[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:45

Ze loopt wel netjes aan het been, ik moet maar knijpen om haar te laten verruimen, en voor de galop, blijven zitten, buitenbeen naar achter en ze springt vlotjes aan...
Met die rekker reageerde ze juist minder op mijn benen, was ze slomer en minder wendbaar.
Ik rijd ook al veel oefeningen zoals voltes en gebroken lijnen, ik heb dan wel het gevoel dat ze ontspannen is in haar rug maar haar neus blijft vooruit...

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:23

Almeetje schreef:
Ik rijd ook al veel oefeningen zoals voltes en gebroken lijnen, ik heb dan wel het gevoel dat ze ontspannen is in haar rug maar haar neus blijft vooruit...

Als ze soepel is en vlot van tempo wisselt zoals superwoman hierboven schrijft, dan ben je al een heel eind.

Ik vermoed dat haar neus niet recht vooruit steekt, maar dat ze met de hals vrij horizontaal loopt en dan neus een stuk voor de loodlijn?
30 graden ofzo met de loodlijn?
Lastig dit zo zonder beeld.

Als je haar laat verruimen, voel je dan haar rug meer onder je deinen, of wordt ze vooral langer?

Als ze vlak blijft lopen, kun je met cavaletti (15cm verhoogde balken) trainen.
In draf geeft dit het beste effect als je dressuur wilt rijden.

Bij het cavaletti lopen zul je haar rug duidelijker voelen bewegen.
Deze beweging wil je stimuleren voor die bolling van de rug.

Als dit ook goed gaat, dan ben ik nieuwsgierig hoe ver haar neus vooruit is.
Misschien dat haar bouw er ook nog mee te maken heeft.
Wat voor ras is het?

Je schrijft dat ze misschien met harde hand gereden is, dus dan kan het wat meer tijd kosten om haar vertrouwen weer te winnen.
Ben jij nu de enige die haar rijdt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:54

Almeetje schreef:
Ze loopt wel netjes aan het been, ik moet maar knijpen om haar te laten verruimen, en voor de galop, blijven zitten, buitenbeen naar achter en ze springt vlotjes aan...
Met die rekker reageerde ze juist minder op mijn benen, was ze slomer en minder wendbaar.

Dan denk ik dat de rekker te strak zit, want zoals jij het aangeeft lijkt het erop dat de rekker als rem functioneerd.

Als jij zegt dat hij zo goed aan het been is( actief) , buigzaam, ontspannen én je handen gaan netjes mee met de mond van het paard, dan zou ze aan de teugel moeten gaan. Ergens gaat er dus toch nog iets mis ;)
Hoe zit het met les?

@Azmodania: Ik denk niet dat het veel uitmaakt in vertrouwen als hij met harde hand is gereden. Zoals zij het nu aangeeft en hij dus ontspant en goed reageerd op de hulpen, zou hij vertrouwen hebben namelijk.
Ik denk dat hij lichamelijk wat vast zit als hij steeds met harde hand en rekker (waardoor hij gespannen wordt) gereden wordt. Echter dan klopt het verhaal met de buigzaamheid etc etc niet. ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:51

Ze wordt nog altijd gereden door de eigenaar en zijn vriend (die hard in haar mond is). Ik heb haar in half-pension en rijd haar meestal 3x per week. In draf houdt ze haar hoofd zo redelijk naar omhoog en neusje wat naar voor...
De rekker lijkt idd een beetje een rem, maar ik rijd er dus niet meer mee. Volgens de eigenaar is het een zeer losse rekker maar volgens mij dus niet.
Zonder rekker rijdt ze alleszinds beter, beter aan het been en wendbaarder.
De eigenaar rijdt haar vaak met omdat hij dan meer controle heeft ofzo, maar dat vind ik onnodig, ik heb zo controle genoeg, van eens verschieten en weglopen vlieg ik er niet zomaar af dusja.
Voor dat beetje rapper terug kunnen nemen als ze wegrent vind ik het de moeite niet om dat onding te gebruiken. Ze loopt mooi rond maar daar blijft het dan wel bij.
Welk ras het is weet ik niet... Misschien kunnen jullie het afleiden uit een beschrijving? Ze is 1m 65, bruin met witte bles en witte sok, heeft zwarte manen en staart, gemiddelde lichaamsbouw en ramsneus.

