Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Milaa schreef:Hey, ik had een vraagje.
Ik rij nu al een tijdje op mijn manege op dezelfde pony (1x carrousel en soms ook in de dressuurles en vrijrijden), en eerst liep hij wel goed nageeflijk, maar nu weigert hij het gewoon, niet alleen bij mij, maar bij iedereen.
Dat gebeurde nadat hij veel minder eten kreeg (ze vonden hem te fris, hij had wat kindjes eraf gegooid), maar weet iemand of dit verband met elkaar heeft ?
LinSSS schreef:.... Ik snap dat als je een eigen paard hebt het allemaal veel makkelijker gaat en je dus alleen soepel met de mond mee hoeft te gaan en been te geven.
Op sommige manegepaarden kan je meegaan met de mond wat je wil en been geven wat je wil maar daar krijg je ze echt niet mee rond!! Dan mag je echt wel wat spelen met de binnenteugel als je je been en je buitenteugel eraan houd. Zolang je je paard maar geen pijn doet en je zeker niet gaat zagen! (links rechts trekken)
WildWings schreef:LinSSS schreef:.... Ik snap dat als je een eigen paard hebt het allemaal veel makkelijker gaat en je dus alleen soepel met de mond mee hoeft te gaan en been te geven.
Op sommige manegepaarden kan je meegaan met de mond wat je wil en been geven wat je wil maar daar krijg je ze echt niet mee rond!! Dan mag je echt wel wat spelen met de binnenteugel als je je been en je buitenteugel eraan houd. Zolang je je paard maar geen pijn doet en je zeker niet gaat zagen! (links rechts trekken)
Als je logisch nadenkt.. een paard dat nageeft onspant in de kaak- en nekspieren/gewrichten. Hoe kan een paard zijn kaak nou ontspannen als de ruiter een onrustige (spelende) hand heeft, ipv een stille?
Met het spelen krijg je de hals misschien wel 'mooi' rond, maar een paard is dan niet ontspannen, loopt niet lekker door de rug en zal de achterhand er ook niet altijd even goed bij hebben.. het gaat niet alleen om een ronde hals, maar om het hele lichaam!
En psst, geheimpje.. ik heb geen eigen paard hoor...![]()
Senzafine schreef:Ik heb gisteren een paard gereden dat mooi nageeflijk kan lopen maar op sommige momenten het hoofd op en neer begint te schudden. Ik dacht dat ik iets fout deed, maar volgens m'n vader was het omdat hij niet genoeg los gereden was (het is een uurtje manegeles, dus losrijden wordt beperkt tot het minimum). Kan dit de oorzaak zijn? Of ligt het toch aan mij?
Ik ga het volgende keer aan de instructrice vragen maar ik reed mee met de beginnelingen dus die was gisteren vooral bezig met ervoor te zorgen dat er geen op elkaar botsten (het was de eerste keer dat ze door elkaar mochten figuren rijden)
Bolhvj schreef:ik rij wel eens een pony die heel moeilijk naar beneden gaat. Hij is gevoelig in zijn mond.
Mitnait schreef:Mijn merrie wordt binnenkort waarschijnlijk verkocht. Nu ben ik wat relaxter gaan rijden. Hoe ze loopt met haar hoofd interesseert me niet echt. In het begin moet ze lekker voorwaarts zijn en haar achterhand er onder krijgen. Ook riujden we veel figuren om haar lekker soepel te maken. Als dit zo is ga ik wat meer vragen, dit gaat opzich goed, ze daalt. mAar ze vindt het erg moeilijk op haar hals meer te buigen. Ze loopt nu wel naar beneden, maar wel wat langer. Zodra ik haar vraag om wat meer bij elkaar te laten lopen merk je dat ze het niet meer snapt en weg is alle ontspanning. Met doorzitten gaat het overigens wel goed. Maar zodra ik weer ga lichtrijden en blijf vragen is weer alle ontspanning weg. Ik hou mijn buiten hand er goed aan en vraag rustig met mijn binnenhand. Om haar meer bij elkaar t elaten lopen rij ik haar meer naar voren en vang ik haar met mijn handen op.
Iemand tips?
Het is niet echt belangrijk, maar ik vroeg het me af. Ik heb altijd les, maar omdat ze nu weg gaat heb ik deze week even geen les. Vandaar dat ik het even hier vraag.