Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:14

Hè gets, wat naar debra. Ik hoop dat je er snel achter komt waar dat gedrag vandaan kan komen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:51

ja, ik hoop het ook. Het ging net zo lekker

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:58

Gisteren heeft mijn meisje weer super gelopen. We zijn volop aan de galop aan het werken. Angalopperen op rechte lijn en het begin van wissels

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 10:50

Wat goed zeg! dus ze was nu een beetje lief voor je?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:11

ja, in he tbegin nog wat stroef aan het been, maar dan even gekribbeld met het zweepje dat ze wist dat ik er eentje vasthad en daarna liep ze super. Zelfs om aan te springen in galop reageerde ze heel goed op het been

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 13:28

Dat is mooi! Volgens mij ben je zelf zowieso ook erg vooruit gegaan als ik het zo lees.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:12

Gelukkig liep ze nu een stuk beter! Misschien had ze wel gewoon haar dag niet toen ze raar deed!

Mijn schat van een pony was zo ontzettend braaf dinsdag :D Ben erg veel bezig met grondwerk momenteel :) Vooruit, achteruit, stilstaan en stil bljiven staan. Voeten optillen en ook naar voren en achter bewegen ivm hoefsmid e.d. en hij deed het geweldig! Toen hij net bij mij was vond hij voeten optillen heeel moeilijk, en dan trapte hij ook wel wat met de achterbenen als je die van de grond kreeg. Voor tilde hij zijn voeten nu bijna uit zichzelf op, en achter liet hij ze nu ook rustig oppakken :D Hij heeft in korte tijd al zoveel bijgeleerd :) Ik moet gewoon goed in de gaten houden dat we alles in kleine stapjes doen, dat is niet altijd makkelijk, maar hij geeft het gelukkig wel aan als iets te snel gaat!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:37

Bedankt. Ik heb, sinds ik mijn schat heb, ontzettend veel geleerd en ook al veel van mijn angsten kwijt geraakt.

Dan had ze 2 weken haar dagje niet ;-) Ik hoop dat het zoiets was, want dat wil ik haar nooit meer zien doen, echt, zo is mijn meisje niet

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:07

Ik heb vandaag nog eens een les NH gevolgd en het ging super

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:48

Ik ben met dit weer een held op sokken. Durf gewoon niet, Paard doet iets frisser dan anders en vind het doodeng. Geukkig heb ik iemand gevonden die hem tijdelijk (gedurende de vorst) 2x per week wil rijden zodat het wel een beetje onderhouden wordt en ik mijn lessen kan rijden bij mijn instructrice in de binnenbak.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:41

Eem een kleine update van mijn kant. Laatst ging paardjelief bokken toen we een buitenritje gingen maken. Achteraf kwam het gewoon omdat ze veel te fris was. Vandaag aan de hand met haar wezen wandelen. Bij de eerste (kleine) uitspatting die ze had heb ik haar gelijk toegesproken en toen was de kous ook af. Heerlijk over het gras gewandeld en ze heeft nog even lekker gegeten. Ze had wel de kaptoom op en had haar aan de longeerlijn, voor het geval dat ;) Ging goed!!! *blij*

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:43

Hoppa, terug bij af :s

Vorige week ben ik alweer twee keer gevallen, één keer met paard en al en dat was vreselijk. Van schrik heb ik gewoon gegild, terwijl ik dat anders nooit doe en ik heb al serieuze rodeotjes voorgehad. Het paard droeg al getten om z'n benen te versterken, en dan nog zakt ze er door (vind het eingelijk niet echt kunnen). Maar toen was ik gevallen en mijn rug voelde enorm scheef aan. Heb ook een sjot in mijn rug gehad en ze is op mijn been gaan staan achter mijn knie. Ik had gelukkig niets, alleen een verstuikte pols, maar dat was na vier dagen alweer over en een heel pak blauwe plekken. Het ergste is dat nu toch mijn angst weer opsteekt en dat ik de volgende keer weer met schrik op paard ga stappen. Ik heb ook opnieuw een body-protector gekregen en daar voel ik me ook al iets veiliger in. Maar ik ben gewoon zo bang om wéér opnieuw te vallen. Misschien even wachten totdat het vriezen voorbij is en er niet veel sneeuw meer ligt...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:26

Bij ons gaat het goed,
Helaas mag/ kan ik maxi niet rijden,
Iejoor gaat goed.
Ben nog wel angstig, maar gaat steeds beter.
Alleen met dit weer is het lastig, omdat ik alleen een buitenbak heb en niet dagelijks de binnenbak kan huuren.
Dus hoop dat de dooi er snel komt, wand een natte bak kan je nog wel instappen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:46

Adin schreef:
Ik ben met dit weer een held op sokken. Durf gewoon niet, Paard doet iets frisser dan anders en vind het doodeng. Geukkig heb ik iemand gevonden die hem tijdelijk (gedurende de vorst) 2x per week wil rijden zodat het wel een beetje onderhouden wordt en ik mijn lessen kan rijden bij mijn instructrice in de binnenbak.

