Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:49

Hahaha, had ik overheen gelezen. Tja meer dan je doet, kunt je niet doen. Mss idd nog Laarakkers, maar in feite heb je al gevonden wat ie mankeert. Alhoewel het ook een gecombineerd probleem kan zijn en de oorzaak ervan ergens anders kan zitten. Succes in ieder geval.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:01

@amanda, ja maar dat is wel waar het om draait, anders gaan nadenken over de manier waarop je rijdt, meer signalen van je paard opmerken en daarnaar handelen, en ook idd naar jezelf kijken hoe doe ik het, hoe kom ik aan..kan dat anders ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:25

Is ook KT :j
90% van de problemen komen echt bij de ruiter vandaan :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:03

knollentuin schreef:
@amanda, ja maar dat is wel waar het om draait, anders gaan nadenken over de manier waarop je rijdt, meer signalen van je paard opmerken en daarnaar handelen, en ook idd naar jezelf kijken hoe doe ik het, hoe kom ik aan..kan dat anders ?

Daar heb je gelijk in. Maar soms is dat niet zo. Ik heb een gecombineerd probleem gehad. Verkeerd zadel (2x nieuw zadel laten aanmeten, 2x geld volledig retour omdat het niet goed was en dat doen ze echt niet zomaar). Maar met de IR in het geval van mijn paard merkte ik wel dat hij anders was, lusteloos, chagrijnig. Niet zichzelf. Dat het zadel hem in de weg zat wist ik al (daar was ik dus druk mee bezig) maar dit was anders. Ik had hem al vier jaar dus dat verschil was mij wel duidelijk. Luisteren dus naar je paard.
Natuurlijk is 90% wel rijtechnisch, maar dus niet altijd. Het blijft soms wel een puzzel, maar gelukkig ben ik er bij mijn pony wel achter. :D :D :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:54

ook gelijk babootje, ik zie veel 'gedoe' paarden waar iets mee is, zadelellende , wat me wel opvalt is dat er wel veel meer mensen zijn die er mee bezig zijn, die zich verdiepen -daar staat dan weer tegenover dat er een hele nieuwe markt is ontstaan om de vraag van al die zoekende mensen te vullen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:00

Je bedoelt de op-maat-gemaakt-zadels beweging? :D :D :D Die minder voor het paard op maat gemaakt zijn dan voor de ruiter? :j Heb ik er ook 1 van gehad. Kon ook terug. Op maat gemaakte zadels zijn minder op maat dan je denkt. Een goede zadelpasser, die is pas is goud waard. Maar dat terzijde. Ik vind het wel goed dat mensen zich daar meer mee bezig houden. Ook af en toe de tandarts laten komen. Dat scheelt toch een hoop ellende voor het paard. En dan vervolgens goede instructie (want ook dat is ook nog niet eenvoudig te vinden).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:50

ja maar ook de rechtricht goeroes en de hoe ga je om met je paard stromingen , de zitstoel clinics de grondwerk richtingen... er is zoveel meer commerciele markt dan vroegah..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:13

knollentuin schreef:
ja maar ook de rechtricht goeroes en de hoe ga je om met je paard stromingen , de zitstoel clinics de grondwerk richtingen... er is zoveel meer commerciele markt dan vroegah..

Oooohwww ja. heelemaaal gelijk in. Maar mensen leren recht te richten (a la AdBoth) is ook heel belangrijk!! Ik heb t allemaal gezien. Maar het heeft vooral te maken (denk ik) met het stuk dat je als manegeruiter (hoe de meesten van ons beginnen) overslaan. Mensen die goedhebben leren rijden kunnen ook rechtrichten (zonder de commerciele markt). Ik zeg 1 ding (Orun, bah)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:45

Hoi lieve mensen,
ik weet dat dit topic al een tijdje niet meer actief is. Tijdens het scrollen door "eigen berichten" zag ik het opeens weer staan.

Aan de "aanjagers" van dit topic, dus Yamcha, Jappeloup, Knollentuin en vele vele anderen wil ik graag zeggen dat ik (het mens) een eye opener heb gekregen, en dat mijn Suusje (het paard) een relaxtere en attentere ruiter heeft gekregen. We zijn er nog lang niet, maar alleen al de weg naar perfectie geeft zoooo veel voldoening!

DANKJULLIEWEL!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 02:13

Loe_Loe, bedankt voor de schop! :) Heb je foto's oid waarop je vooruitgang met rijden of de bespiering van je paardje te zien is? Dat lijkt me wel heel interessant namelijk!

