Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:57

Goed stuk Zep. Duidelijk uitgelegd wat de voornaamste problemen zijn. Vooral de problemen met het ...........daar gaat het fout, vind ik sterk. Want daarmee geef je gelijk eigenlijk het hele LDRprobleem aan, wat ik al veel en vaak heb proberen te zeggen. Het dont try this at home principe. Op bokt zitten voornamelijk amateurs, het lijkt mij niet de bedoeling dat die het narijden. Daarnaast vergt het nogal wat begeleiding om dit allemaal goed aan te voelen. Ik denk dat enige zelfkennis daar op zijn plek is. Daarom rijd ik dat niet. Ik weet gewoon dat ik dat niet kan. Ben ik daardoor een slechter mens? Of een slechtere ruiter? Nee maar ik ken wel mijn talenten.

Daarnaast word jij als ik het goed heb begrepen de hele dag in het oog gehouden door Mattias. Daarmee heb je dus veel begeleiding die anderen niet hebben.

Voor je in dit systeem kunt rijden moet je denk ik ( in mijn ogen) jarenlang dagelijks begeleid worden. De meesten hebben deze mogelijkheid niet en hebben het klassieke nog maar voor 1% onder de knie. Al vinden ze zelf van niet natuurlijk.

Verder zie ik heel andere dingen in de piaffe van de paarden van Anky. Zal wel aan mijn ogen liggen of zo Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:05

Pipo schreef:
Daarom rijd ik dat niet. Ik weet gewoon dat ik dat niet kan. Ben ik daardoor een slechter mens? Of een slechtere ruiter? Nee maar ik ken wel mijn talenten.

Andersom: er zijn in deze discussie een aantal mensen (waaronder Q) die om die reden het hele systeem als slecht bestempelen. Ben ik dus een slecht mens omdat ik het wel doe? Ik denk net zo min als jij omdat je het niet doet, maar niet iedereen kan en wil dat begrijpen.

Citaat:
Voor je in dit systeem kunt rijden moet je denk ik ( in mijn ogen) jarenlang dagelijks begeleid worden. De meesten hebben deze mogelijkheid niet en hebben het klassieke nog maar voor 1% onder de knie. Al vinden ze zelf van niet natuurlijk.

Ik denk dus dat dat van die begeleiding andersom net zo hard geldt. Niemand word vanzelf een betere ruiter. Ik heb geen waanzinnig ruitergevoel, daarom zit er elke dag iemand bij Maar ik heb dit ook allemaal veelvuldig op springpaarden toegepast zien worden. Het was voor mij niets nieuws iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:11

Nee het niets nieuws is het niet. Maar die springruiters rijden niet zo extreem als sommige fotos van Anky. Wat voor mij ook de werkelijke LDR is.

Laat zei Sprintje eens tegen mij naar aanleiding van dit topic. Ja jij bent wel tegen LDR, maar ik heb nog nooit zo diep moeten rijden als bij jou Haha! Dus daarmee is het verhaal van de definitie van LDR er al weer. Voor mij is dat het hele ronde. De rest noem ik gewoon wat ronder in stellen. Het is maar een woordkeuze namelijk.

De meeste springpaarden worden niet zo extreem achter de loodlijn getraind. Toen ik laatst fotos liet zien bij een bekende van mij. Die is springruiter en niet onverdienstelijk, schrok die persoon daar best van, zijn woorden: Dat kan toch niet goed zijn???? ( met twents accent, dat moet je je maar ff inbeelden)

Dus discusseren we over het extreme LDR, of over het wat achter de loodlijn instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:19

Dan zei hij wsch niet 'zijn' maar iets in de richting van 'wè'n'

ik ben even aan het zoeken naar plaatjes

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:24

Ik vond dat Emile H, Finesse altijd bijzonder rond instelde,
op deze foto is het een beetje te zien:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:29

Daarom zei ik ook: De meeste springruiters Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 02:17

Zep, dat hele verhaal op de vorige pagina vertelt mij -in ieder geval- niets nieuws. De principes van het LRD rijden zijn bekend en ik heb nooit het idee gekoesterd dat het alleen om de voorkant zou draaien, er is namelijk niets in paardrijden wat alleen maar om de voorkant draait.
Er zijn hier en in het vorige topic al genoeg plaatjes getoond, maar niet iedereen hecht daar waarde aan.

