Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
dmii95 schreef:hoe leer je nou om precies te zijn een jong paard, in dit geval een fjord, aan de teugel te rijden?
en hoe goed op de zit te rijden? want daar reageert die van mij niet echt super op..
Almeetje schreef:Het lukt me toch niet met Almé...![]()
Heb pas nog met 2 andere paarden gereden, zij gingen beiden aan de teugel als ik ze actief reed en ontspannen was en zacht en soepel in de hand. Bij Almé doe ik net het zelfde maar in draf wil ze niet aan de teugel... Ook niet bij balkjes draven. Heel af en toe wel op de cirkel heel even.
Iemand nog tips? Misschien eerst rijden met lange teugel ofzo zodat ze meer ontspannen is? Nog meer cirkels en overgangen? Iets anders?
liljebo schreef:Almeetje schreef:Het lukt me toch niet met Almé...![]()
Heb pas nog met 2 andere paarden gereden, zij gingen beiden aan de teugel als ik ze actief reed en ontspannen was en zacht en soepel in de hand. Bij Almé doe ik net het zelfde maar in draf wil ze niet aan de teugel... Ook niet bij balkjes draven. Heel af en toe wel op de cirkel heel even.
Iemand nog tips? Misschien eerst rijden met lange teugel ofzo zodat ze meer ontspannen is? Nog meer cirkels en overgangen? Iets anders?
Ik bemoei mij zo weinig mogelijk met dit topic, maar lees wel.
Bij jouw vraag kwam het volgende bij mij op...
Is dit het paard met de drukplekken, waar je in een ander topic over schrijft?
Zo ja, dan is het niet uitgesloten dat je paard last heeft van de rug en daarom moeite heeft met nageeflijk te rijden. Je gaf in dat ander topic aan dat het zadel misschien niet zo goed ligt en dat je daarover met de eigenaar wilde spreken. Weet niet of dat al gelukt is (als het tenminste dit paard is), maar een slecht liggend zadel maakt goed ruggebruik vrijwel onmogelijk.
Dus daar zou ik mij dan eerst op concentreren.
Een paard hoort definitief geen drukplekken te krijgen. Dan is er iets mis en kun je niets van je paard verlangen.
Almeetje schreef:Met die elastiek rijd ik uiteraard ook nietIk ben sowieso niet voor hulpteugels en speciale bitten e.d. ...
Aan dat zadel heb ik weinig te zeggen he, ze is niet van mij...
Ik heb vandaag heel veel overgangen gereden, galop-stap, stap-galop, draf-galop-, galop-draf, stap-draf, draf-stap. En ze ging eindelijk in stap aan de teugel! Echt ineens ontspannen, hoofdje laten zakken, hals ontspannen, kauwen op haar bit, kwijlen... Was echt blij. Toen ik terug aandraafde ging haar hoofd terug naar boven...
Ikwashier schreef:Mijn pony wil soms niet op de hoefslag lopen, binnenbeen helpt dan niet zo heel veel. En als ik buitenteugel er dan bij doe, gaat de ontspanning weg. Hoe los ik dit beter op? Dit is overigens alleen thuis in de bak, niet op les ofzo..
superwoman schreef:Als je correct het paard aan de teugel rijdt, dan loopt hij goed over de rug en is de buiging in de hals het resultaat.
Als het paard goed over de rug wordt gereden, dan kan hij de ruiter beter dragen, ontwikkelt hij daar ook spieren voor op de juiste plek én is dit dus beter voor je paard. Als ruiter is het ook prettiger, omdat het veel lekker zit.
Paard loopt van nature meer op de voorhand (o.a voorbenen). Door erop te gaan zitten, belast je nog meer de voorkant en daaarom willen we dat het paard meer met de achterkant gaat dragen.
Door goed over de rug te lopen, moet hij ook meer gaan dragen met de achterhand.
Bij verzameling vraag je het paard om "bergopwaarts" te lopen en moet hij dus extra veel dragen met zijn achterhand.
Dressuur is niet alleen voor het mooie, maar juist een manier om je paard te gymnastiseren zodat deze de ruiter zo optimaal mogelijk kan dragen. Maar het is alleen niet zo makkelijk om dat te doen
superwoman schreef:Almeetje schreef:Met die elastiek rijd ik uiteraard ook nietIk ben sowieso niet voor hulpteugels en speciale bitten e.d. ...
Aan dat zadel heb ik weinig te zeggen he, ze is niet van mij...
Ik heb vandaag heel veel overgangen gereden, galop-stap, stap-galop, draf-galop-, galop-draf, stap-draf, draf-stap. En ze ging eindelijk in stap aan de teugel! Echt ineens ontspannen, hoofdje laten zakken, hals ontspannen, kauwen op haar bit, kwijlen... Was echt blij. Toen ik terug aandraafde ging haar hoofd terug naar boven...
Ik vind die overgang van galop naar stap en van de stap naar galop behoorlijk (te)veel gevraagd.
Ik raad aan om voornamelijk te gaan schakelen, dus tempowisselingen te maken in 1 gang. (dus langzame draf en dan weer iets verruimen in de draf en vooral mooie rustige overgangen maken) Die bovenstaande oefening wordt namelijk meestal verkeerd gedaan en dan kan je dat beter niet doen.
Vaak zijn mensen zo blij als hun paardje voor 1 van de eerste keren aan de teugel gaat, dat ze vrij stil blijven zitten en bang zijn om te bewegen, terwijl je dan juist spanning krijgt of iig niet lekker mee gaat.
Almeetje schreef:Tempowisselingen in 1 gang doe ik ook vaakWat is er mis met stap-galop? Ze kan het zonder problemen, het is ook een vrij sterk, gespierd paard. Van galop-stap doet ze tussenin wel enkele pasjes draf maar stap-galop is geen probleem voor haar, doet ze heel vlotjes.
S_Evelyne schreef:Hoe zorg je ervoor dat je paard goed over zijn rug loopt? En hoe zorg je ervoor dat hij meer draagt met zijn achterhand?