Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

megamouse

Woonplaats: Wat is er leuker dan SAMEN (jij en je paard) plezier hebben in paardrijden!!!!!

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:53

pffffffffffff wat een theorie zeg

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:05

Citaat:
Er zijn foto´s geplaatst van mensen die de dingen tonen die in het artikel staan (en bovendien achter hun methode staan). Dat is illustratief, niet suggestief.

De foto van Anky bij het voorwoord vond je ook alleen maar illustratief?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:04

Betteke schreef:
Voor de koets lopen paarden niet langdurig in dezelfde houding. Ook hier wordt LDR afgewisseld met hoog ingesteld, halsstrekken e.d.

Niet verheerlijken wat niet te verheerlijken valt.
Paarden voor de koets hebben het imo niet echt best...
Denk aan de opzet teugel die nog altijd elk paard heeft die de ring betreed, denk aan de staartlepel waar veel paardeb eelt voor moeten hebben kweken, even als voor het bit. De oogkleppen die wel degelijk bij het gros van de paarden bijna tegen de ogen aanzit, en last but not least de manier van trainen. Opzetten met een spaanse ruiter, en de wel bekende schoenen. Waar ik niet eens tegen ben, maar waar wel van wordt gesproken in diverse topics over het aanleren van de passage. Het is bij dressuurpaarden niet gebruikelijk dit te doen, echter bij de tuigpaarden gebeurd dit bij vrijwel alle paarden. Nee dan nemen we met z'n allen even de dressuur onder de loep.... waarschijnlijk omdat als we dat bij de tuigpaarden zouden doen het einde zoek was geraakt.
excuses voor het off topic gaan

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:06

GertJan schreef:
xyzutu2 schreef:
- Als er iets gewoon niet meer getoond wordt, dan is het een tweetakt draf. Ideaal schijnt te zijn dat het achterbeen eerder landt dan het voorbeen in de draf. Mensen vergeten dat het achterbeen om dat te kunnen ook eerder af moet zetten dan dat voorbeen. De draf wordt zo viertakt waardoor de afzonderlijke benen twee keer zo zwaar belast worden (dragen nu namelijk niet slechts met z'n tween tegelijk, maar ook alleen het hele paardengewicht). Dat is niet alleen in strijd met het boekje, maar ook lichamelijk belastender voor het paard dan een goede tweetakt draf.

Daar wil ik wel even op reageren. (favoriete onderwerp )

In de vrije, natuurlijke beweging landt een correct dravend paard altijd met het achterbeen eerst. Dit heeft niets te doen met speciale training of een manier van rijden. Om met het achterbeen eerst te landen is het zeker niet noodzakelijk dat het paard met datzelfde achterbeen eerder afzet. Dit is een typisch voorbeeld van quasi-logica. Op het moment dat het achterbeen geland is, beweegt het naar achteren t.o.v. het lichaam. Wat men vergeet is dat het voorbeen ook naar achteren beweegt op hetzelfde moment (zelfs al vóór dat moment), met het verschil dat het voorbeen nog los van de grond is. Zo is het mogelijk dat, wanneer het voorbeen ook geland is, het voorbeen en het achterbeen precies evenwijdig staan en verder bewegen. Dientengevolge kan het achterbeen praktisch gelijktijdig met het voorbeen afzetten.

Dat de benen door de veel geziene viertact op bepaalde momenten (landing en afzet) 2 keer zo zwaar belast worden getuigt ook van beperkt nadenken. Alleen als het achterbeen eerst landt is een vloeiende bewegingsafloop mogelijk. Het voorbeen kan op veel minder plaatsen buigen dan het achterbeen. Daarom kan het voorbeen minder veren, en is dus niet geschikt om de grootste klap van de landing op te vangen (dit is het geval wanneer het voorbeen eerder dan of gelijktijdig met het achterbeen landt). Tijdens de afzet beweegt de romp (zwaartepunt) naar boven. Als het voorbeen later afzet dan het achterbeen beweegt de romp dus ook in verticale richting naar boven (tot midden in het zweefmoment), waardoor het voorbeen niet meer dan zijn normale portie aan belasting hoeft te verdragen.

