Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:17

Simpelman schreef:
De algemene fout en de meest voorkomende oorzaak van problemen in de dressuur is dat men de eerste fase van de africhting over slaat.
Tijdsverlies... Punten halen in de B en de L levert veel meer eer op.

Deze eerste fase is de "Losgelassenheit" uit het "Duitse" Scala der Ausbildung.
Losgelatenheid is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning.
Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing.
Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter.
Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit.
Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds.
Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen.
Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

DIT is het fundament onder de "Duitse" dressuur waar (o.m.) Janneke2 het over heeft.
Dit fundament wordt zeker in Duitsland nog in het algemeen gerespecteerd.

Waar (o.m.) Janneke2 het over heeft is "Hollandse" dressuur. In Holland slaat men de eerste en ver uit de belangrijkste fases van het Scala over.
Er wordt daardoor nergens gemiddeld zo slecht serieus dressuur gereden als in Holland.

Heb jij hier cijfers van? Met natuurlijk een gedegen onderzoek als onderbouwing :D

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:59

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:04

Electra63 schreef:
Heb jij hier cijfers van? Met natuurlijk een gedegen onderzoek als onderbouwing :D

Wat zou je met cijfers willen zien dan? Je bedoelt het gemiddelde van punten per wedstrijd neem ik aan?
Dat een héél groot deel van de Hollanders bezig is met het rijden op gespannen vastgezette paarden die zich op het minste geringste verzetten?
Dat een heel groot deel van de Hollanders helemaal niet blij is als ze van hun paard afstappen, "hij deed het weer niet vandaag".
Dat de gereden paarden geen rustige alerte blik in hun ogen hebben?
Dat bijna niemand, inclusief de paarden, blij is met het samen doen?
Dat paarden murw gereden worden voor de eer en glorie van de ruiter?

Dat drukt zich niet uit in punten, dat kun je zien.
Kijk in de gemiddelde rijschool in GB, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, VS én kijk in NL en je zult een groot verschil zien.
We hebben het niet over Grand Prix ect.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:04

Babootje schreef:
Wil niet l*llig doen, maar dit vind ik echt om te -O- -O-
[RIJ-ITP] Begin met Academische rijkunst (dressuur) met Winnay!

Ik vind het sneu voor dat meisje. Ze opent blij een topic, zij is maar een stagiaire en doet braaf wat haar opgedragen wordt en is dolblij dat ze op een paard mag rijden dat hoog opgeleid is in de academische rijkunst :+ . Ik reageer in zulke topics niet, voor mij is het alleen maar een bevestiging van wat ik al vaak heb gezien. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:08

Simpelman schreef:
Electra63 schreef:

Wat zou je met cijfers willen zien dan? Je bedoelt het gemiddelde van punten per wedstrijd neem ik aan?Dat een héél groot deel van de Hollanders bezig is met het rijden op gespannen vastgezette paarden die zich op het minste geringste verzetten?
Dat een heel groot deel van de Hollanders helemaal niet blij is als ze van hun paard afstappen, "hij deed het weer niet vandaag".
Dat de gereden paarden geen rustige alerte blik in hun ogen hebben?
Dat bijna niemand, inclusief de paarden, blij is met het samen doen?
Dat paarden murw gereden worden voor de eer en glorie van de ruiter?

Dat drukt zich niet uit in punten, dat kun je zien.
Kijk in de gemiddelde rijschool in GB, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, VS én kijk in NL en je zult een groot verschil zien.
We hebben het niet over Grand Prix ect.

Dat is een aanname :D . Nee .......... ik wil gewoon graag onderbouwde cijfers zien, dat het zo slecht is in Nederland met de paardensport/welzijn in het algemeen. Cijfers gebaseerd op verschillende, meetbare factoren. Vooral stellingen als: bijna niemand blij, paarden hebben geen rustige blik, paarden vastgezet, murw enz. enz.
Waarop zijn dit soort stellingen/aannames gebaseerd? Op jouw eigen ervaringen? Zijn die breed? Zijn die objectief? Voor een gehele natie?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:16

Electra63 schreef:
Dat is een aanname :D . Nee .......... ik wil gewoon graag onderbouwde cijfers zien, dat het zo slecht is in Nederland met de paardensport/welzijn in het algemeen. Cijfers gebaseerd op verschillende, meetbare factoren. Vooral stellingen als: bijna niemand blij, paarden hebben geen rustige blik, paarden vastgezet, murw enz. enz.
Waarop zijn dit soort stellingen/aannames gebaseerd? Op jouw eigen ervaringen? Zijn die breed? Zijn die objectief? Voor een gehele natie?

