een tijdelijke hulp zijn, anders zal je er juist weer meer schade mee maken.
Je instructeur kan je helpen met de achterhand en de thiedemann kan net dat tijdelijk-extra zetje zijn om het paard rond te krijgen en het gevoel te ervaren.

Alleen een thiedeman zorgt voor een krul en niet voor een paard wat correct aan de teugel gaat.
Aan de teugel rijden draait echt om de achterhand en de rug, de ronde hals in het resultaat daarvan.
Met kracht of hulpteugels kun je de krul wel krijgen, maar lopen ze niet standaard over de rug met een actieve achterhand.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:48

Dit ben ik op m'n verzorgHaflinger,zo loopt ze ontspannen.
Afbeelding
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:52

Wat me daaraan het meest op valt zijn je handen, deze staan in de piano-stand ipv rechtop en staan te dicht bij je lijf. Je moet ze (bijna) rechtop houden, met je polsen licht naar buiten gedraaid en dan echt voor je dragen. Verder zou ik liever draf-foto's zien ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:20

In draf en galop heft ze het hoofd weer op.
Idd,moet op m'n handen letten! ;)
gaat onbewust...
Afbeelding
Afbeelding

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:24

Een draf foto kan wat meer info geven inderdaad.
inderdaad je handen, en zie niet helemaal duidelijk of je met een spoortje rijdt, maar je voeten draaien naar buiten waardoor je (indien je met rijdt) telkens impuls geeft met je benen terwijl je het zelf niet door hebt. Waarschijnlijk ga je hier dan weer met je hand op reageren omdat het paard naar voren gaat terwijl jij het niet bedoelde. Dit hoef je niet eens zelf te merken, dat sluipt er in.
Verder lijkt het op de foto alsof de achterhand niet helemaal goed mee komt.

Wel een leuk beestje!!!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:29

Bedankt! :o
Het is wel zo dat ze nog 4 is,dus ze snapt nog niet alles.
Ik longeer haar ook regelmatig,ze loopt wel wat stijfjes,
dus met rijden probeer ik haar goed los te rijden.
Ik moet wel zeggen dat ik haar op de draf foto net beetje losgereden had.
Ik reed vandaag voor het eerst op haar met korte knopspoortjes,om te proberen.
Rijdt eigenlijk altijd zonder ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:39

Scheelt een hoop dat ze nog lekker jong is! Eerst goed aan haar balans werken, zorgen dat ze zichzelf goed kan houden in bochten, voltes etc zonder dat ze naar binnen of naar buiten valt. Zorgen dat je zelf goed recht blijft zitten.
Longeren is goed, doe ik ook veel met de jonge paarden. Keertje wat balkjes laten draven is een goede oefening. Krijgen ze balans van en leren ze hun benen kennen!