Woodstock schreef:Kan het dat deze spier beter getraind wordt in de LDR houding?
Als je naar de functie van de grote of lange halsspier kijkt, dan zie je waar deze spier voor bedoeld is. Dus waarvoor zou deze spier getraind moeten worden ? In de LDR houding kan ik me niet voorstellen dat deze spier getraind wordt, gezien het verloop van de verbinding van deze spier aan het rotsbeen en het opperarmbeen.
De afstand tussen deze aanhechtingsplaatsen wordt korter gemaakt, er wordt dus niet gerekt. Je kan de spier wel trainen, maar dat doe je anders.
Citaat:Want ik hoor vaker dat LDR paarden een beter voorbeengebruik hebben (geen idee of het klopt hoor). Maar in principe zou het dus wel kunnen, omdat het hoofd door deze spier omlaaggebracht wordt, ofnie? En als die spier daardoor dus korter wordt, zouden ze in een meer opgerichte houding dan ook het voorbeen omhoog kunnen trekken?
Je ziet heel veel expressie met het voorbeen, maar of dat rijtechnisch bedoeld wordt is een ander verhaal. Als je kijkt welke kleine hoekverdraaing het schouderblad maakt en wat de grote weg is die de benen onder het paard naar voren afleggen, dan is er sprake van het fenomeen "mechanical advantage". De spieren die het naar voren brengen van de voorbenen verzorgen, zitten op een andere plaats.
De lange of grote halsspier kan alleen maar bij het naar voren brengen van de voorbenen gebruikt worden als de hals bij het hoofd wordt vastgezet door andere spieren (al dan niet door ondersteuning van de ruiterhand). Gebeurt dat niet, dan komt bij aanspannen eenzijdig de hals naar opzij, bij tweezijdig aanspannen komt de hals omlaag.
*