Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:01

Sjuimpje schreef:
Desiree,
volgens mij worden er meer paarden naar de stinkmodder gereden door geforceerd het klassieke na te streven, dan komt er veel meer spanning op de rug.

daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat beide manieren wel ongeveer een gelijk aandeel aanlevert.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:12

als je iets geforceerd na gaat streven is het sowieso niet goed.

ik zie trouwens geen probleem in het LRD rijden zolang het maar opgebowud word en op de jusite manier word toegepast. Verder vind ik de term LRD te weinig zzeggen over de trainingsmethode van A&S er zit namelijk nog veel meer achter dan alleen de hoofd/hals houding.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 13:15

Sjuimpje"]
Je had het anders wel over dubbele rotstraal Q, zo'n paard heeft pijn in zijn poten maar omdat het aan beide kanten is loopt hij gewoon regelmatig. Alleen kan je mij niet wijs maken dat zo'n dier er vrolijk bij staat.
[/quote]

Ah, doelde je op die, dat was een beetje uit de context.
Klopt, ik had het over het vermogen pijn aan te kunnen, wil er niet mee zeggen dat de LDR toppers pijn leiden.

Dat opent een andere mogelijkheid:

Aangezien LDR niet voor elk paard geschikt is (als contrast met klassiek), zou het zo kunnen zijn dat de paarden die wel geschikt zijn een hogere pijngrens hebben dan de ongeschikte. Ook emotionele stabiliteit zou daar veel toe bij kunnen dragen.

Bij een hoge pijngrens, zal het paard geen pijn leiden (want hij onderdrukt het) en dit dus niet uiten. Maar of dit dan het paard ten goede komt??

Wie doet er hier pijnonderzoek???

[quote="Desiree"]
laag en rond rijden kan alleen voor paarden die er op gebouwd zijn qua front en qua achterbeen. En ze moeten een van nature snel achterbeen hebben.
[/quote]

Het is niet direct van het exterieur af te leiden, anders zou iemand als Anky ook niet veel paarden weer weg moeten sturen, omdat ze het systeem niet aankunnen.

[quote="Sjuimpje schreef:
Ik denk dat je het een beetje op een vreemde manier probeert te illustreren, zowiezo omdat jij 1 keuring vergelijkt met bewezen GP combinaties die door tallozen jury's op het ereschavot worden geplaatst. De verhoudingen zijn compleet zoek.

Ik ben ook wel een beetje vreemd hoor! Tong uitsteken
Ze zijn ook niet helemaal vergelijkbaar, maar was om aan te geven hoe los van richtlijnen er vaak gejureerd wordt (en dat gebeurt in ELKE jurysport!). Dit voorbeeld kwam ik toevallig tegen en is wel iets dat heel duidelijk gezien kan worden. Een bewegende combinatie jureren is natuurlijk moeilijker. Zien dat de FEI regelementen niet strikt worden nageleefd is echter niet zo heel moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:15

LRD gaat inderdaad over veel meer dan alleen de halshouding, maar dat wordt in deze discussie ook meegenomen, omdat al zovaak aan de orde is geweest. "We" hebben het dus niet alleen over de hoofdhouding, de rest speelt ook mee.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:17

QQQQ"]

[quote="Desiree schreef:
laag en rond rijden kan alleen voor paarden die er op gebouwd zijn qua front en qua achterbeen. En ze moeten een van nature snel achterbeen hebben.

Het is niet direct van het exterieur af te leiden, anders zou iemand als Anky ook niet veel paarden weer weg moeten sturen, omdat ze het systeem niet aankunnen.
[/quote]
Ja, dat doet ze toch ook! Maar ook bij voorbaat al hoor.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 13:17

Desiree"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Desiree,
volgens mij worden er meer paarden naar de stinkmodder gereden door geforceerd het klassieke na te streven, dan komt er veel meer spanning op de rug.

daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat beide manieren wel ongeveer een gelijk aandeel aanlevert.
[/quote]

SLECHT rijden kan met ELK systeem!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:18

QQQQ schreef:
[
SLECHT rijden kan met ELK systeem!!
[/quote]

Justum! Vandaar mijn opmerking.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:39

Wat betreft het wegsturen van paarden bij Anky op stal;
Wat is makkelijker: "Nee sorry, hij past niet helemaal in mijn systeem, probeer het eens bij die en die." of "Nee sorry, uw paard kan het zware werk helemaal niet aan op het niveau waar ik op wil rijden."