Dat is zeker een aanname maar ik heb wel eens iets gezien....en ik kan kijken (die waarde ken ik mezelf toe).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:24

Dus jouw stelling dat er nergens zo slecht wordt gereden als in Holland, is nergen, behalve jouw eigen waarneming, op gebaseerd, kunnen we vaststellen :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:47

Electra63 schreef:
Dus jouw stelling dat er nergens zo slecht wordt gereden als in Holland, is nergen, behalve jouw eigen waarneming, op gebaseerd, kunnen we vaststellen :D

Wat een fijne sfeer hier zeg..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:36

ZusJacobs schreef:

Vind je?

Er wordt niet gescholden, niet gedreigd, er worden alleen kritische vragen gesteld bij sommige beweringen, stellingen en aannames. Als je daar niet tegen kunt of dit niet leuk vindt, dan klik je weg. Of je lacht erom en gaat weer over tot de orde van de dag. Het is maar een forum, geen levensbehoefte. :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:54

Je hoeft niet te schelden om een toon te zetten ;) Ik slaap er niet slecht van, als je dat denkt, maar ik kan er ook niet om lachen nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:00

Wat exact voegt commentaar over de sfeer toe aan deze discussie? Kunnen we niet beter terug ontopic?

Terug naar dat meisje wat met AR bezig is: ik mis bij dat paard idd de losheid en de nageeflijkheid. Ik heb trouwens al vaker de vraag gesteld waarom de voorkeur bij AR uitgaat naar kaptoom en stang, ik zou daar graag antwoord op willen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:15

@Electra: wat voor cijfers zou je willen zien....?
Cijfers over paardewelzijn - en hoe zou je dat willen/ kunnen meten?
- Ik vind het een intrigerend idee, daar niet van.

(In mijn ideaal voelt de jury na iedere proef de paardenhals: liep hij met het bit te bodybuilden? De rug weg te drukken? Of werden de correcte spieren vlak voor het zadel fims aan het werk gezet? )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:23

Yamcha: ik heb altijd begrepen dat de combinatie van kaptoom en stang een soort overgangsfase is. Eerst wordt een paard gereden op kaptoom om de hulpen goed te leren kennen en later wordt geleidelijk het bit geïntroduceerd voor de verfijning. Zodra het paard de hulpen op het bit dan ook kent verdwijnt de kaptoom weer. Deze methode is vriendelijker, omdat het paard dan de hulpen aan kan leren (correcte stelling en buiging bijv.) zonder ook nog eens aan het bit te moeten wennen en zonder belemmerd te worden in de mond. Maar ik heb geen idee of ze dit overal zo doen natuurlijk, misschien zit er op de stal in dat topic een heel ander idee achter.

Overigens rijd ik buiten met de combinatie kaptoom/trensbit. In principe rijd ik op de kaptoom, maar bij het paard wat ik nu rijd vind ik het fijn om het bit wel beschikbaar te hebben, mocht ik het nodig hebben. Tot nu toe nog niet gebeurd. Waarschijnlijk zit het vooral tussen mijn oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:46

Oké, thanks. Maar die kaptoom: lijkt me dat je daarvoor heel subtiel moet kunnen werken. Waarom rijden beginners daar dan mee? Kun je dan niet beter een sidepull omhangen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:57

Een functie van een kaptoom is anders dan die van een sidepull. Juist met kaptoom kun je subtiel werken en het hoofd/de hals plaatsen, terwijl bij een sidepull blijkt dat de hulpen niet erg goed van elkaar onderscheiden kunnen worden. Hiermee bedoel ik: of je nou je hand naar links of rechts brengt, voelt voor het paard ongeveer hetzelfde, namelijk als druk op het hele hoofd en niet slechts links of rechts. Hiermee is het voor het paard moeilijker om de hulpen te onderscheiden.

Het lijkt mij dat beginners inderdaad moeite moeten steken in kleine hulpen geven. Ikzelf ben eerst begonnen met het handwerk (dus vanaf de grond), dat heeft mij wel goed geholpen om te leren met een kaptoom om te gaan. Overigens wordt bij ons op stal met een vrij zachte kaptoom gewerkt (met de neusriem bestaande uit iets steviger leer), niet een van ijzerdraad met een dun leertje erom oid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:41

Janneke2 schreef:
@Electra: wat voor cijfers zou je willen zien....?
Cijfers over paardewelzijn - en hoe zou je dat willen/ kunnen meten?
- Ik vind het een intrigerend idee, daar niet van.

