[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maud_23

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:37

Ik rij een paardje 1x per week. In stap gaat ze netjes aan de teugel lopen. Maar in draf lukt het me niet. Maar ik wil haar graag aan de teugel rijden en niet aan de teugel trekken. Weet iemand of me dit gaat lukken met 1x per week ? En hóe ?

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:15

Mijn merrie wordt binnenkort waarschijnlijk verkocht. Nu ben ik wat relaxter gaan rijden. Hoe ze loopt met haar hoofd interesseert me niet echt. In het begin moet ze lekker voorwaarts zijn en haar achterhand er onder krijgen. Ook riujden we veel figuren om haar lekker soepel te maken. Als dit zo is ga ik wat meer vragen, dit gaat opzich goed, ze daalt. mAar ze vindt het erg moeilijk op haar hals meer te buigen. Ze loopt nu wel naar beneden, maar wel wat langer. Zodra ik haar vraag om wat meer bij elkaar te laten lopen merk je dat ze het niet meer snapt en weg is alle ontspanning. Met doorzitten gaat het overigens wel goed. Maar zodra ik weer ga lichtrijden en blijf vragen is weer alle ontspanning weg. Ik hou mijn buiten hand er goed aan en vraag rustig met mijn binnenhand. Om haar meer bij elkaar t elaten lopen rij ik haar meer naar voren en vang ik haar met mijn handen op.

Iemand tips?
Het is niet echt belangrijk, maar ik vroeg het me af. Ik heb altijd les, maar omdat ze nu weg gaat heb ik deze week even geen les. Vandaar dat ik het even hier vraag.

Milaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:27

Hey, ik had een vraagje.
Ik rij nu al een tijdje op mijn manege op dezelfde pony (1x carrousel en soms ook in de dressuurles en vrijrijden), en eerst liep hij wel goed nageeflijk, maar nu weigert hij het gewoon, niet alleen bij mij, maar bij iedereen.
Dat gebeurde nadat hij veel minder eten kreeg (ze vonden hem te fris, hij had wat kindjes eraf gegooid), maar weet iemand of dit verband met elkaar heeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:35

Waarschijnlijk niet. Door minder eten zal hij minder energie hebben wat mij lijkt dat hij wat meer ontspannen wordt. Dat dat een oorzaak voor niet ontspannen is lijkt me sterk!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:45

Milaa schreef:
Hey, ik had een vraagje.
Ik rij nu al een tijdje op mijn manege op dezelfde pony (1x carrousel en soms ook in de dressuurles en vrijrijden), en eerst liep hij wel goed nageeflijk, maar nu weigert hij het gewoon, niet alleen bij mij, maar bij iedereen.
Dat gebeurde nadat hij veel minder eten kreeg (ze vonden hem te fris, hij had wat kindjes eraf gegooid), maar weet iemand of dit verband met elkaar heeft ?

dat kan zeker. als een paard onvoldoende energie heeft kan hij zich minder makkelijk dragen en dus minder makkelijk lopen. echter is het de vraag of het daar aan ligt. er zijn legio aan mogelijkheden te bedenken

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:20

ik rij wel eens een pony die heel moeilijk naar beneden gaat. Hij is gevoelig in zijn mond.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:34

Je rijdt een paard aan de teugel niet alleen omdat het er mooi uitziet... Een paard dat gaat nageven is ontspannen en kan zijn gewicht beter over 4 benen verdelen. Om een paard op een goede manier aan de teugel te laten rijden moet hij jou in je hand vertrouwen. Je moet een stille hand hebben ten op zichte van het paard. Ook is het belangrijk dat het paard goed aan je been is. Een paard dat niet voorwaarts is zal nooit nageven op een goede manier!