Hoewel het voor de belasting van de benen niet zo veel uit zal maken is het afzetten met het voorbeen als laatst geen gewenste beweging. Het is zelfs wenselijk dat het achterbeen iets later afzet dan het voorbeen. Zo zie je of het paard werkelijk op de achterhand loopt. Deze manier van bewegen is alleen mogelijk als de nek het hoogste punt is en het hoofd zeker niet achter de loodlijn (liever zelfs iets ervoor). Vandaar dat een paard in LDR positie altijd eerder afzet met het achterbeen dan het diagonale voorbeen.

Verder is een tweetact draf, als men het zoals xyzutu2 definiëert, een illusie. Evenzo geldt dit voor een drietact galop.

Ik ben het met je eens, maar welke GP paarden zie je dat tegenwoordig doen en wordt het nog wel door de juryleden herkend? Het is toch iets waar je enigszins je oog op moet trainen vind ik. Daarom vond ik het ook verwonderlijk de laatste keer dat ik een GP wedstrijd gezien heb dat een zuiver passagerend paard met een onbekende amazone niet gepunt werd. Zaten wsl. ook allemaal VIP te jureren...

Als het zo blijft gaan met die GP ga ik wel gewoon weer naar het springen kijken; dan is het tenminste nog een verrassing wie er wint. Doorgaans is dit degene die de meeste balken laat liggen in de snelste tijd

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:42

Tja maar neem dan niet ook meteen de springpaarden en hun happy being onder de loep want dan krijgen we weer zo'n topic...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:44

sherwood schreef:
Betteke schreef:
Voor de koets lopen paarden niet langdurig in dezelfde houding. Ook hier wordt LDR afgewisseld met hoog ingesteld, halsstrekken e.d.

Niet verheerlijken wat niet te verheerlijken valt.
Paarden voor de koets hebben het imo niet echt best...
Denk aan de opzet teugel die nog altijd elk paard heeft die de ring betreed, denk aan de staartlepel waar veel paardeb eelt voor moeten hebben kweken, even als voor het bit. De oogkleppen die wel degelijk bij het gros van de paarden bijna tegen de ogen aanzit, en last but not least de manier van trainen. Opzetten met een spaanse ruiter, en de wel bekende schoenen. Waar ik niet eens tegen ben, maar waar wel van wordt gesproken in diverse topics over het aanleren van de passage. Het is bij dressuurpaarden niet gebruikelijk dit te doen, echter bij de tuigpaarden gebeurd dit bij vrijwel alle paarden. Nee dan nemen we met z'n allen even de dressuur onder de loep.... waarschijnlijk omdat als we dat bij de tuigpaarden zouden doen het einde zoek was geraakt.
excuses voor het off topic gaan

Dravers dan.....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:45

Zo komen we eigenlijk tot de conclusie dat we er niet mee moeten rijden/sporten...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:47

Mireille1970 schreef:
Tja maar neem dan niet ook meteen de springpaarden en hun happy being onder de loep want dan krijgen we weer zo'n topic...

Hou op Dan trek je weer een beerput los. Ik blijf bij mijn mening dat een springpaard echt tot het uiterste gaat als ie lekker in zijn vel zit en mee wil werken/denken met zijn berijder. Een dressuurpaard idem

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:49

Mireille1970 schreef:
Zo komen we eigenlijk tot de conclusie dat we er niet mee moeten rijden/sporten...

Heb er hier toch een staan die erg graag wil werken. Die is gewoon beledigd als je een ander staat te zadelen. Misschien moet ik hem nog harder laten werken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 01:30

Wat dacht je van gewoon diervriendelijk sporten? Meer aan het paard denken, minder aan de glorie en het geld. Hm, lastig voor sommigen.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 02:14

In het artikel wordt ook gesproken over KyraBeth Houston die de videorechten zou hebben verworven en deze video's over de hele wereld verspreidt. Waar ik echter wel eens een boom over op zou willen zetten is het feit dat volgens mij de muziekmakers hier ook ernstig de dupe van worden, en heeft iemand hen ooit gevraagd of het goed is dat hun muziek de hele wereld over gaat. Volgens mijn buitenlandse klanten komt het regelmatig voor dat bestaande küren van toprijders door anderen gebruikt worden. Misschien zou het verstandig zijn van Anky en Sjef om het over deze boeg te gooien.

