Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:27

Aimee schreef:
Heb ik ook maar ergens beweert dat ik die op wedstrijd wil trainen?

Het gaat hier over de houding bij de wedstrijd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:34

QQQQ schreef:
Het gaat hier over de houding bij de wedstrijd.

Die houding op wedstrijden is een gevolg van de training thuis, bovendien ga ik er vanuit dat ruiters terugvallen op hun basistraining als het op een wedstrijd niet zo lekker gaat.

Voorbeeld: volgens Solange Schrijer is een goede aanleuning een evenredige aanspanning van onder- en bovenlijn. Train je thuis volgens dit principe en je komt op een wedstrijd het probleem tegen dat je paard de bovenlijn meer aanspant dan de onderlijn, dan zal zo'n ruiter het paard volgens zijn rijmethode weer meer de onderlijn proberen te laten aanspannen, in de hoop daardoor weer te bewerkstelligen een goede aanleuning te bereiken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 16:58

Proef ik hier doorheen Aimee, dat jij wel iets ziet in het aanpassen van de reglementen tav het voor, op of achter de loodlijn dragen op wedstrijden?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:04

Nee Q, je begrijpt het verkeerd. Als de goede aanleuning wordt getoond is er een evenredige aanspanning tussen onderlijn en bovenlijn, is dat het geval loopt het paard met de neus op of voor de loodlijn.
Maar bij het gros van de ruiters, en zeker bij B/L ruiters, is dit haast nooit het geval en dan heb ik meer waardering voor iemand die de evenredige aanspanning weer probeert op te zoeken, dan voor iemand die met een meer gespannen bovenlijn blijft rondrijden.
Het doel blijft natuurlijk nog steeds om precies aan het gewenste plaatje te voldoen, alleen is een score van 100 % wel héél moeilijk. Dat haalt zelfs Anky niet. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:08

Hoe kan een jury onderscheid maken tussen om deze rede achter de loodlijn rijden en uit onkunde of om fouten te verdoezelen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:09

ervaring en verstand van zaken Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:13

Ik ga er vanuit dat een jury toch een beetje een geoefend oog heeft, in dat geval is van die jury ook te verwachten dat ie een paard kan herkennen dat van achteren naar de hand toe wordt gereden, onafhankelijk van de getoonde hoofd/hals-houding. Een andere basisvaardigheid is het herkennen van een paard met een overmatige aanspanning van de bovenlijn, zeker op hoger niveau moet een jury dat ook kunnen herkennen in relatie tot de aanspanning van de onderlijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:15

Trouwens Q, wil je een jurycursus doen ofzo?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:25

Eigelijk zat ik te wachten op een antwoord als: Het paard wordt dan voor korte tijd achter de loodlijn gevraagd.
Namelijk om die bovenlijn even te ontspannen om dan vervolgens weer correct door te rijden. Lijkt mij hoedanook fout als tijdens het grootste deel van de proef achter de loodlijn wordt gereden.
Zeker op hoger niveau mag je verwachten dat de 'boel' voor elkaar is en de combinatie in staat is om goed met de wedstrijdspanning om te gaan. Die combinatie zal dan dus de aanspanning van de bovenlijn bij het losrijden hebben opgelost.
Logischerwijs mag er dan dus per onderdeel over worden afgestraft. Komt die spanning toch er in, kan de ruiter deze proberen te verhelpen, bijv door achter de LL te gaan rijden, maar zolang hij dit doet, zou ie daarvoor bestraft moeten worden - want het is een teken van een gebrekkige ontspanning van het paard.
Zoals al eerder besproken: Als een groen paard wedstrijdspanning heeft (als voorbeeld voor lagere klassen) moet je daar mee om zien te gaan, maar wel bestraft worden voor gebrekkige ontspanning.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:31

Kijk Q, zo heel veel wedstrijdervaring heb ik zelf niet, maar ik zie vaak bij mensen dat als ze een klasse hoger komen en er meer van ze verwacht wordt, dat er dan toch weer wat meer spanning bij komt kijken. Wordt het paard meer bevestigd op dat niveau, kan het gevraagde ook in ontspanning worden uitgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:44

En als je dan eindelijk de B/L rondkomt, zonder omdraaien, steigeren omdat je hem niet om laat draaien en opsluit, omdat naar een eng voorwerp toegaan echt niks is, dan ben je In de M/Z allang blij dat je hem erlangs krijgt zonder bovenstaande.