Edit: ik ga na mijn examens les nemen...

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:57

Ik heb een probleempje....

Ik rijd nu voor vast op een pony op de manege, en die gaat wel goed aan de teugel enzo.
Maar als ik wat wil vragen als hij met zijn neus naar voren gaat maakt hij een aparte beweging met zijn hoofd zodat mijn tegels klapperen en het lijkt of ik rukjes aan de teugel geef.
Wie weet wat hiertegen??
PS: een PB helpt bij mij beter, ik kan mijn berichtje en de reacties hier nooit terugvinden.......

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:25

kelly_Utah schreef:

Ik rijd nu voor vast op een pony op de manege, en die gaat wel goed aan de teugel enzo.
Maar als ik wat wil vragen als hij met zijn neus naar voren gaat maakt hij een aparte beweging met zijn hoofd zodat mijn tegels klapperen en het lijkt of ik rukjes aan de teugel geef.
Wie weet wat hiertegen??
PS: een PB helpt bij mij beter, ik kan mijn berichtje en de reacties hier nooit terugvinden.......

Je bedoelt ineens heel snel met het hoofd knikken?
Dat doet mijn verzorgpaard ook,buiten erger dan binnen.
Ook briest hij buiten heel veel (ik denk om meer teugel te pikken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:01

kelly_Utah schreef:

Wie weet wat hiertegen??

Da's spanning.
Dat houdt denk ik in dat je toch wat te vast zit met je handen...

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:16

Ik wil nog even wat zeggen. Het is geen persoonlijke vraag, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken. Toen ik op de manege nog les had, werd 'aan de teugel rijden' ons zo geleerd: je binnenhand iets lager en daarmee korte, 'knedende' ophoudinkjes maken. Je buitenteugel gewoon ontspannen. Toen dacht ik: WAT? Hoe kan een instructrice dit zeggen? Sorry, hoor... Maar is het niveau dan zo laag? :? De meeste kinderen vonden dat een goede gelegenheid om hun paard eens lekker in de krul te trekken... Ten 1e: dit heeft toch niks te maken met ontspanning? Ten 2e: meer dan de helft van paarden sloft op de voorhand, drukt de rug weg, etc. De meeste waren manegepaarden... Ik zei er niks van, achteraf gezien misschien stom, maar vond dat te brutaal. Ik snap alleen niet hoe ze aan die methode komt... Is dit nou normaal? Hebben jullie dit weleens meegemaakt?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:50

Wij gingen vroeger in de manegelessen halthouden en dan
links en rechts "zagen" zeg maar.
Dat werdt zo aangeleerd,en volgens mij gebeurt dat nog steeds in de lessen!
Had ik toen maar beter geweten! ;(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:04

Rosa__ schreef:
Ik wil nog even wat zeggen. Het is geen persoonlijke vraag, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken. Toen ik op de manege nog les had, werd 'aan de teugel rijden' ons zo geleerd: je binnenhand iets lager en daarmee korte, 'knedende' ophoudinkjes maken. Je buitenteugel gewoon ontspannen. Toen dacht ik: WAT? Hoe kan een instructrice dit zeggen? Sorry, hoor... Maar is het niveau dan zo laag? :? De meeste kinderen vonden dat een goede gelegenheid om hun paard eens lekker in de krul te trekken... Ten 1e: dit heeft toch niks te maken met ontspanning? Ten 2e: meer dan de helft van paarden sloft op de voorhand, drukt de rug weg, etc. De meeste waren manegepaarden... Ik zei er niks van, achteraf gezien misschien stom, maar vond dat te brutaal. Ik snap alleen niet hoe ze aan die methode komt... Is dit nou normaal? Hebben jullie dit weleens meegemaakt?

