Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:30

Jongens give TS een break zeg..Het is haar paard..Jullie merken toch wel dat ze haar best doet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:37

Wie zegt dat ze haar best niet doet?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:02

Sclimpre, helaas mag dat op onze stal (zoals bruintje inderdaad zegt) niet.
pleiada, bedankt! Ik doe echt heel erg mijn best om het zo goed mogelijk te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:04

Er staat nergens dat ze haar best niet doet, en TS is jong dus het is gebruikelijk om fouten te maken (hell, wie maakt er nou GEEN fouten) maar dit paard kan het zich gewoon niet permitteren om met fouten om te moeten gaan, hij is al ziek en dan in deze warmte ook nog rond moeten lopen met een slecht been met iemand op zijn rug...

TS leest alle reacties en zegt tegen iedereen dat ze gaat doen wat er gezegd wordt, en vervolgens blijft ze eigenwijs.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:04

Ik ga ook doen wat er gezegd wordt, maar wel op termijn. Want ik kan echt niet alles in een keer doen. Daar is gewoon niet genoeg tijd op een dag voor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:06

Kimmie25501 schreef:
Ik ga ook doen wat er gezegd wordt, maar wel op termijn. Want ik kan echt niet alles in een keer doen. Daar is gewoon niet genoeg tijd op een dag voor.

Paard met rust laten kost toch geen tijd?
Dat is juist wat iedereen adviseert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:07

Wat Shirley zegt; laat dat paard met rust! Zet hem in de wei, of in de stal als het te heet is en spuit dat been (en je hele paard als het zo warm is) af, en laat hem met rust! Dat kost je welgeteld 0 euro en misschien 5 minuten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:14

Kimmie25501 schreef:
Ik ga ook doen wat er gezegd wordt, maar wel op termijn.

Welke termijn? Over een paar weken laat je hem inslapen.
Moeilijke beslissing en heb ik ook respect voor, maar ik vraag me af waarom je er nu dan nog perse van alles mee wilt doen. Nu, morgen, of op termijn wat je nu zegt.
Het paard is op, dat zeg je zelf ook, anders neem je zo'n keus niet.
Dus accepteer dat dan en laat Oreo de komende tijd lekker gewoon paard wezen en dat is grazen op de wei met soortgenoten. Knuffel hem als je er bent, maar meer ook niet.
Gun hem een paar fijne laatste weken, dan kun jij ook het best van hem genieten lijkt mij.

(al blijf ik het jammer vinden dat hij niet de kans krijgt om op te mogen knappen, maar kan natuurlijk ook niet in jullie portemonnee kijken; pensionstal kost geld, extra voer en medicatie kost geld, en kan me indenken dat het financieel niet haalbaar is een ziek en oud paard te onderhouden).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:20

Tjonge jonge, wat een paniekvoetbal.... Helemaal eens met pleiada.
Respect TS, dat je nog steeds blijft reageren, ik was denk ik al afgehaakt. Volgens mij doe je het prima binnen de mogelijkheden die je hebt. Een paard aandacht geven zonder dat je íets met 'em doet is lastig. Mijn ervaring is dat paarden het meestal wel prettig vinden en zelf aangeven wat ze nog leuk vinden. Dus vooral goed naar je paard luisteren en zorgen dat hij nog een paar fijne weken krijgt.
Ik denk dat je prima in staat bent te beoordelen hoe je dat het beste kunt doen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:29

Shirley, ja klopt. Maar ook nog andere dingen. Ik laat hem nu ook grotendeels met rust.
Danique, dat is precies wat ik nu doe. Met een beetje stappen erbij wel. Maar dat is ook maar vijf minuutjes. Dat hij er wel even uit is. Rust roest namelijk.
Isapaardje, wel iets langer dan een paar weken hoor. Wss nog een maand of twee. Oreo kan niet echt meer opknappen. Als zijn hart beter was geweest, misschien nog wel. Maar nu echt niet meer.
Kendra, bedankt voor je compliment! Dat vind ik lief van je! Hij geeft inderdaad zelf wel aan wat hij wil. Ik zette hem vandaag op stal na alleen eventjes afspuiten en toen liep hij net zo hard de stal weer uit omdat hij iets wilde gaan doen :') Hij wil dus nog wel, dus dat vindt ik nog wel heel fijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:42

Waarom kan Oreo niet meer opknappen?
Hij is toch al wat aangekomen? Ik weet dat je niet van alles wil proberen maar van seniorenslobbers worden ze echt veel sneller dikker dan van 2 scheppen luzerne en olie.