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:36

@ maud_23...
Ik denk niet dat dat gaat lukken met 1 keer per week! Het ligt er ook aan of het paard door andere mensen bereden wordt en aan hoe die mensen rijden denk ik!

snowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:04

ik heb ook een beetje geleerd dat je bij de oefeningen ( niet op wedstrijd) handen naar je knieen een beetje en dan je handen stil houden.dat helpt bij mij in ieder geval goed! Haha! het was een tip ik hoop dat jullie hem niet stom lijkt Knipoog en dan je handen steeds beetje voor beetje netjes weer voor het zadel trug gaat doen

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:45

Het lijkt mij alleen niet dat dat de manier is om een paard op de juiste manier nagevelijk te laten rijden. Misschien ziet het er dan wel netjes uit, maar heeft het verder niet de functie van de spieren in de rug die gebruikt worden.

Mounia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:21

Oefenen Oefenen Oefenen ! Vraag desnoods aan je lesgeefster om er is op te kruipen om te zien hoe zij het doet ... elk paard reageerd anders .. je hebt toch wel een lesgeefster ?

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:02

Een paard aan de teugel rijden is inderdaat niet trekken aan de teugels schoppen en mn paard loopt met zn hoofd naar beneden.
Je moet het echt voelen en dan pas kan je je paard goed aan de teugel krijgen want je moet ok opletten dat hij ook goed over zijn rug loopt en een goede aanleuning heeft Vingers aflikken . Ik heb dit geleerd op les voordat ik echt mijn paard goed aan de teugel had lopen heb ik ongeveer 3 maanden of misschien wel meer geoefend het duurt dus lang maar de aanhouder wint! Haha!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:00

Ik heb gisteren een paard gereden dat mooi nageeflijk kan lopen maar op sommige momenten het hoofd op en neer begint te schudden. Ik dacht dat ik iets fout deed, maar volgens m'n vader was het omdat hij niet genoeg los gereden was (het is een uurtje manegeles, dus losrijden wordt beperkt tot het minimum). Kan dit de oorzaak zijn? Of ligt het toch aan mij?

Ik ga het volgende keer aan de instructrice vragen maar ik reed mee met de beginnelingen dus die was gisteren vooral bezig met ervoor te zorgen dat er geen op elkaar botsten (het was de eerste keer dat ze door elkaar mochten figuren rijden)

LinSSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:36

Met je handen meegaan met de beweging van de mond van het paard, dus geen kneepjes etc geven.. en het belangrijkste, vreemd dat je dat helaas niet hebt geleerd, been eraan! Een paard dat niet goed aan je been is kan nooit nageeflijk lopen, en kan dus gaan hangen. Veel drijven en niet proberen een paard nageeflijk te rijden met kneepjes en spelen.. gewoon een stille / neutrale hand die meegaand is met de mond en verder niet tegenwerkt oid (kneepjes/spelen = tegenwerken en geen rustige hand) en bovenal werken aan de impuls!

.... Ik snap dat als je een eigen paard hebt het allemaal veel makkelijker gaat en je dus alleen soepel met de mond mee hoeft te gaan en been te geven.
Op sommige manegepaarden kan je meegaan met de mond wat je wil en been geven wat je wil maar daar krijg je ze echt niet mee rond!! Dan mag je echt wel wat spelen met de binnenteugel als je je been en je buitenteugel eraan houd. Zolang je je paard maar geen pijn doet en je zeker niet gaat zagen! (links rechts trekken)

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:23

mijn verzorgpony, loopt alleen als ik zonder zadel rijd, heel soms aan de teugel, uit zich zelf, hoe kan ik zorgen dat ze het ook doet onder het zadel, wanneer ik het vraag?

alvast bedankt!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:21

lekker ontspannen blijven rijden, ik neem aan dat je ontspannen rijdt als je zonder zadel zit en proberen zo ook te rijden met zadel.