Voor wat betreft de manier van trainen is het inmiddels wel tot mij doorgedrongen dat je met goed-zo braaf-zo waarschijnlijk niet het onderste uit de kan haalt bij je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:11

Lov, uit de opmerkingen die in dit topic geplaatst worden blijkt dat de helft geen idee heeft wat de principes van diep rijden zijn. Vandaar die uitleg. Goed-zo-braaf-zo krijgt mijn paard overigens ook een hoop hoor, daar hoeft niemand zich ongerust over te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:23

Zep schreef:
Goed-zo-braaf-zo krijgt mijn paard overigens ook een hoop hoor, daar hoeft niemand zich ongerust over te maken.

Bedoelde Lov niet daarmee over de opmerkingen van hoe toptrainers bepaalde dingen aan leerde? Het bamboestok gebeuren.

Verder kunnen we er beter over ophouden, komen er toch nooit uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:36

Zal ik even uitleggen wat ik bedoel?? Ik heb namelijk nergens iets gezegd over jou (Zep) of over hoe je een paard aanpakt. Wat ik in algemene zin bedoel, is dat je een paard niet ver kunt brengen als je liefjes en voorzichtig rijdt. Grenzen verleggen gaat nu eenmaal niet als je je paard op een 'doe maar lief' manier rijdt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:28

Wat dan net zo hard voor klassiek als voor LDR zou gelden, Lov.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 07:39

Even een opmerking tussendoor over het verschil in verzameling bij opgericht en bij ldr.

Ik heb het topic niet helemaal gevolgd want daarvoor is het te lang maar ik denk er natuurlijk wel veel over na. Ik zat te denken aan het verschil in verzameling bij ldr en opgericht.

Bij een opgericht paard is het de bedoeling dat de achterhand onder gebracht wordt en dat het paard extra gewicht neemt op de achterbenen. Dit resulteert in het rijzen van de voorhand.

Bij LDR (en ook vwnw) creeer je volgens mij de situatie dat het paard de achterbenen makkelijker onder kan brengen (omdat uiteindelijk het zwaartepunt meer naar voren ligt en door de opbolling van de rug), hierdoor kan de bovenlijn maximaal aangespannen worden, vandaar het losse waar de LDR ruiters het over hebben en ik zelf ook ervaar, maar in feite kan er volgens mij nooit zoveel verzameling ontstaan in de zin van gewicht overgebracht op de achterhand. Het paard brengt wel de achterhand onder (en lijkt te verzamelen) maar neemt niet meer gewicht over, in tegendeel het lijkt me dat er juist meer gewicht op de voorkant komt.

Zolang je LDR als een onderdeeltje van je training en niet als einddoel ziet lijkt me dat allemaal niet zo'n probleem. Hetzelfde probleem van gewicht op de voorhand heb je volgens mij bij vwnw (om maar even bij de tegenstelling te blijven - klassiek dus). Bij vwnw heb je ook het voordeel van oprekken van de bovenlijn maar toch uiteindelijk net iets minder. Het behouden en optimaliseren van de verbinding is bij ldr makkelijker dan bij vwnw.

Ik ben het wel met een aantal mensen eens dat de psyche van het paard ook een rol speelt. Ik denk wel degelijk dat je het paard in een ldr houding meer óndergeschikt' maakt. Al is het alleen maar door het beperken van zijn gezichtsveld. Als er een goede band is tussen ruiter en paard dan denk ik niet dat dit een onoverkomelijk probleem hoeft te zijn (er zijn ook paarden die aan 1 oog blind zijn en zich daarin op de ruiter moeten verlaten). Het is denk ik wel zaak dat ruiters die LDR rijden zich hiervan bewust zijn, net als ze zich bewust zouden moeten zijn dat er een kans is dat je bij langdurig ldr traingen fysieke problemen creeert bij de aanhechting en dat het paard daar last van kan hebben. Dat een paard door die lage instelling minder snel zal aangeven dat hij ergenst last van krijgt gewoonweg omdat hij dat daar minder goed kan.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:53

astridh schreef:
Het paard brengt wel de achterhand onder (en lijkt te verzamelen) maar neemt niet meer gewicht over, in tegendeel het lijkt me dat er juist meer gewicht op de voorkant komt.

