[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:01

Elk paard is een slotje waarbij je de juiste, en unieke sleutel moet zien te vinden.
Er is niet 1 vaste en werkende manier voor nageeflijkheid dat voor elk paard geldt. :D

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:16

Ik ben het met supwerwoman eens. De basis is ontspanning en voor ieder paard hetzelfde. Dat hebben we op voorgaande blz meerdere keren verteld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:16

Boukelover schreef:
Elk paard is een slotje waarbij je de juiste, en unieke sleutel moet zien te vinden.
Er is niet 1 vaste en werkende manier voor nageeflijkheid dat voor elk paard geldt. :D

Waarom kunnen zoveel ruiters dan op zoveel paarden gewoon netjes nageeflijk wegrijden?
Toch vreemd dat ik ook maar 1 manier heb... :o

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:27

superwoman schreef:
Boukelover schreef:

Waarom kunnen zoveel ruiters dan op zoveel paarden gewoon netjes nageeflijk wegrijden?
Toch vreemd dat ik ook maar 1 manier heb... :o

Niet ieder paard is even makkelijk om aan de teugel te rijden.
ik denk als je het bij de andere paarden eenmaal door heb dat het veel makkerlijker gaat

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:23

ik heb geen eigen paardje, maar wel een paard waar ik vaak op rij.
hij is echt vreselijk met aan de teugel rijden, want hij loopt met een hele getrekte nek en gebruikt ook de hele teugel (je houd dus niet zeg maar een ''lusje'' teugel over)
ik probeer hem altijd losser te krijgen door te knijpen en weer los te laten met mijn handen, alleen dat werkt niet ):
verder heb ik ook altijd het probleem, dat als een paard aan de teugel rijd ik mijn teugel te lang heb en met mijn handen bijna in mijn zij kom.
Als ik mijn teugel dan strakker neem dan loopt hij niet meer aan de teugel.
hmmm heel vervelend, ik zit op les en oefening baart kunst, maar helaas zit ik niet altijd op een paard waar je dat even makkelijk bij kan oefenen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:33

Chantall22 schreef:
Niet ieder paard is even makkelijk om aan de teugel te rijden.
ik denk als je het bij de andere paarden eenmaal door heb dat het veel makkerlijker gaat

Maar blijkbaar weet je het niet? :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:37

Mawrr schreef:
hij is echt vreselijk met aan de teugel rijden, want hij loopt met een hele getrekte nek en gebruikt ook de hele teugel (je houd dus niet zeg maar een ''lusje'' teugel over)
ik probeer hem altijd losser te krijgen door te knijpen en weer los te laten met mijn handen, alleen dat werkt niet ):
verder heb ik ook altijd het probleem, dat als een paard aan de teugel rijd ik mijn teugel te lang heb en met mijn handen bijna in mijn zij kom.
hmmm heel vervelend, ik zit op les en oefening baart kunst, maar helaas zit ik niet altijd op een paard waar je dat even makkelijk bij kan oefenen...

Kneepjes geven (knijpen en weer los laten) is dus niet de manier.
Als je even de moeite neemt om een paar (of zelfs maar 1) pagina's terug door te lezen, zal je al een hoop duidelijk zijn.
Verdere vragen wil ik graag beantwoorden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:16

Vanavond een vriendin op mijn merrie laten rijden. Ze gaat niet aan de teugel riep ze! Na wat kleine aanwijzingen ging het een stuk beter! Toch wel grappig om les te geven aan iemand op je eigen paard. Voorlopig doen we dit nog 2 weken want dan hoop ik toch weer zelf te kunnen rijden. Dit is even als overbrugging tot ik weer genezen ben. Voor haar wel leerzaam en voor mij handig omdat ik momenteel nog niet eens een longeerlijn vast kan houden.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:12

superwoman schreef:
Mawrr schreef:

Kneepjes geven (knijpen en weer los laten) is dus niet de manier.
Als je even de moeite neemt om een paar (of zelfs maar 1) pagina's terug door te lezen, zal je al een hoop duidelijk zijn.
Verdere vragen wil ik graag beantwoorden.

kneepjes geef ik om hem los te maken dat hij niet met een gestrekte nek gaat lopen.
Maar op zich lukt het wel, ik heb het vanavond nog geprobeerd en hij liep al wat beter. Maar mijn probleem is dus dat als ik aan de teugel rij, mijn teugel heel lang is en ik met mijn handen in mijn zij kan zitten. Als ik hem strakker pak, loopt hij ook gelijk niet aan de teugel meer.
Ik heb wat bladzijdes bekeken maar het antwoord niet gevonden?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:01

Mawrr schreef:

Je geeft aan dat het goed gaat met lange teugels en je handen bij je zij.
Dan is dat voor jou een houding waarin je zodanig zit dat hij zijn rug en hals kan ontspannen.