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:59

Ik heb sinds augustus een verzorgfjord. Ze is nu 18 en toen ik haar kwam verzorgen hadden de eigenaren haar pas 2 weken. Voor die tijd heeft ze altijd zo mogen lopen hoe zij wou, de vorige eigenarenhadden haar zegmaar voor de lol (gezelschapspony waar ze ook wel eens op reden). Nu ik haar verzorg wil ik wat meer gaan dressuren wat voor haar dus erg moeilijk is. Ze is erg stijf (ik rijd er ook meestal maar 2x per week op) en heeft nog nooit van ontspannen rijden gehoord. Ik ben nu bezig met dit topic te lezen en wil die tips ook gaan uitvoeren. Ik denk dat het wel gaat helpen maar dat ik ook een les met haar moet gaan nemen. ik heb hier alleen geen geld voor Verdrietig . Ik rijd ook op een manege maar daar kan ik niet met haar gaan rijden omdat ik geen trailer heb en het ligt 7 km uit elkaar.. In de zomer ga ik toch proberen om een keer les te gaan nemen maar ik verzorg haar met een ander meisje en samen zal er vast met deze tips wel vooruitgang komen hoop ik Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:31

LinSSS schreef:
.... Ik snap dat als je een eigen paard hebt het allemaal veel makkelijker gaat en je dus alleen soepel met de mond mee hoeft te gaan en been te geven.
Op sommige manegepaarden kan je meegaan met de mond wat je wil en been geven wat je wil maar daar krijg je ze echt niet mee rond!! Dan mag je echt wel wat spelen met de binnenteugel als je je been en je buitenteugel eraan houd. Zolang je je paard maar geen pijn doet en je zeker niet gaat zagen! (links rechts trekken)

Als je logisch nadenkt.. een paard dat nageeft onspant in de kaak- en nekspieren/gewrichten. Hoe kan een paard zijn kaak nou ontspannen als de ruiter een onrustige (spelende) hand heeft, ipv een stille?
Met het spelen krijg je de hals misschien wel 'mooi' rond, maar een paard is dan niet ontspannen, loopt niet lekker door de rug en zal de achterhand er ook niet altijd even goed bij hebben.. het gaat niet alleen om een ronde hals, maar om het hele lichaam!

En psst, geheimpje.. ik heb geen eigen paard hoor... Knipoog

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:38

WildWings schreef:
LinSSS schreef:

Als je logisch nadenkt.. een paard dat nageeft onspant in de kaak- en nekspieren/gewrichten. Hoe kan een paard zijn kaak nou ontspannen als de ruiter een onrustige (spelende) hand heeft, ipv een stille?
Met het spelen krijg je de hals misschien wel 'mooi' rond, maar een paard is dan niet ontspannen, loopt niet lekker door de rug en zal de achterhand er ook niet altijd even goed bij hebben.. het gaat niet alleen om een ronde hals, maar om het hele lichaam!

En psst, geheimpje.. ik heb geen eigen paard hoor... Knipoog

Je hebt helemaal gelijkt vind ik, van die stille hand ! Maar ik speel toch eerst altijd ff, zodat ze opgericht komt ("rond" loopt ze uit zichzelf al), en dan hou ik m'n hand stil, maar wanneer ik m'n teugels zeg maar ff "opneem" na het vw-nw rijden, dan speel ik wel ff. En dan is het ff niet zo ontspanne, maar meteen als ze juist loopt: stille hand, en dan ontspant ze weer... Mss wel een verkeerde methode, maarja Lachen, bij mij werkt het zo !

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:39

Senzafine schreef:
Ik heb gisteren een paard gereden dat mooi nageeflijk kan lopen maar op sommige momenten het hoofd op en neer begint te schudden. Ik dacht dat ik iets fout deed, maar volgens m'n vader was het omdat hij niet genoeg los gereden was (het is een uurtje manegeles, dus losrijden wordt beperkt tot het minimum). Kan dit de oorzaak zijn? Of ligt het toch aan mij?

