Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:52

De tonatie en het woordgebruik geeft meer aan dan je zou verwachten in dit geval. Maar het lijkt mij ook niet correct. Kennelijk zijn er mensen die onregelmatige benen van die stakkers tijdens een piaffe geweldig vinden.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:02

Aqua8horse schreef:
Kennelijk zijn er mensen die onregelmatige benen van die stakkers tijdens een piaffe geweldig vinden.

Terwijl juist de sport niet om iets al dan niet geweldig vinden zou moeten gaan maar om iets al dan niet geweldig zijn volgens de reglementen van hun eigen FEI. Daar valt weinig aan te interpreteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:04

ik zeg niks over de piaffe, slecht dat het een onderdeel is van .......

als ik die ruiters door de baan zie gaan dan zie ik meer balans tact en swung als dat ik zou zien als wij allemaal tegelijk in een bak zouden rijden

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:05

Het is en blijft een jurysport friemel...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:14

NathalieW schreef:
Het is en blijft een jurysport friemel...

Zeker! Maar de bal is nog steeds in of uit. Tact, balans, regelmatigheid, harmonie, vanzelfsprekendheid etc.. het is er wel of niet. Het gaat toch niet om doe maar iets wat er op lijkt regeltjes? Ik begrijp dus ook niets van die beoordelingen. Een piaffe van 75% is geen piaffe in mijn ogen. Hoeven we nog niet eens te debatteren over de vraag of die 75% eigenlijk nog niet eens 20% waard is. Maar nou dwaal ik weer met jullie af. Terug naar HappyH

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:24

Aqua8horse schreef:
De tonatie en het woordgebruik geeft meer aan dan je zou verwachten in dit geval. Maar het lijkt mij ook niet correct. Kennelijk zijn er mensen die onregelmatige benen van die stakkers tijdens een piaffe geweldig vinden.

Maar A8H, als jij 8 minuten op een stilstaande salinero zou zitten, en je balansding doen, daarna zou hij de piaffe wel correct lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:34

Aqua8horse schreef:
runningkawa schreef:
Dat snap ik dan niet?
het is in 8 min. te leren?
Of begrijp ik het nu zo verkeerd?

Let op: Ik kan dat een paard in 8 minuten leren! Of jullie dat ook kunnen weet ik niet.

Vast niet
daarom vraag ik het nog eens een keer.
hoe kan het paard balans houden als de ruiter dat nog niet kan?
Hij raakt dan toch steeds zijn balans kwijt doordat ik erop zit te klungelen, ook al heb jij hem dat geleerd.
Of raakt het paard daar niet meer vanuit balans?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:37

Wat is dat toch met die Piaffe Er zijn meerdere oefeningen hoor

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:43

Als het gaat om winnen, kun je ook berekenend rijden. Je weet gewoon wat je (echt) goed moet doen en de rest laat je schieten....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-08-05 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:44

KiWiKo schreef:
Wat is dat toch met die Piaffe Er zijn meerdere oefeningen hoor

Passage is nog veel leuker ook; dat domme getrut op de plek in de piaff ben je gauw op uitgekeken hoor en het paard idem dito.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:45

Goofy44 schreef:
Als het gaat om winnen, kun je ook berekenend rijden. Je weet gewoon wat je (echt) goed moet doen en
de rest laat je schieten
.... Poldermodel aanpak.

Valt dat niet onder het uitschakelen van de concurrentie?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:45

Voor degenen die vinden dat de hedendaagse piaffe niet correct uitgevoerd wordt:

Hoe zouden JULLIE deze voorbereiden (incl benoeming van de hulpen) en hoe zou deze door jullie worden ingezet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:50

gewoon door zo te zitten dat het paard gelijk binnen 8 minuten in balans is . shwung en tact heeft............... tjeez Tyrza, moet ik je dat nou nog uitleggen :D het is pure logica, logisch toch. Gewoon gebruik maken van de natuurlijke balans, iets waar de hedendaagse toppers helemaal niks van snappen......... logisch toch

(dikke vette knipoog naar Tyrza)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:56

Tja, er wordt steeds gezegd dat het niet goed is en hoe het er dan daadwerkelijk uit zou moeten zien, etc.

Maar kom er dan ook eens mee met een oplossing, van detail tot detail. We weten het immers allemaal hoe het wel en niet moet, toch?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:04

De amazone en het paard - in het voorbeeld - kunnen echt wel een piaffe rijden. Als dat een keer niet goed gaat, moet je dat voorbeeld juist niet gebruiken als voorbeeld. Dat is aardig voor consumptie dressuur, maar niet voor dressuur als voorbeeld voor top-sport. De reactie roept toch het beeld op dat we "het niet zo nauw moeten nemen" als het een keer niet goed gaat. De punten zijn belangrijker. Ik vind dat je met dit soort knullige reacties de dressuur en de dressuursport - in algemeenheid - geen goede dienst bewijst.