Ja dat lijkt mij eigenlijk ook .......
Om goed, doeltreffend, LDR te rijden moet je een goed gebruik hebben van de achterhand, maar dat is wat anders dan verzameling, verzameling (zou ik) pas vragen als je je paard opricht ......

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:46

Magique"]
[quote="astridh schreef:
Het paard brengt wel de achterhand onder (en lijkt te verzamelen) maar neemt niet meer gewicht over, in tegendeel het lijkt me dat er juist meer gewicht op de voorkant komt.

Ja dat lijkt mij eigenlijk ook .......
Om goed, doeltreffend, LDR te rijden moet je een goed gebruik hebben van de achterhand, maar dat is wat anders dan verzameling, verzameling (zou ik) pas vragen als je je paard opricht ......
[/quote]

Eigenlijk moet je natuurlijk ALTIJD zorgen dat de achterhand goed erbij is, wat voor "systeem" je ook rijdt .....
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat LDR eigenlijk dichterbij dan klassiek ligt dan hier geïnsinueerd wordt, alleen met LDR leg je meer de nadruk op gymnastiseren waardoor je de "klassiek" gevraagde oefeningen gemakkelijker uit kan voeren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 09:58

Zep"]
Op zich was het niet zo moeilijk om hem zo diep te krijgen, daar kwam -voor wie dit soms denkt- ook geen spierkracht bij kijken (zie bovenstaande uitleg over lengte in de hals) De moeilijkheid is om die diepte en lengte te bewaren in de overgangen.
[...]
Dan even heel eerlijk: ik gebruik bij dit werk een slof, en de eerste dagen had ik die echt nodig. Niet zozeer om hem ronder te maken, als meer als begrenzing voor als hij zich weer wil opdrukken en de rug weg wil drukken en blokkeren. Sven is sterk en trok de eerste dag de teugels een aantal keer uit mijn handen. Mensen als aqua en Q zullen dit waarschijnlijk al als overmatige dwang ervaren. Het is inderdaad protest van mijn paard.
[/quote]

Hier spreek je jezelf dus tegen, want je gebruikt die slof om je eigen gebrek aan spierkracht teniet te doen. Bij goed gebruik (wat je ZEER zelden ziet!!) is er niet zoveel mis met een slof. Als de enige teugel die af en toe slap hangt echter de gewone teugel is, dan heeft de ruiter het principe van de slof niet begrepen.

Verder stel jij de "klassieke houding" (oprichting) tegenover LDR, en het gaat er hier om, om Klassieke TRAINING (incl vwnw) en wat de toegevoegde waarde van LDR daarop is.
Jouw probleem was prima met vwnw rijden op te lossen geweest.

[quote="Zep"]
Andersom: er zijn in deze discussie een aantal mensen (waaronder Q) die om die reden het hele systeem als slecht bestempelen. Ben ik dus een slecht mens omdat ik het wel doe? Ik denk net zo min als jij omdat je het niet doet, maar niet iedereen kan en wil dat begrijpen.
[/quote]

Dat is niet DE rede! Wel een van de grote redenen waarom ik het belangrijk vind om het systeem goed te bediscusseren.
Er zijn echter veel meer redenen (hier en in het originele topic uitgebreid aan bod gebracht) die mij doen concluderen dat het beter is om zonder dit systeem aan de slag te gaan.

[quote="astridh schreef:
Ik ben het wel met een aantal mensen eens dat de psyche van het paard ook een rol speelt. Ik denk wel degelijk dat je het paard in een ldr houding meer óndergeschikt' maakt. Al is het alleen maar door het beperken van zijn gezichtsveld. Als er een goede band is tussen ruiter en paard dan denk ik niet dat dit een onoverkomelijk probleem hoeft te zijn (er zijn ook paarden die aan 1 oog blind zijn en zich daarin op de ruiter moeten verlaten). Het is denk ik wel zaak dat ruiters die LDR rijden zich hiervan bewust zijn, net als ze zich bewust zouden moeten zijn dat er een kans is dat je bij langdurig ldr traingen fysieke problemen creeert bij de aanhechting en dat het paard daar last van kan hebben. Dat een paard door die lage instelling minder snel zal aangeven dat hij ergenst last van krijgt gewoonweg omdat hij dat daar minder goed kan.