Ik ga het volgende keer aan de instructrice vragen maar ik reed mee met de beginnelingen dus die was gisteren vooral bezig met ervoor te zorgen dat er geen op elkaar botsten (het was de eerste keer dat ze door elkaar mochten figuren rijden)

Het kan ook gwn een tik zijn hoor, dat hebben wel meer paarden !

LinSSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:40

Ja ik snap wel wat je bedoeld. Een paard ontspant zich niet als je heel de tijd druk uitoefent ben ik met je eens. Daar gaat een paard wel van aan de teugel lopen maar niet rond met zijn hele lichaam. Ik probeer alleen wel te zeggen dat als je iedere week op een manegepaard zit, die door alle soorten ruiters word bereden (ook die aan de teugels hangen). Dat het veel moeilijker is om zon paard rond te krijgen. Sommige paarden moet eerst voorwaarts drijven en toch wat vragen, om daarna als ze rond lopen te ontspannen. Als je bijv. elke dag hetzelfde paard zou rijden heeft het paard op een gegeven moment vertrouwen in je en gaat zich ontspannen, omdat je weet dat jij hem geen pijn gaat doen. Doen hoef je idd alleen maat met je hand mee te gaan.

Groetjes!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:41

Bolhvj schreef:
ik rij wel eens een pony die heel moeilijk naar beneden gaat. Hij is gevoelig in zijn mond.

Eerst proberen veel vw-nw op een volte te rijden ! Goed voorwaarts laten lopen, en met een iets langere teugel, en af en toe je binnenteugel is een keer naar voor steken (bv. om een beloning ofzo te geven), en kijken dat ze op die dingen al ontspant. En als ze dat goed begint te doen, kan je mss stilaan de teugels opnemen ! Ik heb ook zo'n paard gereden, en deze methode werkte bij mij toch ! Het duurt alleen wel ff Lachen !

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:46

Mitnait schreef:
Mijn merrie wordt binnenkort waarschijnlijk verkocht. Nu ben ik wat relaxter gaan rijden. Hoe ze loopt met haar hoofd interesseert me niet echt. In het begin moet ze lekker voorwaarts zijn en haar achterhand er onder krijgen. Ook riujden we veel figuren om haar lekker soepel te maken. Als dit zo is ga ik wat meer vragen, dit gaat opzich goed, ze daalt. mAar ze vindt het erg moeilijk op haar hals meer te buigen. Ze loopt nu wel naar beneden, maar wel wat langer. Zodra ik haar vraag om wat meer bij elkaar te laten lopen merk je dat ze het niet meer snapt en weg is alle ontspanning. Met doorzitten gaat het overigens wel goed. Maar zodra ik weer ga lichtrijden en blijf vragen is weer alle ontspanning weg. Ik hou mijn buiten hand er goed aan en vraag rustig met mijn binnenhand. Om haar meer bij elkaar t elaten lopen rij ik haar meer naar voren en vang ik haar met mijn handen op.

Iemand tips?
Het is niet echt belangrijk, maar ik vroeg het me af. Ik heb altijd les, maar omdat ze nu weg gaat heb ik deze week even geen les. Vandaar dat ik het even hier vraag.

Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, het kan ook gwn zijn dat ze het nog moeilijk vind om opgericht te lopen ! Je zegt dat het wel lukt als je doorzit, mss omdat je dan zelf ontspannender zit ? Ik kon het eerst ook niet, maar ben toen van instructrice verandert, en bij haar ging het eigenlijk vanzelf ! Eerst moest ik gewoon heel goed losrijden ! (vooral vw-nw), en dan gewoon teugels aannemen, en beginnen met m'n werk, af en toe wat spelen met je teugels (af en toe en heel zachtjes, mss niet iedereen z'n manier maar bij mij werkt het wel), en vooral veel wendingen rijden ! En toen kwam mijn merrie vanzelf eigenlijk, omdat ik ze gwn op de juiste manier reed, zonder me er in druk te maken.. Lachen ! Veel succes iig !

Viief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:01

nu is myn probleem ook opgelost Pling

Viief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:02

Pling