Ik heb zelf vandaag ook de rollkur methode uitgeprobeerd

Kijk maar eens of ik het niet wat te fanatiek gedaan heb

http://www.horsedances.net/RollKur01.jpg

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 07:50

Hahahaha ehm heeft ie geen zand in de ogen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:15

Horsedances schreef:
In het artikel wordt ook gesproken over KyraBeth Houston die de videorechten zou hebben verworven en deze video's over de hele wereld verspreidt. Waar ik echter wel eens een boom over op zou willen zetten is het feit dat volgens mij de muziekmakers hier ook ernstig de dupe van worden, en heeft iemand hen ooit gevraagd of het goed is dat hun muziek de hele wereld over gaat. Volgens mijn buitenlandse klanten komt het regelmatig voor dat bestaande küren van toprijders door anderen gebruikt worden. Misschien zou het verstandig zijn van Anky en Sjef om het over deze boeg te gooien.

Verstándig zou het zijn om een laag profiel te houden

Het is net een perpetuüm mobile hier: 'Anky, Anky'; 'onsportief het voor een wedstrijd te publiceren' en 'Duitsers'....

De essentie van het stuk was duidelijk: waar is in de ring gebleven wat er als fundament onder de reglementen ligt?

Dat er hier volksstammen blijkbaar niet zien dát er wat fundamenteels weg is spreekt boekdelen.

Ook boekdelen spreekt het gemak waarmee zonder enig historisch besef of begrip van verschillen de woorden klassiek en spaans gebruikt worden.
Hint: de 'Klassieken' zijn de Romeinen en de Grieken. De 'Renaissance' was de wedergeboorten van elemementen van die klassieken.
Tijdens de renaissance echter ontwikkelde Pluvinel'een 'nieuwe' stjl van rijden. 'Nieuw' omdat hij bij Pignatelli in leer was geweest. Pignatelli en Grisone zaten evenwel niet toevallig bij Napels. Napels was nl. 350 jaar een Spaanse kolonie waar de Spaanse onderkoning zetel hield. Diens edelen hadden meestal niets heldhaftigers te doe dan met hun paarden spelen. In 1381 is in Portugal al een boek over deze 'verheven' stijl van rijden geschreven en in 1434 publiceerd niemand minder dan Koning Duarte zelf een boek over paardgericht rijden.
'Klassieke' Dresuur van de FEI grijpt níet teug op deze, noch de renaissance, maar op de Napoleontische manier van rijden die na de Napoleontische oorlogen heel europa overspoeld heeft door de eisen van het slagveld.
'Klassiek' is echter wel een juist woord in deze omdat noch de Romeinen noch de Gieken een endeminisch paard of eigen ruiterij kenden en dit als invloed van buiten kregen door hun oorlogen en dus....: cavalerie. Xenophon nota bene ís een cavalarist, een ruiterleider! Zijn andere boek over paardrijden heeft dit zelfs als titel.

Haal hier svp 'klassiek' en 'oud' niet door elkaar

Toegift 1: de ruiters op het iberische schiereiland die in Napels hun kunsten vertoonden, hadden hun eigen stijl ontwikkeld in bijna 2 milennia met twee basisinvloeden: de vrije stijl van de imazighen die bv de nubische cavalerie vormden en de arbieren. Twee fundamenteel verschillende stijlen: 'a-la-brida' en 'a-la-ginetta'.

Toegift 2: de FEI hippische takken zijn zéér sterk gestoeld op de ervarinegen van Caprilli vlak voor het ontstaan van deze sporten uit de Miliatairy. De stijl die de FEI graag ziet en in de reglementen beschrijft is de door CAprilli naar militairy-springbehoeften vertaalde, door de Napoleontisch oorlogen geslecteerde 'a-la-ginetta'.
Wat Pluvinel ontwikkelde was een gebruikersvriendelijke (voor zijn koning) versie van 'a-la-brida'

Terug naar het topic: wat is er in de ring over van wat er het fundament onder de regelementen is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:16

Karl66 schreef:
Dat lijkt me een bijzonder goed advies, als 4Q dat dan ook gedaan had, dan had hij kunnen weten dat paarden zowel voor als achter een blinde vlek hebben. Sla er een willekeurig paarden op na en daar wordt dat in verteld.

Kort voor de neus zit die blinde vlek ja, iets verder vooruit, vanaf daar waar de blikvelden van de beide ogen kruisen, is er weer beeld.

Karl66 schreef:
De foto van Anky bij het voorwoord vond je ook alleen maar illustratief?

