Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:20

Moet het perse een micklem zijn of mogen het ook 'gewone' sidepull systemen zijn? Van die laatste categorie zijn er erg veel tweedehands te krijgen namelijk :-)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:30

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:49

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:58

miezelke schreef:
LesleyxLinn schreef:
Bij Agradi wordt hij met korting aangeboden : )
http://www.agradi.nl/rambo-micklem-mult ... k-pony.htm

Jup. En als je je abonneert op de nieuwsbrief kan je er nog eens 7,5 euro afpitsen ;) .

En dit inderdaad. Kortingscode is standaard wkom75 en kan je vaker gebruiken als je boven de 75,- besteld.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:59

Koop gewoon een simpele sidepull, die worden genoeg tweedehands of nieuw aangeboden voor een klein prijsje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:59

En is halster geen idee Terpentijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:18

pien_2010 schreef:
En is halster geen idee Terpentijn?

Ik dacht precies hetzelfde.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:31

Dat gaat toch schuiven als je er teugels aan frutselt en gaat sturen?

Verder: ze is door CC op een Micklem vrijwel geheel bitloos beleerd/ingereden. Dus leek het mij dat ik het beste zo dicht mogelijk bij het voor haar vertrouwde kon blijven. Bovendien kan je in die MMM evtl. later nog een bit doen, indien wenselijk. Het is niet zeker of ze eeuwig bitloos blijft, hoewel ze echt wel erg lastig schijnt met een bit, maar het is ook maar enkele malen geprobeerd. Ik begin in elk geval hier ook weer bitloos met haar.

Af en toe zie ik door de harnachementbomen (of zonder bomen, hahah) het bos niet meer.

Ik zal toch iets moeten aanschaffen, want dinsdag komt ze al naar huis....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-10-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:34

Niet als je een goed passend halster hebt.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:34

Lijkt mij voor een jong en recent beleerd paard niet echt een lekker idee. Ze moet al wennen aan een andere ruiter/omgeving en dan ook een halster dat losser om dr hoofd hangt/stuurt (dan een 'echt bitloos hoofdstel')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:38

Dat bedoel ik, @silly-woman, ze krijgt straks al weer een soort culture shock doordat ze weer hier moet wennen, dus wil ik het aanvankelijk zo rustig mogelijk voor haar houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:40

Zijn haar tanden al nagekeken terpentijn? Zit er iets in de weg of lijkt ze gewoon gevoelig in haar mond?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:48

Dan kan je, desnoods tijdelijk, een 'gewoon' sidepulletje proberen. Lijkt er qua inwerking erg veel op. Scheelt aardig wat geld :-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 12:58

@fargo, ze is ong. een half jaar voor de belering door de tandarts behandeld, er is een wolfskiesje verwijderd, de rest zag er netjes uit, was gewoon onderhoud verrichten. De tandarts was ook een drama, die kon niet eens goed in haar mond kijken, ze vloog alle kanten op, steigerde en wierp zich een paar maal bijna bovenop ons. Dus gesedeerd, voordat ook maar een normale inspectie kon worden uitgevoerd. En verdoofd voor het kiesje.
Ja, ze is altijd extreem lastig met haar mond geweest, wormenspuiten geven was ook altijd een ramp. Of een vitaminestoot, of iets anders in of aan die mond.
Ze is 5 jaar geworden in mei, dus ook niet meer aan de wisseltruc bezig met d'r gebit.

Ik had CC al ingeseind hiervoor, omdat ik wel vermoedde dat ze er lastig mee zou zijn.
CC kreeg er wel een bitje in, maar dan was het weer moeilijk om het er uit te krijgen. Ik weer niet wat dat is, maar het verbaast me niet dat ze het moeilijk accepteert, eigenlijk.

Zelf heb ik nooit bitloos gereden, maar ik zie dat nu ook weer niet als een probleem. Dus als ze het echt nooit goed accepteert, zo zij het...

@troi: ja, sidepulletje, maar welk systeem, welk type, enz. (de ballen verstand van...)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:06

Sidepull is 1 type terpentijn :). Is de simpelste bitloze optoming die er is, en t zelfde als die ze nu is gewend. Gewoon bij mp googelen op sidepull cob, voor een paar tientjes heb je er al een! Je kunt later nog best een bithoofdstel kopen als je dat alsnog wilt, kost ook maar een paar tientjes terwijl die micklem 160 is.