Verder ga ik niet uitgebreid op dat pijngebeuren in, ik weet alleen dat ik een paard heb staan wat bij een rommeltje in zijn buik al denkt een levenbedreigende kolie te hebben en welke bij een hoefzweertje geen poot meer voor de ander zet, en zich toch ldr laat instellen.

Nog even over de jury's, die trekpaardenboeren hebben dat verbod (terecht) door de strot geduwt gekregen en zijn daar nog verbolgen over en stellen alles in het werk om dat verbod te omzeilen... Een compleet andere situatie!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:48

Sjuimpje schreef:
Wat betreft het wegsturen van paarden bij Anky op stal;
Wat is makkelijker: "Nee sorry, hij past niet helemaal in mijn systeem, probeer het eens bij die en die." of "Nee sorry, uw paard kan het zware werk helemaal niet aan op het niveau waar ik op wil rijden."

Sja, als ze toch kan kiezen. En ze kan ook niet ALLE paarden rijden in haar eentje.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:51

Ze heeft wat mij betreft ook groot gelijk, als ik mijzelf in haar positie zou vinden zou ik ook alleen de super fijne paarden rijden, of de paarden waarmee grof geld te verdienen is (je moet de boel ook wel draaiende houden natuurlijk Haha! )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:55

och, ik vind de moeilijkere paarden zelf meer uitdaging eigenlijk. MAar ja, daar gaat zij niet voor. Zij gaat voor het hoogste in de sport.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:56

QQQQ schreef:
Aangezien LDR niet voor elk paard geschikt is (als contrast met klassiek), zou het zo kunnen zijn dat de paarden die wel geschikt zijn een hogere pijngrens hebben dan de ongeschikte. Ook emotionele stabiliteit zou daar veel toe bij kunnen dragen.

Nu ga je er van uit dat LDR echt bewezen slecht zou zijn en pijn zou doen bij een paard, maar dat is dus niet keihard bewezen. Ik geloof niet dat LDR per definitie pijn doet bij een paard. Ik rij nu een paard met een behoorlijke eigen wil die echt laat merken als zij ergens niet van gediend is! Maar even een paar rondjes wat dieper instellen doet zij toch écht zonder morren of staart gezwiep! En ookal zou het wel bewezen zijn dat LDR pijn doet en slecht is voor het paard, dan wil dat niet zeggen dat klassiek per definitie geen schade geeft!!!!

En wie zegt dat klassiek bij alle paarden geschikt is? Ik ken zat paarden die nooit werkelijk aan het werk gaan met een klassieke trainingsmethode. Je zou misschien ook kunnen zeggen dat paarden die LDR aan kunnen van nature al dusdanig soepel en lenig zijn dat zij geschikt zijn voor de hogere dressuur proeven

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 14:03

Sprintje schreef:
En wie zegt dat klassiek bij alle paarden geschikt is? Ik ken zat paarden die nooit werkelijk aan het werk gaan met een klassieke trainingsmethode. Je zou misschien ook kunnen zeggen dat paarden die LDR aan kunnen van nature al dusdanig soepel en lenig zijn dat zij geschikt zijn voor de hogere dressuur proeven

De klassieke methode heeft zich over lange tijd ontwikkeld met als doel om ELK paard tot zijn/haar beste prestatie te brengen. Als jij paarden kent die op de klassieke methode niet aan het werk gaan, dan zijn deze paarden niet correct klassiek gereden.

Misschien breng je met LDR sneller aan het licht, welk paard al dan niet geschikt zou zijn voor het zwaarste (psychische & fysieke) werk?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:10

Ik heb de foto van Bonfire wat verlicht, kan je beter alles zien. Ik merk trouwens dat de onderhalsspier ook gespannen staat. of niet? Verder had ik nog een hele goede foto waar hij ook opstond in stap, maar dan met weggedrukte rug en slepende achterhand, maar die werd bij toverslag op slot gezet! Schijnheilig
Afbeelding
Verder zie ik nu het nut wel van ldr (oprekken alle spieren) maar ben ik bang dat op den duur andere spieren juist overbelast raken, dus vind ik het lichter bij de klassieke methode. Natuurlijk heeft elke methode 'slechte' ruiters maar de techniek kan er veel toe doen denk ik.
Bij ldr is de kans veel groter op verkeerde belasting bij verkeerd gebruik vrees ik als ik rond kijk in een manègebak;
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je goed 'de knik' als je hem te diep instelt.
Hier is Nicole Uphoff aan het werk
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 29-03-04 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:12

Even simpel gezegd: Met LDR verleg je de grens van de lenigheid van een paard wat met klassiek niet haalbaar is. Vandaar dat steeds meer combinatie's op deze manier trainen; op hoger dressuur niveau is absolue lenigheid bij een GP paard noodzakelijk wil je kunnen presteren ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:13

Magique, dat is een fabel, de klassieke weg is meer dan voldoende.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:16

Lovely schreef:
Magique, dat is een fabel, de klassieke weg is meer dan voldoende.

