Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lailapri schreef:Spelen is eigenlijk een soort van halve ophouding geven. Deze geef je zodat het paard kan rebalanceren en kan met beide teugels gelijk worden gegeven of met de beweging mee en dan je handen om de beurt, maar dan nog geruik je beide handen 1x en het wordt op dezelfde wijze ondersteund met zit en eventueel beenhulp omdat je anders het paard op de voorhand trekt. Een halve ophouding is een korte hulp die je voor een oefening kan geven of je paard zijn balans terug te laten vinden.
Spelen is het steeds herhalen van de hulp dus je gaat een paard rebalanceren en het gerebalanceerde paard weer rebalanceren, en weer en weer. Dit zou nodig zijn als als je flink beroerd reed, maar als dat zo is zou je eerst moeten leren rijden. Je paard dan aan de teugel spelen is geen goede manier.
Kortom je rebalanceert en neemt dan weer zo gelijkmogelijk druk op beide teugels. Dan ga je op die manier oefeningen rijden of het paard sterker te maken en te gymnastiseren. Vanuit daar worden zijn spieren leniger en sterker en kan hij zo steeds beter de ruiter dragen. En natuurlijk steeds hoger in de africhting en verzameling komen.
Snappen jullie wat ik bedoel?
Spelen is dus niet de juiste manier.
superwoman schreef:aanvulling op lailapri.
Wanneer je het paard van achter goed activeerd (dus niet snel/hard rijden) zet het paard zijn achterbenen goed onder de massa. Hierdoor wordt zijn rug boller en dáárdoor kan zijn hoofd "zakken" mits de aanleuning correct is (die aanleuning is óók zeker niet makkelijk)
Door aan de voorkant te klooien, is de kans groot dat hij alsnog zijn rug wegdrukt, waardoor je slechts een krul kan krijgen ipv nageeflijkheid.
NicoleHorses schreef:Ik heb mijn paard nageverlijk lopen. Op deze manier:
Vragen, doet ie het, enkel onderhoudskneepjes en ontspannen en geven. Zet ie zich vast en doet ie het niet, één wat grotere ophouding en dan gelijk weer klein en fijn blijven alsie reactie geeft en weer geven. Vaak lukt het me zo, alleen toch heb ik continue spierpijn en pijn in mijn armen (blaren op mijn handen, hij hangt onwijs) terwijl ik echt niet te streng ben in zijn mond, hier word hij rennerig van en blokkeerd. Hij is soms wel steevast in zijn mondTips?
Ik heb het overigens zo geleerd
superwoman schreef:NicoleHorses schreef:Ik heb mijn paard nageverlijk lopen. Op deze manier:
Vragen, doet ie het, enkel onderhoudskneepjes en ontspannen en geven. Zet ie zich vast en doet ie het niet, één wat grotere ophouding en dan gelijk weer klein en fijn blijven alsie reactie geeft en weer geven. Vaak lukt het me zo, alleen toch heb ik continue spierpijn en pijn in mijn armen (blaren op mijn handen, hij hangt onwijs) terwijl ik echt niet te streng ben in zijn mond, hier word hij rennerig van en blokkeerd. Hij is soms wel steevast in zijn mondTips?
Ik heb het overigens zo geleerd
Elke hulp die je geeft moet een direct doel hebben. Bijv met been geven wil je hem naar voren of opzij. Wanneer je terveel been blijft geven, worden ze alleen maar slomer. (logisch toch?, zo niet dan wil ik het wel uitleggen)
"onderhoudskneepjes" zijn dus niet goed!
Eigenlijk zijn kneepjes helemaal niet goed om het paard aan de teugel te vragen.
Eigenlijk vraag je het paard niet aan de teugel.
Hierboven heb ik al een quote neergezet hoe en waarom het paard aan de teugel gaat.
Blaren krijg je meestal doordat je de teugel door je handen laat glijden.
Het paard kan alleen gaan hangen als hij niet actief is van achteren.
