Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:11

Ja vreselijk naar vond ik dat maarja, uiteindelijk weet je niet beter want de rest deed het net zo... Maar dat is weer een tijdje geleden :-)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:18

Ik heb eens een keer een proefles bij een manege hier in de buurt van Arnhem gereden. Ging sowieso al niet heel fantastisch want ik had al heel lang niet meer gereden en mijn paard genaamd Tornado was niet van plan zijn naam na te leven dus erg vlot gingen we ook al niet. Maar toen de instructrice mijn paard ging vergelijken met een badkuip ben ik helemaal afgehaakt :') ...... serious... een badkuip? Weet je zeker dat hij niet meer weg heeft van een wc-bril? Als we toch in de sanitaire termen gaan praten... :')

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:22

Macchiato schreef:
Ik heb eens een keer een proefles bij een manege hier in de buurt van Arnhem gereden. Ging sowieso al niet heel fantastisch want ik had al heel lang niet meer gereden en mijn paard genaamd Tornado was niet van plan zijn naam na te leven dus erg vlot gingen we ook al niet. Maar toen de instructrice mijn paard ging vergelijken met een badkuip ben ik helemaal afgehaakt :') ...... serious... een badkuip? Weet je zeker dat hij niet meer weg heeft van een wc-bril? Als we toch in de sanitaire termen gaan praten... :')

hahaha _/-\o_

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:30

Ben ik toch benieuwd in welke context die badkuip gebruikt werd.

Want ik kan me wel voorstellen dat het gebruikt kan worden. (In de juiste context uiteraard!)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:33

Het paard had van zichzelf een vrij holle rug. Dus volgens mij sloeg het daarop...maar sorry, met dat soort termen ben je mij wel kwijt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:40

Ik ken dat eigenlijk als vrij veel gebruikt woord voor lange holle 'badkuipen' :+
Zou me in iedergeval weinig gestoord hebben.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:51

Ik zou me denk ik de rest van de les doodlachen als mijn instructrice dat zou zeggen :')

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:30

Ik ben toch op een manege, niet bij een sauna of sanitairwinkel :+

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:42

Ja dus? Beeldspraak kan verhelderend werken.
Dat het voor jou niet werkte is een ander verhaal.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:11

Zagen, zagen, wiede wiede wagen... :)ddd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:49

Je rijdt als een zoutzak, of je ging als een asbak de bocht door zijn ook geen paardentermen, maar om daar nou voor van instructie te wisselen als die verder goed is...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:04

Hmmm. Aangezien ik in een paar infameuze maneges reed vroeger kan ik zeggen dat de slechtste instructie was om, als je paard bokte, ze gewoon nog eens een klap te verkopen met je zweep. En "harder slaan" want als ze na een klap van je zweep bleven bokken dan sloeg je niet hard genoeg. Jawadde, wat ben ik blij dat ik het manegeleven achter me gelaten heb.

Ik merk wel op dat het in Nederland precies vaak gebeurt dat mensen met een slof rijden, of de tip daartoe krijgen. Hier in België (kan volgens mij ook liggen om het feit dat België eerder een springruiterland is) wordt het eerder aangeraden met een heel korte martingaal te rijden. Onlangs nog een arabofries zien rijden in FHE, wat een gezaag in die mond en wat een korte martingaal was me dat, zeg.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:27

Over zwepen gesproken... Mijn kinder-rijzweepje is daadwerkelijk krom gaan staan, ik weet niet of dit door het slaan komt of de manier waarop ik ermee omging.. Ook is een keer iemands zweep afgebroken, die het paard 'flink moest aanpakken'

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:42

Het ergste op een manege, jaaaaaaaaren geleden, was na mijn les. Ik stond te kijken. Paard wilde niet springen in de les. Lesgeefster was het zat, pakte 1 teugel en een zweep. Heeft een partij staan slaan, paard plaste van angst. Uiteindelijk brak de teugel. Ik word nog misselijk als ik er aan denk (was toen een jaar of 13/14 en alhoewel mijn hele gevoel zei dit is niet eerlijk nooit iets durven zeggen)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:47

Vreselijk! :(
Als ik dat ooit zie, zeg ik er zeker wat van,ik vind dat namelijk echt niet kunnen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:00

antje_vip schreef:
Over zwepen gesproken... Mijn kinder-rijzweepje is daadwerkelijk krom gaan staan, ik weet niet of dit door het slaan komt of de manier waarop ik ermee omging.. Ook is een keer iemands zweep afgebroken, die het paard 'flink moest aanpakken'

Ik heb een hele tijd paarden herafgericht en daar zaten (volgens eigenaren) echte rotbokken tussen.
Bij mij is er ook echt wel eens een zweep gesneuveld hoor :o.
2 stuks dus valt reuze mee... maar soms gebeurt dat wel eens.
En soms... kan je helaas niet anders :n.

Waarbij ik het overigens niet goed wil praten dat dit op een manege gebeurd tijdens de les...
Maar in mijn geval kon het soms echt niet anders :n

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:08

Soms kan he niet anders!?
Dat slaat nergens op.
Een vlieg voelen ze al dus een zweep ook.
Daar hoef je heus niet een hele harde klap mee te geven.
Het kan altijd anders.
Maar ieder zijn eigen manier,
Al zijn ze soms helaas niet goed :n

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:20

Wat ik zelf altijd heel lastig vind is de 'waarom' vraag. 'Waarom laat je hem er nou vandoor schieten? Waarom sneed je nou die hoek af?' Ik snap dat de bedoeling goed is, maar ik word er behoorlijk onzeker van. Ik wéét dat het anders moet, ik weet alleen niet hoe. Op zo'n moment heb ik dan liever een praktische aanwijzing dan een vraag die ik toch niet kan beantwoorden - wat overigens ook helemaal niet verwacht wordt.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:22