Heel raar en ook heel fout! :oo

@Bizzybijtje: geheel met je eens :j Ze gaat iig te weinig mee met de mond van het paard.
De spanning kan ook uit je schouders komen.
Alles moet los zijn, dus schouders,ellebogen, polsen en je vingers houden de teugels vast.
Rug recht houden en zeker niet hol trekken. Schouders laag al zou dat automatisch gaan wanneer je ze ontspant, maar is een goede controle.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:03

Ik heb hier een poosje geleden ook gereageerd, en ik kom even jubelen! Afgelopen zaterdag was hij zo fijn dat ik het op twee vingers kon rijden! Zonder gepluk, geren en spanning. Mijn oude instructrice zag me ook voor het eerst weer rijden en was helemaal verbaasd :7
Danku bokt! Wie zegt dat je niet van een stukje tekst kan leren :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:20

Simoontjeh schreef:
Ik heb hier een poosje geleden ook gereageerd, en ik kom even jubelen! Afgelopen zaterdag was hij zo fijn dat ik het op twee vingers kon rijden! Zonder gepluk, geren en spanning. Mijn oude instructrice zag me ook voor het eerst weer rijden en was helemaal verbaasd :7
Danku bokt! Wie zegt dat je niet van een stukje tekst kan leren :+

geweldig nieuws, top!
"kwartje" moet ff vallen hé en soms is dat makkelijker als je niet op het paard zit ;)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:27

Denk ook dat wij redelijk nuchter aan de zijlijn staan en objectief kunnen proberen te helpen. Altijd leuk te horen dat het goed gaat!

Morgen gaat er voor het eerst sinds lange tijd weer een ander op mijn paard rijden. Blijf er de eerste paar keer zelf bij. Lig er zelf een paar weken uit vrees ik en nu ze weer een beetje er in begon te komen vond ik het zonde haar stil te zetten. MAar ik wil wel graag dat iemand dan op mijn manier rijdt hahahaha

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:33

Ik ben even de weg kwijt, dus zou graag hulp willen krijgen :)

Ik heb dus les, en ik moet me paard stellen zeg maar op een volte gaat goed denk ik, maar ik ben bang dat ik dan te ruw in zijn mond ben,
Hoe ik dan stelling moet vragen volgens mijn instructrice, met binnenteugel naar binnen laten kijken niet trekken maar wijzen, een goede aanleuning op buiten hand en heel veel binnen been dicht bij de schouders er bij en als hij onder me weg loopt buiten been der bij,
Hier bij lijken voor mij de teugels wel extreem kort, maar zo voel ik wel lichtelijk zijn mond, dus hou ook wel weer rekening er mee wat ik er mee doe.
En heb dus ook vandaag gereden en als ik die oefening doet is hij erg zoekend en afentoe ging hij aan de teugel lopen (niet heletijd maar zoeken ; ) ),
Maar ik snap het niet meer zo erg goed! Ik heb ook nog van andere mensen te horen gekregen dat je ook gewoon met heel veel beenstelling en zonder teugels je paard tot aan de teugel te laten lopen, ik rij dit ook nog wel onderlings, maar ik heb zo een gevoel dat hij dan zijn balans mist (door sneller te lopen of extra erg naar binnen vallen of naar buiten wijken). Nog wat tips en is dat wat ik boven het eerste verklaart heb goed om te doen? ( ik wil niet zo extreem snel met mijn paard aan de teugel te lopen maar ik wil gewoon weten of dat een vriendelijke manier is of niet )

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:46

Er zijn verschillende manieren en voor je paard (en voor jou ook waarschijnlijk) is het het duidelijkst als je er 1 kiest en die volgt.
Dat wat je instructrice aangeeft lijkt me een goede manier.

De lengte van je teugels ligt niet vast, maar wordt bepaald door jouw houding en de hoofdhouding van je paard.
Die zullen beiden wisselen, en dus ook de lengte van je teugels.
De teugellengte is niet belangrijk.
Wel belangrijk is dat je goed zit (kan je instructrice aangeven) en dat je contact houdt met de mond van je paard zonder te trekken.

De teugels helemaal losgooien is voor veel paarden niet fijn, omdat ze je dan kwijt zijn zeg maar.
Alsof je aan het bellen bent en die ander gooit de hoorn op de haak. "Hallo?"
Bij het dressuren is het goed om het paard via de teugel te begrenzen en hulpen te geven.
Er zijn manieren van rijden zonder teugelhulpen, maar daar zou ik niet voor de lol mee oefenen als het op je gekozen manier nog niet bevestigd is.

