[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:31

ik snap niet waarom iedereen dat wil..
ik rijd eigenlijk bijna nooit aan de teugel..
ik denk dat een paard zelf wel kan bepalen hoe hij zijn/haar hoofd wil..
ik snap wel dat iemand het mooi vind,
of het graag wil voor een dressuurwedstrijd..
maar ik vind het onbelangrijk:)
Ik rijd bij wedstrijden ook niet echt vaak aan de teugel..

maar als je het toch graag wil,
wees dan ontspannen in de handen,
je moet je paard nooit dwingen om aan de teugel te lopen,
ze kunnen het ook wel uitzichzelf als ze maar ontspannen zijn;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:55

Als je correct het paard aan de teugel rijdt, dan loopt hij goed over de rug en is de buiging in de hals het resultaat.
Als het paard goed over de rug wordt gereden, dan kan hij de ruiter beter dragen, ontwikkelt hij daar ook spieren voor op de juiste plek én is dit dus beter voor je paard. Als ruiter is het ook prettiger, omdat het veel lekker zit.

Paard loopt van nature meer op de voorhand (o.a voorbenen). Door erop te gaan zitten, belast je nog meer de voorkant en daaarom willen we dat het paard meer met de achterkant gaat dragen.
Door goed over de rug te lopen, moet hij ook meer gaan dragen met de achterhand.
Bij verzameling vraag je het paard om "bergopwaarts" te lopen en moet hij dus extra veel dragen met zijn achterhand.
Dressuur is niet alleen voor het mooie, maar juist een manier om je paard te gymnastiseren zodat deze de ruiter zo optimaal mogelijk kan dragen. Maar het is alleen niet zo makkelijk om dat te doen ;)

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:49

Wat meer uitleg zou fijn zijn.
Hoe omhoog, spanning etc?

Morgen ga ik weer proberen te rijden......... hopelijk nu geen subtropische temperaturen of onweer!

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:39

hoe leer je nou om precies te zijn een jong paard, in dit geval een fjord, aan de teugel te rijden?
en hoe goed op de zit te rijden? want daar reageert die van mij niet echt super op..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:03

dmii95 schreef:
hoe leer je nou om precies te zijn een jong paard, in dit geval een fjord, aan de teugel te rijden?
en hoe goed op de zit te rijden? want daar reageert die van mij niet echt super op..

Dat is het mooie, je hoeft het paard niks te leren, die weet al hoe het moet. Het is namelijk een resultaat en geen kunstje.
Beetje terruglezen in dit topic zou al kunnen helpen, als je dan nog gerichte vragen hebt, wil ik ze graag beantwoorden.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:51

Het lukt me toch niet met Almé... :(
Heb pas nog met 2 andere paarden gereden, zij gingen beiden aan de teugel als ik ze actief reed en ontspannen was en zacht en soepel in de hand. Bij Almé doe ik net het zelfde maar in draf wil ze niet aan de teugel... Ook niet bij balkjes draven. Heel af en toe wel op de cirkel heel even.
Iemand nog tips? Misschien eerst rijden met lange teugel ofzo zodat ze meer ontspannen is? Nog meer cirkels en overgangen? Iets anders?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:05

Almeetje schreef:
Heb pas nog met 2 andere paarden gereden, zij gingen beiden aan de teugel als ik ze actief reed en ontspannen was en zacht en soepel in de hand. Bij Almé doe ik net het zelfde maar in draf wil ze niet aan de teugel... Ook niet bij balkjes draven. Heel af en toe wel op de cirkel heel even.
Iemand nog tips? Misschien eerst rijden met lange teugel ofzo zodat ze meer ontspannen is? Nog meer cirkels en overgangen? Iets anders?

Ik bemoei mij zo weinig mogelijk met dit topic, maar lees wel.
Bij jouw vraag kwam het volgende bij mij op...
Is dit het paard met de drukplekken, waar je in een ander topic over schrijft?