Ons oudje was 26 toen er bij hem een lekkende hartklep werd geconstateerd. Met iedere dag een flinke hoeveelheid seniorenslobber was hij prima op gewicht te houden. Hij is op 31 jarige leeftijd uiteindelijk ingeslapen (combinatie cushing en hart)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:46

damian, omdat die hartklep dus steeds slechter wordt. Oreo is natuurlijk ook heel groot, dus moet zijn hart veel harder werken om al het bloed rond te pompen. Daarom is hij veel vatbaarder voor infecties enzovoort. Dat is voor hem gewoon echt niet fijn. De kans is dus dat ik veel vaker op stal sta, terwijl hij zware koorts heeft. En dat wil ik hem gewoon niet aandoen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:51

Ik vind hem er op de foto best goed uit zien +:)+
Beetje schraal,maar dat is ook alles, dus vind ik het nog best mee mee vallen
Gewoon per dag bekijken hoe het gaat en ik vind dat je hartstikke goed je best doet :j

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:20

Even los van de discussie over het wel of niet verantwoord vinden om erop te rijden; mijn pony is ook geen fan van wandelen terwijl hij het wel leuk vindt als ik erop zit. Waarom? Geen idee, maar het is zo. Dus ik kan me wel voorstellen dat Oreo dat ook heeft. Ik lees dat je je best doet TS, verder vind ik het lastig om er nog wat van te vinden, de discussie gaat alle kanten op en je activiteiten met hem wisselen dus ja, geen idee wat nu nog wel of niet passend is... Fijn dat jullie genieten in elk geval van de laatste paar maanden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:09

Mijn pony vindt wandelen helemaal geweldig, als het maar een rondje is dat ze nog niet (zo goed) kent. Het 'standaard' rondje vindt ze saaaai; ze loopt dan een stuk langzamer. Op een vreemd rondje is ze veel alerter (logisch) en loopt ze harder; vaak mag ze dan van mij voorop. Ik heb haar aan een leadrope, die leg ik over haar rug. Ik bepaal de route en het tempo, maar ze mag wel voor als ze dat wil. Met overigens de afspraak dat als ze gebruik gaat maken van haar voorplek door steeds het gras in te duiken, het afgelopen is met het voorop lopen.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:14

Ts is er geen mogelijkheid voor je om iets van schaduw in zijn wei te creëeren. Ik heb zelf een wei met schuilstal maar heb er twee gigantische parasols neer gezet waar de paarden eigenlijk veel schuilen als het warm is. Ik weet niet of dat een mogelijkheid is?

Laat hem lekker genieten van zijn pensioentje. Ik kan meepraten hoe moeilijk het is als je niet met je paard kan rijden en of doen wat je wilt.

Maar je bent zodadelijk wel een ervaring rijker. Wat als de eerst volgende pony/paard die je aanschaft na oreo een pees blessure krijgt. Dan ben je ook een beetje uit de running. Ik wens je veel sterkte in deze tijd hoor.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:50

pleiada schreef:
Jongens give TS een break zeg..Het is haar paard..Jullie merken toch wel dat ze haar best doet?

Mee eens , ik weet zeker dat TS er alles voor over heb voor haar paard. En dat ze alles er aan doet om haar paard weer op te lappen.

Alleen zou ik als ik de TS was niet meer alles hier op bokt zetten , want jullie weten dat er hierop wordt gereageerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:16

jansje73 schreef:
Mee eens , ik weet zeker dat TS er alles voor over heb voor haar paard. En dat ze alles er aan doet om haar paard weer op te lappen.

Sorry, volgens mij wil ze hem niet oplappen, maar laten inslapen en tot die tijd nog zoveel mogelijk met hem proberen te doen.
Dat is althans mijn conclusie op dit moment.

Het inslapen kan ik respecteren, zeker. Moeilijke keus, maar begrijp het dat je op die leeftijd niet met een oud paard wilt blijven sukkelen.
Maar dat ze er tot die tijd nog van alles mee wil doen, gaat er bij mij echt niet in. Gun hem nu de rust zou ik zeggen en geniet op die manier nog even van zijn leven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:47