Die heeft ze niet eens gezien, vermoed ik, jij wel?
Die was inderdaad niet erg illustratief, ook was het voorwoord erg suggestief geschreven, maar wij hebben het hier dan ook bewust niet over het voorwoord

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:25

Citaat:
Die heeft ze niet eens gezien, vermoed ik, jij wel?
Die was inderdaad niet erg illustratief, ook was het voorwoord erg suggestief geschreven, maar wij hebben het hier dan ook bewust niet over het voorwoord

Maar ondertussen blijft een grote groep mensen wel roepen dat het toeval is dat het net voor het EK geplaatst is en dat het een objectief artikel is blablabla...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:28

Citaat:
Kort voor de neus zit die blinde vlek ja, iets verder vooruit, vanaf daar waar de blikvelden van de beide ogen kruisen, is er weer beeld.

Een blikveld is altijd een rechte lijn (natuurkundig principe) en dus kan een blikveld zich verderop niet kruisen. Paarden hebben een blinde vlek recht naar voren en daar is echt geen discussie over in de paardenwereld of waar dan ook.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:30

Karl66 schreef:
Maar ondertussen blijft een grote groep mensen wel roepen dat het toeval is dat het net voor het EK geplaatst is en dat het een objectief artikel is blablabla...

Het artikel is objectief te noemen, het voorwoord niet, daarom praten we over het artikel.
Over de timing kan je speculeren, je komt er toch niet uit. ST.GEORG is een maandblad, komt in de laatste week van de vorige maand uit, net als bijna alle paardenbladen. Had het met plaatsing moeten wachten omdat de wedstrijd toevallig in het laatste weekend van die maand viel? Als een verhaal af is, dan plaats je dat, ga je niet nog een maand wachten (waarbij je dan hetzelfde commentaar krijgt, want dan zou het net voor de CHIO in Aken uitkomen... )

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:34

Karl66 schreef:
Een blikveld is altijd een rechte lijn (natuurkundig principe) en dus kan een blikveld zich verderop niet kruisen. Paarden hebben een blinde vlek recht naar voren en daar is echt geen discussie over in de paardenwereld of waar dan ook.

In welke eeuw heb jij natuurkunde gehad?
Kijk door een klein gaatje in een blad papier en je ziet echt niet alleen maar alles in een rechte lijn vóór het gaatje, nee, je ziet in een kegelvorm steeds meer, hoe verder weg je kijkt. Net zoals een zaklantaarn dichtbij minder oppervlak beschijnt als ver weg. Twee naar voren gerichte lichtstralen van naast elkaar gehouden zaklampen zullen vanaf een bepaalde afstand de lichtbundels ook gaan overlappen, net als de blik van de mens, en ook die van het paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:36

Karl66 schreef:

Vreemde natuurkundige principes houd je er op na.
Paarden hebben inderdaad een blinde vlek van voren, maar iets verder van het hoofd niet meer, omdat de blikvelden van beide ogen elkaar daar kruisen.
Een kruising van blikvelden stelt je in staat om diepte te zien, biologische en natuurkundige principes.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:46

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:47

over gezichtsveld ontnemen gesproken.

Afbeelding

Hij kan zich hier echt geen seconde druk over maken. Dus in hoeverre is dit onderdrukking van het dier en dierenmishandeling?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:50

Citaat:
Kijk door een klein gaatje in een blad papier en je ziet echt niet alleen maar alles in een rechte lijn vóór het gaatje, nee, je ziet in een kegelvorm steeds meer, hoe verder weg je kijkt.

Dat klopt helemaal, maar de wand van die kegel is toch echt een rechte lijn. maar wat jij beweert is dat paarden om een hoekje kunnen kijken, namelijk dat de rechte lijn van de kegel naar buiten wegbuigt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:07

Karl66 schreef:
Dat klopt helemaal, maar de wand van die kegel is toch echt een rechte lijn. maar wat jij beweert is dat paarden om een hoekje kunnen kijken, namelijk dat de rechte lijn van de kegel naar buiten wegbuigt.

Nee, dat beweert ze niet.
Ze beweert alleen dat de rechte lijnen van de kegels elkaar kruisen, een stukje voor het hoofd van het paard.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:19

pol013 schreef:
Hij kan zich hier echt geen seconde druk over maken. Dus in hoeverre is dit onderdrukking van het dier en dierenmishandeling?

Geen, maar je vraagt hier ook niets van 'm.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:39

Gaat het nu weer alleen maar over gezichtsvelden?