Zo ja, dan is het niet uitgesloten dat je paard last heeft van de rug en daarom moeite heeft met nageeflijk te rijden. Je gaf in dat ander topic aan dat het zadel misschien niet zo goed ligt en dat je daarover met de eigenaar wilde spreken. Weet niet of dat al gelukt is (als het tenminste dit paard is), maar een slecht liggend zadel maakt goed ruggebruik vrijwel onmogelijk.

Dus daar zou ik mij dan eerst op concentreren.
Een paard hoort definitief geen drukplekken te krijgen. Dan is er iets mis en kun je niets van je paard verlangen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:07

Ben het met bovenstaande eens. Eerst moet dat kloppen anders kun je op je kop gaan staan maar zal het goedschiks echt niet lukken.

Ik merk dat die van mij nu niet helemaal rechtgericht is joh! Das de ellende van anderen je paard laten rijden. Dus ik mag nu voorlopig weer aan de bak om haar weer netjes in balans te krijgen! Maar wat vond het ze leuk dat ik er na dik 4 weken weer op zat! Hahaha ze wilde niet meer stoppen (en ik mis de kracht voor een ophouding stiekum nog maar dat zul je me niet hardop horen zeggen hahaha dat komt wel weer!)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:32

liljebo schreef:
Almeetje schreef:

Ik bemoei mij zo weinig mogelijk met dit topic, maar lees wel.
Bij jouw vraag kwam het volgende bij mij op...
Is dit het paard met de drukplekken, waar je in een ander topic over schrijft?

Zo ja, dan is het niet uitgesloten dat je paard last heeft van de rug en daarom moeite heeft met nageeflijk te rijden. Je gaf in dat ander topic aan dat het zadel misschien niet zo goed ligt en dat je daarover met de eigenaar wilde spreken. Weet niet of dat al gelukt is (als het tenminste dit paard is), maar een slecht liggend zadel maakt goed ruggebruik vrijwel onmogelijk.

Dus daar zou ik mij dan eerst op concentreren.
Een paard hoort definitief geen drukplekken te krijgen. Dan is er iets mis en kun je niets van je paard verlangen.

Ja dat is ze...
Ik heb jammer genoeg nog niet met de eigenaar kunnen praten, wil daar de goede moment voor afwachten, wanneer ik hem zie, ipv via sms of telefoon...
Zijn tip om haar nageeflijk te rijden: elastiek... :Z

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:32

Tja daar heb je dan weinig aan..... elastiek doet niets af aan het correct rijden van je paard en het vinden van de juiste balans. Elastiek helpt niet om je paard te laten ontspannen, laat staan jezelf.

Ik zou eerst dat zadel na laten kijken.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:12

Met die elastiek rijd ik uiteraard ook niet :) Ik ben sowieso niet voor hulpteugels en speciale bitten e.d. ...
Aan dat zadel heb ik weinig te zeggen he, ze is niet van mij...
Ik heb vandaag heel veel overgangen gereden, galop-stap, stap-galop, draf-galop-, galop-draf, stap-draf, draf-stap. En ze ging eindelijk in stap aan de teugel! Echt ineens ontspannen, hoofdje laten zakken, hals ontspannen, kauwen op haar bit, kwijlen... Was echt blij. Toen ik terug aandraafde ging haar hoofd terug naar boven... :(

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:14

Waarschijnlijk doordat jij blij was en je concentratie en ontspanning op dat moment even verloor. Ze voelt dan toch spanning in jouw lichaam komen en als resultaat komt ze weer terug naar boven. Dat is niet erg hoor, dat had ik zelf in het begin ook. Na verloop van tijd leer je om ontspannen te blijven. Gewoon blij zijn op de momenten dat het goed gaat en niet al te teleurgesteld zijn als het even niet lukt. Het komt vanzelf maar het is een proces van leren. Als je weet waar het fout gaat leer je vanzelf wat je moet verbeteren.
Een paard is een slim dier waar in princippe alle knoppen op zitten, de ruiter moet alleen leren ze op de juiste manier in te drukken zeg maar. Dat lukt niet in een dag.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:18