Paard loopt dan op de voorhand en gaat "als een duikboot de diepte in".
Door de achterhand te actieveren (scherp aan je been zetten) zodat hij zijn achterbenen ver onder zijn buik gaat zetten zal het hangen over zijn én zal hij dan pas correct aan de teugel kunnen gaan.
FireAndIce schreef:Wie heeft er weleens met hulpteugels gereden?
(die je ook voor het longeren gebruikt)
Sommigen hier op stal rijden hiermee.
NicoleHorses schreef:ja! dus je hoeft helemaal niks aan de voorkant te doen? ook geen kleine ophoudinkjes
UltraCCC schreef:mijn draver trekt der hoofd omhoog (net zoals op de koersbaan) in de bochten van de bak,
maar op de rechte lijnen laat ze netjes der hoofd zakken!
bij de vorige eigenaar heb ze heel erg de neiging gehad om harder te draven dan de arbeidsdraf,
ik heb er nou 1 dag en heb voor de 3de keer gereden zelfs in de draf houd ze zich meer in dan dat ze normaal altijd heeft gedaan en ik probeerde haar rustig te laten lopen, maar weer in de bochten gaat der hoofd omhoog!
hoe moet ik dat oefenen?
iemand tips?:$
Marinthee schreef:Hee ik rijd dus op een manege paard maar wat ik ook probeer ik krijg haar maar niet aan de teugel
het is 1 x gelukt en toen liep ze ook gelijk veel beter
dus mijn vraag is hoe ik haar het beste aan de teugel kan laten lopen en hoe
superwoman schreef:UltraCCC schreef:mijn draver trekt der hoofd omhoog (net zoals op de koersbaan) in de bochten van de bak,
maar op de rechte lijnen laat ze netjes der hoofd zakken!
bij de vorige eigenaar heb ze heel erg de neiging gehad om harder te draven dan de arbeidsdraf,
ik heb er nou 1 dag en heb voor de 3de keer gereden zelfs in de draf houd ze zich meer in dan dat ze normaal altijd heeft gedaan en ik probeerde haar rustig te laten lopen, maar weer in de bochten gaat der hoofd omhoog!
hoe moet ik dat oefenen?
iemand tips?:$
Vooral oefenen op tempo-wisselingen en veel schakelen en een gang, zorgen dat ze op je zit weer terug komt. Het gevaar met het rustig te laten lopen is dat ze minder actief gaat lopen en dat heb je juist nodig om haar nageeflijk te kunnen rijden. Ook oppassen dat ze niet op de voorhand valt, want dat gebeurd ook als ze minder actief lopen.
Actief het tegenovergestelde van passief - misschien is dat duidelijker, want mensen verwarren "actief" vaak met "snel"
Voor het probleem met de bochten raaad ik aan om af en toe wat stelling te vragen op de rechte stukken. Zorg ervoor dat je niet aan de binnenteugel blijft hangen, want dan is het geen stelling. Steeds meer buiging vragen, maar wel eerst korte stukjes en maak het niet te moeilijk, maar bouw het op.
Almeetje schreef:Heeft er iemand tips om haar ontspannen aan de teugel te rijden?
Almeetje schreef:Ik hoop dat er iemand hier tips heeft voor mij...
Mijn halfpensionpaardje is eigenlijk wat gewend om met rekker te rijden maar ik rijd daar niet graag mee omdat ze niet ontspannen loopt dan.
Met die rekker loopt ze dus wel automatisch gebogen maar zonder krijg ik haar niet mooi aan de teugel... In stap heb ik wel contact met haar mond maar loopt ze niet rond en in draf steekt ze haar neus naar voor.
Als ik kneepjes geef, zowat speel, zoals ik heb geleerd dan negeert ze het of ze gooit haar hoofd de lucht in. Nu is het wel zo dat de vriend van de eigenaar naar het schijnt hard in haar mond is en ze dus gewend is om vaak met rekker te rijden, misschien handig om te weten...
Heeft er iemand tips om haar ontspannen aan de teugel te rijden?