Aan bovenstaanden ook een bedankje van mijn kant, maar dat weten ze geloof ik al. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 02:26

Hoi, wat leuk! Wat goed zeg!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 07:36

Wat goed! Jammer dat dit topic niet meer lopend is. Vond het altijd erg fijn om te lezen welke problemen mensen hadden en de oplossingen ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:37

Mss gaat het weer lopen, je weet nooit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:04

He wat leuk om te lezen loe-loe ,dankjewel. Bedankt voor het omhooghalen, wie weet wat er volgt?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:22

Ik vind het ook jammer. Ik heb Yamcha pas een pb gestuurd met dezelfde boodschap. Ik heb alle vier de delen gelezen, met veel plezier. Ik heb er veel van geleerd. Ik heb het boek van Heather Moffet besteld en haar filmpjes op YouTube bekeken, én ik ben op yoga gegaan. Mijn zit én mijn rijden zijn verbeterd en ik ben me bewust van wat er nog verbeterd moet worden.
Het zou leuk zijn als het topic weer gaat lopen. Ben ook benieuwd hoe het met iedreen gaat

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:52

Nou misschien een leuke insteek om te zien wie er reageerd en hoe t daar met rijden gaat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:13

elbee schreef:
Ik heb alle vier de delen gelezen, met veel plezier. Ik heb er veel van geleerd.

Volgens mij heb ik wat gemist ? Alle 4 de delen waarvan heb je gelezen ???

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:20

:) Hoi, ik meld me ook weer.

Met mij zelf gaat het op het moment niet zo goed (angsten en depressie die terug lijken te komen).
Heb de afgelopen tijd af en toe gereden. Durf de ene keer wel, de andere keer niet op te stappen, maar als ik eenmaal zit gaat het redelijk. Pony wordt wel steeds braver en gaat nu ook gewoon al (met zusje er op) alleen naar buiten (ga ik op m'n fietsje mee ;) )

Al met al... ik kom wel ergens. Misschien. Ooit.

Benieuwd hoe het met de rest gaat?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:24

Maris schreef:
elbee schreef:
Ik heb alle vier de delen gelezen, met veel plezier. Ik heb er veel van geleerd.

Volgens mij heb ik wat gemist ? Alle 4 de delen waarvan heb je gelezen ???

Ik probeer hier de linkjes te plaatsen, maar lukt (nog) niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:50

Safiera, wat goed dat pony braver is! Dat is goed nieuws.

@ elbee: ik weet. Tof dat het zo goed gaat.
Hier even een noodgedwongen stop. Merrie is verkocht, dus bij mij staat het rijden stil. Merk wel datik veel relaxter ben geworden. Meer core stability ook, wat fijn is.
Mis het wel, maar 't is even niet anders.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:57

nou zal ik een proberen af te trappen?!?
Begin dit jaar is mijn friese ruin overleden door koliek. Daarna heb ik een friese merrie gekocht, maar daar ging het gewoon niet mee. Ik was echt gewoon bang voor haar. Ik heb dan ook 5 maanden niet gereden.
Sinds een maandje heb ik een nieuw paardje. Een 8 jarige ruin van 1.70.
Ik ben met rijden vooral bezig om de ontspanning te zoeken en hem correct door het lijf te laten bewegen. (Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het resultaat in een klein maandje, want ik was in het begin zo bang dat mijn hele lijf op slot ging) Het enige waar ik tegen aan loop is dat het zo lang duurt voordat hij echt los in het lijf is en echt fijn nageeflijk in alle gangen. Ben met losrijden erg bezig hem actief te maken en op zit te schakelen in de gangen. Op de voltes het binnenachterbeen te activeren. Winkelwagentje, spagettiarmen en zachte billen. Al met al ben ik 20 minuten bezig voordat ik een hele fijne nageeflijkheid heb in alle gangen. Iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:02

Kan hij wel op eigen benen lopen?

Sowieso zou ik proberen om zelf fijn te zitten, ontspannen, benen lang en los, zachte billen, en schouders laten vallen, rug ontspannen, buikspieren aanspannen, wat langer teugeltje is niet erg. En meeswingen met je heupen. Niet teveel bezig zijn met zijn houding, je eigen houding is zo belangrijk!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:09

Dank je Yamcha. Dat is ook precies waar ik nu heel erg mee bezig ben.
Op eigen benen lopen vindt hij erg moeilijk. Hij is heel erg naar steun op de teugels aan het zoeken. Ik probeer met losrijden dan ook heel veel met zithulpen bezig te zijn en hem van mijn benen naar mijn handen te rijden.

Vanmorgen heb ik me echt 100% gefocust op mijn eigen houding en vooral het ontspannen blijven. Ook heb ik de tip geprobeerd (van het begin van dit topic) om niet vanuit mijn pols maar vanuit mijn elleboog te bewegen (dus echte spagetti armen) Ik merkte dat hij daar veel fijner van werd.

Ik vind het zelf niet zo erg dat het zo'n 20 minuten duurt, want ik denk dat hij het lichamelijk nog wat zwaar vind. Maar goede tips om evt het losrijden makkelijker te maken voor hem zijn altijd welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:21

Wat bij mij wel hielp was met lang teugeltje losstappen, voltes, slangevoltes, en dan er steeds goed op letten dat ik de wendingen netjes doorreed: dus sturen met je navel, buitenteugel eraan, binnenhand opzij en naar voren, en naarmate je paard actiever wordt, merk je dat je je teugels korter moet pakken. Wat imo ook wel helpt bij zulke paarden is naar buiten, lange rechte stukken rijden, leren ze ook van om hun benen te gebruiken.