Verder verkopen ze die bij bij alle webshop ook wel hoor. Horsetopshop, barefoot, divoza, ej enzo :).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 03-10-14 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:07

Maak het jezelf niet moeilijker dan het is Terpentijn en koop gewoon een Micklem (promo agradi). Ze is het gewoon, en je kan er alle kanten mee op, bitloos of met bit.
Halster vind ik al helemaal geen goed plan met een jong paard. Kan je later eventueel proberen, als ze al goed ingereden is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:26

Ja, ben ik ook nog het meest toe geneigd, maar nu lees ik bij de reviws en in het Micklem topic dat die Micklem Multi Bridle de neiging heeft nogal klein uit te vallen.
Khava is een D-pony maat met een Cob hoofdje, straks bestel ik Cob en is-ie te klein.

Ik weet het ik ben een emmerend geval, maar als ik iets doe wil ik het liefst ook wel GOED doen....

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:29

Ze heeft die toch aangehad bij CC? Hoor bij haar eens welke maat haar het beste past?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:35

terpentijn schreef:
Ja, ben ik ook nog het meest toe geneigd, maar nu lees ik bij de reviws en in het Micklem topic dat die Micklem Multi Bridle de neiging heeft nogal klein uit te vallen.
Khava is een D-pony maat met een Cob hoofdje, straks bestel ik Cob en is-ie te klein.

Ik weet het ik ben een emmerend geval, maar als ik iets doe wil ik het liefst ook wel GOED doen....

Ik vind het juist goed dat je over die dingen nadenkt! Anders komt ze straks bij jou thuis, past er niets, of zit het niet lekker e.d.
Dat is ook een beetje zonde van je geld/tijd en van haar vertrouwen. En ik neem aan dat je haar vertouwen wilt houden ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:42

Ze had daar ook een Cob maat.

Nou heb ik nog een stomme vraag: hoe plak je je stickercode bij Agradi in dat winkelmandje, daar snap ik geen bal van, en kan het op de site ook niet vinden hoe dat moet.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:55

Onder je bestelling staat een 4kantje voor kortingskode of waardebon daar toets je de code in!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:56

:) Op de pagina van je winkelwagentje vul je, naast het artikel, in het rechthoekje onder 'stickerkorting', het cijfer 35 in en dan klik je op 'activeer code'. Als je een andere kortingscode hebt (bvb die van het abonnement op de nieuwsbrief) kan die je eronder invullen in het vakje 'kortingscode', en dan ook op 'activeer code' klikken. Dan kan je verder via 'bestelling afronden' (ofwel 'verder winkelen', als je nog wat spulletjes moet hebben)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:04

Over wisselen met tanden, volgens mij zijn sommige paarden tot hun 6e nog wel actief in hun mond, zeker de laatbloeiers. Het kan heel goed dat er nog een keer moet worden gekeken, jonge paarden moet je zowiezo bij voorkeur 2 keer per jaar laten doen, goede kans dat er nog doppen of andere haken in de weg zitten die haar zeer doen. Dus ze is nog een keertje aan de beurt als je zeker wilt weten dat er niets naars in de weg zit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 14:28

@miezelke, ja, is inmiddels allemaal gelukt, heb met korting de Micklem Multi Bridle zwart Cob met een stel teugels en wat appel-paardensnoepjes voor de bundelkorting erbij besteld.
Hoera!

@fargo: ja helemaal gelijk in, het is ook weer zolangzamerhand tijd, zij en m'n andere paard (die is 10) gaan sowieso als zij terug is weer naar de tandarts, DA om een bloedje bij beiden laten trekken, voor alle zekerheid, en de fysio/osteo voor onderhoud lijf en leden...

Ik wil wel zeker weten dat het allemaal gezond en wel is, voordat de winter begint.

Man, wat een spannend gedoe allemaal, kost wel wat ook, twee paarden en het dan goed willen doen.
Jaopie heeft "alles" al, maar daar heeft Khava dus niks aan, want daarvan past haar niks.
Maar tsja, samen met m'n Dobermanns zijn die paarden mijn leven, dus verdienen ze ook het beste!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:40

Zomaar bloedje trekken bij de dierenarts als er geen klachten zijn dat heb ik nog nooit gedaan. Hou ik niet van eerlijk gezegd. De derde tandarts!! bij mijn paardje vond zeer kleine haakjes etc in haar mond. "Of paardje erg gevoelig en sensibel is?", vroeg hij. Ja dus. Toen heeft hij heel gebitje mooi glad gedaan met de rasp en gelijk al toen ik twee dagen ging rijden had ik een totaal ander paard. EINDELIJK na vier jaar kromp ze niet in elkaar als ik met mijn vingertoppen ietwat aanspande. EINDELIJK kon ik haar met de halve ophouding gaan rijden. Voordeel is wel geweest dat ik zo verschrikkelijk zacht en subtiel in mijn handen ben geworden. Dus Terpentijn, opnieuw tandarts lijkt me een hele goede. Paard is meestal niet voor niets zo overdreven met haar mond.
Blijf je wel gewoon in en uitademen? }> :+