ellepel, bedankt! Dat is een fijn compliment! Ik ben ook echt blij dat hij weer wat is aangekomen! De rust doet hem goed.
Shalimar, bedankt! Dat wat jij zegt is gewoon zo. Ik snap ook niet helemaal waarom hij dat zo heeft, maar hij vindt het gewoon veel leuker als ik erop zit. Misschien omdat we dan ook wat harder kunnen en wat andere rondjes. Want als ik ernaast loop, kan ik niet de kleine paadjes in het bos doen. Dat past niet met ons tweeën omdat hij te groot is. En omdat ik anders verdwaal :') Ik heb een heel slecht richtingsgevoel, dus ik moet eigenlijk met iemand anders als ik een ander weggetje doe, maar om nou met iemand anders te gaan lopen, terwijl diegene erop zit, werkt niet zo goed.
Hilary, oh dat is wel een goed idee! Dan ga ik eens een nieuw rondje uitstippelen! Is een leadrope hetzelfde als een halstertouw?
Shamanqueen, dat weet ik eigenlijk niet. Dat zou ik moeten overleggen met mijn stalhouders. Ik bedenk me trouwens net dat wij helemaal geen parasols hebben. Maar ik kan het inderdaad wel even overleggen.
Isapaardje, ik wil hem echt laten opknappen! Gewoon lekker rustige dingetjes doen en hij is gelukkig al wat aangekomen. Maar ik moet wel afwisseling erin houden, want anders vindt hij het saai worden. Afwisseling heeft zijn koppie gewoon nodig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:01

Kimmie25501 schreef:
Isapaardje, ik wil hem echt laten opknappen! .

Sorry Kimmie, maar ik kan je niet meer volgen, want nog geen 3 posten terug reageerde je met:
Isapaardje, wel iets langer dan een paar weken hoor. Wss nog een maand of twee. Oreo kan niet echt meer opknappen. Als zijn hart beter was geweest, misschien nog wel. Maar nu echt niet meer.

Hij kan dus niet opknappen zeg je hier, in tegenspraak tot wat je nu weer zegt dat je hem wilt laten opknappen. Maar je wilt ook dingen met hem blijven doen, ziek of niet. Maar weet je ... je doet maar. Ik haak op dit punt af.
Wens je nog een paar fijne weken toe met je paard en veel wijsheid en sterkte.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:17

Kimmie25501 schreef:
Shalimar, bedankt! Dat wat jij zegt is gewoon zo. Ik snap ook niet helemaal waarom hij dat zo heeft, maar hij vindt het gewoon veel leuker als ik erop zit. Misschien omdat we dan ook wat harder kunnen en wat andere rondjes.

Waaraan merk je dat dat hij dat leuker vind? Want als hij wat harder gaat kan het ook zijn dat hij meer moeite moet doen om je mee te krijgen? Dit lijkt me eerder iets subjectief.

Wel vind ik het goed dat hij tegenover de eerste foto's wel goed vooruitgegaan is, hij staat er toch al beter voor :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:22

Isapaardje, ik wil hem laten opknappen tot op zekere hoogte inderdaad. Tot wat hij en zijn lichaam kan.
The_Cat, hij loopt dan wat harder, zijn oren staan de hele tijd helemaal naar voren en hij gedraagt zich blijer. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, omdat ik het echt voel. Ik kan het niet echt beschrijven.
Bedankt!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:05

De oren zeggen niks hoor,elk paard heeft buiten in het bos de oren scherp naar voren.
Maar het kan zeker dat hij buiten stappen leuk vind.Mijn oudjes [28 en 29 jaar] vinden het ook geweldig in het bos en op de heide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:03

Kimmie25501 schreef:
Isapaardje, ik wil hem laten opknappen tot op zekere hoogte inderdaad. Tot wat hij en zijn lichaam kan.
The_Cat, hij loopt dan wat harder, zijn oren staan de hele tijd helemaal naar voren en hij gedraagt zich blijer. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, omdat ik het echt voel. Ik kan het niet echt beschrijven.
Bedankt!

Je hoeft het ook niet uit te leggen hoor. Zolang jij voor jezelf maar weet dat je goed let op wat hij aangeeft. En als je aan je eigen oordeelsvermogen twijfelt kan je kunt altijd iemand in je directe omgeving eens vragen mee te kijken. Iemand die jou, je paard en de situatie kent en hem daarderkelijk ziet en meemaakt, kan zich veel beter een beeld vormen dan wij hier op basis van wat tekst en wat foto's. Bovendien kan per dag veranderen hoe hij zich voelt. Dat heb je de afgelopen week wel gezien. Dus dan is het ook heel moeilijk om daar iets algemeens over te zeggen.

Je hoeft hier echt geen verantwoording af te leggen hoor! Tenminste: ik vind van niet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:15

TS:
Ook dit jaar biedt Boehringer Ingelheim de laboratorium test op de ziekte van Cushing / PPID bij paarden weer gratis aan. Dit keer vanaf 1 september t/m 31 oktober.