Dat lijkt mij een goede "take-home-message" voor dit topic OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:08

QQQQ schreef:

En jij vind dat je dat vanachter de computer kan beoordelen?
Zep heeft nagenoeg dagelijks begeleiding van een GP ruiter, die zich ook (of voornamelijk) in de opleiding van jonge paarden heeft bewezen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 10:17

Sjuimpje"]
[quote="QQQQ schreef:

En jij vind dat je dat vanachter de computer kan beoordelen?
Zep heeft nagenoeg dagelijks begeleiding van een GP ruiter, die zich ook (of voornamelijk) in de opleiding van jonge paarden heeft bewezen.
[/quote]

Wat Zep daar beschreef wees daar op.
Is mij overigens niet duidelijk geworden hoe 'zwaar' LDR Zep het paard nu insteld: laag iets achter de loodlijn, laag zwaar achter de loodlijn of zo diep als de voorbeelden van Anky die genoemd zijn?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:35

VWNW kan een klein controle onderdeel in een training zijn, maar als je bezig bent met het paard te leren sluiten en sterk te verzamelen zie ik niet in wat VWNW als rode draad toevoegt. Het gros van de paarden die voornamelijk VWNW gereden worden zijn aan de voorkant lang, maar ook aan de achterkant, en dat is wat je nu juist net niet wil in deze trainingsfase (in geen enkele fase die voorbij de allereerste basis ligt).

Wat ik me van Zep en het paard kan voorstellen is dat ze de schoft als hoogste punt heeft. Dus behoorlijk diep. Maar zoals ze zelf al aangeeft is het met elk paard anders dus wellicht dat ze deze minder diep insteld maar wel ver 'oprolt'.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:36

Nogmaals een poging, weer in Jip & Janneke taal dus met foto's ter verduidelijking om uit te leggen waarom de paarden die LDR getraind worden meer beweeglijkheid in hun rug laten zien.
Doordat er meer beweeglijkheid in de rug komt bevordert dit de "losheid" waarmee een paard zich voortbeweegt.

Waarom meer beweeglijkheid in de rug ?

Als je deze foto:
Afbeelding

Vergelijkt met deze foto:
Afbeelding

Zie je dat hoe meer de accordeon (even ter vergelijking met de wervels van een paard, wat fantasie is wel vereist Haha! ) naar beneden gebogen wordt, (vergelijkbaar met de LDR positie, naar beneden achter de LL) zie je dat de openingen ruimer worden bij de accordeon ..... dus ook bij de wervels bij een paard.
Dat is dus hetzelfde principe als met LDR, als het paard lager & dieper ingesteld wordt, er dus meer ruimte tussen de wervels ontstaat. Doordat de ruimte tussen de wervels als het ware opgerekt wordt bevordert dit de beweeglijkheid dus in de rug. DUS: meer losheid.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 10:41

De LDR houding geeft dit accordeon effect (als extra tov vwnw) op een stukje van de HALS.
Achterbeen activatie trekt de rug van achteren rond, in elke houding.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:51

QQQQ schreef:
De LDR houding geeft dit accordeon effect (als extra tov vwnw) op een stukje van de HALS.
Achterbeen activatie trekt de rug van achteren rond, in elke houding.

Als jij dat denkt, moet je dat vooral blijven denken OK dan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 11:15

Magique schreef:

Als jij denkt dat dat niet zo is, moet jij vooral eens één keer met een zinnige uitleg komen waarom dat niet zo is: Dat was "your end of the deal", weet je nog? Knipoog

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:18

QQQQ"]
[quote="Magique schreef:

Als jij denkt dat dat niet zo is, moet jij vooral eens één keer met een zinnige uitleg komen waarom dat niet zo is: Dat was "your end of the deal", weet je nog? Knipoog
[/quote]

Die zinnige uitleg heb ik al gegeven als jij daar niks mee kan en ik wel dan houdt het toch op ?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:39

Zie je dat hoe meer de accordeon (even ter vergelijking met de wervels van een paard, wat fantasie is wel vereist Haha! ) naar beneden gebogen wordt, (vergelijkbaar met de LDR positie, naar beneden achter de LL) zie je dat de openingen ruimer worden bij de accordeon ..... dus ook bij de wervels bij een paard, in de hals maar zeker ook bij de rug. De hals staat in verbinding met de gehele "bovenlijn".

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 11:59

Afbeelding
Alleen de hals buigt zo meer.
De rest krijg je ook met vwnw.