En dan krijg je dingen als takt verlies door het ik wil niet is eng, ja maar je moet toch, nee het is eng, ja toch, oke dan Lachen
Maar wel met de neus eruit Tong uitsteken

Net alsof een kijkerig zeik, paard zijn karakter ineens kwijt is in de M?
En vertrouwen is al wat toegenomen, want hij gaat er langs Haha!

Wat ik bedoel,
lekker makelijk lu||en allemaal
B-Z is nog altijd basis, met daarin basis fouten, met basis paarden, met basis ruiters.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:38

Leuke discussie! Haha! Ik kom nu voor het eerst op dit topic en lach me rot, ben blij dat we allemaal een andere mening hebben.Ik heb overgens niet alles gelezen, is nogal veel, 21 pagina's%). Alleen word het zo lastig als we dezelfde sport willen beoefenen en bij dezelfde jury's rijden.
Mijn mening? Ik rijd mijn paarden LDR los(zonder het achterbeen gebruik te vergeten ). Om de rug er mooi tussen te krijgen en de bovenlijn soepel te maken. Om vervolgens het paard dragend te maken, 'berg opwaarts' te laten lopen dmv voornamelijk overgangen rijden en te 'schakelen'. Dan gaat het paard rijzen in de voorhand, wordt de nek het hoogste punt en komt de neus net voor of minimaal op de loodlijn. Ben ik imo op het zelfde punt beland als waar QQQQ op doelt, alleen op een andere manier.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:49

Weet je wat ik nou totaal niet snap? en misschien komt dat doordat ik Blond ben hoor, maar waarom moet een paard LDR lopen om over de rug gereden te worden? En dat mensen bij klassiek meteen denken aan een zogenaamd opgericht paard wat zijn rug wegdrukt? een paard KAN niet zijn rug wegdrukken als hij opgericht loopt!!!
Als voorbeeld heb ik een foto van Rien van der Schaft, die zelf klassiek rijd. Voorbeeld tijdens het losrijden:
Afbeelding
En een paard waar hij mee aan het trainen is:
Afbeelding

Ik bedoel gewoon: is een paard met de klassieke manier niet ontspannen en los? Kijk naar die bovenste foto!!
Ziet iemand een geirriteerde staart zwiepen??? nope!!!
Ziet iemand een ver achtergebleven achterbeen??? nope!!!
Ziet iemand een lekker ontspannen paard wat over de rug loopt??? Jep!!!
Dus ik snap niet waarom dit klassiek getrainde paard volgens jullie niet goed loopt en veel van die LDR gereden paarden wel?!?!

Kan iemand mij dus antwoord geven op mijn vraag?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:59

dat hebben we niet gezegd. Ik respecteer iemands keuze om LDR te te rijden en om klassiek te rijden, en bovenstaande voorbeelden zien er fijn uit, beter dan de plaatjes van een aantal pagina's terug.

ik mis eerder het respect andersom Knipoog

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:06

Lielle schreef:
ik mis eerder het respect andersom Knipoog

Je bedoeld het respect van klassieke aanhangers voor LDR aanhangers? Of begrijp ik het nu verkeerd?
In dat geval wil ik niet zeggen dat ik er geen respect voor heb, maar ik heb eerder de vraag: 'waarom?' en dan krijg ik het antwoord omdat het paard dan pas los is. En daarop wil ik dan weer zeggen dat ik een (goed) klassiek getraint paard losser vind in zijn lichaam en spieren dan een LDR getraint paard. Dus vandaar dat onbegrip van mijn kant!!! dat is iets anders dan respectloos Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:08

jarrah schreef:
Je bedoeld het respect van klassieke aanhangers voor LDR aanhangers? Of begrijp ik het nu verkeerd?

van jou wel, van een paar anderen in dit topic niet Knipoog

Citaat:
In dat geval wil ik niet zeggen dat ik er geen respect voor heb, maar ik heb eerder de vraag: 'waarom?' en dan krijg ik het antwoord omdat het paard dan pas los is. En daarop wil ik dan weer zeggen dat ik een (goed) klassiek getraint paard losser vind in zijn lichaam en spieren dan een LDR getraint paard. Dus vandaar dat onbegrip van mijn kant!!! dat is iets anders dan respectloos Knipoog

Ik vind dat dus niet, hoewel ik zeker niet LDR train, hooguit soms wat meer achter de LL.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:13

Lielle schreef:
Ik vind dat dus niet, hoewel ik zeker niet LDR train, hooguit soms wat meer achter de LL.