Ohja dat kan wel ja...
Ik heb wel vaker dat ik onbewust niet helemaal ontspannen ben en zij heeft ook de neiging om heel gespannen te zijn. Dusja, blijven oefenen, en ben al blij dat ze in stap aan de teugel ging, had echt zoiets van wauw :D Morgen neem ik les met haar, misschien kan mijn instructeur nog wat helpen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:12

Almeetje schreef:
Met die elastiek rijd ik uiteraard ook niet :) Ik ben sowieso niet voor hulpteugels en speciale bitten e.d. ...
Ik heb vandaag heel veel overgangen gereden, galop-stap, stap-galop, draf-galop-, galop-draf, stap-draf, draf-stap. En ze ging eindelijk in stap aan de teugel! Echt ineens ontspannen, hoofdje laten zakken, hals ontspannen, kauwen op haar bit, kwijlen... Was echt blij. Toen ik terug aandraafde ging haar hoofd terug naar boven... :(

Ik vind die overgang van galop naar stap en van de stap naar galop behoorlijk (te)veel gevraagd.
Ik raad aan om voornamelijk te gaan schakelen, dus tempowisselingen te maken in 1 gang. (dus langzame draf en dan weer iets verruimen in de draf en vooral mooie rustige overgangen maken) Die bovenstaande oefening wordt namelijk meestal verkeerd gedaan en dan kan je dat beter niet doen.

Vaak zijn mensen zo blij als hun paardje voor 1 van de eerste keren aan de teugel gaat, dat ze vrij stil blijven zitten en bang zijn om te bewegen, terwijl je dan juist spanning krijgt of iig niet lekker mee gaat.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:15

Mijn pony wil soms niet op de hoefslag lopen, binnenbeen helpt dan niet zo heel veel. En als ik buitenteugel er dan bij doe, gaat de ontspanning weg. Hoe los ik dit beter op? Dit is overigens alleen thuis in de bak, niet op les ofzo..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:38

Ikwashier schreef:
Mijn pony wil soms niet op de hoefslag lopen, binnenbeen helpt dan niet zo heel veel. En als ik buitenteugel er dan bij doe, gaat de ontspanning weg. Hoe los ik dit beter op? Dit is overigens alleen thuis in de bak, niet op les ofzo..

Je moet met 2 teugels sturen. daarmee zorg je ook dat hij/zij niet over de schouder kan weglopen.
Ik raad je aan om het probleem op les aan te geven. Hopelijk kan ze/hij je uitleggen over stelling en dit gaan oefenen. Ook kunnen jullie meer oefeningen gaan doen als het wijken voor je kuit.
Ik vind dat namelijk via de computer "te groot" om dat te omschrijven en uit te leggen, omdat er zoveel fout kan gaan als je dat alleen gaat oefenen en het verhaal dus erg lang en onduidelijk kan worden.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:43

superwoman schreef:
Als je correct het paard aan de teugel rijdt, dan loopt hij goed over de rug en is de buiging in de hals het resultaat.
Als het paard goed over de rug wordt gereden, dan kan hij de ruiter beter dragen, ontwikkelt hij daar ook spieren voor op de juiste plek én is dit dus beter voor je paard. Als ruiter is het ook prettiger, omdat het veel lekker zit.

Paard loopt van nature meer op de voorhand (o.a voorbenen). Door erop te gaan zitten, belast je nog meer de voorkant en daaarom willen we dat het paard meer met de achterkant gaat dragen.
Door goed over de rug te lopen, moet hij ook meer gaan dragen met de achterhand.
Bij verzameling vraag je het paard om "bergopwaarts" te lopen en moet hij dus extra veel dragen met zijn achterhand.
Dressuur is niet alleen voor het mooie, maar juist een manier om je paard te gymnastiseren zodat deze de ruiter zo optimaal mogelijk kan dragen. Maar het is alleen niet zo makkelijk om dat te doen ;)

Hoe zorg je ervoor dat je paard goed over zijn rug loopt? En hoe zorg je ervoor dat hij meer draagt met zijn achterhand?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:19

superwoman schreef:
Almeetje schreef:

Ik vind die overgang van galop naar stap en van de stap naar galop behoorlijk (te)veel gevraagd.
Ik raad aan om voornamelijk te gaan schakelen, dus tempowisselingen te maken in 1 gang. (dus langzame draf en dan weer iets verruimen in de draf en vooral mooie rustige overgangen maken) Die bovenstaande oefening wordt namelijk meestal verkeerd gedaan en dan kan je dat beter niet doen.

Vaak zijn mensen zo blij als hun paardje voor 1 van de eerste keren aan de teugel gaat, dat ze vrij stil blijven zitten en bang zijn om te bewegen, terwijl je dan juist spanning krijgt of iig niet lekker mee gaat.

Tempowisselingen in 1 gang doe ik ook vaak :) Wat is er mis met stap-galop? Ze kan het zonder problemen, het is ook een vrij sterk, gespierd paard. Van galop-stap doet ze tussenin wel enkele pasjes draf maar stap-galop is geen probleem voor haar, doet ze heel vlotjes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:49

Almeetje schreef:
Tempowisselingen in 1 gang doe ik ook vaak :) Wat is er mis met stap-galop? Ze kan het zonder problemen, het is ook een vrij sterk, gespierd paard. Van galop-stap doet ze tussenin wel enkele pasjes draf maar stap-galop is geen probleem voor haar, doet ze heel vlotjes.

als je het goed doet, dan vraag je wat verzameling.
http://www.bokt.nl/wiki/Verzameling
Iets waar je nog niet aan toe bent ;) en het hierdoor dus ook nog niet juist kan uitvoeren.
Oefeningen op je zit zijn prima en raad ik zeker aan, maar hou het simpel ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:58

S_Evelyne schreef:
Hoe zorg je ervoor dat je paard goed over zijn rug loopt? En hoe zorg je ervoor dat hij meer draagt met zijn achterhand?

Wanneer je de achterhand (o.a achterbenen, zie wiki) actief maakt, zal deze zijn achterbenen verder onder de buik zetten. Hierdoor krijg je een bolling in de rug en dat is correct over de rug rijden.
Dus door de achterhnd actief te maken, zal hij meer dragen met de achterhand.
Dit doe je doormiddel van het paard scherp aan je been te zetten. (paard direct moet op kuitdruk (dus geen hak) reageren , maar niet overdreven vooruit spuiten) En dat doe je weer doormiddel van consequent been geven (dus niet bij elke pas en als hij niet reageerd gelijk zorgen dat hij daarna wel reageerd) en overgangen rijden en vooral veel schakelen in een gang (dus langzaam draven en daarna weer wat verruimen en weer terug rijden op je zit en dit steeds blijven doen in alle gangen dus stap,draf en galop)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:07

Waarom kan je beter geen stap-galop doen als je nog niet goed kan verzamelen?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:26

Almeetje schreef:

Ik doe ook regelmatig stap-galop oefeningen...
hij loopt dan wel veel lekkerder vindt ik.
Als ik naar stap overga zakt ie gelijk met z'n hoofd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:33

Almeetje schreef:

omdat je de oefening dan niet correct uitvoert.
Niet correct uitvoeren van oefeningen zorgen er vaak voor dat men het paard vast of scheef rijdt. Niet altijd, maar de kans is groter.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:54

Oke bedankt, ik zou eigenlijk vanavond les hebben, maar we gaan zwemmen met de pony's dus dat word meer lol.. :D

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:46

het is echt bij elk paard verschillend want ik reed een keer op iemand anders zijn pony en toen ging dat heel makkelijk dus ik dacht echt zo van wat gaat dat makkelijk maar bij mijn pony moet je echt eerst goed losrijden en galloperen enzo en dan lukt het pas!
:D