Waarom denk je dat nagenoeg alle combinaties op hoger dressuur niveau LDR rijden anders ? Misschien omdat ze zo losser zijn Stoom uit je oren

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:17

QQQQ"]
De klassieke methode heeft zich over lange tijd ontwikkeld met als doel om ELK paard tot zijn/haar beste prestatie te brengen. Als jij paarden kent die op de klassieke methode niet aan het werk gaan, dan zijn deze paarden niet correct klassiek gereden.
[/quote]

Dat de klassiek methode zich over lange tijd heeft ontwikkeld vind ik persoonlijk geen zeer sterk argument, iedere methode kan ten alle tijde verbeterd worden! En als je het hebt over de Grand-prix paarden dan kan je toch wel stellen dat deze paarden wat meer zouden moeten kunnen dan ELK paard Haha!

En inderdaad paarden die op de klassiek methode niet aan werk gaan worden niet correct gereden. Wat ik meer probeerde te zeggen is dat een paard die klassiek moeilijker aan het werk gaat, via het LDR systeem moeilijker onder het werk kan uit komen.

[quote="QQQQ schreef:
Misschien breng je met LDR sneller aan het licht, welk paard al dan niet geschikt zou zijn voor het zwaarste (psychische & fysieke) werk?

Mee eens!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 14:19

Magique schreef:
Waarom denk je dat nagenoeg alle combinaties op hoger dressuur niveau LDR rijden anders ? Misschien omdat ze zo losser zijn Stoom uit je oren

Misschien alleen omdat het sneller is, maar dat maakt het nog niet beter. Ja, voor de ruiter, maar wellicht niet voor het paard.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:21

Ik denk persoonlijk ook dat de klassieke weg voldoende 'MOET' zijn. TE is TE; Op hoger niveau moeten ze soms hun paarden zo rekken volgens mij omdat ze anders te veel naar boven komen. M aar ik vind dit zeker niet de ideale methode.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:21

Losser = beter ! Hoe losser een paard des te gemakkelijker kan hij een oefening uitvoeren, toch ?
Langzaam maar zeker gaat de tendens veranderen in de hogere dressuur, je ziet het nu al, Noem maar een succesvolle klassieke combinatie van de laatste tijd ......

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 14:22

Sprintje"]
[quote="QQQQ schreef:

Mee eens!
[/quote]

Hamvraag is dan: Hoe (on)eerlijk is dat dan tegenover AL die paarden die het NIET aankunnen? En die desondanks toch de hele tijd zo gereden worden?
De haastige spoed van de ruiter is zelden goed voor het paard!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:22

Magique"]
[quote="Lovely"]Magique, dat is een fabel, de klassieke weg is meer dan voldoende.
[/quote]

[/quote]

volgens mij is dat niet zo. Volgens mij rijden er veel combinaties op hoog niveau ook op de klassieke manier.

[quote="QQQQ schreef:
[Hamvraag is dan: Hoe (on)eerlijk is dat dan tegenover AL die paarden die het NIET aankunnen? En die desondanks toch de hele tijd zo gereden worden?
De haastige spoed van de ruiter is zelden goed voor het paard!
[/quote]

Goede leveranciers voor de slacht he. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Desiree op 29-03-04 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:22

wat mij opvalt is dat er alleen plaatjes worden getoond van heel extreem diep laag en rond..
Hier kan ik me voorstellen dat dit niet goed is voor een paard...
halslengte, voorwaarts neerwaart en neusje eruit komt voor mij meer in de richting
en afwisselen in hoofdhalshouding.
Misschien heeft iedereen zijn eigen definitie van ldr en krijgen we niet zo´n duidelijk beeld van wat iedereen nou bedoeld... Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:24

Nou jacobien, ik heb de indruk dat die foto's wel het streven zijn van velen. Of het lukt is een 2e.