Ik verbaas me soms meer over het niveau van sommige ruiters hier, dan over de zogenaamd slechte instructies. :x

Want veel van die instructies zijn in de juiste context namelijk helemaal niet slecht!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:22

Ja idd.
Ze kunnen beter gewoon uitleggen wat je in zo'n situatie kan doen en dat de ruiter uitleggen, inplaats van zichzelf af te vragen waarom die dit of dat deed. ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:23

FjeLOVER schreef:
Soms kan he niet anders!?
Dat slaat nergens op.
Een vlieg voelen ze al dus een zweep ook.
Daar hoef je heus niet een hele harde klap mee te geven.
Het kan altijd anders.
Maar ieder zijn eigen manier,
Al zijn ze soms helaas niet goed :n

jij hebt de paarden die ik heb gereden nooit gereden of gezien...
De paarden die herafgericht worden zijn echt niet zulke schatjes hoor, ze moeten niet voor niks herafgericht worden.
Die paarden zijn in de omgang of onder het zadel een gevaar voor de mens.
Die paarden zijn verder volledig gezond maar hebben gewoon geleerd hoe ze hun kracht en gewicht in hun voordeel moeten gebruiken.

Ik heb juist door een risico te nemen met mijn eigen lichaam heel wat paarden een fijn leven gegeven. die nu nog vrolijk op de wei staan en dagelijks hun rondje lopen, anders waren ze naar de slacht gebracht, nou dat is fijn voor ze joh...

En no offence, maar wat weet jij er van? je bent 13... Wat heb jij bereikt met je paarden?
Op jou leeftijd maakte ik al (onder begeleiding) paarden zadelmak en had ik al paarden in training om herafterichten.
Ik zeg echt niet de mijn manier de enige juiste is... Maar jij weet niet eens wat mijn manier is.
Ik heb namelijk geen manier, ik pas mijn rijstijl aan op het paard...
En ja... In sommige gevallen gebruikte ik een zweep...
Maar echt niet in alle gevallen... En soms kon je inderdaad niet anders...
Liever een zweep kapot dan mijn hoofd kapot...

Met koetiewoetiewoordjes kom je er met die dieren niet hoor...

Maar goed, nogmaals... Als je dit werk niet hebt gedaan dan zal je dat gewoon niet begrijpen.
En het is prima dat jij een andere mening toegedaan bent, maar jij hebt nooit in mijn schoenen gestaan, dus veroordeel mij niet om wat ik heb gedaan om deze dieren een beter lever te geven, want jij weet daar gewoon niks van af :).

En ik bedoel dit allemaal niet banketstaaf, echt niet...
Maar jij bent wel dit hele topic al behoorlijk bijdehand bezig en dan begin ik mij af te vragen of jij zelf al wel zoveel bereikt hebt :)
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 17-03-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:23

Nightingale schreef:
Wat ik zelf altijd heel lastig vind is de 'waarom' vraag. 'Waarom laat je hem er nou vandoor schieten? Waarom sneed je nou die hoek af?' Ik snap dat de bedoeling goed is, maar ik word er behoorlijk onzeker van. Ik wéét dat het anders moet, ik weet alleen niet hoe. Op zo'n moment heb ik dan liever een praktische aanwijzing dan een vraag die ik toch niet kan beantwoorden - wat overigens ook helemaal niet verwacht wordt.

Stel jij die vraag dan ook aan je instructie?
Want anders kan je instructie je er ook niet mee verder helpen.

De vraag waarom is namelijk imo heel logisch.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:25

Ik heb ook regelmatig gehoord: verkoop hem maar eens een flinke mep met de zweep. Waarom zou ik dat in godsnaam doen?
Ik neem aan dat iedereen die paard rijdt van paarden houdt. Waarom zou je een dier waarvan je houdt willen slaan? 9 van de 10 keer ben ik het zelf die ieta niet goed doet, waarop mijn paard reageert. Ik verkoop mij vriend toch ook geen mep als hij iets doet wat me niet zint? :p

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:33

Bij mij in de les valt de waarom-vraag niet echt maar vraagt de instructrice gewoon "deed jij dat of deed <paard> dat?" :P
En als je het dus niet zelf deed wordt er naar aanleiding van wat er gebeurde uitgelegd wat je dan moet doen.

Ik snap dat het niet fijn is om een paard een klap te verkopen. Snap wel dat er specifieke situaties zijn waarin je niet anders kan (ik las bijv. ooit een verhaal van een paard dat compleet dichtsloeg midden op het spoor omdat de bellen gingen rinkelen door een trein). Ik heb geen ervaring met inrijden of "africhten" of wat dan ook dus daar kan ik geen mening over vormen.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:33

_Natasja_ schreef:
Nightingale schreef:

Stel jij die vraag dan ook aan je instructie?
Want anders kan je instructie je er ook niet mee verder helpen.

De vraag waarom is namelijk imo heel logisch.

Ik ben het met je eens dat waarom een goede vraag kan zijn, mits het ook echt als vraag wordt bedoeld. Natuurlijk is het goed om na te gaan wat er gebeurde waardoor het fout ging. Maar in de situatie die ik bedoel wordt de vraag meer retorisch gevraagd, op een bijna beschuldigende manier. Op zo'n moment durf ik er ook nooit tegenin te gaan en om tips te vragen.
Maar dat kan ook weer allemaal worden veroorzaakt door mijn onzekerheid, waardoor het misschien niet zozeer het probleem van de instructrice is als wel dat van mij. Maar mijn punt is dat dit soort commentaar bij (onzekere) ruiters zoals ik juist averechts kan werken.