Wat betreft vriendelijkheid verschilt dat per paard en ruiter.
Beste is om hiervoor naar je paard te kijken, hoe die uit zijn ogen kijkt en plezier heeft in het werken.

Je kan vragen of iemand een keer foto's maakt of een filmpje als je rijdt, dan kun je thuis rustig kijken wat je paard er van de zijkant gezien van vindt.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:54

@Azmodania : heel erg bedankt voor de informatie en tips! Zal zeker wel fotos maken, maar ik denk wel dat mijn pony er mee te vreden is, anders had hij me zeker niet zo behandelt op de manier zo als hij het nu doet(Positief gezien :) )

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:14

Ik laat de mijne eerst ontpannen door aan de langere teugel los te rijden. Na 10min pak ik m'n teugels goed en train hem verder ;)

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:05

@15carlijn15 : ik weet niet of je dit tegen mij bedoelt, maar ik laat de mijne ook altijd eerst ontspannen en daarna pak ik hem ook op.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:07

Pumbaa12 schreef:
@15carlijn15 : ik weet niet of je dit tegen mij bedoelt, maar ik laat de mijne ook altijd eerst ontspannen en daarna pak ik hem ook op.

Nee was op Almeetje :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:35

Dat doe ik ook altijd... Dan is ze wel ontspannen, buiten haar hoofd dan.
Ik krijg haar rug en manier van lopen ontspannen maar haar hals niet, ze loopt met vrij hoge hals en neusje wat naar voor...

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:03

Almeetje schreef:
Dat doe ik ook altijd... Dan is ze wel ontspannen, buiten haar hoofd dan.
Ik krijg haar rug en manier van lopen ontspannen maar haar hals niet, ze loopt met vrij hoge hals en neusje wat naar voor...

Dat was een antwoord op:
Azmodania schreef:
Almeetje schreef:
Heeft er iemand tips om haar ontspannen aan de teugel te rijden?

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:57

Dat ligt aan hoe je het doet.
Ik denk dat er ook al genoeg topics hierover zijn. Waar ook jou vraag uitkomt, en waarschijnlijk ook al beantwoord is.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:44

lx3 schreef:
Dat ligt aan hoe je het doet.
Ik denk dat er ook al genoeg topics hierover zijn. Waar ook jou vraag uitkomt, en waarschijnlijk ook al beantwoord is.

:D

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:29

MirandaFuego schreef:
tobilover schreef:
Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?

Neem les ofzo :\

Met deze instelling kunnen ze het halve forum wel opdoeken, natuurlijk vallen er tips te geven!
Daarmee zal ik beginnen:
Mijn paardje was vanaf het moment dat ik hem inreed een blok beton.
Dat maakte mij niet zoveel uit, ik reed recreatie maar had af en toe veel moeite om hem te stoppen, het was een type bulldozer...
Toen ik na een tijd toch wat meer met dressuur wilde gaan doen, heb ik een aantal instructeurs versleten voordat ik er één had die écht wist waar hij mee bezig was!
Ik moest van hem mijn paard eerst aan het been hebben, mijn paard was erg voorwaarts, maar evengoed niet vor het been.
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!
Maar na een paar weken ging dit aardig, dus kwamen we bij het stoppen.
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop :+ )
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

wow :) veel bereikt met je paard ik ga het ook proberen toe te passen !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:34

LiseFederer schreef:
wow :) veel bereikt met je paard ik ga het ook proberen toe te passen !

Sorry, maar ik vind niet dat je bovengeschreven moet toepassen zonder goede instructie!

Paardrijden is voelen! Leren voelen welke signalen het paard geeft, want neem maar van mij aan dat je meer dan de helft nog niet voelt. Daarbij moet je leren aanvoelen wat jouw lijf voor invloed heeft en wat je automatisch onbedoeld doet met je lijf waardoor je onbedoeld het paard onwijs kan tegenwerken en onduidelijke of zelfs tegenstrijdige signalen kan geven.
Imo zeer dieronvriendelijk om zomaar wat te gaan proberen....