Ik heb zelf gemerkt dat wanneer ze frisser zijn, ze soms nog meer voor je willen werken.
ik ben een week ziek geweest en dus heeft mijn paardje een week stilgestaan, wat voor haar heel lang is. Dus ze was frisser, ik wat nerveuzer. Maar ze wilde echt voor me werken, ze reageerde heel goed op de hulpen enzo.

Na ons akkefietjes, gaat het echt super. Zelfs het onderin lopen begint te lukken, ik heb de knopjes gevonden denk ik ;-)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:58

Ginger is met dit weer helemaal in d'r nopjes. Heel fijn! Alleen hier kan ik ook niet rijden (bevroren mest in de bak). Grondwerk gaat wel super.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:09

Hallo beste bokkers, ik meld me ook!

Mijn angst was eerst minder erg, en nu slaat ie meer toe. Dat zou ik uitleggen!
Op mijn vorige manege reden we zomers alleen maar buitenritten. Heerlijk zou je zeggen maar ik viel er elke week af!
Ben bij die manege weggegaan en op een andere manege gaan rijden. Langzaam aan vertrouwen gewonnen en niet meer bang geweest. Nou ben ik er een paar maanden geleden in de binnenbak afgevallen en nu vind ik zelfs rijden in de bak eng!
Heeft iemand tips om toch relaxt op je paard te zitten? Aan de paarden ligt het niet die zijn allemaal super braaf.

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:12

helaas moet ik me denk ik ook melden ;( :wave:
ik vrees dat ik toch ook echt een angstige ruiter ben...
ik rij 1 keer per week een manegeles, alleen ik ben verreweg de oudste van mn groep..
dit komt denk ik door mn angst, hou er namelijk totaal niet van als ik de controle over een paard verlies.
dus wanneer ik op een voorwaarts paard zit heb ik al snel het gevoel dat ik geen controle heb omdat ik hem dan de hele tijd in moet houden. dus vaak rijd ik op de wat makkelijkere paardjes maar dat betekend helaas dus ook dat ik nooit verder kom of rij met leeftijdsgenoten.
vandaag bijvoorbeeld ook weer:
rij op een heel leuk, voorwaarts paardje. maar dan schrikt hij ergens van en van die reactie schrok weer een ander waardoor die in rengalop door de bak schoot, gooit ruiter eraf, rent nog een paar rondjes, alle paarden beginnen te rennen en ja toen de mijne weer stil stond, stond ik zelf te shaken en dat voelt mijn paard dan weer en zo is hij dus een hele tijd verder gegaan met wegspringen en rennen.
toen heb ik uiteindelijk geruild van paard omdat ik het echt eng vond :o (schaam)
maar dan zie je dat dat paardje waar ik eerst opzat helemaal niet vervelend doet bij een ander, het komt dus echt allemaal door mij...
dus idd, heeft er iemand tips??

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:10

lies1994 schreef:
Heee narita! nu ik je zie, hoe gaat het nou met jou rijden? Heb lang (toch??) geen update gezien. :D

Sorry hoor, dit is wel een heeele late reactie hè, ik schaam me :o
Ik moet zeggen dat ik momenteel al wel 1,5 maand (!!) niet meer gereden heb. Paardje is erg gelukkig momenteel :P
Volgende week zaterdag heb ik mijn eerste rijles van mijn nieuwe instructrice, ben benieuwd hoe dat dan gaat. Mijn paard ging eerst niet vooruit op mijn been, was een gebrek aan respect voor mij, daar hebben we nu d.m.v. grondwerk heel hard aan gewerkt dus hopen dat het z'n vruchten afwerpt! En hopelijk kunnen we deze zomer ons eerste buitenritje rijden!

AnnoDomino3, wat zegt je instructrice ervan? Ik zou het er met haar eens over hebben. Misschien kun je de eerste paar lessen alleen op hele brave paarden gezet worden? Of een privélesje waarin je gaat werken aan je angst, en misschien kan ze dan tips geven om het niet te laten escaleren? Want ik denk dat ook zelfverzekerde ruiters het toch best wel even spannend vinden als hun paard ervandoor vliegt, hoor, daar hoef je je niet voor te schamen!

Cynthiaaapje, mooi! :)

Desireeetje, hallo! Als eerst zou ik sowieso niets overhaasten. Als je in een les alleen wat stapt en een paar drafjes doet doe je er niemand kwaad mee. Je instructeur zal dat vast wel begrijpen. Gewoon lekker rustig opbouwen en je vertrouwen terugkrijgen. Eerst wat oefeningetjes in stap, je paard wat losmaken, wat voltes rijden, controle voelen en dat misschien in draf ook wat oefenen.. Gewoon lekker rustig aan, maar zorg wel dat je doelen hebt. Ga het niet teveel uitstellen, van 'oh, dat doe ik volgende week wel!' enz, nee, stel voor jezelf concrete doelen. Volgende les wil ik 3 rondes draven, en die les erna 5, enz. Succes!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 12:02

Ik ben nu zwaar en zwaaaar beledigd. Echt, je kan het niet meer goed maken. Het valt gewoon niet goed te praten....