Als je je teugels korter pakt dan loopt hij niet meer aan de teugel.
Met kortere teugels zit je anders en zo te lezen heeft die veranderde zit als uitwerking dat hij niet meer kan loslaten.

Waar je dan op kan letten is wat er precies anders is aan je eigen houding met korte teugels ten opzichte van lange teugels.
Onderzoek al je bewegingsmogelijkheden (handen, polsen, ellebogen, schouders, midden, heupen, benen, voeten, nek, hoofd).
Let goed op hoe je paard hierop reageert.
Als je het hebt gevonden kun je dat oefenen.

Als je dan je houding zonder na te denken goed hebt (=veel oefenen), kun je met normale teugellengte aan de teugel rijden.
Dat zal dan verrassend makkelijk gaan en werken op verschillende paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:30

Mawrr schreef:
kneepjes geef ik om hem los te maken dat hij niet met een gestrekte nek gaat lopen.
Maar op zich lukt het wel, ik heb het vanavond nog geprobeerd en hij liep al wat beter. Maar mijn probleem is dus dat als ik aan de teugel rij, mijn teugel heel lang is en ik met mijn handen in mijn zij kan zitten. Als ik hem strakker pak, loopt hij ook gelijk niet aan de teugel meer.

Kneepjes geven is dus je paard pesten. constant klooien in de mond tot hij gaat buigen.
Dan werk je dus ook alleen/voornamelijk aan de voorkant, terwijl je van achter naar voren moet rijden.
Als het paard goed actief is van achter, dan zet hij zijn achterbenen steeds goed ver onder de buik. Hierdoor wordt de rug van het paard boller - dát is nu heel de bedoeling van het aan de teugel rijden. Het paard kan daardoor de ruiter beter dragen én het zit voor de ruiter ook veel prettiger dan die holle rug.
Als de rug bol is, is het niet prettig voor het paard om sterren te kijken (ga maar na als je op handen en knieen gaat zitten en je rug hol en bol maakt, hoe je hooofdhouding dan het beste mee werkt)
Paard zal zijn hals dus ook afbuigen als de ruiter een stille en lichte aanleuning heeft.

Aangezien je paard zo reageerd als jij je teugels korter pakt, is het logisch om te bedenken dat jij nog niet lekker mee gaat en ergens spanning hebt. Bij die langere teugel voelt hij die spanning ook minder...
Het is heel normaal dat je onbewust spanning hebt in bijv je schouder, je elleboog of/en je pols, maar ook je rug en bekken zijn belangrijk. Daarom is Paardrijden ook zo moeilijk. Elk deel moet je ontspannen terwijl je wel moet blijven rijden. Meestal bij het spannen van je been als het paard niet doorloopt bijv, span je automatisch je armen om extra kracht te zetten. Dat wordt dan een tegenstrijdige hulp (gas en rem), terwijl het normaal is dat je dat onbewust doet en dat kan afleren wanneer je daar bewust van bent geraakt.

Een constante lichte aanleuning krijg je door als een zacht elastiek de teugels vast te houden.De scharnieren (schouders,ellebogen,polsen) zorgen voor vering, maar bij spanning geven ze dus niet of te weinig mee.

Ik raad je aan om de teugels niet gelijk een end korter te nemen, maar om dat geleidelijk te doen.

Maar het éérste en belangrijkste is dus om het paard actief aan je been te heben. Actief is dus niet snel, welke vergissing vaak wordt gemaakt, actief het tegenovergestelde van passief. Ook dit is moeilijk en veel mensen denken al gauw dat hun paard actief is, terwijl het nog lang niet voldoende is ;)

Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je?

chantaleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:37

Wat ik erg belangrijk vind als men een paard aan de teugel wilt gaan rijden dat de basis dingen eerst goed gaan. Zoals controle hebben over het tempo. Controle over de kant waar je naartoe wilt. En het belangrijkste ingredient een onafhankelijke zit. Daarna pas kan je beginnen met houding van je paard te controleren.

hebbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:36

Een paard kan alleen maar `aan de teugel lopen` z´n hoofd laten zakken als ´t rechtgericht gereden wordt. hiervoor moet de rug ontspannen en dan de buikspieren aangespannen zijn....pas als je deze voorwaartse neerwaartse tendens hebt kun je dit bereiken met je paard.

Oppernemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:42

Boukelover schreef:

Op de manege waar ik rij loopt er 1 paard (zz gereden) dat constant met zijn tong uit de mond loopt en behalve 1 meisje krijgt niemand anders hem nageeflijk (en dus met zijn tong in zijn mond), blijkbaar is het bij hem niet makkelijk om nageeflijk te rijden.

Ik dacht dat ik het op een gegeven moment had, maar nee hoor, na een min. of 5 toch weer tong uit zijn mond (tjah, wat wil je, denken dat je een paard nageeflijk kunt rijden als je net een half jaar aan het lessen bent :P :+ )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:35

Oppernemo schreef:
Op de manege waar ik rij loopt er 1 paard (zz gereden) dat constant met zijn tong uit de mond loopt en behalve 1 meisje krijgt niemand anders hem nageeflijk (en dus met zijn tong in zijn mond), blijkbaar is het bij hem niet makkelijk om nageeflijk te rijden.

Of het ligt aan de ruiters :)*

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:20

Het aan de teugel rijden van een paard moet een gevolg zijn van een paard dat ontspannen loopt. Als de ontspanning er is dan komt het aan de teugel lopen ook op een bepaald moment wel.

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:44

ik vroeg me af of ik wel op de goede manier mijn pony 'aan de teugel' rijd. Mijn pony laat ik altijd aan de teugel lopen nadat we losgewerkt hebben, ik rijd haar dan actief en ze loopt ontspannen. ik moet wel af en toe een ophouding maken in de buitenhand, is dat dan dus de goede manier?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:57

Sanne0705 schreef:
ik vroeg me af of ik wel op de goede manier mijn pony 'aan de teugel' rijd. Mijn pony laat ik altijd aan de teugel lopen nadat we losgewerkt hebben, ik rijd haar dan actief en ze loopt ontspannen. ik moet wel af en toe een ophouding maken in de buitenhand, is dat dan dus de goede manier?

Klink goed, maar foto's vertellen vaak veel meer ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:14

en filmpjes haha

Vandaag voor de laatste keer toezien hoe een ander mijn paard rijdt! Hierna ga ik zelf weer aan de slag! Heb het zooo gemist!

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:23

Als ik in stap met mijn paard aan de teugel loop en ga draven doet hij meteen zijn hoofd weer normaal. Dus niet aan de teugel. In de galop is ze altijd aan de teugel. Ik heb vaak opmerkingen gehad dat ik niet goed mijn benen stil hou. hiermee heb ik wel is op het forum de vraag gesteld hoe dit kan. Iedereen zij dat ik me moest ontspannen maar dat lukt me niet. Weet iemand hoe ik toch mijn paard in de draf aan de teugel krijg.

X
P.s Het is meestal bij lichtrijden dat hij het niet doet. Bij doorzitten loopt hij meestal wel aan de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:18

Jenniferlevy schreef:
Als ik in stap met mijn paard aan de teugel loop en ga draven doet hij meteen zijn hoofd weer normaal. Dus niet aan de teugel. In de galop is ze altijd aan de teugel. Ik heb vaak opmerkingen gehad dat ik niet goed mijn benen stil hou. hiermee heb ik wel is op het forum de vraag gesteld hoe dit kan. Iedereen zij dat ik me moest ontspannen maar dat lukt me niet. Weet iemand hoe ik toch mijn paard in de draf aan de teugel krijg.

X
P.s Het is meestal bij lichtrijden dat hij het niet doet. Bij doorzitten loopt hij meestal wel aan de teugel.

Hoe rij jij hem in stap (en draf) aan de teugel dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:51

superwoman schreef:
Jenniferlevy schreef:

X

Hoe rij jij hem in stap (en draf) aan de teugel dan?

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :j
En trouwens als jij je niet ontspant, kan je paard ook niet ontspannen. ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:09

Zelfde vragen als voorheen. Misschien een stomme vraag maar rij je weleens zonder zadel of zonder beugels? Goed voor je balans en het leren stilhouden van je benen!

DindyDexter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:22

hallo,

mijn pony loopt vrei makkenlijk aan de teugel zegt iedereen,
maar wat is de beste manier om mijn pony aande teugel te laten lopen?
Kneden?
Buitenteugel strak binnenteugel kneden?

Alvastbedankt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:15

DindyDexter schreef:
hallo,

mijn pony loopt vrei makkenlijk aan de teugel zegt iedereen,
maar wat is de beste manier om mijn pony aande teugel te laten lopen?
Kneden?
Buitenteugel strak binnenteugel kneden?

Alvastbedankt

Misschioen eerst een paar pags terug lezen ;)
kneden is niet de manier :n