(In mijn ideaal voelt de jury na iedere proef de paardenhals: liep hij met het bit te bodybuilden? De rug weg te drukken? Of werden de correcte spieren vlak voor het zadel fims aan het werk gezet? )

Ik vroeg om cijfers c.q. onderbouwing omdat Simpelman stelde dat het in Nederland erg slecht is gesteld met de paarden t.o.v. de landen om ons heen en dat het nergens zo slecht is gesteld met de dressuursport als in Nederland. Ik wil dat soort beweringen graag onderbouwd zien met cijfers en/of feiten. Anders kan iedereen wel van alles beweren. :D Heb je het dan over de professionele paardensport, de hobbyruiter, de westernsport of over het algemene welzijn van de paarden in Nederland van shetlander in de tuin tot en met het sportpaard van onze internationale ruiters die op wereldniveau presteren? Hebben wij het over de paarden die volgens AR worden getraind, de paarden die KR worden opgeleid, het internationale springpaard, het westernpaard, het endurencepaard, het paard in de plaatselijke manege, of het paard dat bitloos gereden wordt in de wei door mijn buurmeisje? Op zulke boute beweringen/uitspraken mag je toch wel kritisch een vraag stellen?
Maar het is inderdaad off-topic. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:45

ZusJacobs schreef:
Je hoeft niet te schelden om een toon te zetten ;) Ik slaap er niet slecht van, als je dat denkt, maar ik kan er ook niet om lachen nee.

Dat begrijp ik. Ik slaap sowieso slecht, ongeacht topics op Bokt. :D Ik begrijp best dat jij er niet om kan lachen. Ik kan niet lachen om allerlei vage beschuldigingen/uitspraken die niet op feiten zijn gebaseerd, maar op de persoonlijke mening/ervaring van iemand. Daar is niets mis mee, maar het wordt gebracht als een feit.

Maar zoals eerder gezegd, dit is off-topic.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:23

Na 5 jaar nog niet snappen dat bokt een discussieforum is... :+

Ik blijf het frappant vinden dat wanneer je positief bent 0,0 hoeft te onderbouwen, maar op het moment dat je kritisch bent je alleen met feiten mag komen en je dat moet bewijzen.

Imo geeft dat juist al perfect weer hoe het met het welzijn van paarden gesteld is in Nederland ;)
Stel je voor zeg, voorkomen is beter als genezen is natuurlijk ook volkomen bullshit.

Naar mijn mening is het ook gewoon een feit: je kan het controleren, met je eigen ogen zien.
Paarden die nog 24/7 op stal staan zijn er nogsteeds, slecht tuig, instructie die denkt dat zagen het juiste is om een paard in de krul te krijgen en dat aan allerlei ruiters leren, daar hoef je niet ver voor te kijken om dat te vinden, het staat namelijk gewoon op bokt.
Dan moet je toch wel hard je best doen om te beweren dat het niet zo is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:30

ZusJacobs schreef:
Electra63 schreef:

Niet gelijk klagen he. De stelling is dus puur op je eigen waarneming. Kan zijn, maar ben je dan ook op alle? stallen in NL geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat het NL allemaal zoveel slechter is dan de in ons omringende landen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:38

Air schreef:
Na 5 jaar nog niet snappen dat bokt een discussieforum is... :+

Ik blijf het frappant vinden dat wanneer je positief bent 0,0 hoeft te onderbouwen, maar op het moment dat je kritisch bent je alleen met feiten mag komen en je dat moet bewijzen.

Imo geeft dat juist al perfect weer hoe het met het welzijn van paarden gesteld is in Nederland ;)
Stel je voor zeg, voorkomen is beter als genezen is natuurlijk ook volkomen bullshit.

Naar mijn mening is het ook gewoon een feit: je kan het controleren, met je eigen ogen zien.
Paarden die nog 24/7 op stal staan zijn er nogsteeds, slecht tuig, instructie die denkt dat zagen het juiste is om een paard in de krul te krijgen en dat aan allerlei ruiters leren, daar hoef je niet ver voor te kijken om dat te vinden, het staat namelijk gewoon op bokt.
Dan moet je toch wel hard je best doen om te beweren dat het niet zo is.

Word je weer persoonlijk Air? :D

Maar zijn die misstanden aan de sport gerelateerd? Staan alleen sportpaarden 24/7 op stal? Of ook de shetlander of Dartmoorpony van de kinderen van de boer in de polder? Is alleen zagen slecht voor het paard of je paard laten hobbelen op zijn voorhand in een veel te zware niet onderhouden bak?

Er zijn misstanden in Nederland, op ieder gebied van dierenwelzijn, dus ook op het gebied van paardenwelzijn. Ik ontken dat niet. Maar dat was niet de stelling/bewering van Simpelman. Hij stelde dat het in Nederland veel slechter is met de dressuur en paardenwelzijn dan in de ons omringende landen. Ik typ dit nu voor de 3e keer, hoe moeilijk kan lezen zijn? :D ;)

Bedoel je dat paarden die getraind worden via AR nooit slecht tuig hebben, 24/7 op stal staan, slechte instructie hebben?
Wat moet voorkomen worden? Of denk je dat dit soort misstanden alleen hier in Nederland voorkomt? Wake up, please !!!!!!!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:42

Babootje,
Natuurlijk ben ik niet in alle stallen in NL geweest, wel in een heleboel.
Ook ben ik in heel veel stallen buiten Nl geweest.
In 50 jaar heb ik zo wel het een en ander gezien.
Daarbuiten heb ik héél veel paarden gecorrigeerd en clinics gegeven en dus wel aardig begrepen waar het aan schort.
De meest onoverkomelijke fout in NL is dat met in de basis africhting niet meer het Scala volgt, men begint alom (en natuurlijk niet iedereen en overal) in het midden.
Dit is in de landen waarin ik het een en ander gezien heb doorgaans niet het geval.
Men is over het algemeen conservatiever en doet de dingen "zoals ze horen" omdat het "altijd al zo was" en zo hoort het dus....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:58

VogeltjeM schreef:
Een functie van een kaptoom is anders dan die van een sidepull. Juist met kaptoom kun je subtiel werken en het hoofd/de hals plaatsen, terwijl bij een sidepull blijkt dat de hulpen niet erg goed van elkaar onderscheiden kunnen worden. Hiermee bedoel ik: of je nou je hand naar links of rechts brengt, voelt voor het paard ongeveer hetzelfde, namelijk als druk op het hele hoofd en niet slechts links of rechts. Hiermee is het voor het paard moeilijker om de hulpen te onderscheiden.

Het lijkt mij dat beginners inderdaad moeite moeten steken in kleine hulpen geven. Ikzelf ben eerst begonnen met het handwerk (dus vanaf de grond), dat heeft mij wel goed geholpen om te leren met een kaptoom om te gaan. Overigens wordt bij ons op stal met een vrij zachte kaptoom gewerkt (met de neusriem bestaande uit iets steviger leer), niet een van ijzerdraad met een dun leertje erom oid.

Hoofd /hals plaatsten? dat snap ik niet :o
hoofd en hals is inherent aan de buiging in het lijf van het paard en de kracht vanachteruit.
Die kan je niet plaatsen (dat haal je je paard uit zijn evenwicht en krijg je compensaties in de spieren)
druk op de neus, met een kaptoom, kan net zo scherp inwerken (neus is gevoelig) dan een trensbit
Ik vind zowiezo bij AR het naar binnenstelgedoe echt totaal niets te maken hebben met het rechter, leniger en krachtiger maken van paarden.
Overigens moet ik ook mijn twijfel plaatsten bij de huidige "klassieke" stroming.
Tegenwoordig rijdt iedereen klassiek..., echter als ik op het paard stap , wat al langer zo gereden is, lijkt het wel een bezemsteel.
Modeverschijnsel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:01

http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw
ruiter zit telkens in de mond te snokken, met een erg heftige stangbit, je ziet zelfs af en toe de tong van het paard naar buiten komen.
Deze teugels, met die pilaren, horen veel losser te hangen
dan pas, doe je aan rijkunst.
Kweet niet wat er aan academisch is....deze methode
ik vraag me af, of deze beste man wel begrijpt hoe het paardenlijf /skelet/spieren in elkaar zit.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:10

Nombrado, filmpjes van BB posten is al in het begin van dit topic gedaan dus ik krijg nu het gevoel in een 'loop' te zijn beland (maar dat heb ik sowieso bij de academisch vs klassiek discussie, er komt geen einde aan, we zitten met zijn allen in een never ending loop :-) ;-) )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:20

Fransje_70 schreef:
Nombrado, filmpjes van BB posten is al in het begin van dit topic gedaan dus ik krijg nu het gevoel in een 'loop' te zijn beland (maar dat heb ik sowieso bij de academisch vs klassiek discussie, er komt geen einde aan, we zitten met zijn allen in een never ending loop :-) ;-) )

Het vervelende van deze filmpjes kijken, is dat ik BB nu zie als de Baron uit Bassie en Adriaan, met dank aan de column van Jasmijn :D