Hahaha da's even schrikken hè! Nee hoor, geeft helemaal niks. Er is wel meer in je leven te doen dan bokken.

Zo, dan ben je wel even uit de running geweest. Wat zal zo'n eerste les na zoveel tijd spannend worden. Gezonde spanning :D laat je weten hoe het dan is gegaan? Ik ben ook heel benieuwd of het grondwerken wat heeft geholpen. Zal toch wel???
Nu even wachten op het warme zomer zonnetje en dan lekker genieten op je buitenrit. Krijg er zelf ook eigenlijk helemaal zin in als ik dat lees.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:35

Vergeef me vergeef me :o
Ik had het voornamelijk druk met mijn studie inderdaad, zit nu ziek thuis al een paar daagjes dus heb nu alle tijd :P
Ik zal 't laten weten. Ja, ik hoop het wel. Mijn instructrice kent mijn paard al langer en beter als ikzelf en heeft haar zelf deels opgeleid dus ze weet precies hoe ze moet reageren, erg fijn, dus ik heb er vertrouwen in. :D Wel heel spannend weer inderdaad!
En ja, de zomer mag wat mij betreft ook wel weer komen!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:03

Ik wil me ook melden. Ik ben tegenwoordig ook een angstige ruiter.

Mijn paard wil niet voorop lopen buiten, dat was geen enkel probleem aangezien we een ander goed voorpaard hadden. Helaas is dat paard nu zwaar hoefbevangen en ziet het er niet naar uit dat ze opknapt. Dus moet mijn paard alleen. Mijn moeder fietst dan wel mee. Gisteren is het helemaal verkeerd gegaan.

We reden naar de rijvereniging en we kwamen een vrachtwagen tegen, ik ging met haar in een weiland staan en mijn moeder zette haar fiets aan de kant om mij vast te houden. Fhara ( zo heet t paard ) was de hele weg ontspannen en relaxt. Ineens zag ze de vrachtwagen aankomen en begon te tollen en te bokken. Ik bleef aardig lang zitten maar uiteindelijk had ze me eraf. Ze is toen over een sloot gesprongen en naar de stal gerend ( in galop over fietspaden, over een kruispunt etc. ) We zijn er allebei zonder kleerscheuren afgekomen maar mijn angst is wel groter geworden.

Ik ga straks weer met haar naar buiten maar vind het stiekem ook wel heel erg eng.

Ik heb veel ervaring, ik rijdt al meer dan 9 jaar op eigen pony's/ paarden. Ik spring onderlinge wedstrijden, ik ben onderling L2 dressuur geworden en officeel L1 + 2 en rijdt veel buiten langs de weg naar de duinen en het strand. Ik was eigenlijk nooit angstig totdat ik mijn merrie Fhara kreeg.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:24

Gisteren weer een mijlpaal.
Grondbalkjes gedaan in Galop!!! Voor mij een overwinning, want ik weet dat mijn paard hier echt over durft springen. na de eerste keer was de spanning weg. Daarna ook aanspringen in galop over de balk (dat voelde als springen) Goede oefening volgens mijn instructeur voor de achterhand te verstevigen en natuurlijk als inlijding van de vliegende galopwissel

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:54

Ik meld me ook weer. Was ook even aanwezig in het eerste topic, maar ben dat op den duur wat uit het oog verloren. Mijn angst zit vooral in het buitenrijden. Heb een paar keer gekke dingen mee gemaakt en ben daardoor toch wel een held op sokken geworden.

Er zijn nog niet al te veel vorderingen, mede door de sneeuw/gladheid, niet passende zadels en een paard wat niet lekker in haar vel zit. De eerste 2 zijn inmiddels opgelost en het laatste gaan we a.s. zaterdag weer mee verder.
Wel heb ik inmiddels een weekend geboekt bij mijn instructrice die in samenwerking met iemand anders in dit weekend aan de slag gaat met angst te paard. Misschien kan het ook voor een paar van jullie interessant zijn: http://www.debontewieven.nl/struukenduukenhaptonomie

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:26

ik ben al eens een kijkje gaan nemen op die site fjordnina en ziet er interessant uit

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:06

Ik meld me ook maar als extreme angsthaas!
Eerder nooit last van gehad maar nadat ik heel erg ben gevallen ( + ritje ziekenhuis )en
sindsdien altijd last heb van mijn rug.
Durf ik het niet meer aan om op het paard te stappen zonder het paard eerst door en door
( en nog een paar keer door en door ) te kennen. -O-