Om een piaffe te kunnen beoordelen, hoef je zelf de piaffe niet te kunnen rijden. Je moet wel weten waarop je een piaffe moet beoordelen en daartoe daadwerkelijk in staat zijn.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-08-05 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:06

Maar als je blijft herhalen het zelf beter te kunnen, moet je hem toch zelf ook wel kunnen rijden en dan uiteraard beter

Kun je dat niet, heb je dat gevoel nog nooit gehad, kun je zeggen, dat ziet er wat minder uit, maar kun je niet zeggen mijn paarden doen dat wel ff

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:18

Als een ruiter zelf roept dat een oefening nog beter kan en de ruiter zelf niet in staat is om de oefening net zo goed of beter te kunnen rijden dan de oefening die beoordeeld wordt, dan is daar toch niets mis mee. Er zijn objectieve maatstaven om een oefening te beoordelen. Degenen die dat beoordelen moeten die kennis en ervaring hebben. Bij het publiek waar de sport naar toe gebracht wordt, ontbreekt dat inzicht vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:20

Tuurlijk is er wel wat mis met zeggen dat je het zelf beter kan, maar het zelf niet kunnen.

Dan moet je zeggen, ik denk dat het beter kan als die ruiter dit of dat doet
Alleen kan ik het zelf niet voordoen, dus het is hoogsten een gissing want het gevoel heb ik zelf nog niet ervaren

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:25

Goofy44 schreef:
Als een ruiter zelf roept dat een oefening nog beter kan en de ruiter zelf niet in staat is om de oefening net zo goed of beter te kunnen rijden dan de oefening die beoordeeld wordt, dan is daar toch niets mis mee. Er zijn objectieve maatstaven om een oefening te beoordelen. Degenen die dat beoordelen moeten die kennis en ervaring hebben. Bij het publiek waar de sport naar toe gebracht wordt, ontbreekt dat inzicht vaak.

Daar is opzich niks mis mee, maar wel waneer er gezecht wordt dat die ruiter het zelf beter kan, dan blaas je wel erg hoog van de toren maar laten zien homaar,

Ik ga nog 1 ding zeggen en dan hou ik er over op,
Als aqua ontzettend vaak haar leerlingen er bij betrekt en zegt dat ze het geweldig vinden dan is het goed, maar als ik als oud leerling zeg dat het toch niet allemaal klopt uit eigen ervaring moet ik mijn mond houden, kijk dat klopt dus niet, Leerlingen die positief zijn mogen wel hun mening geven maar een die negatief is niet, nou daar pas ik voor
hier laat ik het voorlopig bij,

Via pb geef ik er graag andwoordt als er vragen zijn,

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:31

RK: Ik ben het met je eens dat als iemand zegt dat zij/hij het beter kan, dat het best een keer getoond mag worden. Je kan het dan niet alleen laten bij een dressuur evangelie verkondigen.

Het begint een chat-sessie te lijken. Ik begin een stijve nek en vierkante ogen te krijgen. Ik zit uit balans achter de PC, mijn zwaartepunt ligt niet boven het zwaartepunt van mijn stoel en toch blijft mijn bureau stoel op wielen op z'n plek staan.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-08-05 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:34

Er zijn meer mensen die bij aqua zijn geweest, of haar hebben zien rijden, die de methode nog steeds niks vinden, maar dat komt dan omdat ze het niet snappen

Maar als het werkelijk zo fijn is en zo'n overweldigend heerlijk gevoel geeft op een paard dat heeft leren dragen.
Dan wil je toch nooit meer anders>
Dan begrijp je toch ook wat er bedoeld word?

maar dit blijkt in de praktijk idd niet altijd zo te zijn.
En het is dan idd raar dat deze mensen hun mond moeten houden. Of word ze met lelijke verwijten naar het hoofd gesmeten.
Dat is niet netjes.
Dus lekker doorgaan dobbel.
Zowel voor en tegen geeft een eerlijk beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:35

Citaat:
RK: Ik ben het met je eens dat als iemand zegt dat zij/hij het beter kan, dat het best een keer getoond mag worden. Je kan het dan niet alleen laten bij een dressuur evangelie verkondigen.

Juist
niet meer en niet minder bedoel ik.
het word alleen zo vaak gezien als zeiken, of pakken naar een persoon.
Maar dat is het niet.
Het is gewoon daad bij woord willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:00

Maar dat is juist het hele punt. Aqua roept juist voortdurend dat ze het zelf veel beter kan.

Show, don't tell...

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:07

Ik heb volgens mij nergens van Aqua gelezen dat ze het zelf beter kan dan bijv Anky. Wel dat hét beter kan, de oefeningen die uitgevoerd worden. Maar misschien lees ik verkeerd

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:12

Maaike schreef:
Ik heb volgens mij nergens van Aqua gelezen dat ze het zelf beter kan dan bijv Anky. Wel dat hét beter kan, de oefeningen die uitgevoerd worden. Maar misschien lees ik verkeerd

Ze zegt dat Anky's piaffe geen tact heeft omdat het paard niet in balans is, omdat hij niet heeft geleert te dragen . En dat zij in 8 minuten elk paard kan leren dragen? Waarom zou ze dan geen goede piaffe kunnen rijden?