Daarop dus mijn vraag: waarom vind jij dat niet?
Ik bedoel: ik sta overal voor open, maar ik ben tot nu toe nog niet overtuigd, dsu probeer mij maar te overtuigen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:15

wil ik best doen, maar niet nu Haha! Maar ik hoef jou niet te overtuigen, net zo min als ik overtuigd moet worden van het tegendeel. Ieder zijn eigen weg, met zijn eigen paard Haha!

Lijkt me overigens wel leuker om die discussie naar een niveau te trekken dat we allemaal kennen ( dat had ik al eens eerder geroepen). Die pi-pa tour kom ik nog niet echt dagelijks aan toe nl Haha!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:17

Lielle schreef:
Lijkt me overigens wel leuker om die discussie naar een niveau te trekken dat we allemaal kennen ( dat had ik al eens eerder geroepen). Die pi-pa tour kom ik nog niet echt dagelijks aan toe nl Haha!

Niet eens Verward
Ik wel hoor met mijn 4 jarige merrie Tong uitsteken Haha! Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:22

nee, ik ben hard bezig aan de hogeschoolsprongen Haha! Mss mag Raimaer wel meedoen in Wenen straks *LOL*

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:44

Citaat:
nee, ik ben hard bezig aan de hogeschoolsprongen Mss mag Raimaer wel meedoen in Wenen straks

Hahaha ik ook Tong uitsteken

Ik wil overigens ook nog even kwijt dat ik absoluut niks tegen heb op de mensen die bewust LDR rijden, die weten wel waar ze mee bezig zijn (anders zou ik bij deze Anky aanvallen en dat kan natuurlijk nooit, zij is immers wereldkampioen en dat zal ik nooit worden) maar ik doel meer op die mensen die LDR gaan rijden omdat dat op dat moment voor hen makkelijker is. En daar is idd geen ruk en pluk werk voor nodig, maar gewoon een beetje kneden enzo en je paard doet zijn hoofd al naar beneden en dat zijn juist die mensen die alleen met dat krulletje bezig zijn en geen enkel benul hebben van wanneer een paard zijn achterbenen eronder heeft. Maar de mensen die hier niet onder vallen hoeven zich ook niet aangesproken te voelen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 09:51

Hoi Jarrah!
In eerdere topics hebben we al uitgebreid geprobeerd om een bevredigend antwoord op jouw vraag te vinden (hier is het wat off topic al dwalen we regelmatig diezelfde kant op).
VWNW wordt in klassiek veel gebruikt, en op verschillende hoogtes met contact met de hand om de bovenlijn op te rekken. Met LDR voeg je daar het kin-richting-borst bewegen aan toe. Dit geeft mijns inziens enkel wat extra "rek" direct achter de oren en komt die extra oprekking niet over de schoft bij de rug aan. Volgens Aimee is de LDR houding goed, omdat je daarmee de onderlijn aanspant en traint, waardoor die beter in evenwicht komt met de bovenlijn, waardoor de juiste hoofdhouding voor het paard beter vol te houden/bereiken is. Dat zou dus betekenen dat LDR getrainde paarden in de ring beter in staat zouden moeten zijn om in de juiste houding (neus vóór loodlijn) te lopen. Dit is niet in overeenstemming met wat ik (ook op hoog niveau) in de ring zie gebeuren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:58

QQQQ schreef:
Dit is niet in overeenstemming met wat ik (ook op hoog niveau) in de ring zie gebeuren.

Jij kijkt toch naar andere wedstrijden dan ik kennelijk. Verward

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:03

Laat maar
Laatst bijgewerkt door Magique op 19-01-05 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 10:04

Ook best Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 19-01-05 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt