Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:12

Daar sluit ik me bij aan partyswitch!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:13

Ik zal mijn naam eens veranderen, want die is al heeeeeel oud! hahaha

pfff gelukkig ben ik dus niet de enige die het op die manier doet.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:14

Zooist schreef:
Wel om naar achteren te gaan ja.
Maar in het vw en terug rijden die ik het andersom.

Dan open je je zit naar voren en sluit je je zit naar achteren.

Ik probeer het te snappen, maar is dit niet tegen strijdig voor je paard. Als je achterwaarts rijdt volgens plaatje 3 dan vind ik het logischer om dan de zelfde hulp te geven voor terug in tempo.
Want als jullie stil staan, welke hulp geef je dan voor stap?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:16

als ik wegstap kantel ik mijn bekken naar achter, plaatje drie

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:16

ik doe het ook andersom... zit hier op stoel ff te testen wat ik doe.
stalgenoot probeerde suus een te rijden op manier die jij nu uitlegt... suus ging constant heen en weer in tempo... die begreep haar niet.
Remmen is dieper zitten en navel intrekken en wegrijden is lichterzitten en navel naar voren.\
geloof ik... ja toch KT??

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:17

achterwaarts doe ik ook volgens plaatje 3 echter ik leg mijn been iets naar achter (cm of 1/2) en dan begrijpt hij dat hij achterwaarts moet. doe ik in het achterwaartse mijn been weer op de standaardplek dan gaat hij meteen voorwaarts

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:18

Ja SabM zo doe ik het ook!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:18

raak er gewoon van in de war %) hahaha :D

achterwaarts is dieperzitten dus onderbekken naar achteren en kuit naar achteren... ophouding en huppa daar gaat ze.
voorwaarts is navel opwaarts en zit dus openen en weg is ze... nou ja weg moet ze :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:19

partywitch schreef:
achterwaarts doe ik ook volgens plaatje 3 echter ik leg mijn been iets naar achter (cm of 1/2) en dan begrijpt hij dat hij achterwaarts moet. doe ik in het achterwaartse mijn been weer op de standaardplek dan gaat hij meteen voorwaarts

:j ja zo doe ik het ook.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:20

partywitch schreef:

Ik stap dus weg volgens plaatje 3. Zo kan ik dus zonder mijn been te verleggen voor of achterwaarts.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:22

ik ga het even in de praktijk testen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:30

Ik ook. Vind het wel leuk om over dit soort dingen na te denken en uit te proberen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:43

Japeloup schreef:
Als ik halt hou en ik maak mijn rug wat hol, plaatje 3 dan gaat mijn paard al achterwaarts.
Hihi klopt heb ik gemerkt :D

Ik doe het ook op Japeloup haar manier, omdat ik met mijn zit/kanteling bekken, de richting van de beweging aangeef.
Andere manier, met name borstopenen door bekken anders te kantelen, zit ook wel wat in.
Maar hou het toch bij mijn eigen manier :j anders raakt peerd in de war.

Ik heb janus nog niet gereden, nu is de bak weer te nat ^) Ben vanaf vrijdag 4 dagen vrij en hoop er dan toch wel een keer op te kunnen stappen.

Heb alles gelezen maar het tempo is zo hoog hier dat ik het maar net bij kan houden, laat staan op alles kunnen reageren.

Welkom nieuwe luitjes in dit topic :wave:

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:03

Welkom nieuwe mensen! :)

Wat hebben jullie veel gepost vandaag, meiden! Interessante informatie ook weer. Ik neem me regelmatig voor om de tips te kopiëren en in een word-documentje op te slaan, maar dat komt er nooit van en twee topics doorspitten is wel een boel werk. :))

Leuke illustratie! Een van mijn fouten tijdens het rijden is dat ik heel snel zoals plaatje drie ga zitten en moeite heb met plaatje twee. Of had, want sinds ik cesartherapie heb gehad gaat het ook op het paard veel beter en sinds ik afgelopen zomer ben begonnen met opnieuw leren rijden helemaal. Het blijft wel een valkuil. Wegrijden doe ik zoals plaatje twee. Met halthouden hebben Witje en ik momenteel wat moeite. Ze pakt dan het bit vast en gaat trekken, dan moet ik echt blijven denken aan loslaten en me niet schrap zetten in de beugels zoals vroeger.

Ik heb vanmorgen mijn gebruikelijke rondje gereden. Het waaide ontzettend hard en Witje houdt niet van wind. Waar de meeste paarden er wat wakkerder van worden gaat de boel bij haar juist op slot. Ik heb het stuk tegen de wind in als eerste gereden zodat ik dat kon gebruiken om los te stappen. De rest van het rondje besteed aan overgangen stap-draf, stap-halt, draf-halt-draf en tempowisselingen in draf. Snel reageren, loslaten en zelf meezitten. Ging fijn. :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:15

Wat gaan jullie weer snel! En wat een mooie tekening!
Ben even helemaal blij. Mijn meneer lijkt goed te lopen! Ga er vrijdag op en als het zo door gaat met het weer ga ik zaterdag op de andere meneer. Dus mocht ik vanaf zaterdag niet meer reageren, lig ik in het ziekenhuis... :P
Mag ik eindelijk alle tips (niet de planning om alles tegelijk te doen..) in praktijk brengen! Heb er zin an!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:24

<3 Mensen ik zit even op de roze wolk <3
Ik heb net zo heerlijk gereden op Kelly! Ze ging vandaag voor het eerst bij mij het vrachtwagentje op. Dat ging helemaal goed. Ze stond er zomaar op. Eraf ook geen probleem. Het laatste stukje sprong ze, haha.
Het rijden startte wat moeizaam. Ze was erg stijf. Ze was niet goed voorwaarts te krijgen, ondanks de vele overgangen. Ze liep als een kameel. Heb gewoon de teugels op contact gehouden en ben lekker doorgegaan met rijden.

Na het tweede galopje, na ongeveer een half uurtje, ging het knopje in een keer om. Ze kwam los, werd nageeflijk en zocht mijn hand op. Het voorwaarts werkte ook weer goed. Toen konden we alles samen en reageerde ze op de lichtste hulpjes. Ik had nu ook de beschikking over een spiegel en kon daardoor even kijken hoe haar hoofd hals houding was. Die was erg mooi, netjes lengte in de hals, neus aan de loodlijn. We hebben samen lekker gespeeld, sbw, travers, overgangen, ubtreten op de volte en toen weer een galopje. Ik ben met mijn zit aan het spelen geweest. Op een gegeven moment had ik haar zo aan mijn zit, dat ik haar een paar passen helemaal terug kon verzamelen. Wauw, dat is echt een machtig gevoel, daarna er snel weer uit, want ik wil nog niet teveel belasten.
We hebben samen zo ontzettend genoten! Na afloop kreeg ik de complimenten van mijn staleigenaresse over hoe ik haar aan het lopen had en over het verzamelde galopje. Dat doet een mens goed. Kan toch nog wel een beetje rijden :)

Ik heb niet echt veel ervaring met oudere paarden, misschien mensen hier wel. Ik merk dat Kelly nu nog vrij stijf is, omdat ze langere tijd niets gedaan heeft. Het opwarmen kost nu nog wel ruim een half uur. Verbetert dat straks, wanneer we verder zijn in het proces, of is dat iets dat ouderdom-gerelateerd is?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:36

Hebben jullie nog een tip ? Mijn paard "sleept" wat met zijn rechterachterbeen in het begin. Ik kan het niet bijdrijven. Wat wel helpt is het ubertreten ( kleine volte draaien door teugel van de hals, andere teugel tegen de hals en buitenbeen ). Maar andere tips zijn welkom !

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:39

Geweldig, Anke! Lijkt me heerlijk om zo'n goed opgeleid paard te mogen rijden! Om de stijfheid tegen te gaan krijgt Jonas dagelijks een schepje easy mover, dat zijn verschillende gedroogde kruiden die je paard soepel houden. Werkt voor hem heel goed. Kost niet veel, nog geen 30 euro per emmer en ik doe er ruim twee maanden mee. En het is geen chemisch product.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:50

Ik word altijd een beetje bang als ik iedereen over keertwendingen etc. hoor.
Op het moment ben ik dolblij als ik een heerlijk ontspannen volte heb weten te draaien :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:59

Hoe oud is Kelly?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:06

Zo heb lekker gereden in een wat natte bak. Heb daarom erg veel stapwerk gedaan en we zijn voornamelijk bezig geweest met het thema van vanmiddag (wegrijden en remmen op zit).
Ben hier normaal al erg veel mee bezig, maar omdat de bak zo nat was had ik dit vandaag maar als hoofdthema van de training gebombardeerd. Meneer was zo aan de zithulpen dat ik enkel maar mijn bekken hoefde te kantelen en ik ging of meer voorwaarts of terug naar halthouden. Zo gaaf! Vond het jammer dat ik niet wat meer in draf kon doen. Heb dus ook niet de tips voor de middendraf kunnen oefenen. Vrijdag maar weer even naar de binnenbak toe. Kunnen we weer even flink aan de draf en galop werken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:10

Wordt dit jaar 20 :)
Ben niet zo van de 1 januari regel ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:11

Eefske schreef:
Op het moment ben ik dolblij als ik een heerlijk ontspannen volte heb weten te draaien :Y)

Weet je wel hoe moeilijk een volte is?! _O- Serieus, op een volte kan zoveel mis gaan, dat ik dat moeilijker vind dan een zijgang

@ Ankem, ik had dat met pony wel eens, maar vooral in de winter, 's zomers was dat bijna niet. Ik heb nooit wat gegeven, gewoon gereden. Wel was he erger als ze minder deed, rust roest...

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:13

MyWishMax schreef:
Eefske schreef:

Weet je wel hoe moeilijk een volte is?! _O- Serieus, op een volte kan zoveel mis gaan, dat ik dat moeilijker vind dan een zijgang

Hahaha. Thanks voor je support. Dat doet me goed. Dan ga ik morgen eens kijken of ik deze uitermate
complexe oefening nog kan ;) Maar ik kan me wel vinden in wat je zegt hoor. Je moet aan zoveel tegelijk denken! :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:17

ankem: ik heb dit ook gehad en gaf toen (vooral s'winters) vitamine E met selenium. Hielp erg goed